Mikään noista kolmesta ominaisuudesta ei ole läheskään niin hyvä efekti kuin kahden manan destroy target creature, joka Ground Assault useimmiten on.
Kumma juttu, luuletko että se kortti ois kovin reilu jos yhdessä kortissa sais kolme parempaa moodia, kun kolmessa muussa kortissa yksittäin? Se minkä takia kaikki charmit on vähintään pelikelposia, on se joustavuus minkä ne suo, vaikka moodit ois vähän kehnot. Ne on enemmänkin moodiensa summa, kun pelkästään miten hyvä sen paras moodi on.
Sitäpaitsi kahden mana lava axe on borokselle varmasti vähintään yhtä hyvä efekti kun konditionaalinen sorcerypoisto. Vaikka Ground assault maksais WR, ja avaisin sen kanssa p1p1 boros charmin, ottasin boros charmin sen yli 100% ajasta massiivisen fist pumpin saattelemana. Vaikka sen pelaa 95% ajasta kahden manan lava axena (joka on borokselle aivan kilipäisen älytön määrä reachia), voit silti pihdata sitä kädessä kaikkien combattien ajan, ja pääset aina valitsemaan otatko mielummin tähän combattiin kuolemattomat kavut, vai pihtaatko edelleen lava axea / countteria poistoon.
That being said, pelkästään boros charmin kaks ekaa moodia tekee siitä aivan älyttömästi paremman kortin kun kahden manan sorcery (pseudo)poisto.
Satun ehkä just ja just tajuamaan, että charmin yksittäiset moodit eivät yleensä voi olla yhtä tiettyä lappua parempia. Tuo lyhyt vastaus oli vain vastine näille kohtuu naurettavalle kolmelle perustelulle, joihin olisin ihan yhtä hyvin voinut heittää vasta-argumenttia Ground Assaultin puolesta:
Boros Charmin ominaisuus 1: vihulaiselle 4 päihin (Tällä voi voittaa pelin, ground assaultilla ei)
Boros Charmin ominaisuus 2: KAIKILLE omille permanenteille indestructible (Tämä instanttina vastauksena ground assaulttiin tai blokitaan/ajellaan surutta)
Boros Charmin ominaisuus 3: Double strike yhdelle miehelle (Ajetaan kovaa tai blokataan ja poistetaan vastustajalta miehiä).
1: Destroy target creature auttaa useammin voittamaan pelin kuin 4 damagea päähän, kun sillä voi poistaa pahimman blockerin tai se auttaa reissitilanteessa poistamalla vastustajan nopein kello. Ja sen voi pelata muulloinkin kuin silloin kun vastustaja on neljässä tai vähemmässä lifessä.
2: Oman ukon pelastaminen on heikompi kyky kuin vastustajan ukon poistaminen. Tietenkin tällä voi silloin tällöin pelastaa useampia, ja se toimii hyvin battalionin kanssa, myönnettäköön.
3: Tämä on combat trickinä huonompi kuin perusjöndet, ja päähän ajettaessa harvoin relevantti, koska moodi on ykkösmoodia parempi vain silloin kun hyökkääjällä on vähintään 5 poweria, mikä on harvinaista Boroksella.
Sanoin "
lähellekään niin hyvä kuin Ground Assault" juuri siksi, että charmin monikäyttöisyys tuo kortille jo itsessään peliarvoa mikä pitää huomioida, mutta koska destroy target creature on niin paljon vahvempi efekti kuin valinta näistä kolmesta, niin silti Ground Assault menee korttina tuon charmin edelle.
Ground Assault myös harvoin on muuta kuin suora poisto. Alkupelissä kun on vähän ländejä, ei vastustajan pelaamat ukot kovin iso-toughnessisia ole, joitain seiniä lukuunottamatta (ja näitä päin voi ensin ajaa ja poistaa sitten, jos niistä haluaa eroon). Kun peli on edennyt vähän pidemmälle, 4-5 ländiä riittää poistamaan vihreitä pihvirareja lukuunottamatta ~kaikki formaatin ukot.
Ja mikä ongelma Boroksella on reachin kanssa? Commonilta löytyy Act of Treason ja Madcap Skills, ja lentureiden lisäksi Mugging ja Court Street Denizen auttavat pääsemään läpi myöhemmässäkin vaiheessa peliä. Ja jos tulee board stallia niin battalionin avulla monet ukot paranevat reilusti, ja Massive Raid on myös erinomainen näissä tilanteissa. Pikkaat näemmä siis Boros Charmin esim. Muggingin, Homing Lightningin ja muidenkin W/R-poistojen yli, koska Ground Assaulttia parempaa poistoa ei taida noille väreille olla.
Boroksella häviää paljon useammin siihen kun alkupeli tyssää kehnoon kurvahdukseen, eikä siihen että saa ajettua vastustajan pieneen life totaliin ja sitten loppuu bensa, ja siinä tilanteessa stabiloiva poisto on juuri sitä mitä tarvitsee. Ja aika usein myös niissä tilanteissa kun 4 damagea riittää voittamaan, se poisto toimii ihan yhtä hyvin kuin direct damage, joko siten että saa raivattua tien yhdelle ekstrahyökkääjälle tai saa yhden vuoron lisäaikaa ajoon kun poistaa sen vastustajan lethaalia lyövän ukon. Toki Charmissa on nuo kaksi muutakin ominaisuutta, jotka tekevät kortista pelattavan myös silloin kun neljä damagee päähän ei riitä. Destroy target creature kun tuppaa kuitenkin aina olemaan tosi hyvä efekti, niin ei semmoinen kortti mitään moodeja kaipaakaan vierelleen.
Siis Boros Charm on hyvä kortti ja semmoisen pikkaan itsekin kohtuu korkealle, mutta en kyllä missään tapauksessa hyvän poiston yli.