Kun foorumikin on jaettu pakkojen osalta casual- ja turanuspakkoihin, niin olisi mielestäni aiheellista keskustella mitä casual oikeastaan on.
Itse casual-sanahan tarkoittaa rentoa tai huoletonta, eli ensinnäkin mielestäni menijottamista ei pitäisi tapahtua, mutta toisaalta kenenkään ei pitäisi pyydellä typeriä pelaamisiaan takaisin. Jos esim. unohtaa tehdä jotain EOT:iin ja on jo untappinut, niin sen verran saa palata ajassa taaksepäin. Vastaavasti jos pelaa esim.
Shockin yrittäessäsi tappaa vastustajan
Benalish Trapperia, mutta se osuukin muistamattomuuttasi
Coalition Honor Guardiin, niin ei sitä pidä edes pyytää takaisin - peli ei ole vakava, hajoa typeryyteesi:)
Casualissa mielestäni voittokeinoina ei pitäisi olla oikeista peleistä tuttuja keinoja - Tutor->Tinker->DSC ei ole kovin "casualia". Vastaavasti ns. luova hulluus, jota esim. Burnsaber tällä foorumilla tuntuu harrastavan on vähintäänkin suotavaa. Jos ei sen satojen eurojen tunetun ja mehustetun turnauspakan rinnalle haluaisi enää alkaa hankkia typeriä lappuja casualia varten, niin esim. itse muotoillut formaatit ovat mitä parhainta casualia. Pelasimme pari viikkoa sitten common-sealed-highlanderia, jossa jokaiselle annettiin muutama tuhat täysin sattumanvaraista hylkiö-commonia ja muutamia laatikkoon livahtaneita uncceja, näistä sitten koottiin 80:n kortin highlanderit (maks. 1 kutakin korttia, poislukien basic landit), joilla sitten pelailimme pienimuotoista hupiturnausta, jossa kahden kierroksen jokaista vastaan mentyä (pelaajia oli 3) jaettiin paskarare-nipusta huonoiten menestyneellä 3 rarea käytettäväksi pakassa, toiselle 2 ja parhaiten menestyneelle 1. Nämä paskararet auttoivat parin rarenpikkauskierroksen jälkeen jo kummasti. Parin kierroksen jälkeen kun 10% pakasta on isoja rare-möllejä, on se melkeinpä suoraan ärjympi kuin pakka, jossa niitä on vain 3/80. Pelailu oli siis mukavan leppoista ja itseään korjaavaa - paras pakka ei parin kierroksen jälkeen enää ollutkaan paras. Tämän lisäksi peli soveltuu hyvin esim. lasillisen ääressä pelattavaksi, eipähän hyvä häviä, vaikka kaatuisikin. Tämä formaatti myös suosii luovaa ajattelua, mistä ei liene haittaa turnauspeleissäkään:) Mielestäni tämä oli oiva esimerkki siitä mitä casualin pitää olla, tämä jalo taito kun tuntuu olevan monilta kateissa.
Jos vastaavasti ihan perinteistä constructed-mallista peliä pelataan, niin mielestäni peleissä ei pitäisi käyttää sideboardia, eikä metagametusta harrastaa (eli pelata pakassaan kortteja, jotka ovat hyviä vain siksi, että kaverit pelaavat tiettyjä pakkoja tai kortteja). Mielestäni myös combo-pakat ovat hieman kyseenalaisia casualissa, ei sitä jaksa pirukaan odotella, kun toinen koittaa kilauttaa spell counttia kymppiin ja sitten tendrils, tai toteamus, ettei riittänyt. Aggro vastaavasti on perinteisestä pakkakolmiosta eniten casual ja ctrl:kin menettelee - kunhan nyt ei ihan överiksi mennä minkään counter controllin kanssa. Combo vastaavasti on usein lähinnä pasianssia, toinen pelaaja odottaa, kun toinen kokeilee riittäkö rahkeet onnistuneeseen voittoon, vai häviääkö hän epäonnistumiseen - casual on huoletonta vuorovaikutusta, eikä toisen pitäisi odotella kun combo-pelaaja miettii miten saa vielä pari spelliä ennen voittoaan.
Mielestäni myöskään netdeckatut turnauspakat eivät kirveelläkään ole casualia, vaikka niitä kuinka pelaisi em. hauskanpitoa mielessä pitäen, vastaavasti jos pelataan hyviä kortteja HL:ssa, se on jo paljon "casualinpaa". Highlanderissa kun niitä hyviä kortteja nostaa niin paljon harvemmin ja epätodennäköisemmin ei niiden vaikutus peliin ole niin suuri ja näin ollen pelit pitenevät ja monipuolistuvat.
Jos pelaajat tahtovat pelata Oathilla UbaStaxia vastaan ei kyseessä ole mielestäni casual, vaan silloin kyseessä on pelitestaaminen. Hierotaan siis pelitaitoja ja pakkoja seuraavaa turnausta varten, tämä on luonnollisesti (ainakin tiettyyn pisteeseen asti) mukavaa, mutta ei "casualia". Casual onkin mielestäni päämäärätöntä huvittelua, jossa nopean voiton sijaan etsitään tyylikästä tai omalaatuista voittoa - pidetään hauskaa korttien ääressä.
Ymmärrän toki, että monet eivät casualia halua pelata, vaan keskittyvät MtG:n parissa turnauspeleihin, hyvä niin, siihenhän tämä peli sopii kuin nenä päähän, mutta on olemassa myös toinen suunta, mitä siihen teidän mielestänne kuuluu?