Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Modern Grixis GY-Control  (Luettu 4092 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Modern Grixis GY-Control
« : 15.01.12 - klo 00:16 »
Oikeastaan pakan nimi on aika huonosti kuvaava, koska pakka pyörii pitkälti haudasta castaamisen ympärillä. Grixis värit tulevat ensisijaisesti kolmikosta: Burning Vengeance, Secrets of the Dead ja Gravecrawler (joista siis 2 on DKA:n kortteja). Olen nyt pyöritellyt pakkaa jonkin verran. On ongelmallista, että sen avainkorteista 2/3 on ccv 3, ja kumpikaan ei tee mitään pöytään tullessaan. Toisaalta minun on vaikeaa päästä yli ajatuksesta, että ideassa on potentiaalia enemmän Modernin kuin Standardin puolella. Jos tämä ei millään tunnu toimivan halutunlaisesti, tyytynen säätämään Standardissa.
No joo, sen pitemmittä puheitta:

4 Demigod of Revenge****
1 Golgari Thug
3 Gravecrawler
3 Haakon, Stromgald Scourge***
4 Hedron Crab****
2 Nantuko Husk**

3 Burning Vengeance
2 Secrets of the Dead***

3 Liliana of the Veil

4 Nameless Inversion****
4 Rune Snag****

2 Faithless Looting**
2 Raven's Crime**

4 Blackcleave Cliffs
2 Blood Crypt*
1 Crypt of Agadeem
4 Darkslick Shores
1 Island
2 Marsh Flats**
1 Mountain
4 Scalding Tarn**
1 Steam Vents
1 Swamp
2 Watery Grave

Sideboard:
???

Kirjoitan uuden selosteen, kun jaksan. Pakkaa muokattu sen verran rajusti.
« Viimeksi muokattu: 27.01.12 - klo 12:38 kirjoittanut VariSami »
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa Lochness

  • Joensuu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vuoden Partikselainen 2011 ja adminien lempilapsi
Re: Modern Grixis Zombie
« Vastaus #1 : 15.01.12 - klo 00:53 »
Nopeasti katsottuna laittaisin thoughseizet pakkaan ja vaihtaisin stillmoon cavelerit phyrexian crusadereihin, koska crusaderin prottu värit ovat todella hyviä siitä syystä koska se saa suojat melkein kaikilta poistoilta paitsi mustalta.
"infectinfectinfect ps. kortinveto on turhaa limitedissä infectinfect"
Myydään leka/modern käyttiksiä: http://mtgsuomi.fi/listat/Lochness/om/

Poissa Eibon

Re: Modern Grixis Zombie
« Vastaus #2 : 15.01.12 - klo 10:52 »
manacurven tasoittamiseks vois vaihtaa Cavalierit, Stromgald Crusadereiks, joka on liki sama lappu yhtä manaa halvemmalla ilman first strikeä ja prot blackkiä.. mut poistosta tai sen kuolemisesta ei tartte paljoa välitää jos pelaa haakonia..  ja zombina tuo gravecravlerit takaisin. Mielestäni ritarizombie kannattaa pitää pakassa mahdollistamassa boardsweepin jälkeinen haakon, ritari, gravecravlerit.

yhden nantukohuskin korvaisin Phyrexian Ghoulilla vaikkapa estämään cabaltherapyn osumista kahteen tai jonkin medlingmage tyyppisen eston vaikutusta. (edit. terapia ei tosin ole modernissa, mutta jotain vastaavaa varmaan on. )

ja toisen bloodthrone vampirella. tämä tasottamaan manakurvia, vaikkei olekkaan zombi, eikä yksinään siten pyöritä gravecravleria. (ainakin kokeilemisen arvoinen)

secretsit vaihtaisin fateless lootingeiksi.  joka muutenkin voi toimia tässä kivasti saat gravelle aikaisessa vaiheessa haakonin ja gravecravlerit, sekä lisälaput. Nostaa paremmin kuin secrets, ellei peli veny toooodella pitkäksi. Samalla saisit turhan sinisen kokonaan pois, vaihtamalla manaleakit vaikka duresseiksi, tai paremmiksi. (joka tekee periaatteessa saman, eli estää haluamasi ilkeyden.)

edellisen kommentoijan phyrexian crusaderit kituuttaa samassa kolmen manan slotissa eivätkä tue voittoa, tehdessään ainoana infect olentona tuskin mitään.

Manaa vähentäisin suoraan 22 lääniin, jopa alle. saisit tilalle haluamaasi kontrollia.
« Viimeksi muokattu: 15.01.12 - klo 12:09 kirjoittanut Eibon »

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Re: Modern Grixis Zombie
« Vastaus #3 : 15.01.12 - klo 17:08 »
Jees. Ainakin aika varmaa on, että teen aloitusviestissä mainitsemiani muutoksia, koska ne paransaivat pakan toimivuutta huomattavasti. Phyrexian Crusaderin ongelma on tosiaan, kuinka se ei tue voittoa. Ei sillä - sidelle niitä voisi laittaa esim. Martyr Proccin varalta, koska sitä vastaan tarvitaan poisonia ja protectionikin on kunnossa. Sideboardia en tosin vielä listaa, koska haluan ensin 60 korttiani saada jonkinlaiseen kuosiin.

Phyrexian Ghoul ei valitettavasti ole modern-laillinen, koska sen ainoat modern-fraamit ovat Planechasesta ja Phyrexia vs. Coalitionista. Siis, pidän edelleen Huskit sisällä molemmat. Bloodthrone olisi houkutteleva, mutta pääkohde on Gravecrawler, ja tuossa tilanteessa siis vaadittaisiin kolmas zombie lisäksi, ja se tuntuu liian odottamiselta. Nantuko Huskissa nimenomaan on tärkeää, että se itse mahdollistaa 'Crawlerin kutsumisen.

Väitän, ettei Faithless Looting ole pakkaan sopiva kortti. Ensinnäkin se on korttiepäetua, vaikka toki mahdollistaa Haakonin ja 'Crawlerin. Tai kenties korjaan - itse asiassa voisin hyvinkin pelata sitä kaivaakseni syvemmälle ja saadakseni nuo kortit hautaan asap., mutta en korvaisi niillä sinistä, joka luo korttietua. Täytyy muistaa, että jokainen Secretsin aktivaatio on itse asiassa pakassa +1 (tai no, ensimmäinen korvaa sen itsensä).

Thoughtseize on hyvä kortti, itse asiassa erinomainen, mutta kyse taitaa olla lähinnä siitä, kuinka se on mustan staple? Tai no ok, toki sillä voisi itseään ampua saadakseen Haakonin hautaan, mutta siinä se suunnilleen.

Landeja vähennetään 22:een. Se on ainakin päätetty tältä erää. Katselen myös mahdollisuuksiani, ja ainakin Faithless Lootingia varmaankin lisään itse asiassa noiden pudottamieni landien tilalle. Toki se olisi vain 2 sellaista, mutta silloin Haakonin saisi pakassa hautaan 8 kortilla, mikä tuntuu hyvältä määrältä.

Edit: Rotatkin lähtivät Lootingien tieltä, jotten menettäisi liikaa omia käsikorttejani kuitenkaan. Toisaalta olentojen osalta 2-droppina on muutamia vaihtoehtoja, joita harkitsen. Slavering Nulls tuntuisi parhaalta, koska se tuottaa korttietua läpi päästessään. Toisaalta muitakin vaihtoehtoja harkitaan. Mielipiteitä?

Mielipiteitä taas pienen pelitastauksen jälkeen:
Secrets of the Dead on aivan mahtava. Poistin aiemmin yhden niistä, mutta kyllä niitä on vähintään kolme oltava. Haakon on aivan sairas - ainakin Nameless Inversionin kanssa. Itse asiassa alkaa ajatuttaa, että pitäisi varmaan lisätä muitakin Changeling-loitsuja sitä varten. Mahdollisuudet: Blades of Velis Vel; Ego Erasure; Wings of Velis Vel. Ego Erasure on ehdottomasti lähinnä sideboard-tavaraa, mikä jättää Bladesin ja Wingsit. Blades ei ole huono damageboosti, mutta Wings antaa evaasiota, mikä on mielestäni tärkeämpää. Voisin mielestäni korvata Flame Jabit niillä. Tällöin Slavering Nulls saisi myös evaasiota - jos nyt pidän ne pakassa. Kokemus juuri nyt oli, että ne olivat hieman win-more. Tai sitten vastustaja heitti pois jotakin täysin turhaa. Toisaalta muutkaan vaihtoehdot eivät erityisemmin houkuta noista - täytyy katsoa asiaa.

Haakon + Nameless Inversion on vastaamattomana lähes täydellinen pöytökontrolli. Siitä ei vain pääse yli. Neljällä manalla päästään jo siihen, että tapetaan joko yksi olento ja voidaan Mana Leakata tai tapetaan kaksi olentoa (tai yhtä kahdesti - Titaanikin kaatuisi). Secrets of the Dead mahdollistaa 2-3 lisänostoa vuorossa suhteellisen helposti Nantuko Huskin kanssa. Toisaalta nämä ovat mid-game ja late-game tunnelmia. Pelkään edelleen aikaista aggroamista hieman, ja erityisesti sitä, ettei Haakon nouse. Toisaalta useammat ovat kuolleita muuta kuin Path to Exilejä tai mahdollista gravevihasidetystä vastaan. Jälkimmäinen ei tosin ole kovin suosittua, koska ainoa vakava hautapakka on dredgevine, ja sekään ei ole vahvinta metaa loppujen lopuksi.
« Viimeksi muokattu: 15.01.12 - klo 17:47 kirjoittanut VariSami »
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa de-layer

Re: Modern Grixis Zombie
« Vastaus #4 : 15.01.12 - klo 18:37 »
Täytyy kyllä nyt yhtyä tuohon Haakon-Inversion-juttuun. Olen tuossa kasaillut moderniin BWU-Knighttidekin jossa on ks. "combo" ja se kyllä antaa täydellisen pöytäkontrollin, en ihmettelisi jos näitä alettaisiin vertamaan Groveen ja Punishing Fireen.

Ei liittynyt dekkiisi mitenkään, mutta ajattelinpa vain ilmaista tyytyväisyyteni Haakoniin.

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Re: Modern Grixis Zombie
« Vastaus #5 : 15.01.12 - klo 18:58 »
Täytyy kyllä nyt yhtyä tuohon Haakon-Inversion-juttuun. Olen tuossa kasaillut moderniin BWU-Knighttidekin jossa on ks. "combo" ja se kyllä antaa täydellisen pöytäkontrollin, en ihmettelisi jos näitä alettaisiin vertamaan Groveen ja Punishing Fireen.

Ei liittynyt dekkiisi mitenkään, mutta ajattelinpa vain ilmaista tyytyväisyyteni Haakoniin.
Shhh - ei pidä hypettää sitä liikaa, koska en ole vielä hankkinut settiä Haakoneita. Voisi olla mielenkiintoista kuulla tuosta listasta tosin lisää, koska tämänhetkinen pakkani moderniin on tosiaan ritareita.

Minä puolestani tosin en usko siihen, koska Haakon pitää saada hautaan. Tosin, se on rekursoitava toisin kuin Grove, mutta Grovea ei voi counteroida, ja maatuhoa pelataan aika vähän tietääkseni. Suurin osa keskittyy saamaan värinsä luotettavasti. Ritareissa se on tosin nuts, jos sen voi joko huijata pöytään tai diskata. Mitä käytät - varmaan ainakin Aether Vialia ja Lilianaa, vai?
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa de-layer

Re: Modern Grixis Zombie
« Vastaus #6 : 15.01.12 - klo 21:59 »
Täytyy kyllä nyt yhtyä tuohon Haakon-Inversion-juttuun. Olen tuossa kasaillut moderniin BWU-Knighttidekin jossa on ks. "combo" ja se kyllä antaa täydellisen pöytäkontrollin, en ihmettelisi jos näitä alettaisiin vertamaan Groveen ja Punishing Fireen.

Ei liittynyt dekkiisi mitenkään, mutta ajattelinpa vain ilmaista tyytyväisyyteni Haakoniin.
Shhh - ei pidä hypettää sitä liikaa, koska en ole vielä hankkinut settiä Haakoneita. Voisi olla mielenkiintoista kuulla tuosta listasta tosin lisää, koska tämänhetkinen pakkani moderniin on tosiaan ritareita.

Minä puolestani tosin en usko siihen, koska Haakon pitää saada hautaan. Tosin, se on rekursoitava toisin kuin Grove, mutta Grovea ei voi counteroida, ja maatuhoa pelataan aika vähän tietääkseni. Suurin osa keskittyy saamaan värinsä luotettavasti. Ritareissa se on tosin nuts, jos sen voi joko huijata pöytään tai diskata. Mitä käytät - varmaan ainakin Aether Vialia ja Lilianaa, vai?

Pakkani sisältää 4 Vialia ja 4 Inquisition of Kozilekia ja vielä höystettynä Forbidden Alchemyllä. Toki Lilianaki sopisi siihen, mutta en ole vielä budjettisyistä neitejä hommannut. Lisämausteeksi vielä Court Hussareja, toki lippuritari ei Haakonia gravelle pistä, mutta alkaapa siinä sitten olemaan jo nostomanipulaatiota kerrakseen.

Knightit on aika perushuttua, eli 4x Knight Extemplaria, 4x Knight of the White Orchidia hakemaan Godless Shrinejä tai muita plainspohjaisialändejä. Student of Warfareja on 3 kappalein ja Stillmoon Cavalierit on ollut parissa pelissä koleiluna ja ihan näpsäkästi zombiritari on leipänsä hoitanut, mutta Mirran Crusader taitaa viedä nämä slotit.

Perus Pathit ja muutama Wrath of God tietty mukana (toimii kivasti Extemplarin kanssa). Ehkäpä tämän keskustelun voisi siirtää ihan omaan otsikkoonsa, kun ei mitenkään liity Grixis Zombeihin :).

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Re: Modern Grixis Zombie
« Vastaus #7 : 24.01.12 - klo 20:24 »
Korvasin Manal Leakit Rune Snageilla - kuitenkin luullakseni vähän parempi tässä pakassa. Voisin muuten ehtiessäni lisätä myös card-tagit, vaikka monelta kortilta puuttuu vielä kortti.

Festering Goblinit alisuorittavat. Pakko keksiä jotakin tilalle. Tekisi mieli heittää sekaan vaikka vain lisää countereita, mutta pelkään creature-countin jäävän silloin liian alas.
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Re: Modern Grixis GY-Control
« Vastaus #8 : 26.01.12 - klo 22:54 »
Rajuja muutoksia. Käytännössä tajusin, että mikä tahansa musta pakka sidettämällä tappaisi tämän kokonaan, koska niin Memoricide kuin Cranial Extraction Haakoniin olisi tappanut koko pakan. Lyhyesti sanottuna olin liian riippuvainen siitä. Hedron Crabeja lisätty nopeuttamaan hautaan saamista. Vaihtoehtoisena win-conina mukana ovat nyt myös Demigod of Revenget. Luulisin hieman vähentäneeni siis sitä ongelmaa - nyt pakalla on ainakin kaksi tapaa saada asioita aikaan. Kolme, jos Nantuko Husk + Gravecrawler (+SotD / BV) lasketaan.

Side on vielä aivan auki.

Edit: No ok, teoreettisesti myös Hedron Crabeilla voi voittaa millaamalla vastustajan. Lisäänpä Oboron aikani kuluksi.

Edit2: Lisäsin yksittäisen Golgari Thugin. Kuvittelisin, että se riittää esimerkiksi saamaan yhden Demigodin käteen, jos kaikki ovat sattumalta päätyneet hautaan. Lisäksi Dredge on kivaa.
« Viimeksi muokattu: 26.01.12 - klo 23:49 kirjoittanut VariSami »
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin