Poromagia

Kirjoittaja Aihe: SCI-FI aiheisen korttipelin kehittäminen  (Luettu 1696 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pelaaja

SCI-FI aiheisen korttipelin kehittäminen
« : 09.02.21 - klo 01:09 »
Onko kiinnostuneita osallistumaan korttipelin kehitysprosessiin ?


Projekti on vasta alkuvaiheissa ja tällä hetkellä etsitään lähinnä sääntöjen ja korttien kehittämisestä kiinnostunutta henkilöä, asettelijaa korttipohjaa varten sekä taiteilijoita kuvia varten.

Säännöt ovat pääpiirteittäin valmiit ja korteista on karkeita kehitysversioita olemassa.


Lopullinen tarkotus on tilata oikeita boostereita ja alkujiltaan jakaa niitä ihmisille. Tässä vaiheessa ollaan aikasintaan 2-3 vuoden kuluttua.

Testipelaaminen on todennäköisesti mahdollista tämän tai ensivuoden puolella. Kehitykseen osallistuminen on mahdollista jo nyt.


Ensimmäisestä setistä on tulossa laaja CORE SET jossa on suurin osa peruskorteista ja yhteenkään settiin ei uudelleenpaineta kortteja muista seteistä. Ekspansio seteillä on tietty teema joka laajentaa CORE SET:n tarjontaa ja jossain vaiheessa tulee CORE SET EXPANSION johon laajennetaan uusia kortteja ja myöhemmin mahdollisesti uudelleenprintattu CORE SET jossa on kummankin setin kortit. Yhteensä ensimäiseen CORE SET:n voi tulla kortteja yli tuhat. Ekspansio seteissä todennäköisesti noin kaksisataa.

Kortit on jaoteltu Common, Uncommon, Rare ja Unique kortteihin. Ekspansioseteissä Unique kortit vastaavat aina ekspansion teemaa ja kortit on suunniteltu olemaan käyttökelposia ettei pelaajalle kerry suurta määrää käyttökelvottomia kortteja. Common kortit käsittää myös monia pelin kannalta välttämättömiä kortteja ja perus käyttökortteja kun Uncommon kortit ovat jo voimakkaita ja erikoistuneita. Rare kortit ovat erittäin voimakkaita ja vaativat paljon resurssipisteitä kun taas unique kortit ovat peliä rikkovia jotka jaotellaan kahteen tyyppiin (MOTHERSHIP luokan alukset sekä DOOMSDAY WEAPON kortit) ja kortti voi olla samaan aikaa myös molempia, eikä kumpaakaan tyyppiä voi olla pakassa yli yhtä (unique eli ainutkertainen). Voimakkaimmat pakat tulevat todennäköisesti koostumaan pääasiassa uncommon tason korteista joita tuetaan joillakin loppupeliä varten suunnatuilla rare tai unique korteilla. Monelta osin kortit voidaan jaotella seuraavasti:

Common = Perusmekanismin omaavat kortit ja pakolliset käyttökortit kuten Industry, Military Academy tai Research Lab.
Uncomon = Erukoistuneet ja vahvemmt kortit.
Rare = Vaikutuksiltaan vahvat kortit jotka vievät paljon resurssipisteitä.
Unique = Doomsday Weapon ja Mothership luokan kortit jotka vievät lähes poikkeuksetta suuria määriä resursseja.


Korttityypit ovat jaettu kolmeen kategoriaan joilla jokaisella on ominainen korttipohja.

MECHANIC = Ominaista vahvat panssarit, suojakilvet ja suurin varieteetti erikoistumista tiettyä kohdetta vastaan.
ORGANIC = Ominaista muuntautumiskyky ja palautumiskyky.
SPIRITUAL = Ominaista häivekyvyt, normaalia heikommat ja erikoistuneemmat alukset sekä kyvyt.

Mitä korttityyppiä pelaaja voi pakassaan käyttää riippuu pelaajan lajikortissa. Lisäksi perusominaisuudet jaotellaan myös UNIVERSAL luokan kortteihin joita voidaan käyttää kaikissa pakoissa.

Resursseja on vain yhtä tyyppiä ja niitä saadaan pääosin planeetoista joihin voi vielä erikseen asettaa resurssityypin kortteja kuten INDUSTRY (universal common) tai TECH LAB (universal common). Pelin häviää kun ei pysty tuottamaan enää resursseja ja peli alkaa niin että kaikki pelaajat pelaavat yhden planeetan ennen aloittavan pelaajan ensimmäistä vuoroa. Resurssikortit asetetaan eri pakkaan kun muut kortit ja pelaajat saavat itse päättää kummasta pakasta nostavat.


Ensimmäisen ekspansion teema on SPACE MONSTERS. Space Monster (Space Amoeba, Space Dragon, Space Eel yms) kortteja pelataan pääasiassa ON ROUTE alusten kimppuun (eli jotka ovat matkalla hyökkäämään) mutta unique luokan Space Monster kortit voivat olla esimerkiksi planeetansyöjiä jotka pyrkivät tuhoamaan planeettoja niiltä pelaajilta joilla on niitä eniten. Space Monstereilla on tietty mekanismi jolla toimivat eivätkä ole pelaajien ohjailtavissa mutta pääosin Space Monsterit ovat pelissä vain yhden taistelun ajan käyden pelaajan päättämän statukseltaan ON ROUTE fleetin kimppuun. (Alukset hyökkäävät muodostamalla fleetin ja maksamalla määritetyn määrän resursseja [yleensä yhden tai ei yhtään] mennäkseen ON ROUTE ja saapuakseen ensi vuoron lopuksi kohteeseen. Tätä voi kiertää erinäisillä ominaisuuksilla kuten hyppyporteilla, teleportaatiolla tai spiritual luokan manifestaatiokyvyillä. Tähän sisältyy myös joitakin mekanismeja jotka pidän vielä omana tietonani, mutta myös asioilla kuten DEEP SPACE SCANNER on merkitystä liittyen tulevien kohteiden havainnointiin.) - (Jotkut kortit vaikuttavat myös suoraan koko FLEET:n joten aina ei ole hyödyllistä niputtaa kaikkia aluksia samaan FLEET:n. Fleet purkautuu aina perille päästessään yksittäisiin aluksiin joille määritetään kohteet attacker / blocker periaatteella. Aluksien tavoite on joko tuhota kohteena oleva planeetta tai muodostaa BLOCKADE joka estää resurssituotannon. Erityisesti tätä mekaniikkaa tulee testata ja miettiä sen toimivuutta.)

Toisen ekspansion teema on RESOURCE / MORPH. Teemalliset kortit koostuvat korteista joilla on monia funktioita kuten MOTHERSHIP luokan BIOLOGINEN tehdas joka pelataan resurssikorttina kiinnittyen valittuun planeettaan käyttäen planeetan tuotannon kasvaakseen vuoro vuorolta voiden muuntautua alukseksi tai MOTHERSHIP luokan MEKAANINEN tehdas joka tuottaa SWARM luokan aluksia käyttäen planeetan tuotantoa voiden muuntautua lopulta Fleet Carrier tyyppiseksi alukseksi.

Kolmannen ekspansion teema on ESPIONAGE ja COMMANDERS. Unique kortit koostuvat voimakkaista Commander hahmoista jotka komentavat joko tiettyä Alusta, Fleettiä tai vaikuttavat tuotantoon.

Neljännen ekspansion teema on ANOMALIES kortit jotka omaavat koko pelikenttään kohdistuvia vaikutuksia, esimerkiksi Hyper Space Flux (Rare) joka estää Fleet:ien matkustamisen ON ROUTE.


Muita ekspansioita ei ole vielä suunniteltu ja kortteja tulee kehittää huomattavia määriä olemassaolevaa enemmän. Tällä hetkellä korttejen raakaversioita on jonkin verran yli sata kappaletta.


Ensisijaisen tärkeää on löytää taiteilijoita ja jos sopivaa taidetta ei löydy pelistä ei lähdetä tekemään booster paketteja laisinkaan vaan peli aktualisoituu vasta kun kortteihin löytyy sopivaa taidetta. Taiteessa etusijalla on taide joka on maalattu tai tehty käsin. Pelitestauksessa etusijalla ovat henkilöt jotka kykenevät antamaan palautetta ja halauvat osallistua pelin kehittämiseen. Varsinainen testaus tapahtuisi näillä näkymin pääkaupunkiseudulla, esimerkiksi POROMAGIA:n (?) tiloissa.
« Viimeksi muokattu: 09.02.21 - klo 16:05 kirjoittanut Pelaaja »