Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Vintage-turnaus Oulussa 22.9.2006 TURNAUSRAPORTTI  (Luettu 10026 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sauron

Vs: Vintage-turnaus Oulussa 22.9.2006 TURNAUSRAPORTTI
« Vastaus #30 : 28.09.06 - klo 19:15 »
Kaikkien pakkojen pärjäys riippuu täysin metagamesta. Kalahan on periaatteessa vain aggropakka, jossa jokaisella ötökällä on joku häirintätehtävä ja niitä tuetaan counttereilla tms. Koska pakan ei ole tarkoituskaan kontrolloida peliä, vaan varmistaa counttereilla omien uhkien resolvaus ja countteroida mahdollisesti se uhka johon häviää suoraan (Tinker tms.), ja näin ollen se yrittää ostaa tarPeeksi aikaa piestä vastustaja maahan ukoillaan. Jos vastassa on combo, ei ole mikään ihme ettei se pärjää, koska combo>aggro. En of story.
Storm-comboa vastaan paras pakka on IMO stäksi, koska sehän juuri pyrkii lukitsemaan vastustajan häkkiin, josta se ei enää pääse pois eikä saa edes yrittää rikkoa häkin lukkoa. Jos pakka pyrkii estämään vastustajaa pelaamasta spellejä, ei ole mikään ihme että storm-combot kusevat siihen helpommin kuin mihinkään muuhun pakkaan (ehkä mirror-matseja lukuunottamatta) .Stäksi>storm combo.
Kala on hyvä juurikin raskaassa control-metassa, koska se tuuttaa läpi kontrollista kohtuu tehOkkaasti. Kala pystyy kusemaan kontrollin manabasea vastaan hetkessä 5:llä Waste-efektillä, varmistaa Meddling Magen resolvauksen vaikka Daze:lla ja sulkee Moxit pois Null Rodilla. Mutta koska Suomessa pelataan Draineja huomattavasti vähemmän kuin Ameerikoissa, jossa kala on parhaiten tietojeni mukaan pärjännyt, ei ole järkeä pelata tällaista kontrolliviha-pakkaa. Suosittelisin pelaamaan Kalan sijasta Oathia, koska aggro-control oath on kuin kala, mutta nopeammalla kellolla. Koska voittokeino on vain 7 korttia, voi loput pakasta omistautua täysin vastustajan häirintään ja oathin hakeMiseen. Itse siirryin siihen lähes heti kun olin kalaa testaillut. Kala ei vaan pärjää täällä Suomessa vallitsevassa random-aggroja ja comboja vilisevässä metassa.


Poissa The Abyss

Vs: Vintage-turnaus Oulussa 22.9.2006 TURNAUSRAPORTTI
« Vastaus #31 : 30.09.06 - klo 12:05 »
Onko noin hankalaa lukea tätä foorumia? TPS on hyvä pakka, oikein. Stäksille voi aina hävitä, kalalle ei. Fisu tosiaan on huono pakka, mutta Jiteillä, Vialeilla ja Colossuksella siitä saa paremman. Viali on loistava Stäksiä vastaan, Colossus antaa oikean kellon ja Jitte tappaa Welderit sun muut. Eihän noillakaan vehkeillä varmaan turnausta voiteta, mutta onpahan mahdollisuus voittaa edes jokunen peli. Testeissä UW fisu on kaikista heikoimmilla. Näyttää pahasti siltä, että combo käsitteenä on monille tosi hankala hahmottaa. Itse olen testannut kaikenlaisia comboja, joitakin paljon, joitakin vähän vähemmän. TPS:llä olen pärjännyt comboista parhaiten, siksi pidän sitä hyvänä pakkana. Pitäisi hankkia Grim Tutorit, että pääsee pelaamaan itse noilla Grim-comboilla. Kuinkahan moni on tosissaan testannut edes Tepsiä. Se on alipelattu pakka (tosin Euroopassa sitä on pelattu menestyksellä siitä asti, kun Tendrils keksittiin). Olen pelannut kalaa vastaan siitä lähtien, kun aloin pelaamaan vintagea ja todennut joka testikerran jälkeen, että pakka ei vaan pärjää. Täällä esitetyt vastaväitteet perustuu varmasti ainoastaan SCG:n ilmoituksiin ja itse kokemusta on varsin vähän.

Tähän täytyy nyt todeta, että pelasimme eilen Joonaksen kanssa parisenkymmentä peliä (UW Fish vs. TPS), joista Joonas voitti ehkä kolmasosan jos sitäkään. Pakkani oli muuten sama kuin viikon takaisessa turnauksessa, mutta johtuen combopainotteisesta metasta olin laittanut STP:t sidelle ja True Believerit mainiin. Toki niitäkin pelejä oli joukossa, jotka Joonas voitti ykkösvuoron Bargainilla tai Y-Willillä, mutta ei sitä jokaisessa aloituskädessä kuitenkaan ole Swamppia, Duressia, Moksia, Ritualia, Lotusta ja Bargainia.

Mikäli TPS ei kolmen ensimmäisen vuoron aikana voittanut, alkoivat Vialin kautta tulevat Meddling Maget, True Believerit, Kataki ja Prodigyt lyömään peliä lukkoon. Chalice yhdellä söi ainakin kaksi korttia (FoW ja sininen kortti), tai resolvatessaan se veikin sitten jo kolmasosan TPS:n korteista pois antaen näin rutkasti lisäaikaa. Muistaakseni en hävinnyt yhtään sellaista peliä, joka eteni kolmannelle vuorolle. Joonaksen loppukommentti oli mieltä lämmittävä: "Pitäisköhän mun seuraavalla kerralla pelata jollakin toisella pakalla?"

Että ei se kala nyt niin huono ole, mitä ennen kaikkea nämä ilpon ja mudholen höpinät antavat tässä ymmärtää.
« Viimeksi muokattu: 30.09.06 - klo 12:59 kirjoittanut The Abyss »

Poissa ilpo

Vs: Vintage-turnaus Oulussa 22.9.2006 TURNAUSRAPORTTI
« Vastaus #32 : 30.09.06 - klo 13:22 »
Ois pitäny olla Tinker-colossus vielä pakassa. Kieltämättä oli nihkeitä pelejä, mutta jos varta vasten rakentaa pakan comboa vastaan, ei oo ihme jos peli on kankeaa. Oisin voittanu varmasti kaikki pelit, jos pakassa ois ollu esim. 4 Grizzly Bearssia tai Echoing Trutheja pari. Varta vasten yhtä dekkiä vastaan rakennettu pakka antaa tosiaan hirveän vahvan kuvan pakasta, jonka kaikki tietää huonoksi.

Testasin Intuitionia. Se on mauton laite, vaikka onkin älyttömän vaikea pelata oikein. Pitää vissiin hankkia ne Polluted Deltat. Kunnollisella manabasella tuo dekki on erittäin pelattava. Pari kertaa pääsi käymään niin, etten voinut hakea Swamppia sitä tarvittaessa, kun fetsi oli Flooded Strand. Foili Deltoissa on vaan turhan raskas hintalappu. Tänään lisää testiä toivottavasti. Ehkä isoin onkelma on tuon pakan vaikeusaste. 10 minuutin Giftsit on ihan perussettiä, jos ei oo mahollisuutta no-braineriin.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa Polari

Vs: Vintage-turnaus Oulussa 22.9.2006 TURNAUSRAPORTTI
« Vastaus #33 : 30.09.06 - klo 15:36 »
Pakkani oli muuten sama kuin viikon takaisessa turnauksessa, mutta johtuen combopainotteisesta metasta olin laittanut STP:t sidelle ja True Believerit mainiin.
Kieltämättä oli nihkeitä pelejä, mutta jos varta vasten rakentaa pakan comboa vastaan, ei oo ihme jos peli on kankeaa. <snip> Varta vasten yhtä dekkiä vastaan rakennettu pakka antaa tosiaan hirveän vahvan kuvan pakasta, jonka kaikki tietää huonoksi.

 ::)

Kummastakin Bostonin top8-fisusta nuo True Believerit löytyivät mainista. Jos pakan rakentaminen on sitä että laittaa kolme tai neljä äijää sisään, okei. Ja mitähän se "metagamepakka" taas tarkoittikaan?
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa mikko_r

Vs: Vintage-turnaus Oulussa 22.9.2006 TURNAUSRAPORTTI
« Vastaus #34 : 02.10.06 - klo 08:33 »
Mutta mutta, koskas seuraavan kerran turnausta pelataan?

Poissa ilpo

Vs: Vintage-turnaus Oulussa 22.9.2006 TURNAUSRAPORTTI
« Vastaus #35 : 02.10.06 - klo 11:00 »
Pitää käydä sopimassa päivä Fantsussa vaikka perjantaina FNM:n yhteydessä. Yksi vaihtoehto on pelata caiossa esimerkiksi 8 pelaajan single elimination pienellä panoksella. Tietenkin on mahdollista pelata FNV FNM:n jälkeen tai sen aikana. Jos vaikka kuuden maissa aloittelisi FNV:n niin ei menisi kovinkaan myöhään ja kaikki kerkeäisivät varmasti paikalle.
Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.