Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Korttien varastoinnista  (Luettu 2533 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Warhorse

Korttien varastoinnista
« : 24.07.06 - klo 19:04 »
Itselläni alkaa olla näitä mtg-kortteja jo joitain kymmeniä tuhansia ja en oikein tiedä, miten ne kannattaisi varastoida sillä tavalla, etteivät kortit kärsisi kovin suurta vahinkoa säilytyksen aikana tai silloin, kun niitä tarvitsisi ottaa pois säilytyksestä tarkasteltavaksi. En ole oikein innostunut tuollaisen määrän kortteja kansioimisesta arvokkaampia kortteja huomioimatta, kun kansioinnin kulut nousisivat aika korkealle ja aikaa siihen menisi valtavasti. Tällä hetkellä kortit ovat minulla joko kaapeissa pinottuna tai pinoissa suljetuissa pahvilaatikoissa.

Suurimmat ongelmat korttien säilyttämisessä minulla ovat korttien pintaan tarttuva lika, mikä ei aina lähde irti ja saa joskus kortit tarttumaan toisiinsa kiinni ja toisaalta pahvilaatikoista kortteja pois otettaessa korttien reunat tuntuvat lähes väkisin hankaavan hieman laatikon reunoja vasten ja se ei pidemmän päälle tee korteille hyvää. Joskus olen harkinnut pakata ne laatikoihin aika väljästi, jolloin tuosta hankausongelmasta pääsisi hyvin eroon, mutta tällöin useat tähän vaadittavat laatikot vievät paljon tilaa ja niitä siirrellessä korttipinot niiden sisällä herkästi kaatuvat, mikä myös hieman vahingoittaa kortteja. Toisaalta en tiedä, miten likaantuneita kortteja saisi jotekin puhdistettua niitä mahdollisimman vähän vahingoittaen.

Osaisitteko kertoa, miten te itse säilytätte korttejanne jos teillä on niitä suuria määriä tai miten esimerkiksi suuria määriä kortteja omistavat liikkeet omiaan varastoivat? Jos vielä osaisitte kertoa, mistä voisi ostaa hyvin korttien säilytykseen sopivaa materiaalia kuten laatikoita, kansionvälilehtiä tai jotain muuta, missä niitä olisi hyvä säilyttää hieman isommissa erissä mielellään melko edullisesti, niin siitäkin tiedosta olisi suuresti apua.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Korttien varastoinnista
« Vastaus #1 : 24.07.06 - klo 21:03 »
Suosittelen kansioittamista (onhan se aikaa vievää, mutta kiirekkö sitä, pistä vaikka sivu päivässä (itsellä meni kerran 3 työpäivää kun oli hieman kertynyt kortteja ilman kansoita)).
JA ei se niin kallista ole jos tyydyt halpoihin kirjakauppojen kansiohin (1-2e, ja ovat silti tukevia ja alumiinilla tuetut kulmat + pohja (ainakin tämmöisiä itse löysin). Tai sitten jotain tukevia/kannellisia laatikoita ja säilytä niitä jossain kosteudelta ja ilman vaihtelulta suojassa.

Ja se lika joka kertyy kortteihin, itse poistan sen kevyesti kosteutetullu (kevyemmin kuin kevyesti) ja täysin puhtaalla rätillä, ja kuivaan kortin samantein jollain pehmeällä ja täysin kuivalla pyyhekeellä, näin kortti (ainakaan minulla koskaan) ei saa minkäänlaista kosteus vauriota ja lika lähtee suht helposti.

Likaan auttaa myös:
1) pidä kaikki kortit muoveissa jos et kerran kansioissa (halpis läpinäkyvät niin ei tule liian kalliiksi)
2) pese aina kädet enne korttien käsittelyä
3) pese aina pöytä enenkuin käyt pelaaman siinä korteilla
4) ainakin jos käytät halpoja läpinäkyviä suojamuoveja, uusi ne silloin tällöin (esim kaverini joka tupakoi sisällä, kun hän vaihtoi suoja muovit, huomattiin että entiset olivat jo alkaneet kellastua...)

JA puhuit tuosta reunojen hankautumisesta jne... minusta on vain yleisesti pakko hyväksyä muutama asia:
*Iso kasa kortteja fiksustu säilytettynä vie #€tusti tilaa ja kansioittaminen vie %&/(#leesti aikaa :) *Ja noin suuren kokoelman kanssa ei ehkä vaan mitenkään pääse halvalla :)

Ostaminen... kansiot olen ostanut suomalaisesta kirjakaupasta, välilehdet safesta (en tiedä muuta paikkaa, varmaan netistä löydät paikan mistä tilata halvalla), ja noita kenkälaatikoita oon kerännyt tutuilta naisilta + pyysin jokus yhtä kaverin muija kaveria joka on ihan kenkä addi säästämään aina nuo kenkä laatikot mulle + porukoilta kaivoin kaikki ulkojouluvalo laatikot yms mitkä tahansa pahvi laatikot mitkä on tukevia ja missä on hyvä kansi (eli siis semmonen, että se saa kiinni vaikka siellä on kortteja mitkä on muoveissa, ja se pysyy kiinni). Eli siis nuo pahvilaatikot mitä käytän ovat vähän niinkuin megakokoisia myynnissäkin olevia dekki bokseja.

(sitten höpötystä) :)
Ja noissa kenkälaatikoissa minulla on  kortit pitkittäin, mutta siellä on myös jotkut korit pystyssä, jakamassa kortti kasoja (ennen joka pakkaa on kortti, eri väreille, eri ländeille), näin noita laatikkoja on helppo plaratakkin ja pakat on helppo löytääkkin, kun nuo pystyssä olevat "välilehti kortit" vielä kuvaavatkin jotenki sen perässä tulevia kortteja (zombie pakan edessä on joku shaisse zombi, joka värillä oman värinen välilehtikortti jne).

Kansioissa minulla on kortit väreittäin ja aina tässä järkässä Creaturet, enchantit, sorceryt, instantit. Creaturet ovat typeittäin (goblinit, giantit ja ogret jne aina peräkkäin). Muissakin typeissä pyrin jonkinlaiseen logiikkaan. (ensin enchant creaturet, sitten enchantit, sitten enchant ländit sun muut, countter spellit on kaikki peräkkäin, artifacteissa ensin on creaturet, sitten on manaan liittyvät artifactit, sitten sunburstit, sitten equipmentit jne jne....). Tämäkin helpotta ja nopeuttaa korttien etsimistä ja plaraamista. (minulla on jopa punaiset kortit punaisessa kansiossa, mustat mustassa jne).

Itsellä on iso kasa kansoita (commonitkin ovat kansoissa) ja sitte muutama noita kenkälaatikkoja, jotka on jaettu kahteen tai kolmeen osaan paksuilla pahviliuskoilla, ja näissä laatikoissa minulla on muoveissa olevat peli pakat + basic ländit + niin vaihto/ylimääräiset/shaisse kortit mitä edes minä en ole viitsinyt kansioittaa + kortit mitkä ovat olleet pakoissa tai ovat "sideboardia" jne jne...
(eli siis kun käyn tekemään pakkaa otan paljon kortteja jotka tuntuvat sopivan pakkaan ulos kansoista ja sitten pikku hiljaa pienennän tuota kortti kasaa (joka joskus on aluksi pari sataa korttia) nii että saan tehtyä siitä 60 kortin pakan, ja en koskaan heti laitan noita ylijääneitä kortteja takaisin kansioihin, koska vasta kun pääsee pelaamaan k.o pakalla huomaa mitä se kaipaa ja yleensä mitä se kaipaa on jokin niistä ylijäämä korteista).

Näin löydän aina kortin mitä etsin ja ne pysyvät järjestyksessä ja kunnossa.

Kansioissa pakkaan myös sivun molemmille puolille (yhteen taskuun menee hyvin 8 korttia korttien kärsimättä (8, eli siis 4 kahta eri korttia, jos omistan enemmän kuin 4 jotain korttia ja tarvitsen niitä enemmän kuin 4, ne ovat noissa laatikoissa (pakoissa tai muuten vaan säilytksessä)).
Tärkeimmät kortit ovat joko jossain pakassa muoveissa+laatikossa jossa ne säilyvät kunnossa, tai sitte ne ovat (1-4kpl) kansiossa, missä ne säilyvät kunnossa. Koska kunhan yksi setillinen on 100% turvassa, kaik on ok minulle :)

Ja ANTEEKSI, mutta en tiedä miksi innostuin kirjoittamaan näin "#€%&tisti :)

Poissa vodel

Vs: Korttien varastoinnista
« Vastaus #2 : 25.07.06 - klo 10:08 »
Lainaus
1) pidä kaikki kortit muoveissa jos et kerran kansioissa (halpis läpinäkyvät niin ei tule liian kalliiksi)

Jo kymmenen tuhannen kortit muovitus kustantaa 150e eli en sanoisi tuota mitenkään halvaksi.

Lainaus
Kansioissa pakkaan myös sivun molemmille puolille (yhteen taskuun menee hyvin 8 korttia korttien kärsimättä)

Tuon määrän saamiseksi täytyy taskua jo venyttää eli ei se kyllä hyvää tee korteille varsinkaan niitä taskusta poistettaessa. Itse pidän 4 korttia per/ tasku maksimina. Sivut on myös hyvä täyttää vain toiselta puolelta mikä vähentää korttien sisään/ulos liikennettä ja suojelee näin korttien taustoja.
« Viimeksi muokattu: 25.07.06 - klo 10:14 kirjoittanut vodel »
Nopeat elävät, kuolleet eivät.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Korttien varastoinnista
« Vastaus #3 : 25.07.06 - klo 10:12 »
Niin, kuten sanoin, mikään ei tule varmaankaan halvaksi noin isolla kortti määrällä.

Poissa Omnicun

Vs: Korttien varastoinnista
« Vastaus #4 : 07.08.06 - klo 23:41 »
No nykyäänhän nämä fat packien rungot toimivat säilytysboxeina, ja vieläpä aika tyylikkäinä sellaisina. ;)