Muu MTG > Aloittelija-alue

Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?

<< < (11/11)

Netu:
https://www.wizards.com/magic/magazine/article.aspx?x=mtg/daily/eventcoverage/ptths13/Top_Standard_Decks mahtaisikohan tämä olla hyvä paikka katsoa Standard deckejä?

Karhuttaja:
http://www.mtggoldfish.com/metagame/standard

Tuolta on ihan näppärä vilkuilla pakkoja mitkä on viime aikoina pärjännyt. Ei päde ihan yks yhteen paperi metagameen saatika sitten jonkun paikallisen FNM:n metagameen.

Telmonen:
Vuosi 2018 syksy

Siltä varalta että joku muu uusi pelaaja eksyy tänne, tässä kokemukseni.
Kävin Magic Open Housessa ihan Tampereen Puolenkuun Peleissä, eli avoimessa aloittelijoille tarkoitetussa tapahtumassa. Olin liikkeellä vaimoni kanssa. Saimme molemmat ilmaisen pakkauksen jossa oli 2x 30 kortin pakkaa joita voi joko pelata yksivärisinä pakkoina tai yhdistää kaksiväriseksi pakaksi. (Suosittelen yhdistämistä heti alkuun). Turnauksessa oli myös muitakin aloittelijoita, mutta myös jokunen HC pelaaja jotka kuitenkin olivat avuliaita.
Näitä Open House tapahtumia on ilmeisesti useamminkin, kannattaa pitää silmällä MTGSuomi.fi kalenteria.

Turnauksen jälkeen pelailimme viikon verran jonkin verran keittiön pöydällä kokeillen eri värikombinaatioita. Aloituspakkojen rajallisuus alkaa tulemaan ilmeiseksi aika nopeasti ja mietinnässä on korttivalikoiman laajennus.
Netistä olen nyt jonkin verran tutustunut aiheeseen ja ajattelin jakaa oppimaani.

Tavoite
Kaikki lähteet mitä olen netistä lukenut ovat sitä mieltä että "Limited" pelit/turnaukset ovat mielenkiintoisimpia ja palkitsevimpia ja aloittelijalle helposti lähestyttäviä. Tämä tarkoittaa pelimuotoa jossa pelin alussa avataan booster paketteja metodilla x (tarkka metodi ei ole tärkeä tässä vaiheessa) ja näistä saat valita kortteja metodilla x ja valituista korteista teet pakan jota käytät pelaamiseen turnauksessa. Turnauksen jälkeen saat pitää valitsemasi kortit.
Tämä olisi siis tavoite, mutta en koe vielä olevani valmis tänne pelkästään aloituspakkojen perusteella. Kaipaan kokemusta pakan muodostamiseen.

Ostokset tavoitteen saavuttamiseksi.
Tavoitteena on harjaantua pakan teossa ja ylipäätänsä kokeilla miten eri "hintajakauma" toimii pakassa. Tätä varten tarvitaan kortteja.
Näin että tässä vaiheessa olisi kaksi hyvää vaihtoehtoa.
Tapa 1: Osta kiloboksi pelikaupasta. Hintaa on alle 10€ ja saat kasan vanhoja kortteja.
Tapa 2: Osta bulkkina boksi commoneita / uncommoneita netistä, myöskin luultavasti sisältävät kortteja vanhoista seteistä.
Molemmat tavat tuottavat saman lopputuloksen: Saat vaihtelua kortteihisi ja voit kokeilla ensimmäisen pakan tekoa. Itse pelailen vaimoni kanssa joka on samassa tilanteessa kuin minä, paitsi että hänellä ei ole lainkaan kokemusta keräilykorttipeleistä, itse olen pelannut Hearthstonea.

Kun olet aikasi tehnyt tarjolla olevista korteista erityyppisiä pakkoja, olet päässyt hieman sinuiksi MTG korttien ja pakkojen perusrakenteiden kanssa. Nyt olet valmis ensimmäiseen Limited turnaukseesi! Siispä selailemaan MTGSuomi.fi kalenteria.

Itse ostin "1x Bulk Box - Over 800 cards Plus 10 Rares" TrollTraderCardsista.
Lisäksi ostin setin Resealed booster pakkoja samasta lähteestä.
Resealed booster packs oli mielenkiintoinen käsite johon törmäsin. Siinä siis kauppa on avannut booster paketteja, ottanut kaikki arvokkaat kortit pois ja korvannut ne halvemmilla vastaavan tasoisilla korteilla. Et siis saa mitään suuria yllätyksiä, mutta reseled booster packs vaikuttaa hyvältä tavalta harjoitella Limited draftia ennen ensimmäistä oikeaa turnamenttia.

Asioita jota hyvä pitää mielessä
Aloittelijan kannattaa pitää silmällä minkä setin kortteja ostaa. Osta mahdollisuuksien mukaan settejä jotka pysyvät standardissa pisimpään. Itse aloitin pelaamisen juuri ennen kuin standardissa (pelimuoto jossa käytetään viimeisen kahden vuoden aikana julkaistuja kortteja) olevat kortit vaihtuvat, joten booster repack kortit ostin setistä joka pysyy standardissa vielä yhden vuoden. Olisin voinut myös odottaa muutaman viikon jolloin olisin saanut ostettua juuri julkaistavan setin resealed boostereita, jotka pysyvät standardissa kaksi vuotta, mutta nyt en halunnut odottaa kortteja.

Netistä kun olen aihetta tutkinut, moni on sitä mieltä että pelkkien boostereiden ostaminen ei kannata. Samat boosterit saat käyttöösi kun osallistut Limited mode draft turnauksiin, melkein samaan hintaan (ja pääset pelaamaan kunnolla samaan hintaan).

Toivottavasti tästä viestistä on jollekulle hyötyä, laitan vielä alle linkit tuotteisiin jotka ostin. Saattaa olla että muualta löytyy halvemmalla tai parempia.
Mikäli tunnet jonkun joka pelaa MTG:tä enemmänkin, häneltä voit kysyä bulk commoneja myöskin!
https://trolltradercards.crystalcommerce.com/catalog/repacks/bulk_box__over_800_cards_plus_10_rares/154863
https://trolltradercards.crystalcommerce.com/catalog/repacks/dominaria_drafters_repack/268183

barros:
Tosiaan draft formaatissa valitse väri ja alat pickaamaan kortteja, kunnes sinulla on 23 enintään 3 värin yhdistelmän edestä poistoa, jotain yli kymmenkunta kretua ja muuta yleishyödyllistä. Esim. artifact, enchantment, manakiihyä isoihin pommeihin. Tämän jälkeen lisäät 17 land korttia, jolloin kasassa on 40 lapun pino, jolla voit mitellä kaiken aikaa, vaikka toisia pelaajia vastaan turneen ulkopuolellakin.

Suosittelen myös irtokorttien ostoa esim. Poromagialta. Vaikka tässä puhutaan verosta kortin hinnan päälle, niin saat vastineeksi varman toiminnan, että saat nämä kaikki tilauksen yhteydessä. Lisäksi kaikki Suomessa ostetut tuotteen tunnetusti lisäävät kansantalouden tuottavuutta ja toiminnan jatkuvuuden kannalta minusta tällainen toiminta on kestävää. Miten se nyt meni mikro/makro talouden kannalta. Pitäs tuohon em. tarkistaa faktatieto. :D

Cardkingdom ja mcm ovat kanssa hyvä vaihtoehto, mutta itsellä homma nopeasti meni siihen, että pankkikortin kolmiyhdisteinen numerosarja kortin takana rupesi tökkimään ja en saa mistään tilattua, vaikka olisi ulkomaan pankkiyhteys. Toisekseen tää on niitä sisäisen asiakkuuden tunnekysymyksiä.
Vielä mie tuun pyörimään Caion, Seinsein tai porojen lukaaleissa, vaikka kuonoon sattuisi kylmä pohjoinen viima siellä päin.

- Mika (Rain of thought~)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta