Poromagia

Äänestys

Onko Dark Confidant oikeasti hyvä?

Ei todellakaan!!!
4 (4.4%)
Eipä vaan ole.
4 (4.4%)
En osaa sanoa.
9 (9.9%)
No onhan se.
21 (23.1%)
Tyhmä kysymys. Totta kai se on.
53 (58.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 88

Kirjoittaja Aihe: [Äänestys] Dark Confidant  (Luettu 3891 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Spohjo

[Äänestys] Dark Confidant
« : 14.09.06 - klo 22:04 »
Dark Confidant on kortti, joka on voittanut minulle useita kymmeniä pelejä. Tosin minä en ole koskaan omistanut tuota kyseistä korttia, vaan se on aina löytynyt siitä pelikentän toisesta päästä. Useimmissa tapauksissa kaveri ehtii ottaa päihin suunnilleen sen 12 lämää ennen kuin huomaa olevansa suoraan Charin tai kahden kärvennettävissä, samalla kun Electrolyze pitää Confidantin kaverit kurissa.
   Tekstini oli nyt tuohon mennessä aika lailla Confidant-vastaista. En osaa puhua tuon kortin hyvistä puolista, koska...
a) ...niitä ei ole, tai...
b) ...jos niitä on, en ole vielä huomannut niitä.
   Voisiko joku siis ystävällisesti kertoa minulle, mikä tuosta kortista tekee niin arvokkaan? Kertokaa niitä hyviä puolia minunlaisilleni tietämättömille. Samalla voitte tietenkin antaa äänestykseen oman mielipiteenne kortin hyvyydestä.

Poissa miinin

Vs: Dark Confidant
« Vastaus #1 : 14.09.06 - klo 22:14 »
Se ei todellakaan ole hyvä missä tahansa pakassa. Oikeassa pakassa vastaavasti tuo on mauton korttiedun tuoja. Esimerkiksi Sensei's Divining Top tykkää Bob:sta, Topilla voit katsoa kolme päälimmäistä korttia ja nostaa niistä sen ländin tai 1cc kortin Bob:lla, vastaavasti nostaen mahdollisesti kalliimmat kortit norminostolla. Pakka joka Bob:ja pelaa ei muutamia poikkeustapauksia lukuunottamatta tahdo pelata mitään äärimmäisen kallista, jolloin Bob:n teho maksimoituu - nostat tuplakortit, muttet kuitenkaan ota kipua siitä. Bob tykkää myös tarjota discardia käteen, Duress/Cabal Therapy ovat jopa entistä mauttomampia, kun saat nostaa ne pakasta joko ilman kipua (ländi/mox tms. pakan päällä Bob:lle) tai yhdellä kivulla, ihan itsenään. Näin ollen viet vastustajalta kriittisiä kortteja menettämättä itse käytännössä mitään - yksi kipu on melko pieni hinta vastustajan Tinkerin tai Willin viemisestä. Therapy tykkää muutenkin Bob:sta, koska jos näyttää siltä, että Bob:n drawback vie hengen, voit Therapyn flashbackata ja näin päästä eroon Bob:sta ja vastustajan pahimmasta uhkasta kädessä.

Kyllä se hyvä kortti on, sitä pitää vain käyttää oikein ja oikeassa yhteydessä.

Poissa av

Vs: [Äänestys] Dark Confidant
« Vastaus #2 : 15.09.06 - klo 08:40 »
Kyllähän tuo on aivan erinomainen kortti joka saa peliaikaa joka formaatissa. Meddling Magen ohella paras Invitational kortti.
« Viimeksi muokattu: 15.09.06 - klo 08:43 kirjoittanut av »

Poissa kolatatti

Vs: [Äänestys] Dark Confidant
« Vastaus #3 : 15.09.06 - klo 09:10 »
Itse olen Type2:ssa pelannut Simic-Aggrocontrollia ja kun vastustaja on pari kertaa ottanut sen 4 päähän omasta Confidantistaan se yleensä uhraa sen mielellään Root-Kinin edessä. Itse olen omistanut varmaankin 10-12 eri Confidanttia mutta olen ne aina vaihtanut pois enkä ole koskaan pakassa kokeillut. En siis osaa sanoa miten lämmin tunne sen pöytään laittamisesta tulee mutta hyvähän se ei ole ainakaan yksinään.

Eikä tuosta mitään ihmekomboja pääse edes kehittelemään, kun se nostaa vain yhden kortin vuorossa. Voisin kuvitella että Legacy-koboldissa se voisi olla ihan kiva lisä kun siitä monesti loppuu potku kesken ja koboldit on melko kuolleita kortteja kädessä ilman Glimpse of Naturea. Ja tuossa pakassa on paljon 0-1 manan kortteja joten niitä ei edes tarvitse etukäteen kurkkia.

Topin lisäksi esim. Brainstormia heittelemällä pääsee hyvin järjestelemään pakan päällistä. Eli Legacyssa mahdollisesti käyttökelpoinen kortti, muuten jättäisin kansioon kunnes jollekin kelpaa.
EHLO you say? I'm interested...

Poissa av

Vs: [Äänestys] Dark Confidant
« Vastaus #4 : 15.09.06 - klo 09:18 »
Eli Legacyssa mahdollisesti käyttökelpoinen kortti, muuten jättäisin kansioon kunnes jollekin kelpaa.

Kyllähän tuota pelataan paljon myös Standardissa, Extendedissä ja jopa Vintage pakoissa.

Poissa Shmn

Vs: [Äänestys] Dark Confidant
« Vastaus #5 : 15.09.06 - klo 09:25 »
MTG:n kaksi keskeisintä elementtiä ovat tempo- ja korttietu. Dark Confidant nostaa lappuja, ja sillä on ruumis. Se on yksinkertaisin selitys.

Aggroa vastaan se ei luonnollisesti ole yhtä hyvä kuin comboa ja kontrollia vastaan, joille käytännössä vain sillä viimeisellä elämäpisteellä on merkitystä. Dark Confidant toimii erityisen hyvin esim. (UWB Vial) fisussa, jossa keskimääräinen cc on 2, ja kaikkien korttien foweja ja null rodeja lukuunottamatta on käytännössä pystyttävä läpsimään kupolia. Kontrollipakoissa DC on kuin halvempi Ophidian (tai Thieving Magpie, Shadowmage Infiltrator, liha+curiosity jne.) jonka ei tarvitse edes ajaa laputtaakseen (mitä evaasion puute tosin kompensoi). Vaikka elämäpisteiden menetys on luonnollisesti takaisku, sen käytännön merkitys on usein vähäisempi kuin hyöty, joka saadaan halvasta cc:sta. Lisäksi mainittakoon, että DC:n voi pelata ritualilla mikä on tietysti bonusta.
Ilman iloista ilkeä on arki ankeaa ahventa.

Poissa kolatatti

Vs: [Äänestys] Dark Confidant
« Vastaus #6 : 15.09.06 - klo 09:27 »
Joo, olen standardissa nähnyt pelattavan ja melkein yhtä usein olen nähnyt pelaajan häviävän omaan Confidanttiinsa. Vintagea ihmettelen mutta enpä olekaan käynyt kuin yhdessä Vintageturnauksessa niin en väitä tietäväni. Kuten tuossa aiemmin sanoin niin varmaan Brainstormin kaverina ihan ok, ja moxeja ja lotustahan tuolla nostaa tietty ihan mielellään.

Mutta siis kiinnostaisi tietää että millaiseen vintagepakkaan tuo erityisesti sopisi, koska contorllissa varmaankin sen FoWin nostaminen sattuu, Combossa Y.Bargain kirpaisee erityisen paljon (tosin luultavasti sillä silti voittaa pelin), aggrossa pari Juzamia kopsahtaa pahasti omaan nilkkaan. Goblinissa en oikein näe tuolle paikkaa. Lisäksi vastustaja saa kätevästi vuoron ensimmäiselle Cabal Therapylle kätevästi kohteen kun joudut näyttämään mikä kortti nousee. Mutta kuten sanottu, en ole ekspertti oikein missään formaatissa, puhun vain sillä vähällä määrällä kokemusta, mitä mulla tuosta kortista on.

EDIT: Shmn ehti jo jonkin verran vastaamaan kun tätä kirjoitin..

Mikä on syy ettei pelaisi kontrollissa vaikkapa ennemmin sitten Phyrexian arenaa? Sitä ei voi boltata, se ei kuole jackal pupiin, siitä ei ota viittä päähän kun nostaa FoWin. Huonona puolena se ei lyö kahta eikä blokkaa Lackeyta.
« Viimeksi muokattu: 15.09.06 - klo 09:32 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa Nastaboi

Vs: [Äänestys] Dark Confidant
« Vastaus #7 : 15.09.06 - klo 09:32 »
Confidantti on ihan paska aina kun mä pelaan sen niin vastus joko counteroi tai tappaa sen

Vakavasti puhuen, mielestäni Ravnica blockin voimakkain yksittäinen kortti.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa kolatatti

Vs: [Äänestys] Dark Confidant
« Vastaus #8 : 15.09.06 - klo 09:36 »
Confidantti on ihan paska aina kun mä pelaan sen niin vastus joko counteroi tai tappaa sen

:) Voin luvata etten counteroi sitä jos pelaat minua vastaan. Voin counteroida sitten kun nostat niitä hyviä kortteja pelattavaksi.

Lainaus
Vakavasti puhuen, mielestäni Ravnica blockin voimakkain yksittäinen kortti.

Se ei taas toisaalta ole paljoa.. :) Itse antaisin tuon arvonimen Voidslimelle mutta se ehkä johtuu siitä etten ole vielä tajunnut Confidantin herruutta..

EDIT: Tässä kun nyt hieman pakotin itseni märehtimään asiaa, niin paperillahan tuon pitäisi olla loistokortti, koska kyllähän Library of Alexandriaakin pelataan siksi että saisi yhden kortin edun vuorossa tietääkseni. Ja confidant tekee tuon automaattisesti, tosin siitä vähän saa itse turpaan.

Silti vähän ihmettelen että miksei Phyrexian arena? Onko se kakkosen ruumis nyt oikeasti niin hyvä?
« Viimeksi muokattu: 15.09.06 - klo 09:44 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa av

Vs: [Äänestys] Dark Confidant
« Vastaus #9 : 15.09.06 - klo 09:44 »
Minä kyllä hieman kyseenalaistaisin niiden MTG-ymmärryksen jotaka eivät Confidantin voimaa huomaa (onneksi poll kertoo että suurin osa sen on havainnut).  :) Toki Ravnicasta muitakin hyviä kortteja löytyy, itse tykkään kovasti Life from the Loamista.

Poissa Shmn

Vs: [Äänestys] Dark Confidant
« Vastaus #10 : 15.09.06 - klo 09:49 »
Joo, olen standardissa nähnyt pelattavan ja melkein yhtä usein olen nähnyt pelaajan häviävän omaan Confidanttiinsa. Vintagea ihmettelen mutta enpä olekaan käynyt kuin yhdessä Vintageturnauksessa niin en väitä tietäväni. Kuten tuossa aiemmin sanoin niin varmaan Brainstormin kaverina ihan ok, ja moxeja ja lotustahan tuolla nostaa tietty ihan mielellään.

Mutta siis kiinnostaisi tietää että millaiseen vintagepakkaan tuo erityisesti sopisi, koska contorllissa varmaankin sen FoWin nostaminen sattuu, Combossa Y.Bargain kirpaisee erityisen paljon (tosin luultavasti sillä silti voittaa pelin), aggrossa pari Juzamia kopsahtaa pahasti omaan nilkkaan. Goblinissa en oikein näe tuolle paikkaa. Lisäksi vastustaja saa kätevästi vuoron ensimmäiselle Cabal Therapylle kätevästi kohteen kun joudut näyttämään mikä kortti nousee. Mutta kuten sanottu, en ole ekspertti oikein missään formaatissa, puhun vain sillä vähällä määrällä kokemusta, mitä mulla tuosta kortista on.

Mikä on syy ettei pelaisi kontrollissa vaikkapa ennemmin sitten Phyrexian arenaa? Sitä ei voi boltata, se ei kuole jackal pupiin, siitä ei ota viittä päähän kun nostaa FoWin. Huonona puolena se ei lyö kahta eikä blokkaa Lackeyta.

Melkein kaikkiin mustaa pelaaviin kontrolli- ja aggropakkoihin DC sopii. Combossa se on liian hidas. Missään toimivassa aggrossa ei kyllä mitään Juzameita pelata, ja harvemmin edes 3 cc äijiä. :)

Voit tietysti pelata Phyrexian Arenaa, mutta se on hankalampi pelata, koska se vaatii kaksi mustaa manaa ja maksaa 3, mikä on huomattava ero kahteen vaikkei se ehkä siltä ensisilmäyksellä vaikuta. Tietysti DC pitää sopia pakan strategiaan kuten muutkin kortit, joten en sano, että se olisi siinä mielessä pakkolappu kaikkiin mustiin pakkoihin. Esim. suikassa se on hyvä, ja voi jopa korvata Nantuko Shaden, ja Legacy-pakoista mainittakoon vaikka "Deadguy Ale".

Casualissa DC ei varmaankaan ole kovin hyvä, koska pelit tapaavat venyä. Turnauspuolella tavallisemmin robert nostelee pari lisälappua ja kuolee, jolloin sen hyöty on ollut riittävä. Jos on siis kyseessä joku satunnainen pakka, joka ei oikein tiedä mitä haluaa, en laittaisi kyseistä miestä mukaan.
Ilman iloista ilkeä on arki ankeaa ahventa.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: [Äänestys] Dark Confidant
« Vastaus #11 : 15.09.06 - klo 10:51 »
Niin, se että onko confidant hyvä, riippuu täysin siitä, missä pakassa se on.

Mutta yleisesti se, että saat enemmän kuin yhden kortin kierroksessa käteen, on enemmän kuin hyvä asia. Minusta sen tajuaa todella kuinka hyvä asia se on, vasta sitten kun sen kokee.

Ja minusta ei sitä itselleen lämän tekoa pidä pelätä, kunhan pakka on vain rakennettu niin, että se kanssa sitten voittaa tarpeeksi nopeasti tai pystyy nostelemaan niitä life totaleita takaisin.

Loistava korttihan tuo on, oikeassa pakassa.