Extort on heikko 1v1-ability jo pelkästään siksi, että se on selkeän multiplayerpainotteinen, mutta lisäksi jokaiseen extort-abilityn omaavaan lappuun pitää maksaa ne extortcostit erikseen, joten abilityn täysipainoinen käyttäminen tuhlaa hillittömät määrät manaa ja tuskin ainakaan prelluissa kannattaa vaikka antaakin lifeä - ja sitäkin siis vähemmän koska 1v1. Riittääkö se silti prelluissa? En osaa sanoa, tuskin koko prellujen voittoon ainakaan. Toisaalta ihan hyvä vaan, kun muuten Orzhovin väreille löytyykin sitten vaikka mitä kivaa, ja splashattaviksi vielä lisää... ja no, onhan sitä tosin kaikilla näillä viidellä kilta-abilityllä omat selkeät heikkoutensa, mutta itse ainakin kyllä lisäisin exturttauspakkaan parikin lisäländiä tai muuten reilusti manafiksausta ihan vaan noiden costien takia. Ainakin pelitestauksessa kusahtaa nimittäin melko messevästi jos sitä ei saa potentiaalisesti käytettyä jotakuinkin joka spellillä ja mieluusti vielä mahdollisimman monen extortin omaavan permanentin osalta.
Jos nyt mietitään limitedin kannalta, koska pääosahan kaikista keyword-abilityistä on enimmäkseen relevantteja sen puolella, niin ei, extort ei ole heikko 1v1-ability. Tuo perustelukin on ontuva. Jos extort sanoisi, että "target opponent" eikä "each opponent", niin silloin se ei olisi multiplayer-painotteinen. Tällöinkö se olisikin yhtäkkiä soveltuvampi 1v1-peleihin?
Tarkastellaan ensiksi koko abilityä ns. tyhjiössä, kuten itse teit, niin ei se kyllä minun silmään särähdä yhtään heikolta. Se muuttaa manaa yhden pisteen draineiksi aina kun pelaat spellin. Sehän on niin lähellä ilmaista valueta kuin vain voi olla. Eli ei voi sanoa huonoksi kyllä millään logiikalla (vertaa vaikka johonkin devouriin, joka pistää uhraamaan omia ukkoja).
Sitten kun tarkastellaan abilityä niinkuin sitä tulisi tarkastella, eli kuten Saimu sanoi, osana niitä kortteja joihin se on lätkäisty kylkeen. sitä 1/2-lenturia ja 1/1-thrullia lukuunottamatta kaikki extort-kortit ovat täysin limited-pelikelpoisia ilman koko abilityä, ja näistä kahdesta heikostakin lenkistä tulee luultavasti ihan kelpo lisäyksiä pakkaan, kun ottaa extortin huomioon. Eli koko ability tulee kaupanpäällisinä niitä kortteja loitsittaessa (kun vertaa vaikka cipher-laputukseen ja -discardiin, jotka maksavat yhden manan enemmän kuin Divination ja Mind Rot). Syndic of Tithes ei ole WW 2/2 eikä 2W 2/2, vaan se on strictly better
Silvercoat Lion. Eikös tämä sama keskustelu käyty scavengen osalta ennen RTR:n prellua?
Ja sitten siitä abilityn hyvyydestä. Ensinnäkin, sitä ei ole mikään pakko käyttää joka ikiseen spelliin mitä pelaa, eikä todellakaan kannata pihtailla kurvahtamista sen vuoksi, että seuraavalla vuorolla saa drainit kaupan päälle. Mutta kuten jokainen hieman limitediä pelannut tietää, ei kaikkia manoja todellakaan tule käytettyä joka vuoro aina edes pelin alkuvaiheissa. Jos kurvahtaa täydellisesti 2-drop 3-drop 4-drop 5-drop, on asiat jo hyvällä mallilla defaulttina, eikä siinä tartte surkutella missattuja extortteja. Sen sijaan kun kurvahdus on epätasainen, saa extortista hyvät lisäarvot joillekin vuoroille.
Vaikka käyttäisi vain kolme kertaa extorttia pelin aikana, se on silti korttia kuluttamaton kolmen pisteen draini. Ja sitten kun ottaa huomioon ne pelit, jotka hieman venähtävät pisempään stallin tms. vuoksi, niin extort voi yksinäänkin kääntää pelin kulun, kun drainailee muutaman vuoron ajan vastustajan kuiviin.