Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Tussaus  (Luettu 6246 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Tussaus
« : 25.04.07 - klo 17:52 »
Eli siis, miksi kortteja tussataan? Mitä tämä tarkalleen meinaa? Ihan vaan sitä että peitetään kulumia, vai muutteleeko joku valkoreunaisia mustareunaisiksi?
Onko kortti enää sen jälkeen turnauslaillinen jos siihen on mennyt itse piirtelemään, on sitten kyse kummasta tahansa esimerkistä, tai jostain muusta, mistä nyt siis tarkalleen on kyse?

Poissa papana

Vs: Tussaus
« Vastaus #1 : 25.04.07 - klo 20:13 »
Turnaus laillisuudesta en tiedä, mutta sen tiedän että niitä tussataan lähinnä ulkonäön vuoksi, eli siis valkoreunaisista mustareunaisiksi. Itse en ainakaan tekisi niin, koska silloin korteista lähtee viimeisetkin arvon rippeet. Jotkun vain ei siedä katella valkoisia raunoja MtG korteissa... :-'
H/W   

''Kun syöt, kannattaa niellä...''

Poissa DaiJou

Vs: Tussaus
« Vastaus #2 : 25.04.07 - klo 20:20 »
Tussauksilla saa hyviä lauseita korttin näin suolamielessä. Löytyy ainakin hieno Glass Golemi mulla.

Poissa JunioRcmf

Vs: Tussaus
« Vastaus #3 : 25.04.07 - klo 20:38 »
Jotkut tussaavat kuluneiden mustareunaisten korttien reunat, jotta niissä ei näkyisi valkoista vaan ne pysyisivät mustareunaisen näköisinä.
Jotkut huijarit myös käyttävät tätä niin, että tussaavat korttien reunat, antavat vaihdossa/myynnissä kortista otetun kuvan, jossa tussaus ei selvästi näy vaan toinen osapuoli saa käsityksen, että kortti olisi hyvässä kunnossa eikä valkoista olisi reunoissa ja vaihdon jälkeen, jos saavat tästä kommenttia voivat sanoa näyttäneensä kuvan kortista ja toisen osapuolen hyväksyneen sen. Tiedän, julma maailma.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Tussaus
« Vastaus #4 : 25.04.07 - klo 23:53 »
Olen tussannut omia valkoreunaisia korttejani saadakseni niistä paremman näköisiä. Olen tussannut lähinnä käyttiskortteja, joita en kuitenkaan koskaan ole myymässä pois, joten jälleenmyyntiarvon muutoksella ei ole merkitystä. (Ja muutenkin näin aikuisena joillain parin kympin tappioilla ei ole kauheasti väliä toisin kuin nuorena ja köyhänä kossina.) Reunoiltaan tussattu kortti on turnauslaillinen. Kortteihin saa piirtää ja tehdä merkintöjä, kunhan kortin tekstiosat säilyvät luettavina. Ilmeisesti myöskään kuvassa ei saa olla hirveitä peittäviä merkintöjä - mutta varmasti ainakaan tekstien päällä ei saa. Kuitenkin, jos merkintä on sellainen, että se näkyy kortista läpi, on tietysti pelattava läpinäkymättömillä suojilla. Muita esteitä tussattujen korttien käytölle ei pitäisi Wizardsin puolelta olla.

Poissa Laava

Vs: Tussaus
« Vastaus #5 : 26.04.07 - klo 07:55 »
Universal tournament rules:
"Cards used in a tournament may not have writing on their faces other than signatures or artistic modifications. Modifications may not obscure the artwork so as to make the card unrecognizable. If modifications to a card are deemed by the head judge to constitute outside notes or unsporting conduct, the player using such cards will be subject to the appropriate provisions of the DCI Penalty Guidelines."

Kortti täytyy siis olla tunnistettavissa kuvasta. Korttejahan kun on usealla kielellä ja jopa ilman tekstiä.
DCI Level 1 Judge


Ufojen kosminen viesti

Poissa one fool

Vs: Tussaus
« Vastaus #6 : 26.04.07 - klo 13:15 »
Entää jos collectors tai international editionin korteista tussataan takaapäin kullat piiloon, onko kortti enää käytännössä tunnistettavista esimerkiksi etupuolelta? Mietin vain, että tussaamallahan saisi kätevästi noista korteista turnauslaillisia?

Poissa ilpo

Vs: Tussaus
« Vastaus #7 : 26.04.07 - klo 13:46 »
Ainoa asia, mikä erottaa CE/IE kortin betan versiosta, on korttien terävät kulmat. Pyöristämällä ne saadaan etupuolelta täysin feikki vastaavaksi kuin betan alkuperäiset kortit. Takapuolella terävien kulmien lisäksi on kultaiset reunat ja "Collector's Edition/International Edition" -teksti. Turmot yrittää kusettaa ihmisiä pyöristämällä CE/IE korttien kulmat ja hiomalla takapuolelta kultaiset reunat ja tekstin piiloon. Toinen tapa on tietysti vanha tuttu reback-tekniikka. Ebaylla näkyy aina välillä näitä hiottuja CE/IE kortteja. Ne on tosi kauheassa kortissa johtuen hiomisesta ja yllättäen takapuolella reunat ja kullattu teksti kulunut kokonaan pois. Rebackatyt kortit on mahdollista huomata valotestillä ja tarkastelemalla korttia läheltä. Bendaaminen saattaa toimia, tiedän kuitenkin tapauksia, joissa bendaaminen ei ole vaurioittanut rebackattya korttia ollenkaan.

Turnauslaillisiksi CE/IE kortteja et saa mitenkään. Modifioimalla niitä teet niistä väärennöksiä alkuperäisistä korteista ja potkin sua munille.
« Viimeksi muokattu: 26.04.07 - klo 13:48 kirjoittanut ilpo »
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Tussaus
« Vastaus #8 : 26.04.07 - klo 15:55 »
Pari rebäckättyä kortti olen nähnyt ja toinen oli tehty niin taidokkaasti että sitä ei meinannut alkuperäisestä erottaa, valotesti oli ainoa mikä paljasti. Tämä pelko onkin yksi suurin syy miksi powerien hankinnassa ulkomailta kannattaa noudattaa äärimmäistä varovaisuutta.

Mitä tussaukseen tulee niin en jaksa ymmärtää siihen muita syitä kuin kusettaminen tai sitten hauskanpito (yleensä tussausta kortin etupuolelle), proxaaminen kun mielestäni on aika lailla eri asia kuin tussaaminen vaikka samaa värkkiä siinäkin käytetään.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Tussaus
« Vastaus #9 : 26.04.07 - klo 16:04 »
Mitä tussaukseen tulee niin en jaksa ymmärtää siihen muita syitä kuin kusettaminen tai sitten hauskanpito

Nyyh! Kukaan ei ymmärrä minua!

Poissa kolatatti

Vs: Tussaus
« Vastaus #10 : 26.04.07 - klo 16:18 »
En ole koskaan vielä tuollaista edestä mustareunaiseksi tussattua korttia nähnyt mutta kuvittelisin että sellaisen tunnistaa helposti ja sellainen toiminta mielestäni laskee melkein kortin kuin kortin arvon nollaan. Sitä varmaan tekee lähinnä siksi että kortti näyttäisi paremmalta ja vain johonkin commoneihin tai kortteihin joista tietää itse, ettei niitä ole eteenpäin myymässä tai vaihtamassa, ainakaan täydellä arvollaan koska se olisi ainakin minun mielestäni huijaamista.

Takaa tussailtuja kortteja olen nähnyt muutamia ja ne on aina tehty korjaamaan kortissa olevia vaalentumia, eli yritetty saada kortti näyttämään paremmalta myymistä tai vaihtamista varten arvon nostamiseksi. Ja se on mielestäni aina huijaamista jos ei erikseen ilmoita että kortti on tussattu. Itse olen ainakin aina pyrkinyt ilmoittamaan jos vaihdossa olevissa korteissa on tussausta. Joskus sitä on vain pieni läntti ja se saattaa jopa olla ihan hyvä jos tussin väri on hyvin sama kuin alkuperäinen musta muste. Usein kuitenkin on niin että tussailtu kortti on ollut melko räävittömässä kunnossa ja taakse on vedetty paksua viivaa selvästi alkuperäistä mustetta tummempaa tussia. Noita kortteja on siis saanut joskus vaihdossa ja yleensä annan niille vaihtoarvon väliltä 25-75% nm- kuntoisesta yksilöstä, riippuen tietenkin tussauksen määrästä ja sen ulkonäöstä.

Niin ja noista rebackayksistä kun puhuttiin, niin valkoreunaiset powerit ovat yleensä vaarattomampia hankintoja koska nuo collector's editionit ovat ainakin oman käsitykseni mukaan aina mustareunaisia, joten niistä tehdään aina beta- tai alpha-kortteja rebackaamalla. Itse olen ostanut eBaysta Mox Sapphiren ja Timetwisterin ja molemmat olen testaillut sekä valotestillä, että taivutustestillä ja aitoja ovat. Betapowereita myyvien kanssa kannattaa olla muutenkin varovainen koska itselle on ainakin pari kertaa käynyt niin että kortti on jäänyt kokonaan saamatta ja myyjä on kadonnut jonnekin limboon. Luottokunnalla on onneksi kuitenkin toimiva väärinkäytösosasto jonka kautta maksetut rahat saa takaisin kusetustapauksessa. Vaiva ja vitutus on kuitenkin joka kerta sellainen että en kyllä jatkossa edes yritä ostaa tuollaisia henkilöltä jolla on alle 500 palautetta ja vähintään 98% positiivista. Toki aina kannattaa katsoa millaista negatiivista palautetta myyjä on saanut koska voihan se olla että hän harrastaa enimmäkseen laillista toimintaa mutta tekee tiettyjä hyvän rahan kusetuksia muutaman kerran vuodessa. Noita arvontoja ja repackeja kannattaa karttaa ihan suosiolla, aivan sama mitä niissä luvataan tai kuinka hyvät laskee vaikka moksin nostamisen todennäköisyyden olevan. Ei kukaan takaa että myyjä edes noita powereita omistaa ja kuva ei ole tae siitä.
EHLO you say? I'm interested...

Poissa ilpo

Vs: Tussaus
« Vastaus #11 : 26.04.07 - klo 16:40 »
Eihän nykyään tarvi olla etes varovainen, kun aina voi lunastaa rahat takaisin luottokunnalta. Toista se oli ennen wanhaan. Ainoa tapa sössiä diilit ebaylta on olla erottamatta aitoa korttia feikistä, jolloin jälleenmyynnissä voi tulla vähän onkelmia kun vastapuoli spottaa feikin. Mä en luota bendaukseen paskan vertaa, kun on selvät feikit vetäny siitä läpi tuosta noin. En itse edes harrasta bendausta, sillä kun saa vain omat kortit solmuun pitemmän päälle. Kortit kuitenkin kestää vain tietyn määrän bendailua.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Tussaus
« Vastaus #12 : 28.04.07 - klo 23:43 »
En ole koskaan vielä tuollaista edestä mustareunaiseksi tussattua korttia nähnyt mutta kuvittelisin että sellaisen tunnistaa helposti

Esimerkiksi minun mustareunaiset Revisedin Kird Apet sekä 7thin Llanowar Elvesit, Birds of Paradiset ja Wrath of Godit tunnistaa helposti vähän älynystyröitä käyttämällä.

Vaiva ja vitutus on kuitenkin joka kerta sellainen että en kyllä jatkossa edes yritä ostaa tuollaisia henkilöltä jolla on alle 500 palautetta ja vähintään 98% positiivista.

Oma rajani on vielä tiukempi 99 % tai jopa 99,5 %. Parempi katsoa kuin katua. Ebayssä on riittävästi tuonkin ehdon täyttäviä myyjiä, joten miksi tyytyä epäluotettavampiin?

Toki aina kannattaa katsoa millaista negatiivista palautetta myyjä on saanut koska voihan se olla että hän harrastaa enimmäkseen laillista toimintaa mutta tekee tiettyjä hyvän rahan kusetuksia muutaman kerran vuodessa.

Tietyn prosenttiosuuden kusettaminen on kyllä rasittava ja ilmeisen olemassaoleva piirre. Sitä kun on vaikea palautteen perusteella edes vältellä. Maailma olisi parempi paikka ilman moista. Amen.

En itse edes harrasta bendausta, sillä kun saa vain omat kortit solmuun pitemmän päälle. Kortit kuitenkin kestää vain tietyn määrän bendailua.

Niin myös kitaran kielet.

Poissa trd

Vs: Tussaus
« Vastaus #13 : 01.05.07 - klo 01:43 »
itsehän tykkään tussailla kortteja, varsinkin jos ei ole laittaa muuta throw-in nii nappaan nimmarilla varustetun kakkakommonin, muistavatpahan ainaskin että tälläisen hepun kanssakin on tullut vaihto näemmä tehtyä. mutta muuten en kyllä kortteja sotkemaan mene, vaikka valkoreunaiset niin rumia yleensä onkin