Koska tykkään mennä yksityiskohtiin, joita yleensä ei kerrota suurelle yleisölle, kerron oman näkemykseni testausongelmasta. Se on kommunikointi, eli sen puuttuminen. Tässä on nyt kokeiltu irkkiä, postituslistoja, yksityisiä ilmaisfoorumeita ja puhelinta, mutta näyttää pahasti siltä, että mikään ei oikeasti korvaa informaatiokanavana naamatusten testaamista ja peliliikkeiden analysointia. Mulla ei esimerkiksi ollut ennen Worldsia tai Pariisia mitään hemmetin havaintoa, mitä Poromagian osastolla testauksen osalta tapahtui. Lopputuloksena oli sitten MM-kisoissa tosi hyvä Standard-dekki (jonka sain käteen päivää ennen turnauksen alkua) ja Extendedissä pino, joka edusti mulle täysin tuntematonta arkkityyppiä. Tuloksen tiedämme. Mainittakoon, että en myöskään taida Pariisin osalta vieläkään tietää, mitä Heikkilän mainitsemat Jellyn pakat sisälsivät.
Mitä norskiturskaan tulee, itse dekin kanssa tehdyt virheet lienee dokumentoitu jo ihan hyvin. Prosessi, jolla siihen päädyttiin, puolestaan jätti ainakin mut niin kylmäksi että kaveri saa jatkossa ihan kaikessa rauhassa namedroppailla hall of famereita testauskavereinaan. Janiin kohdistunutta tulos tai ulos -metriikkaa soveltaen kaverilla ei ole kauhean kovat pisteet dekinsuunnittelijana, hyvämiespisteistä nyt puhumattakaan. Harmi sinänsä, koska ihan viimeisiä PT:tä edeltäviä päiviä lukuun ottamatta kommunikointi taas toimi sillä osastolla ihan hyvin. Can't have it all, I guess.
Sen lisäksi, että vasemman käden pitäisi tietää paremmin, mitä oikea tekee, minusta olisi ihan konkreettisella tasolla aika hyvä idea, jos jonkun pakan kanssa paljon tuunannut pelaaja katselisi olan yli toisten suorittamista dekin kanssa testipeleissä ja kertoisi, mitä ja ennen kaikkea miksi jossain tilanteessa kannattaa tehdä. Samanlaista keskustelua toki kannattaa käydä testivastustajan kanssa.