Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen  (Luettu 25701 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa instiqma

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #60 : 15.09.11 - klo 00:12 »
Milläs muotoa tää on enemmän ajatuspoliisitoimintaa kuin mikä tahansa muu moderointi (pl. esim. tarpeettomien h/w-listojen poistot)? Entä miten ylläpidon/moderaattoreiden toimet ovat enemmän ajatuspoliisitoimintaa kuin muiden foorumilaisten käyttämä oman käden oikeus?

Onhan se ikävää, jos oikeasti aktiiviset käyttäjät jättävät foorumin. Tuskinpa tässä kuitenkaan kukaan on tunkkia hylkäämässä.
Toisaalta, tässähän on pyydetty lähinnä käyttäytymään ihmisiksi toisia kohtaan. Jos tuo pyyntö aiheuttaa valtavan määrän närää ja perusteluna on lähinnä että sitten täällä ei oo kivaa, niin... En oikeen tiedä mitä tähän edes sanoisi. Hiljaseks vetää.

Poissa Rancid-

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #61 : 15.09.11 - klo 00:20 »
Nimetön ilmianto piilossa on vähän eri asia kuin omalla nimimerkillä annettu julkinen palaute.

Ja tosta ihmisiksi käyttäytymisestä edelleen käyttäisin Teemun kommenttia: on hanurista, että jatkossa el retardos grande on sallittua, ja sen call-outtaaminen el retardos grandeksi ei. Paitsi jos sanoo sen silleen kivasti että "Et taida olla nyt miettinyt tätä ihan loppuun asti" [edit: johon muuten ihan oikeasti kyllästyy siinä kymmenennellä kerralla kun sama retardos grande pamahtaa ruudulle]. Mä oon ilmeisesti vähemmistössä siinä, että toivon ettei tästä foorumista tule postausten tasoltaan suomenkielistä MTGSalvationia... ja siinä, että ihmisiksi käyttäytyminen pitää mun mielestä sisällään sen, että postauksia mietitään toisenkin kerran ennen kuin painetaan sitä lähetä-nappulaa.
« Viimeksi muokattu: 15.09.11 - klo 00:24 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Farseer

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #62 : 15.09.11 - klo 00:22 »
Ei täällä pahemmin henkilökohtaisuuksiin meneviä viestejä on, osa vain ottaa kaiken kritiikin heti henkilökohtaisena vittuiluna.  Nuo "seksismistäkin" heitetyt porttikiellot tuntuvat aika randomilta, kun suurimmassa osassa oltiin varmasti huumorilla liikenteessä. Kaikesta muustakin kun on alettu nillittämään niin porukan kiinnostus kirjoittaa mitään mielenkiintoista laantuu kun joka sanan kohdalla pitää miettiä että mitenköhän kaikkein tiukkapipoisinkin kukkahattutäti/setä/matilda-petteri tämän lukee. Ja jos mitään kriittistä palautetta ei saa antaa niin ei se meno muutu ja avarakatseisempikin vanha parta menettää vähän kerrallaan mielenkiinnon seurata ja osallistua keskusteluihin.

Eikä tuo "ilmoita valvojille" toimi kun ei ole käytännössä mitään mahdollisuuksia järkevästi ja pienellä vaivalla tietää että onko asialle mitään tehty, esimerkiksi pistetty asiasta paistille palautetta. Ja tosiaan jos kaikesta pölhöilystä (esimerkiksi hinnattomista topikeista, yleisistä one-linereista ilman sisältöä ja off-topicista) aina ilmoitettaisiin sitä kautta niin tuskin silloin joka kohtaan moderaatiotiimi alkaisi kunnolla paneutumaan. Karmakin on kokeiltu, ei kiitos sitä enää.

Ja oikeasti nuo "perusta-oma-foorumisi-jos-ei-nappaa"-viestit kertovat aika paljon siitä että itsellä ei oikein mitään sanottavaa ole. Jopa Ilpon känniviestit vuonna sirppi ja vasara olivat keskimäärin suhteellisen asiallisia ottaen huomioon millaista tekstiä internetin keskustelupalstoille ihmiset suoltavat. Pahimpiin ylilyönteihin puuttuminen oli ihan jees, mutta nyt mennään rajusti toiseen ääripäähän. Ja foorumin "sääntöjen" kehityksessä tuntuu siltä kuin että juna kulkee vain yhteen suuntaan ja takaisin ei pakiteta.

Se kaatopaikan palauttaminen julkisesti nähtäväksi olisi oikeasti siitä hieno juttu, että voisi arvioida tasapainoisesti foorumin moderointilinjaa ja esittää kehitysehdotuksia. Mutta eipä sitä kai olla palauttamassa.

Sen verran tuohon loppuun että de facto todella monet aktiiviset käyttäjät ovat foorumin "sisällöllisen" osuuden joko kokonaan tai osittain jättäneet.   
http://mtgsuomi.fi/listat/Farseer/om/ - Partanetin paras valikoima boostereita, muuta produktia sekä irtokortteja! Esimerkiksi boksit: T2 87€ tai 85€ jos ostat kaksi boksia tai enemmän!

MtG Helsinki-ryhmä facebookissa[/url

Poissa Polari

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #63 : 15.09.11 - klo 01:56 »
Väännetään nyt vielä tästä avoimeksi jääneestä ajatuspoliisijutusta. Mitähän sitä itse asiassa pitäisi tehdä kun joku on vaan ihan vitun pihalla, ja keskustelua haluttaisiin jatkaa ilman kyseistä henkilöä? Siis siten että mitään sääntöjä ei rikota ja ilmeisesti kirjoittaja on tosissaan, mutta kyseinen kommentti on vaan aivan helvetin tyhmä ja aiempien kokemusten perusteella kyseiselle henkilölle olisi aika turha yrittää lähteä opettamaan miten magiccia nyt itse asiassa pelataankaan. Tätä kosketinkin jo tuolla ihan ensimmäisessä viestissäni.

Täysin huomiotta jättäminen periaatteessa toimisi, mutta kyllä siihen käytännössä aina joku keksii tarttua kun tarpeeksi moni lankaa katselee, joten se siitä. Ystävällinen opastaminen ei vaan joka tapauksen kohdalla jaksa kiinnostaa kun kokemus on osoittanut että valitettavan usein siitä ei ole hyötyäkään. Perinteinen ja jossain määrin toimiva ratkaisu on ollut hälyttää apuun punkbändi Kärsämäeltä, mutta sepä on kielletty. Mitä jää jäljelle? No turhautuminen ainakin.

Tässä nyt on useammalta suunnalta yritetty tarjota ratkaisuksi villiä korttia Ilmoita valvojille -napin muodossa, mutta nyt hei jätkät oikeasti. Haluaisin kuulla miten ylläpito selittäisi nyypälle moderointitoimenpiteet syystä "kun et tajua magicista mitään eikä kukaan halua lukea sun viestejäs". Haluaisin myös kuulla miten vedettäisiin raja hyväksyttävän ja liian tyhmän viestin välille. Ja millä säännöllä tuo perusteltaisiin tai miten muotoilisitte uudet säännöt tätä varten.

edit - 02:00 <@Rancid-> unohdit sen toisen puolen tosin, eli "vai annettaisko tässä penalttia ilmiantajalle turhasta ilmiannosta"
« Viimeksi muokattu: 15.09.11 - klo 02:02 kirjoittanut Polari »
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa Heikki

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #64 : 15.09.11 - klo 04:14 »
Ei vittu jätkät nyt hei.

Mtg:n pelaamisen alotin ite muistaakseni -94. Pari vuotta otin turpaan itseäni vanhempien kavereiden Mahamod Djinneiltä kunnes satuin lukemaan Duelistia. Joku hemmetti kehui siellä Erg Raiderssia, no kokeilin ja kohta olin voittamaton. Kunnes vastaan tuli Erkki Siira ja Kolme Prinsessaa.

Aikaa tässä on kulunut siitä kun joka miehellä oli ivory towerit, land taxit yms. T2-pakoissaan. Ehkä hyvä niin. Itse olen aika monta kertaa lopettanut pelaamisen mut, Just when I thought I was out... they pull me back in.

Aktiivisena silti aina pysyin, tuli kokeiltua tennikset, sulkikset, thainyrkkeilyt, salihommat, jenkkifudikset, shakit jne. Kaikissa näissä menestyin vähintään kohtuullisesti. Osaksi varmaankin siksi että mua ei ole ikinä hävettänyt myöntää huonommuuttani lajissa x, saatikka ottaa vastaan neuvoja itseäni paremmilta!

Mites sitte MtG eroaa näistä muista lajeista taidollisesti? Ei mitenkään. MtG on taitolaji. Foorumilla pyörii enemmän taikka vähemmän suomen MtG-kärki. Jos mä olisin jumalauta menny selittään valmentajilleni vaikka Thaissa että toi etupotku on ihan hanurista, niin ne olis etupotkinu mut ihan paskaksi, kirjaimellisesti.

MtG:ssä ei valitettavasti voi etupotkia oppimattomia ihmisiä paskaksi. Pitää tyytyä ihan verbaalisesti neuvomaan heitä. Tähän ovatkin mm. käyttäjät Rancid, Nastaboi ja Thaurwylth pyytettömästi ryhtyneet. Mitäs sitten kun nassikka/paisti ei osaa, eikä suomen/maailmanmestaria kuuntele? Pitäisikö se alottelijaryhmäläisen pyydellä seuran puheenjohtajaa apuun vai mites? Et on se kauheeta kun noi mestarit ja ammattilaiset ei mua ymmärrä. Pitäskö ne vaihtaa alottelijalle sopivimmiksi vai mikäs se olis lajille hyväksi?

Mielestäni se pieni näpäytys ei pahaa tee. Varsinkin kun nämä sisäpiiriläiset osaa aina liittää siihen jonkun hauskan kaskun menneiltä vuosilta. Eikös se ole muutenkin hemmetin hyvää mainosta foorumille jos lajin kansallinen kärki osallistuu toimintaan aktiivisesti, ja vielä aina välillä neuvoo huonompiaan siinä sivussa? Ei ymmärrä. Mun mielestä nää kaverit on ansainnu oikeuden valita oman kielensä.

Alotteilijat sun muut paistit opetelkoot sen!
[19:23] <@teemuhy> viideltä jonoon ja kuudelta foldiin, se on sellainen modomiehen maanantai

Poissa miinin

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #65 : 15.09.11 - klo 07:44 »
Ekin & prinsessojen käyttäminen esimerkkinä siitä, että vapaa kuittailu ei toimi, on siinä mielessä aika huono, että allekirjoittanut on esimerkiksi viimeisimmän x aikayksikön aikana tarjoillut sitä.. tittidii, ainoastaan porttikieltoa saaneille tuuttareille.

Vaikka et olisikaan prinsessoja lainannut heille, niin heidät olisi silti asetettu asiattomasta käytöksestä porttikieltoon... Olisiko jotakin kauheaa tapahtunut, vaikka prinsessoja ei olisikaan käytetty vielä? Tämä muutos ei oikeuta ketään hölmöilemään foorumilla, siitä rangaistaan kyllä, kuten esimerkilläsi juuri todistit.

Poissa Hopo

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #66 : 15.09.11 - klo 08:52 »
Se, että joillain on halu loukata toisia on verraten normaali ilmiö intternetissä. Se ei tarkoita että se olisi mitenkään hyväksyttävää, vaikka sen verhoaisi periaatteessa hauskaksi viestiksi jolle sitten kikatellaan irkissä masturbatoriseen tyyliin. En juurikaan oo nähnyt että ne samat tyypit olis tuolla haukkumassa livenä päin naamaa tuntemattomia kesken magic-turnauksen, joten jonkunlaisesta sähköisestä peniksenpidennyksestä ilmiössä lienee ainakin osittain kysymys.

Kai tää on vaan semmoinen yleinen käytöstapa-asia. Joku ei osaa käyttäytyä ("paisti vänkää"), ja joku toinen ei pysty pitämään päätään kiinni vaan haluaa väkisin sivaltaa sarkastis-vittumaisen kommentin ("vitun paisti, ootpa paisti"), jolla saa kaverit nauramaan. Huomatkaa kuitenkin, että tää itseään ruokkiva ketju alkaa monesti siitä, kun se ns. paisti ei reagoi asiallisiin kommentteihin. Odottaisin silti jengiltä enemmän itsehillintää. Ei kenenkään mielenterveys VOI olla kiinni siitä, pääseekö juuri tällä foorumilla kuittaamaan sille inhokilleen tai oletetulle paistille. Kolatatti-esimerkki on sikäli huono että trolli on aina trolli. Niihin pitäisi ylläpidon puuttua hyvissä ajoin.

Itseäni koko pelissä kiinnostaa keittiönpöydän lisäksi lähinnä eternal-turnausmeininki. Nykyään osaan kuitenkin mielestäni aika hyvin olla postaamatta eternal-osioon, ellen usko että mulla olis jotain rakentavaa sanottavaa. Välillä verenpaine nousi kun lueskeli niitä muka-competitive-dekkien säikeitä mutta siihen on aika simppeli lääke: jättää lukematta.

Kuten Polari totes, niin teoriassa parhaan vaihtoehdon - kuoliaaks vaikenemisen - esteenä on se, että joku aina kuitenkin jotain vastaa, koska internet. Tietty on näin, mutta on snadisti eri asia antaa kahden paistin vängätä keskenään kuin että suomen total-top8 hyppää ite sekaan ojentamaan, antaa päälle elitistisen ja ylimielisen kuvan sivusta seuraaville aloittelijoille/muille ja lopulta käynnistää tämmöisen moderointimyllyn kun taas jollain läikkyi yli. Kärjistin tässä, mutta kyllä te ymmärrätte, kärjistättehän itsekin jatkuvasti.

IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #67 : 15.09.11 - klo 09:31 »
Vau, keskustelu täällä on tällä hetkellä todella asiallista. Mutta vaikka yleisesti ottaen itse en pidä erityisemmin kuvalla vastaamisesta, koska se on aivan liian usein silkkaa rölläystä, mielestäni tämä kuva voi tarjota jonkinlaista suuntaa esillä olleen ongelman ratkaisemisessa:
Kun internetin käyttäjät käyvät hermoille
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa teemuhy

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #68 : 15.09.11 - klo 09:45 »
Opettakaapa nyt vähäsen tyhmää: Missä kohtaa tuota Rancidin aiemmin esiin kaivamaa ketjua kuului tökätä ilmiantonappulaa?

http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,23861.0.html
11:31:56<@Teroin> valkonen on parempi väri ku sinine

Poissa Juzam Djinn

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #69 : 15.09.11 - klo 09:55 »
Ymmärrän kyllä molemmat kannat tähän ylläpidon päätökseen. En usko, että ketään varsinaisesti harmittaa se että ei pääse vittuilemalla kasvattamaan virtuaalikikkeliään vaan juurikin tuo ylläpidon tiukka linja asiaan. Aktivoiduin uudelleen vasta hiljattain, joten en ole ollut todistamassa tälläsiä "itsepäisiä paisteja", mutta voin kyllä kuvitella tilanteen ja sen, että siitä on hankala päästä ulos ilman henkilökohtaista avautumista. Itse en ainakaan koe, että tämä ylläpidon linjaus varsinaisesti rajoittaa ammattimaista keskustelua, mutta voi epäsuorasti aiheuttaa sen viimeisen niitin sen kuolemiselle. Parempia kanaviahan tälläiselle on nämä ulkomaiset foorumit ollut jo pitemmän aikaa.

Olen itse käyttänyt enemmän tai vähemmän kymmeniä eri foorumeita, joissa ainakin yhdellä olen vielä nykyäänkin ylläpitäjä ja parilla olen moderaattori ollut. Nykyään luen aktiivisesti n. puolta tusinaa eri foorumia. Mieleen tulee ainakin yksi peliaiheinen foorumi, jossa ylläpidolla on hyvin tiukka linja kaikelle flametukselle / trollaamiselle ja muille enemmän tai vähemmän epämiellyttäville osittaisen anonymiteetin aiheuttamalle ilmiölle. Tämä ei ole suinkaan vahingoittanut foorumia millään tavalla vaan keskustelu on todella asiallista ja seassa on niin täysin aloittelijoita kuin vuosikymmenen ajan harrastaneita veteraaneitakin. On taas eri asia, voiko partiksella koskaan olla tälläistä tilannetta. Muutos aiheuttaa aina eriäviä mielipiteitä, lopputulos taas jää nähtäväksi ja riippuu ensisijaisesti käyttäjistä.

Poissa Hopo

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #70 : 15.09.11 - klo 10:10 »
Opettakaapa nyt vähäsen tyhmää: Missä kohtaa tuota Rancidin aiemmin esiin kaivamaa ketjua kuului tökätä ilmiantonappulaa?

http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,23861.0.html

Ei taida olla ihan eksaktia tiedettä tämä, mutta ite lopetin lukemisen kun marttyyrivaihe laitettiin päälle about tuon viestin kohdalla: http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,23861.msg150720.html#msg150720

Huomatkaa tuossakin ihmisten taipumus jatkaa, ja jatkaa, ja jatkaa, ja jatkaa, vaikka kaveri teki mun mielestä aika selväks ettei ole asioita sisäistämässä. Tilannetajua täältä vähän puuttuu.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa Augustus

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #71 : 15.09.11 - klo 15:18 »
... ja siinä, että ihmisiksi käyttäytyminen pitää mun mielestä sisällään sen, että postauksia mietitään toisenkin kerran ennen kuin painetaan sitä lähetä-nappulaa.

Mä uskoisin, ettet ole vähemmistössä tämän suhteen. Mä ainakin olen tästä ihan samaa mieltä, ja varmaan suurin osa muistakin. Kuitenkin koko vääntöhän lähti alunperin liikkeelle juuri pölhöilyjen rankomisesta, ei pölhöilyistä kuittailemisesta. Banaania annettiin käyttäjille, joiden katsottiin pölhöilyihin syyllistyneen. Mun nähdäkseni moderointilinjan pyrkimys on edelleen karsia pöljäilyt pois, ei suinkaan antaa ipanoille ja ipananmielisille vapaita käsiä postailla sontaa. Mun alkuperäinen päänavaus aiheesta Bluudbroidin tapausta käsittelevässä ketjussa johtui ennen kaikkea siitä Jupun viestin mystisestä katoamisesta, joka sai mut epäilemään kritiikkiä kestämätöntä, valikoivaa sensurointia harjoittavaa moderointia, mutta sille tapahtumalle löytyi järkevä selitys.

Kaiken kaikkiaan mä kuulun niihin hörhöihin, joiden mielestä avoimuus ja keskustelu on aina parasta lääkettä kaikkeen skismaan (vaikkei täällä kovin räikeitä tapauksia ole esiintynytkään), joten sikäli olen tyytyväinen että tästä aiheesta käydään näinkin asiallista keskustelua ja aika monesta näkökulmasta vieläpä. Ehdotuksia siitä, että eliitimpää menoa kaipaavien tulisi perustaa oma foorumi, en allekirjoita lainkaan. Tietty se suurimman ja kauneimman foorumin asema voi joskus tarkoittaa pienimmän yhteisen nimittäjän mukaan toimimista, mutta musta se on väistämätön tosiasia, kun kerran kyseessä ei ole jokin suljettu yhteisö, johon pääsisi vain kutsulla. Keskustelun tasoon ja aktiivisuuteen voi tietenkin kaikki vaikuttaa omalta osaltaan, vähintäänkin pitämällä turpansa kiinni jos ei ole mitään sanottavaa.

Paras keino saada järkevää ja asiapitoista keskustelua foorumille on luoda sitä itse, ja tässä moni konkari onkin kunnostautunut. Hyvät kommentit, raportit ja keskustelunavaukset toimivat esimerkkinä jos nyt ei aivan paksukalloisimmille, niin ainakin joillekin käyttäjille, jotka muuten saattaisivat sortua "lolWootLulzipulEnUskoIkinäKunKorttiXVoittiPelinKunKäviNiinJaNäin" -postauksiin. Varmasti on aina käyttäjiä, joille minkään vahvuinen ratakisko ei riitä, mutta pakosti on myös sellaisia, jotka saavat paljon irti hyvästä sisällöstä ja neuvoista. Mistä sitä tietää, moniko entinen pölhö nyt pelaa paremmalla dekillä tms., koska luki jonkun muun pölhön aloittamasta ketjusta ohjeita pakan rakentamiseen, vaikkei alkuperäinen kysyjä olisikaan ottanut opikseen?

Poissa Jukkis

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #72 : 15.09.11 - klo 20:01 »
Mistähän sitä aloittais. Ehkä taustoitan näkökantaani ensin niille, jotka eivät minua tunne. Olen 70-luvun lapsi. Vanha parta. Kasvatustieteitä ja pedagogiikkaa opiskellut. En ole mestaripelaaja. En ole postannut mitään pitkään aikaan, koska mulla ei ole ollut pitkään aikaan mitään järkevää sanottavaa tai lisättävää täällä. Naamatusten ja irkissä puhun paskaa, tai ainakin huonoja juttuja. Sitten itse asiaan.

Luettuani threadin läpi ja tietäen monet kommentoivat henkilöt, luulen ymmärtäväni suunnilleen ihmisten halut olla sitä mieltä mitä ovat. Oma mielipiteeni on, että asiallinen linja on hyvästä. Minua ei haittaa, jos Teemu tai Rambo tulee kuittailemaan siitä, kuinka "hyvä" pelaus on pelata pultti Triskelioniin, jolla on kolme +1/+1 -counteria. Mua ei myöskään haittaa, jos Markku kuittaa mulle, että: "meni jo, pelasitpas huonosti, voitin." Tapahtui tämä sitten netissä tai naamatusten. Joku muu saattaa tätä vieressä ihmetellä ja paheksua tätä. Jos täällä tai muualla kuittaillaan ihmiselle, jota ei oikeasti tunne, on asetelma eri.

Yksi kiusaamisen ominaispiirteitä on se, että kiusaaja on eri asemassa, kuin kiusattu. Kiusaaja on ainakin ulkoisesti tarkasteltuna vahvempi ja kiusattu alisteisessa asemassa oleva. Jos täällä McRandomille aletaan vittuilemaan pro-pellaajien toimesta, jotka ovat ainakin henkisesti paljon vahvempia, saattaa tämä aiheuttaa McRandomille, sekä threadia lukeville McRandomeille turhaan ahdistusta ja vitutusta, vaikka kommenttia ei TAATUSTI olisi kiusaamistarkoituksessa postattu, vaan Kostin ja Markun tarkoittamassa "opitpahan" -merkityksessä. Jos minulle täällä tai livenä vittuillaan tai kuittaillaan yksittäisissä tapauksissa, ei se täytä minkään sortin ylilyönnin kriteerejä, koska olen ns. samalla tasolla näiden jannujen kanssa (ei, en pelillisesti - paitsi ehkä Rambon kanssa  ;D ). Ikä + kehitystaso mahdollistaa tämän, plus tunnen nää jannut. Mutta McRandomin kohdalla asia on eri.

Minäkään en välitä pölhöistä. En ehkä itse mene huutelemaan paistia tuntemattomille, koska uskon enemmän sivistävän kasvatuksen keinoihin. Jos tämän käytännön poistaminen foorumilta aiheuttaa pro -pellaajissa ylitsepääsemättömän esteen foorumin käytölle, on se ikävää. Paistia voi huudella edelleen livenä ja irkissä (ainakin mulle). Jos tämä ei riitä, niin en oikein tiedä, onko sitten kyse vaan pätemisen tuomasta mielihyvästä (epäilen ja toivon, että tästä ei kuitenkaan ole kyse). Johtaako uusi linja pölhöjen viestien lisääntymiseen? Aika näyttää. Luotan kuitenkin moderaattoreiden kykyyn ohjata pölhöilijöitä miettimään postauksiaan. Sitä varten he ovat olemassa. Ryhmän sisäinen kurinpito on hyvä keino, ihan pedagogisestikin, mutta sen lähtökohtana on, että käyttäjät olisivat suunnilleen samalla tasolla. Täällä käyttäjät vaihtelevat juuri pelin löytäneestä McRandomista ikähaarukalla 10-50-vuotta aina Suomen- ja maailmanmestareihin ja GP:itä ja Pro Toureja harjanneisiin konkareihin asti. Tämä luo väkisinkin eriarvoisen asetelman, jolloin ryhmän sisäinen kuri saattaa saada negatiivisen, jopa vittuiluksi ja kiusatuksi tulelmisen tunteen. Eikö tällaista asetelmaa tulisi välttää järkevin keinoin, kuten nyt ylläpito on tehnyt? Minun mielipiteeni ainakin on kyllä.
(Pahoittelen ylläolevaa kommenttia. Olin humalassa sitä kirjoittaessani.)

Poissa Roinisto

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #73 : 15.09.11 - klo 20:57 »
viisaita sanoja!
Tässä on hienoin sanakääntein sanottu oikeat asiat. Vaikea uskoa että monikaan järkevä ihminen tuon luettuaan vielä vänkäisi aiheesta.

kiitos

Poissa Polari

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #74 : 15.09.11 - klo 21:22 »
Tuossa Jukkiksen viestiä lukiessa tuli vähän jäsenneltyä ajatuksia, niin kokeillaan nyt vielä vähän eri kulmasta.

Kuten jo moneen kertaan on tullut toistettua, kyse ei missään vaiheessa ollut nimenomaan tuoreimmasta muutoksesta, se nyt vain sattui toimimaan viimeisenä pisarana pitkässä, tasaisessa muutoksessa. Moderaation osuus on myös tässä loppujen lopuksi aika pieni, oikeasti kyseessä on se käyttäjäkunnan shiftautuminen turnausjääristä aloittelijoihin. Onhan tässä jo pitkään kasvateltu palmuja naamoissa vaikka mitä sontaa lukiessa, mutta foorumi kuitenkin edelleen "tuntui omalta", ja osa tuosta fiiliksestä tuli juuri siitä että niille pölhöille sitten kuittailtiin reilusti. Tuumatkoon moraalinvartijat tästä mitä lystäävät.

Jos nyt en näiltä osin ole vielä tarpeeksi rautalankaa taivuttanut niin toistetaan nyt jälleen kerran että en näe foorumin nykysuuntaa huonona, enkä ole missään vaiheessa vaatinut siihen muutosta. Se on varmasti ihan hyvä niille aloittelijoille. Kääntöpuolena tässä on että minulle ja jokuselle muulle vanhemmalle käyttäjälle uudistunut foorumi ei tunnu enää mielekkäältä luettavalta. Tämän olen jo useampaan kertaan sanonut eksplisiittisesti, enkä oikein ymmärrä miten noista lähtökohdista on päädytty muutamiin tässä ketjussa nähdyistä vastauksista.


Loppuun vielä bonussektori:

joutuvat opettelemaan korrektia käyttäytymistä ja ehkäpä kasvattavaan tunneälyään foorumeilla puuhatessaan
Vaikea uskoa että monikaan järkevä ihminen tuon luettuaan vielä vänkäisi aiheesta.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #75 : 15.09.11 - klo 21:34 »
Kääntöpuolena tässä on että minulle ja jokuselle muulle vanhemmalle käyttäjälle uudistunut foorumi ei tunnu enää mielekkäältä luettavalta.

Odotellaan nyt loputkin uudistukset foorumiin. Eikä tämä nyt varsinainen uudistus ole, samaa linjaa on vedetty jo pitempään. Nyt sitä vain alleviivattiin. Ehkä sen takia susta tuntuu siltä kuin tuntuu - ja ihan hyvä että tuot julki sen mitä ajattelet.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Augustus

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #76 : 15.09.11 - klo 21:56 »
Mitä tulee moraalinvartioimiseen, kiusaamattomuuteen ja korrektiuteen, niin selvästi mäkin oon Jukkiksen leirissä. Ymmärrän silti kans tuon Polarin esittämän kannan: tietenkin jos foorumi on ennen ollut pienen ryhmän keskustelupalsta ja sitten sinne virtaa roppakaupalla uutta porukkaa, niin eihän se silloin ole enää sama, eikä välttämättä sellainen, mistä itse tykkää (ainakaan niin paljoa kuin ennen).

Mikä kaikki siinä sitten lopulta on muuttunut? Tässäpä pari karrikoitua teoriaa:

1) Entiseen turnauspelaajien foorumiin virtaa läjäpäin nyyppä-kasuaalipelaajia, jotka ovat pihalla ja tykkäävät mehustella uusien settien ihmeellisillä lapuilla. Turnauspelaajien suhteellinen osuus jää vähäiseksi, koska tästä uudesta sakista ei selvästi koskaan turnausharjoja kehity eikä sellainen heitä kiinnosta. Ennen Wanhaan sentään kaikki osanottajat olivat tosi nöyrällä Magic-Bushido -asenteella liikkeellä eikä kukaan ollut koskaan pihalla.

2) Osa nykyisten Vanhojen Partojen kokemasta nyyppäinvaasiosta johtuu siitä, että he ovat itse kymmenen vuotta vanhempia kuin aloittaessaan (kuinka kauan tämä foorumi nyt ikinä on ollutkaan pystyssä?), eikä ipanoiden virtuaaliseura vain kiinnosta, koska itse ei ole enää sellainen. Magic ei ole pelinä niin vanha, että täälläkin voi hyvin olla porukkaa, jotka ovat aloittaneen pelaamaan silloin kun ei ollut vielä olemassa mitään vanhaa eliittiä. Ehkä he ovat säästyneet nuorina kuittailuilta, koska kukaan muukaan ei ymmärtänyt mitään esim. pakan rakennuksesta.

Niin, eli siis kysymys joka erityisesti Polarin viime postauksesta mun mieleen heräsi, on että jos käyttäjäkunta on siirtynyt jääristä aloittelijoihin, niin onko täällä ollut sitten sellainen vaihe, jolloin kaikki olivat jääriä, vai voisiko olla, että ne omat nyyppäyden vuodet olisivat vain jotenkin kultautuneet muistoissa? Tämä on siis ihan rehellinen kysymys, ei mikään kuittailuyritys. Itse nimittäin ainakin muistan kun pelasin jollain 80 kortin läjällä jossa oli kasapäin Yavimaya Wurmeja, jokainen rare viidestä viimeisimmästä buusterista ja vain 20 landia. Siinä sitten ihmeteltiin, kun ei oikein pärjännyt paikallisessa pikkuturnauksessa Replenisheille ja Masticoreille. Ties kuinka monta naamapalmua olisinkaan aiheuttanut, jos silloin olisin tällaiselle foorumille kirjoitellut.
« Viimeksi muokattu: 15.09.11 - klo 22:09 kirjoittanut Augustus »

Poissa Enterorrhexis

Vs: Muiden huomioiminen ja kunnioittaminen
« Vastaus #77 : 15.09.11 - klo 22:23 »
Nyt kun etusivu on pistetty uusiksi, niin olisikohan aihetta perustaa myös sellainen Eki ja kolme prinsessaa-alafoorumi, jossa olisi lupa vittuilla niin paljon kuin sielu sietää? Tämmöisiä ratkaisuja löytyy monilta muilta foorumeilta.
Parilla käyttämälläni/moderoimallani (syystäkin edesmenneellä) foorumilla oli käytännön toteutuksena tällainen "kiva" ratkaisumalli mutta lopulta homma levahti juurikin siihen, että porukkaa kiinnosti asiakeskustelua enemmän se vittuilu. Siitäpä sitten joillakin herkemmillä vastakkaisilla osapuolilla iski kyyneleet sen verta puseroon, että foorumistit kuivattivat ilmapiirin hiljalleen toistensa vuoksi kasaan. Itsehän en siis oikein kannata tällaista mallia vaikka joillekin se voiskin tehdä hyvää.
Niin, mutta kun teen Batterskullin ja se 0/0 token tulee sen mukana ja vastustaja tekee siihen sen että palautetaan sen tokenin omistaja käteen niin onko se siellä kädessä loppupelin vai mitä?