Siis jos en nyt ihan väärin ymmärtänyt lontoonkieltä, niin KCI meni bänniin koska uudet ei osaa pelata sen kanssa ja liian hyvä dekki osaavan pelaajan kanssa?
oltaisiin bannittu Ancient Stirrings tai Mox Opal.
Jos toinen näistä olisi mennyt, niin siinä olisi sitten mennyt tron dekki ja affis samalla, niin se ei ehkä olisi ollut tarkoituksen mukaista?
Hyvin vapaa käännös:
On kulunut lähes vuosi viimeisimmästä muutoksesta Modernin bannilistaan ja R&D on jatkanut formaatin evoluution ja terveyden tarkkailua. Tällä aikajaksolla KCI-pakat ovat nousseet huipulle ja topkasittaneet enemmän kuin mikään muu arkkityyppi siitä huolimatta, että ne ovat vain murto-osa kentästä. Vain yksi toinen arkkityyppi, UW Control, on topkasittanut yli puolet siitä määrästä mitä KCI. Koska merkkejä KCI:n GP-tason dominoinnin hidastumisesta ei ole, olemme päättäneet bannata KCI:n.
Monella tapaa, tämä ei ollut suoraviivainen keskustelu ja R&D otti huomioon dataa pitkältä aikajaksolta. Ironworks-pakkojen hallitseminen vaatii yksityiskohtaista sääntötuntemusta ja huolellista suorittamista, mikä johtaa korkeisiin voittoprosentteihin pro-pelaajien ja muiden kokeneiden pilottien keskuudessa. Vastaavasti, KCI ei ollut näkemämme mukaan yhtä suosittu tai menestyksekäs vähemmän kilpailullisissa peliympäristöissä. Koska KCI:n interaktiot on hankala suorittaa modossa, on ollut haastavampaa kerätä dataa, mikä heijastaisi sen voittoprosentteja osaavan paperipilotin käsissä.
Pitäen nämä haasteet mielessä, otimme ylimääräistä aikaa ja tarkkailimme Modernin kehitystä. Tähän mennessä olemme keränneet riittävästi dataa sen johtopäätöksen vetämiseen, että KCI on pitkän aikavälin uhka kilpailullisen Modernin terveydelle. Nyt on oikea hetki tehdä muutos. Vaikka pääsyyt kortin bannaamiselle KCI:sta ovat sen raaka voittoprosentti ja korkea topkasittamis-aste (conversion rate), harkitsimme myös sen hyvin polarisoitunutta g1 voittoprosenttia, joskus pitkään kestäviä vuoroja, ja hankalia sääntöinteraktioita toissijaisina tekijöinä.
Peleissä KCI:ta vastaan usein vedotaan mystisiin sääntöinteraktioihin liittyen manakykyjen ajoituksiin, joiden ymmärtäminen on välttämätöntä, jotta pelaajat voivat olla yhtä mieltä pelitilanteesta. Tämä voi luoda esteen sisäänpääsylle Moderniin niille, jotka pelaavat pakkaa vastaan ja myös niille, jotka kokevat velvollisuudekseen pelata pakkaa sen korkean voittoprosentin vuoksi. Olemme tietoisia yhteisön palautteesta, jonka mukaan polarisoituneet matchupit, monimutkaiset interaktiot ja pitkäkestoiset vuorot voivat johtaa epämiellyttäviin peli- ja katselukokemuksiin.
Huom - R&D komppaa täysillä Magicin strategista syvyyttä ja robusteja sääntöjä ja niiden hallitsemiseen tarvittavia pelaajan taitoja. Monissa tapauksissa pakan vaikeus luo painetta olla bannaamatta kortteja, sikäli kuin tämä pienentää metagame-populaatiota ja pakan voittoprosenttia lyhyellä aikavälillä. Tämä on iso syy sille, miksi R&D ei ole aiemmin nähnyt tarpeelliseksi ottaa askelia Ironworksia vastaan. Kun aikaa kuluu ja useampi pelaaja hallitsee pakan, meidän pitää lopulta tehdä päätöksiä perustuen siihen, miten pakka suorittaa osaavien pelaajien kesken.
Haluan korostaa, että vaikka KCI pärjäsi hyvin GP Oaklandissa, emme tee B&R-päätöksiä perustuen yhden turnauksen tuloksiin. KCI:n pitkän aikavälin suorittaminen viime vuonna on antanut meille syyn toimia. GP Oaklandin tulokset heijastavat sitä, että tämä trendi ei ole hidastumassa, vaikka metagame sopeutuu.
Harkitsimme kolmea mahdollista korttia bannattavaksi KCI:sta - Ancient Stirrings, Mox Opal ja KCI itse. Koska Modern näytti terveeltä ja monimuotoiselta monilla pelaamisen tasoilla lukuunottamatta KCI:n dominointia GP-tasolla, päätimme ottaa tähtäimeen kortin, joka vaikuttaa vain Ironworks-pakkaan: KCI:n.
Ancient Stirrings ja Mox Opal edustavat kahta kategoriaa, joita R&D pitää tarkasti silmällä: korttiselektiota ja nopeaa manaa. Yksi tekijä on se, että toisin kuin yleisemmät korttiselektio-loitsut kuten Pohdi ja Säädä Ennalta, Muinaiset Värähtelyt tuo mukanaan pakanrakennusrajoitteita. Kun tarkastelemme vahvojen korttien vaikutuksia, otamme huomioon lisäävätkö vai vähentävätkö ne pelikelpoisten pakkojen määrää formaatissa. Nykyisessä metassa, Ancient Stirrings'in rakenna-mun-ympärille-luonto tukee pakkoja, jotka näyttävät hyvin erilaisilta verrattuna kasoihin vahvoja kortteja, ja joita ei ehkä olisi muuten olemassa. Viimeisimmän Amulet Titan-sukupolven esiintulo on yksi esimerkki tästä. Mox Opal on samankaltainen keissi. Sen lisäksi, että Mox Opal esiintyy korkean profiilin pakoissa kuten Hardened Scales, Mox Opal mahdollistaa myös tier Ö artifaktisynergiastrategioita. Kategoriana pidämme näitä terveinä, kunhan ne esiintyvät pieninä annoksina ja niillä on järkevät voittoprosentit. Metagamedatamme ei osoita, että tällä hetkellä olisi tarpeen vaikuttaa muihin Ancient Stirrings ja Mox Opal -pakkoihin.
Pitäkää mielessä, että tämä perustuu metan tämänhetkiseen tilanteeseen ja Ancient Stirrings ja Mox Opal eivät pääse kuin koira veräjästä jatkossakaan. Vaikka meillä ei ole tällä hetkellä suunnitelmissa bannata näitä kahta korttia, jatkamme formaatin terveyden ja näitä kortteja käyttävien pakkojen vahvuuksien tarkkailemista. Jos meta menee siihen pisteeseen, että nämä pakat vähentävät enemmän arkkityyppien monimuotoisuutta kuin lisäävät sitä, palaamme tähän keskusteluun uudestaan. Tällä ajanhetkellä valitsemme kirurgisen bannin KCI:ta vastaan ja vältämme "rypälepommittamasta" muita arkkityyppejä.