Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Korttien vaihtelu livenä  (Luettu 2980 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orion

Korttien vaihtelu livenä
« : 11.04.18 - klo 23:20 »
Aloin miettimään, että en ole pitkään aikaan vaihdellut kortteja ihmisten kanssa kasvotusten. Ja en ole myöskään nähnyt ihmisten vaihtelevan kortteja turnauksissa. Ihmisillä ei tunnu möyskään enää olevan vaihtokansioita mukana peleissä.

Onko huomioni oikea? Eivätkö ihmiset enää vaihtele, ja jos ei niin miksi ei? Onko syynä MCM, korttikaupat, MtgSuomi, vai mikä?

Poissa Morian

Vs: Korttien vaihtelu livenä
« Vastaus #1 : 11.04.18 - klo 23:30 »
Mulla on tosi ristiriitaisia fiiliksiä f2f vaihtelusta. Parhaimmillaan se todella mukavaa, selataan kansioita läpi ja katsotaan kokonaisuutta. Etenkin Ropeconissa pääsee aina tapaamaan ihmisiä ympäri Suomea ja tekemään tällaisia treidejä. Tehdään mielellään riittävän iso vaihto, ettei tarvitse yrittää hitsailla jokaista euroa kohdilleen ja molemmat kokee voittaneensa.

Maku hommaan menee siinä kohtaa, kun yritetään euron tai senttien tarkkuudella saada korttien arvot hitsattua kohdilleen. Tällöin on vain kaikinpuolin miellyttävämpää ostaa ja myydä kortteja. Ei vaan jaksa käyttää aikaa vääntämiseen.
« Viimeksi muokattu: 11.04.18 - klo 23:35 kirjoittanut Morian »

Poissa Preacher

Vs: Korttien vaihtelu livenä
« Vastaus #2 : 12.04.18 - klo 11:02 »
Olen huomannut saman. Itse aktiivipeliaikoina tykkäsin treidailusta ja keräilystä yhtä paljon kuin varsinaisesta pelaamisesta, mutta MCM tekee elämästä nykyään aivan liian helppoa. Tarvitsemansa laput saa kasaan triviaalisti ja hyvin harva kortti on edes sillä tavalla kallis tai vaikea löytää kuin joskus muinoin (1995-2002 omalla kohdalla). Netissä vaihteluun kuluva aika taas on suunnilleen sama kuin korttien myyminen ja ostaminen, ja jälkimmäisellä tavalla saa kätevästi täsmälleen sitä mitä haluaa. Myös MCM:n mukanaan tuoma korttien "absoluuttinen" arvo on tehnyt tehtävänsä - korttien arvo ei ole enää kiinni siitä, kuinka paljon sitä tarvitsee tai kuinka paljon sen haluaa, vaan siitä, kuinka paljon joku jossain maksaisi siitä. Tavallaan tämä on järkeenkäypää, mutta vie paljon fiilistä pois kaupankäynnistä.

Itse olen kyllä tehnyt viime aikoina muutamatkin vaihtokaupat f2f. Syynä lienee se, että 93/94-yhteensopivia kortteja on vaikeampi ostaa bulkkina ja ne ovat keskimäärin hintavia. Toisaalta keskiverrolta mtg-pelaajalta niitä ei löydy lainkaan, joten pienessä piirissä ovat nuo omat kauppani tapahtuneet ja jos nyt johonkin turnaukseen tms. menisin, niin tuskinpa ottaisin kansioita mukaan lainkaan.
Tule tutustumaan aidon ja alkuperäisen MtG:n pariin Helsiniki Oldschool MtG 93/94-ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1136687683129798 :)

Poissa Rancid-

Vs: Korttien vaihtelu livenä
« Vastaus #3 : 12.04.18 - klo 11:17 »
Todellinen Trendsetter (tm) oli jälleen kerran ainakin kaksi ja puoli vuotta skeneä edellä:

Ihan vaan sitä meinasin, että livenä(kin) treidaaminen ynnä muu kaupankäynti on aivan hirveetä puuhaa. Aikaa palaa, vähintään toinen kyttäilee MCM:ää (ja auta armias, kun yksi käyttää defacto-hintanaan pricetrendiä ja toinen minimiä ja asdasfsadasd) ja aina joku yrittää optimoida viimeisetkin sentit pois kuleksimasta. Unohtamatta tietenkään "no emmä tästä nyt oikeestaan haluais luopua (tai ainakaan downtradeta)" -faktoria. Ja kun ollaan naamatusten, niin ei kehtaa kauhean suoraan päästellä höyryjä siitä, miten paljon päänsisäistä kilinää se vastapuolen viimeisin nihkeily taas aiheuttikaan.

Multa on palanut käämit jo kauan sitten kaikkiin muihin korttitalouden muotoihin kuin ostamiseen ja myyntiin. Ihan kiva, jos joku vielä jaksaa.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Farseer

Vs: Korttien vaihtelu livenä
« Vastaus #4 : 12.04.18 - klo 13:21 »
Itse lopettelin aktiivisen vaihtelun jo joskus vuosikymmenen vaihteessa. MCM toi sellaisen saatavuuden ja ostamisen helppouden että kyllä se selkeästi treidailun melko pitkälle tappoi, kun sitä ennen korttien hankinta ulkomailta oli lähinnä harvinainen poikkeus (MOTL yleisimpänä ja siinäkin pääsyynä dollarin heikko kurssi jolloin kannatti tilailla tulleista huolimatta). Aiemmin vaihteluun monelta osin pakotti korttien huono saatavuus - uusien settien pelisettienkin hankinta ennen turnauksia oli työn ja vaivan takana. Nyt on vain paljon helpompaa kotikoneelta tilata puuttuvat kortit ja saada ne toimitettuna yleensä viikon sisään kotiovelle ettei vaihtelu pahemmin ihmisiä kiinnosta. Myös kaikenmaailman harakat  tms. keräilijät saavat sitä kautta korttinsa aiempaan verrattuna todella helposti.

Muistelen kaiholla niitä hyviä aikoja kun nassikoiden pyhänä hintalähteenä oli shopin Raamattu ja kaikella silloisella "EDH-käyttiksellä" kätevä arvo.
http://mtgsuomi.fi/listat/Farseer/om/ - Partanetin paras valikoima boostereita, muuta produktia sekä irtokortteja! Esimerkiksi boksit: T2 87€ tai 85€ jos ostat kaksi boksia tai enemmän!

MtG Helsinki-ryhmä facebookissa[/url

Poissa JopeSane

Vs: Korttien vaihtelu livenä
« Vastaus #5 : 12.04.18 - klo 17:01 »
Itse varmaan vielä vaihtelisinkin mutta MCM:ssä myynti tekee siitä hieman hankalaa kun täytyy kokoajan kytätä mitä on myyty ja muistaa poistaa myynnistä vaihtojen jälkeen.