Viimeiset pari vuotta olen pelannut lähinnä legacya, ja Lands on ollut dekkivalintana. Tämän kevään pro-touria katsoessani huomasin nalledeckien vallanneen modernin, ja aloin miettimään miten tätä metaa pystyisi fiksusti countteroimaan. Älynväläys johti toiseen, ja kevään mittaan kehitin seuraavanlaisen Life from the Loam-viritelmän
Maindeck 4 Creature
4
Simian Spirit Guide
4
Ensnaring Bridge4
Chalice of the Void4
Seismic Assault3
Abrade4
Anger of the Gods 29 Land
4
Arid Mesa1
Dakmor Salvage3
Stomping Ground4
Wooded Foothills6
Mountain2
Forest1
Ghost Quarter2
Field of Ruin4
Sheltered Thicket2
Blast Zone1
Valakut, the Molten Pinnacle4
Chandra, Torch of Defiance4
Life from the Loam Sideboard
3
Ravenous Trap2
Molten Vortex3
Tireless Tracker2
Damping Sphere2
Cindervines1
Spellskite1
Thrun, the Last Troll1
Sorcerous SpyglassKorttivalinnoista:Simian Spirit Guide
Pakan ainoa äijä, jota toki harvemmin pelataan pöytään. Guiden avulla kyetään kiihyttämään omaa peliä hirmuisesti, ja kiihdytys vuoron 1 chaliceen on joitakin pakkoja vastaanmurskaava. Alun perin listassa löytyi myös Blood moon kiihdytyskohteeksi, mutta tälläisenäänkin apina tekee hirmuisesti töitä.
Ensnaring Bridge
Vaikka Loam + Assault on tehokas tapa tuhota vihun äijiä, combon setuppaaminen on välillä liian hidasta, jolloin tarvitaan tehokkaita jarrupaloja ja antaa ukkojen ollahyökkäämättä. Käsi on helppo pitää puhtaana Assaultin ja punaisten filtterikorttien avulla, ja Bridge onkin yksi pakan kantavia kortteja.
Chalice of the Void
Modernissa pelataan huomattava määrä yhden manan spellejä, ja niiden lukitseminen alusta lähtien nopean apinan avulla on helpoimpia tapoja voittaa peli. Joskus osuu myös omiin kortteihin, mutta niistä hetken päästä enemmän. Pelasin alunperin sidellä, mutta toin ne sisään niin usein että päätin siirtää ne mainiin.
Seismic Assault
Pakan päävoittokeino. Käytännön ilmaiseksi ukkojen ampuminen on mitä parhain keino lukottaa vastustaja ja voittaa peli. Mainipeleissä harvalla pakalla on vastauksia resolvattuun Assaulttiin, ja useimpiin vastauksiin pakasta löytyy vastauksia.
Life from the Loam
Loam yhdessä Assaultin kanssa takaa tyhjän pöydän ja nopean kellon vastapelaajalle. Harva vastus pysyy kolmea vuoroa pidempää hengissä kun combo on saatu kasaan. Loami on myös helppo kohde heittää filtterikorteille sen palatessa takaisin käteen dredgen avulla itse valitsemallasi hetkellä.
Abrade
Premiumpoisto Chalice-deckeissä, joita haluaisi pelata joskus enemmänkin.
Chandra, Torch of Defiance
Chandra tuottaa korttietua, voittaa Leyline of Sanctityn läpi ja nopeuttaa kelloa. Älytön vehje, 5/5 pelaisin aina. Dominarian myötä tuleva errata hieman heikentää Chandraa muiden planeswalkkereiden ollessa pöydässä, mutta tämänkin jälkeen Chandra on erinomainen kortti jota ei halua jättää pelaamatta.
Korttifiltteröintivehkeet: Faithless Looting, Cathartic Reunion, Tormenting Voice
Pakka haluaa cantrippejä vehkeiden löytämiseen, ja sitä punaiselta on tarjolla loottiefektien muodossa. Tällä hetkellä jokaista pelataan kolmea kappaletta, mutta oikea määrä voi olla jotain muuta. Reunionilla ja Voicella pääsee tarvittaessa Chalicen takia kuolleista korteista eroon, kuin myös ylimääräisistä kalliista korteista. Kortit ovat hieman kömpelöitä, mutta paremman puutteessa ne toimivat erinomaisesti. Countterit ovat näiden kanssa ikäviä, mutta minkäs teet.Filtterivehkeet on todettu niin kömpelöiksi ettei niitä kannata pelata. Suosittelen pyöräilymaita.
Ländibasesta:
Ghost Quarter
Mainideckin vastaus Troniin sekä ahneisiin manabaseihin. Loamin avulla helppo uusiokäyttää uudelleen ja uudelleen.
Field of Ruin
GQ:n elämänsä rahasuunnittelun paremmin hoitanut isoveli. Kumpiakin haluaa pelata, mutta deckin värivaatimusten vuoksi ei kuitenkaan liikaa. Jos saadaan moderniin Azuzan lisäksi fiksu exploration-efekti niin pelaisin useampaa.
Blast Zone
MVP monissa grindimatseissa. Zone + Loam vie helposti pelaajilta elämänilon.
Dakmor Salvage
Salvagella nopeutetaan kaivua Loamiin, ja se on vaihtoehtoinen tapa voittaa peli vääjäämättä mikäli vastus pelaa esim. Surgical Extractionia Loamiin.
SideboardistaPelaa jotain sidevihaa. Itse olen tykästynyt Ravenous Trappiin. Sitä ei hirveästi odoteta, se ei jää chaliceen, ja sen nostaminen useana kappaleena ei haittaa.
Dragon's Claw
Pelaisin vieläkin jos paperimetassa burni olisi joku juttu. Onneksi pultteja ei näy juuri missään.
Spellskite
Tuon sen aina sisään, hyvä vastaus vihun vastauksiin omiin metkuihin.
Sorcerous Spyglass
Hyvä yleisvastaus vastapuolen planeswalkkereihin ja joskus myös fetcheihin, Scavengin Oozeen, Lanterniin... Peek-efektin ja manacostin takia pelaisin vähintään yhtä.
Molten Vortex
Joissain matchupeissa Assault-efektejä haluaa enemmän pakkaan. Vortex on nopeampi ja helpompi saada pöytään mm. counttereiden ohi. Useiden enchantmenttien pelaaminen myös takaa efektin säilyvän pöydässä vihasta huolimatta. Vortexeja ei kuitenkaan halua pelata mainissa nopeimpien pakkojen ajaessa liian nopeasti läpi kun Vortexin jatkuva aktivoiminen käy manoille ja resursseille. Mielummin pelaa nopean Bridgen/Assaultin ja jatkaa siitä.
Destructive Revelry Cindervines
Väreille paras viha niin enchantmentteihin kuin artifakteihin. Pääfunktio on tuhota vastustajien Leylineja mutta kohteita riittää läpi kentän.
Abrupt Decay
Joskus näitä vain haluaa lisää kortin ollessa niin monipuolinen.Crumble to Dust
Troni on yksi hankalimmista matseista mainipeleissä, ja Crumbles resolvaaminen on pelin kannalta usein elintärkeää. Raskaissa metoissa jopa neljän pelaaminen on suositeltavaa.Jos sun paikallisella kaupalla on puolet tronia, pelaa tätä. MU on kamala.
Pelaamattomia lappujaBlood MoonAikana ennen Decayta Blood mooneja löytyi pakasta. Resolvannut Moon voittaa joskus pelejä itsestään, mutta liian usein Moon haittaa myös omaa peliä ratkaisevasti eikä häiritse vastapuolta tarpeeksi.
Field of Ruin
Kortti tuntuu liian raskaalta käyttää sitä tarvitsevissa matchupeissa - lähinnä juurikin Tronia vastaan, jolloin QQta pystyisi käyttämään käytännössä joka vuoro vuorolta 3 lähtien. Toisaalta tarvittaviin manoihin päästessä Field of Ruin on älytön lappu. Joskus kuitenkin vastapelaajalta haluaa tuhota basicceja, ja siihen Field ei pysty.
FIELD OF RUIN ON PELASTAJA. FIELD OF RUIN ON MESTARI. ELÄKÖÖN FIELD OF RUIN.
Cyclelandit
Liian hitaita kun haluaa pelata ländejä pöytään. Vaikka efekti on Loamin kanssa hirvittävän vahva niin useammin halutaan pystyssä tuleva ländi. Mahdollisesti 1-off, tähän asti olen suosiolla jättänyt väliin.
Ensimmäiset testit cyclemailla tuntuivat hyville
, katsotaan muutaman turnauksen jälkeen onko muutos pysyvä.Cyclemaat ovat erinomainen tapa käyttää Loamia korttietuvehkeenä ja kaivuenginenä. Pelatkaa.