Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Tiny Abzan  (Luettu 6476 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pulli

Tiny Abzan
« : 10.10.15 - klo 19:29 »
Dodii, tässä olisi minun toinen tiny viritys, tai oikeastaan se ainut, koska esikoinen kasvoi ulos vaipoista ja jatkojalostui highlanderiksi. Joten ajattelin sitten vaihtaa väripaletti kokonaab ja kokeilla jotain uutta :) tuloksena hieman erillainen abzan tai no päivitetty uusimman setin mukaan. Pidemmittä puheitta täältä löytyy pakka: http://tappedout.net/mtg-decks/10-10-15-tiny-anafenza/. Voitte itkeä, nauraa tai olla tyytyväisiä, mutta kertokaa ajatuksenne myös minulle :)

Maybeboardilla näkyy tärkeitä kortteja, joiden pitäisi olla pakassa (kuten dualit, veil, shaman ja kozilek, mutta en omista niitä). Tulevat varmasti olemaan pakassa, jos tämä tulee peleissä pärjäämään.

Pakka sisältää poistoa ihan mukavasti ja uusimpana kokeiluna on Complete Disregard, joka maksaa yhden enemmän kuin Smother, mutta exilee, joten minusta varsin hyvä diili.

Kortin nostoa olen pyrkinyt saamaan niin paljon kuin vain pystyy. Uusin jännäkakka on Painful Truths, jolla on erittäin hyvä todennäköisyys nostaa kolme korttia, joka on näillä väreillä ja tässä formaatissa todella hyvin. Vaihtoehtoisesti voisi pelata Read the Bones, kaikkea ei saa tosin mahtumaan. Yksi jännä uutuus on tämä, Grave Birthing, syö asian vastustajan hautuumaalta (tosin päättää sen itse), tuo manaa tuottavan lonkeron pöytää ja nostaa kortin ja on vielä insta, kokeilun arvoinen.

Kokeilussa on myös Ready // Willing. Pakassa on paljon suicide black teemaa plus fetchit, joten lifelink tulee tarpeen varmasti. Tämä voi myös olla varteen otettava lappu end gamessa.

Mitä ukkoihin tulee, niin otetaan muutama esillw: Catacomb Sifter tekee paljon kolmella manalla, se on liha joka tuo manalihan ja scryjaa! Mana elzut taas helpottaa muiden lappujen pelaamista ja eritoten Hangarback Walker pelaamista ja Fleecemane Lion kasvattamista.
Monastery Mentor puolestaan tuo toksuja pöytään prowesin kanssa ja koska muita spellejä löytyy enemmän ku ukkoja niin luulen että mentor on kokeilun arvoinen täälläkin :)

Landeissä en tykkää tapländeistä, mutta yksi on mukana, Stirring Wildwood. Ottaa kiinni lenturin mutta hitaasti. Ajattelinkin kokeilla kuinka Shambling Vent toimisi. Ainakin sitä lifea toisi takaisin päin.

Sidesta en jaksa nyt kummempia höpistä, muutakuin Bitter Ordeal on varsin tehokas fetchien ja massapoiston kanssa ^^
« Viimeksi muokattu: 10.10.15 - klo 19:35 kirjoittanut Pulli »

Poissa Samulai

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #1 : 10.10.15 - klo 20:56 »
Lainaus käyttäjältä: Pulli
A little bit different tiny abzan building. Maybeboard includes cards that I dont have, but would be very nice in here.

Tämä on jotain mitä en ikinä ole ymmärtänyt. Lista tehdään, että tiedettäisiin mitä kortteja deckkiin tulee. Jos jotain korttia ei aio hommata, miksi se pitää edes mainita? Jos sen aikoo hommata, miksi se ei ole listalla?

Ei muuten, mutta on vaikea ehdottaa mitään jos jotkin kortit on tuollaisella hämärällä listalla josta ei tiedä saako laittaa sisään vai ei. Miten olisi normaali maybeboard?

Poissa Pulli

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #2 : 10.10.15 - klo 21:12 »
Missään ei lue, että en ole hankkimassa, eikä mainintaa budjetista. Maybelista on 'ehkä' kortteja tai sit kortteja joita en omista mutta tulee kyllä joskus olemaan pakassa. Oikeestaan enemmän ihmetyttää, että jaksaa avautua moisesta asiasta. :D en ole koskaa tehny pakkaa, että miltä sen pitää näyttää vaan millainen se on tällä hetkellä. Eli siis jos on jotain ideoita niin eiku kertoo vaa.

Poissa Samulai

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #3 : 10.10.15 - klo 22:13 »
Oikeestaan enemmän ihmetyttää, että jaksaa avautua moisesta asiasta.

Esimerkki: Siellä on Bayou, Savannah, Scrubland jne... Meinaako tämä että pakan budjetti sallii rahalappujen ehdottamisen? Joo, sanoit että sulla ei ole niitä mutta ne olisi kiva olla, no käyttiksiä on yllättäen kiva pelata. Eri asia kannattaako niitä ehdottaa jos ei tiedä mihin pakan tekijällä on varaa.

Joko ymmärsi?

Poissa Pulli

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #4 : 10.10.15 - klo 22:19 »
Niin kun totesin että ei ole budjettia mainittu. Lappuja tulee mitä ei ole omistuksessa sitten kun tulee. Eli ehdottaa voi edellee mitä vaa kun en ole sitä rajoittanut. Joko ymmärsi?

Poissa Pulli

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #5 : 10.10.15 - klo 22:21 »
Ps. Jos pakassa on foili tarmo niin dualitkin päätyy kyllä vielä hankintaan ajan kanssa.

Poissa Samulai

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #6 : 10.10.15 - klo 22:29 »
Ps. Jos pakassa on foili tarmo niin dualitkin päätyy kyllä vielä hankintaan ajan kanssa.

No sitten ne voinee laittaa suoraan listalle? Onhan ne suoraan parempia kuin basicit?

EDIT: Sama muille korteille. Jos ne meinaa hankkia, miksei ne ole listalla?
« Viimeksi muokattu: 10.10.15 - klo 22:34 kirjoittanut Samulai »

Poissa Pulli

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #7 : 10.10.15 - klo 22:46 »
Sen takia kun pakka on tuon näköinen nytten :D en esittele pakkaani jonain muuna mitä se on. Se päivittyy aina kun lappuja tulee hankittua. Enhän minä peleissäkään voi leikkiä et minulla on pakassa dualit vaikka ei ole. Eli jos nyt vain kiikasta näin pieni asia niin ehdotan olematta kommentoimatta :) tarkoitus oli jakaa pakka sellaisessa kunnossa kun se on ja jos jollain tulee mieleen jotain mitä en ole tajunnut lisätä eses maybelistalle joka pääsääntöisesti kattaa kortteja joita minulla ei ole, mutta tulee joskus olemaan. Kaikkia vaihtoehtoja otetaan huomioon.

Poissa Samulai

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #8 : 10.10.15 - klo 22:54 »
Otappa selvää mikä on synergia, miksi ne on tärkeitä ja miksi pitäisi tietää mitä muita lappuja pakassa tullaan pelaamaan että siihen voi ehdottaa lisää lappuja. Jos kaikki ehdotetut laput menee suoraan maybeboardille, ei tässä koota pakkaa vaan kiiltokuvakansiota. Ei mulla enää muuta.

Poissa Vicard

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #9 : 10.10.15 - klo 22:59 »
Onko vähän turhaa vääntää Samulai. Kokeile vaikka antaa jotain ehdotuksia kiukuttelun sijaan. Mun mielestä toi maybeboard ainakin toimii ihan hyvin kertomaan, mitä kortteja ei tarvitse ehdottaa. Synergialla ei näissä väreissä nyt niin hirveästi oo väliä kun goodstuffeja ne on suurin osa.

@Pulli
Yhden Forestin voi korvata Treetop Villagella. Night's Whisper sopis myös esim Altar's Reapin tai Sign in Bloodin tilalle.
Nissa, Vastwood Seer // Nissa, Sage Animist on ainakin itellä toiminut hyvin kaikissa dekeissä missä kokeillut sitä.
Kytheon, Hero of Akros // Gideon, Battle-Forged vois olla ihan kiva myös?
« Viimeksi muokattu: 10.10.15 - klo 23:19 kirjoittanut Vicard »

Poissa Pulli

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #10 : 10.10.15 - klo 23:31 »
Kiitoksia, tälläistä kommenttia kaipasin :D :) maybelistalle on helppo laittaa muistiin ehdotuksia ja hankinta listaa. Joo, nissaa voisi testata, sepä löytyisikin. Gideonista en ole ihan varma pääseekö hyödyntää kuin tehokkaasti gideon puolta. Hmm.. Altar's reap on insta ja säkättävää löytyy ylensä hyvi, jos ei toksuista niin esim walkerista ja voicesta. Mutta manacost olisi helpompi whisperillä kuin bloodilla, joten tämä vaihto tapahtuu ainakin.

Poissa Demppa

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #11 : 11.10.15 - klo 10:29 »
Vindicate ja Maelstrom Pulse luulis olevan aika autoincludei.
Drana, Liberator of Malakir tuntuis tekevän just sitä mitä tällä dekillä haluat tehdä.
Kitchen Finks on parempi valuejätkä ku noin puolet dekin miehistä. Lisäksi comboo dekin kanssa.

Ymmärrän pointtis mut oon kyl Samulain kanssa samaa mieltä. Ala mieluummin listaamaan sitä dekkiä mitä haluaisit pelata ja mitä varten tässä näit lappuja ehdotellaan. Ei kait tässä muuten oo mitään pointtia.

Poissa Vicard

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #12 : 11.10.15 - klo 11:27 »
Melira, Sylvok Outcast menee kivasti finksien kanssa.

Poissa Masa88

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #13 : 11.10.15 - klo 11:28 »
Tässä formaatissa varmaan tuppaa helposti myös unohtumaan se ettei Stoneforge Mystic ole bännissä -> sujauttaisin sen ehdottomasti pakkaan SoFaIn ja SoLaSin kanssa. Unearth saattaa olla kanssa hyvä valuespelli, varsinkin Kitchen Finksin kaltasen kortin kanssa. Itse vaihtaisin Vampire Nighthawkin suoraan tuohon Dranaan, sillä kuitenkin kun on paljon paremmat synergiat deckin kanssa kuin Nighthawkilla. Jos Morbidia pääsee tasaiseen hyödyntämään, niin Tragic Slip on kelpo poisto. Vaikka onkin 3 värinen deckki, niin kyllä sitä Wastea haluaa pelata. Tai en hirveämmin keksi miksi ei pelaisi Wastea. Sattumanvaraiset manakusut on paras syy, mutta Tosin tämä lisäys rohkaisee etsimään Deathrite Shamanille tilaa deckistä. Mutta onko se paha asia? Lingering Souls luulisi olevan jopa mainikamaa.

Deckistä lähtisin varmaankin poistamaan ensin Fleecemane Lionin. Leijona ei oikeastaan tarjoa tohon deckkiin mitään, mitä muut ei tekis jo paremmin: Tarmo, Smiter, Kenraali ja Ooze on "Iso Tyhmä Liha" -osastossa korkeemmalla osiolla kuin Leijona. Leijonassa ei myöskään ole mitään utility-kykyä joka oikeuttaisi paikan deckissä. Deckistä poistaisin myös nuo Sweepit, jos ei muualle niin sideboardille. Tuolla kokoonpanolla vastuksen pitäisi niitä sweeppejä näyttää, ei sinun.

Maybeboardin korteista: Smother on poisto kaikkeen, miksi sitä ei pelaisi? Inqusition of Kozilek on Thoughtseize ilman drawbackkiä, luulisi sen myös kelpaavan. Itseasiassa olis luullu sen Seizen olevan siellä Maybeboardilla ja Inkkarin mainissa :D Unflinching Courage on mitä luultavammin sidelappu, mutta en tiedä onko sillekkään tarvetta...

Jos Vicardin ehdottamaa Meliraa pelaa, niin sille kelpaa myös sac outletit mukaan ja niitähän on tuolle väriyhdistelmälle yhtä jos toista
Deck lists and tournament results are like guns and killing people. The fact that you managed to kill somebody isn't proof that your gun is the best.

Poissa Vicard

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #14 : 11.10.15 - klo 11:58 »
Jos Vicardin ehdottamaa Meliraa pelaa, niin sille kelpaa myös sac outletit mukaan ja niitähän on tuolle väriyhdistelmälle yhtä jos toista
Esim. Varolz, the Scar-Striped, Attrition, Mind Slash, Blasting Station, Ooze Garden etc.

Poissa Pulli

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #15 : 11.10.15 - klo 12:15 »
Kiitoksia kovasti :) en edelleenkää ymmärrä mikä hinku on saada virtuaalipakka siltä miltä sen pitäisi monen mielestä näyttää? Ymmärrän monen pointit ja tiedän osan jo valmiiksi itsekkin miksi esim mystic, miekat, kozilek yms pitäisi olla pakassa, mutta kun minulla ei ole kuin mystic jolla ei hirveesti juhlita! :D Jos teille kaikille tulee parempi mieli niin rustaan tuonne vaikka tulevat kortit jotka korvaa nyt pakassa olevia. Mutta haluan edelleen pitää dekin fyysisen muodon sekä virtuaali muodon samana kun se on tällä hetkellä. Ja ymmärtäkää myös että rahakortit ilmaantuu hitaasti kun en ole mikään miljönääri:) joten niitä kortteja korvaa jotkut muut tällä hetkellä. Eli jos helpottaa niin voitte esittää kahta versiota; budjetti sekä sitten sitä ultimate hipistely versiota :) tykkään abzan väriskaalasta niin se todennäköisesti tulee saamaa esim dualit ajan kanssa.

seize on mainissa koska parempaa kozilekia ei löydy vielä tilalle. Shamani on tulossa jo ehdottomasti pakkaan ja en ole vielä keksinyt tilaa, mutta korvaa esim tuon leijonan :)

dranaa olen miettinyt ja nyt kun joku rohkaisi niin korvaa hawkin sillä kunhan saan sen :) olen miettinyt kovasti tuota suicide puolta etenkin burnia yms vastaa niin lifen saaminen takaisin päin on varmaa oleellista, siksi esim hawk on tuolla. Laitoin testiin landipuolelle archangelin, mitä mieltä siitä?

Vindicatee ja pulsea olen miettinyt, todennäköisesti korvaa massapoistot, koska decki puskee tokeneita parhaimillaa ihan mukavasti, niin ei hirveästi massapoisto innoita itseänikään mainissa. Esim smother tulee paremman puutteessa menemään sisään ennen pulsea jne.

Onko Meliralla muuta käyttöä kuin finksin parantelu? Ja mitä finksii tulee niin tajusin vasta tänä aamulla et miksi se ei ole pakassa :D

Nyt on pakko kysyä mikä kortti on Morbid ja waste on ilmeisesti wasteland?

Lingersoulsia olen pähkäillyt myös mainiin todenteolla, loistava lappu :)

Poissa Vicard

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #16 : 11.10.15 - klo 12:32 »
Souls mainiin. Se on hyvä. Drana hawkin tilalle heti kun mahd. Sama inkkarin kanssa.
Morbid on Tragic Slipissä ja muutamissa muissa korteissa oleva avainsana. Eli jos vuoron aikana on kuollut kretu tapahtuu jotain extraa.
Waste tarkoittaa Wastelandia.
Vault ihan ok, IMO Gavony Township parempi.
Meliralla paljonkin käyttöä jos lukee pari ylempää kommenttia + kusee infect pohjaset dekit hetkeks.

Poissa Pulli

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #17 : 11.10.15 - klo 12:58 »
Aivan aivan, morbid oli tämä -_- lisäsin wastelandin, soulsin ja shamaanin mainiin. Shanman tippuu ensi viikolla postiin ^^ sidelle lisäsin meliran. En näi sitä oikein mainissa muutakun infectiä vastaan. Slip ja smother olisivat kyllä hyviä poistoja. Vaikea laittaa tilalle molempia. Toxic voisi siirtyä sidelle koska yksi sweeppi olisi varmaa hyvä olla toksu pohjaisia deckkejä vastaan. Mutta mitä pois sitten sidelta? Mietin itse jousipyssyä, mutta onhan sekin aika hyvä lappu.

Poissa Vicard

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #18 : 11.10.15 - klo 13:16 »
Toxicin tilalle se Maelstrom Pulse. Smother osuu kaikkiin formaatin kretuihin kuten Masa sanoi jo. Esim Complete Disregard joutaa pois sen tieltä. Altar's Reapin voi korvata slipillä koska esim. Abzan Charm nostaa sulle jo kortteja.
Golgari Charm (auttais myös pitään Melisran hengissä) olis kans aikas hyvä lappu vaikka Grave Birthingsin tilalle. Bitterblossom tuo sulle jo toksuja niin sitä ei oikeestaan tarvii.
Sitten vielä sellanen huomio, että Abzan Ascendancy ja Catacomb Sifter hyötyy Melira/finks combosta.
Tähän kun vielä korvaat Malicious Afflictionin Attritionilla...

Poissa Demppa

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #19 : 11.10.15 - klo 13:24 »
Isossa haikussa oon tykännyt Zealous Persecutionista enemmän ku Golgari Charmista. Usein tekevät about saman jutun.
Ton Melira-combolinjan oikeestaan unohtaisin. Melira on yksistään do-nothing. Jos komboläjän haluaa tehä ni tekee sellaisen, mut käsittääkseni tää on enemmän tollanen synergia/valuedekki.

Poissa Pulli

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #20 : 11.10.15 - klo 13:40 »
Melira combo kuulostaa kyllä hyvältä mutta kuinka usein sen saa toimimaan? Ei kovin usein. Niin kun tossa mainittiin niin en hae comboa vaan abzan goodstuff pakkaa, joka sisältää hyvää poistoa ja osaa lyödä kovaa :) tämän olin unohtanut kertoa mitä pakalta haen, pahoitteluni.

Onko smother sitten mielipide kysymys Complete Disregard verrattuna, molemmat poistaa, toinen maksaa enemmän, mutta exilee ukon. Exile mielestäni aina parempi esim gravepakkoja vastaan.

Zealousta olen miettinyt itsekkin, ja charmi on kyllä hyvä ja on enemmän vaihtoehtoja, mutta toksupoistona sitä yleensä tulee käytettyä, silloin zealous on minunkin mielestä parempi vaihtoehto.

Mitä attrioniin tulee niin sehän toimii tässä varsin hyvänä poistona ja synenergiaa löytyy muutaman lapun kanssa jo ihan kivasti. Pitääpä laittaa mietintämyssyyn.

Poissa Vicard

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #21 : 11.10.15 - klo 13:45 »
Smother vs Disregard ei oo ees kysymys. Smother osuu jokaseen formaatin äijään. Disregard exilee osan niistä...
Golgari/Zealous on tosiaan ihan makuasia. Ite pidän siitä, että Charmi antaa mahiksen enchantmentin poistoon.
Meliraa mä suosittelen lähinnä just sen takia, että tuolla on jo lappuja joiden kanssa sillä on synergiaa.

Poissa Demppa

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #22 : 11.10.15 - klo 13:48 »
Onkohan Pulli huomannut että Complete Disregard kattoo kolmosen POWERIA, ei mana costia... :)
Dromoka's Command on myös versatiili lappu ja 10x parempi kuin ensin uskoisi.
Melira on yhä huono creature. Jos comboot ni pelaa Meliraa, josset ni älä.

Poissa Pulli

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #23 : 11.10.15 - klo 13:50 »
Millaisiin lappuihin Complete Disregard ei sit osu? O_o tuohan syö esim tuhoutumattomat mitä smother ei tee. Oon juusto ku en tajua mikä tekee smotherista paremman, kertokaa tampiolle :D

Mitäs mieltä muuten tästä: Vampiric Rites?

Poissa Pulli

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #24 : 11.10.15 - klo 13:51 »
Tottaaaaaa äääää ku hävettäää, lukihäiriö taas iskeee:D

Poissa Pulli

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #25 : 11.10.15 - klo 13:53 »
Melira ei ole hyvä sidellakaan mielestäsi?

Poissa Demppa

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #26 : 11.10.15 - klo 13:54 »
Melira ei ole hyvä sidellakaan mielestäsi?
En tiiä kuinka relevantti dekki infect on sun metassa. Muuten en keksi mitä vastaan sitä sideisin sisään.

Poissa Pulli

Vs: Tiny Abzan
« Vastaus #27 : 11.10.15 - klo 13:57 »
Se on ihan totta. Meidän pöydässä infectiä ei ole, mutta hyvä että melira tuotiin esiin. Se voi olla nyt tälläinen maybeboard jos joskus tulee käytyy jossain muual pelaas niin voi vähän side fiksata.