Okei pakotin itseni katsomaan tuon Miracles-videon alusta loppuun. Koulutukseni (markkinointiekonomi) pakottaa ymmärtää hieman esiintymisestä ja oman asiantuntijuuden myymisestä, joten koitanpa jakaa hieman rakentavaa kommenttia:
1. Panosta informatiivisuuteen. Mieti mitä haluat kertoa, miten haluat sen kertoa ja mikä tärkeintä miksi haluat tämän kertoa. Nyt tuntui, ettei paneelissa ollut tasan mitään asiaa. Ette varsinaisesti edes tienneet mikä teidän päämäärä keskustelulla oli. Myös PowerPoint oli aivan syvältä. Ainakin näytti siltä, että se on tehty n. 5 minuutissa. Jos sen tarkoitus on olla esityksen tukena, niin panosta siihen! Nyt esimerkiksi olisi voitu näyttää kuvat Topista ja Conterbalancesta. Näyttää mikä on niiden synergia stäkissä jne. Tämän jälkeen dekkilistat olisi voitu näyttää kuvamuodossa (kaikki eivät tiedä kortteja nimiltä). Ja jos haluatte puhua hinnoista, niin on parempi näyttää hinta esim. nettikaupasta kun heittää se vaan mutulta "asiantuntijan suusta". jne jne. Matchupeista myös kuvakoosteet toisista dekeistä. Lista PowerPointin mahdollisuuksista on loputon.
2. Mieti kohderyhmä ja tee esityksestä sen mukainen. Haluatteko nyt tällä paneelilla tavoittaa kaikki ihmiset, vain mtg-pelajat, vain legacy-pelaajat vaiko vain competitive legacy-pelaajat? Nyt esitys ei ollut tehty kenellekkään. Se ei tuonut minkäänlaista lisäarvoa kokeneemmille Legacy-pelaajille, mutta esityksestä ei myöskään kukaan muu saanut mitään irti, koska eivät tienneet mistä korteista puhuitte, koska tuskin tietävät mitä ne tekevät jne. Miten joku perusjanari voi tietää mikä on "Rug Delver" , "Antti" tai "Abrupt Decay"?
3. Jos puhut, niin ole varma siitä mitä puhut. Kun menet yleisön eteen, niin he antavat sinulle aikaansa (ja aika on rahaa) ja jos et anna heidän kuluilleen vastinetta olet rahan haaskausta. Nyt tuntuu, että jätkät lähti ihan taskut auki ja oletti, että jengi on ihan kuutamolla kaikesta ja heillä ei ole parempaa tekemistä. Otat asiantuntijaksi kaverin joka on pelannut deckiä vuoden ja myöntää itsekin ettei ole mikään asiantuntija (ja sitähän hän ei todellakaan ollut). Pintapuolisesti teillä oli faktat ihan kunnossa, mutta vähänkin kokeneempi kuulija tajuaa ettei teillä vaan ollut mitään sen syvällisempää annettavaa aiheesta. Nyt taas se kohderyhmä. Jos haluat pitää aiheesta paneelin vain aloittelijoille tai täysin asiasta tietämättömille, niin puhu tavalla jonka myös he voivat ymmärtää. Mieti myös väitteillesi oikeasti hyvät perustelut. Jos ei muuta, niin luo illuusiota asiantuntijuudestasi.
4. Mieti milloin puhut. Ymmärrän ettei Ropeconissa varmasti ole liikaa vapaita aikoja, mutta jos pidät tämän paneelin silloin kun meneillään on tapahtuman suurimpia mtg-turnauksia, niin oletatko oikeesti että paikalle tulee ketään? Ensi kerralla varaa aika ajoissa.
5. Markkinoi tapahtumasi oikein. Vaikka olisit tuhlannut valmisteluihin kymmeniä tunteja ja olet alasi asiantuntija, jolla on rahanarvoista annettavaa sadoille kuulijoille, niin ellei paikalla ole ketään on tapahtuman arvo 0. Tällä kertaa olen kiitollinen, ettei useampi ihminen aikaansa tähän tuhlannut mutta jos olisitte oikeasti tienneet mitä teette, niin olisi ollut surullista nähdä paikalla vain kolme ihmistä.
Tsemppiä jatkoon ja toivottavasti ymmärrät pointtini ja saat niistä apua tulevaisuuteen!
- Roni
Ninjaedit: Nyt se oli tietenkin vaikeaa, mutta muista myös interaktata yleisön kanssa tehokkaasti ja ota heidät osaksi esityksen rakentamista. Kysele lisää kysymyksiä, kysy heidän mielipiteitään jne. Ja vielä mikä tärkeintä, niin aina kun teet jotain niin tee siitä timanttia! Ensi kerralla älä jätä esitystä tällä tavalla puolitiehen vaan, mieti miten siitä voisi saada vielä paremman ja parantele sitä niin kauan kun et keksi enää parannettavaa. Myös tällä tavalla rakennat kuvaa omasta asiantuntijuudestasi.