Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Tie-breakerit  (Luettu 1778 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anssi

Tie-breakerit
« : 15.10.06 - klo 03:48 »
Kuinkas noiden muutokset tarkalleen lasketaan.

Jos vastustajani tie-brekerit ovat 70/60/30 ja omani ovat 50/70/35, ja molempien kaikki aikaisemmat vastustajat ovat dropanneet, mitä tapahtuu jos voitan/häviät/tasuroimme?
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa duracel

Re: Tie-breakerit
« Vastaus #1 : 15.10.06 - klo 11:48 »
Mitkä ovat match recordinne? Noista luvuista niitä muutoksia ei noin vain lasketa.

Ensimmäinen tiebreaker on pelaajan vastustajien matsien voittoprosentti. Matsin voitosta saa kolme pistettä, tasurista yhden, häviöstä nolla. Jos pelaajan recordi on 3-1, hänellä on 9 matsipistettä ja voittoprosentti on 9/12 = 0.75. Ensimmäiseen tiebreakeriin lasketaan siis kaikkien vastustajiesi matsien voittoprosenttien keskiarvo niin, että jokainen alle 0.33 oleva voittoprosentti nostetaan tuohon 0.33:een.

Olet pelannut neljää ukkoa vastaan, jotka ovat menneet 3-0-1, 3-1, 2-2 ja 1-4. Heidän voittoprosenttinsa ovat 0.83, 0.75, 0.50 ja 0.33 (0.25). Keskiarvo noista on (0.83+0.75+0.50+0.33)/4 = 0.60, joka on ensimmäinen tiebreakerisi.

Sanotaan että olet nyt itse 3-1 ja pelaat toista samoissa pisteissä olevaa vastaan ja kaikki edelliset ovat dropanneet jostain käsittämättömästä syystä. Jos voitat, on vastustajasi nyt 3-2 ja vastustajiesi voittoprosentteihin lisää vielä 9/15 = 0.6 ja keskiarvoksi (0.83+0.75+0.50+0.33+0.60)/5 = 0.60. Eipä paljoa muuttunut se.

Jos häviät, on tuo viimeinen lisäys 12/15 = 0.8. Ja keskiarvo sitten 0.64.

Toinen tiebreaker on suoraan omien peliesi voittoprosentti. Jos olet voittanut kaikki pelisi, tiebreaker on 100 %, jos olet mennyt neljä kierrosta kaikki 2-1, se on 8/12 = 0.67.

Kolmas on sitten vastustajiesi pelien voittoprosenttien keskiarvo. Tällä tiebreakerilla on harvemmin merkitystä, kuten varmasti olet huomannut.

~jari
« Viimeksi muokattu: 15.10.06 - klo 11:51 kirjoittanut duracel »
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa duracel

Re: Tie-breakerit
« Vastaus #2 : 15.10.06 - klo 12:08 »
Tiebreakereista tuli vielä mieleeni yleinen harhakäsitys BYEn vaikutuksesta tiebreakereihin. BYE ei suoraan vaikuta niihin mitenkään. BYEt auttavat kuitenkin esimerkiksi GP-turnauksissa siinä, etteivät 0-2 -miehet ole huonontamassa tiebreakereitasi. Kolmella BYEllä ensimmäinen vastustajasi on 3-0, joten tämän matsin voiton jälkeen ensimmäinen tiebreakerisi on 0.75. Normaaliturnauksessa mukana olisivat myös ne alkukierrosten vastustajat jotka menivät 0-2-DO, 1-2-DO ja 2-1. Tässä tilanteessa eka tiebreakerisi olisi noin 0.52.

Jos saat ensimmäisellä kierroksella BYEn, on ensimmäinen tiebreakerisi 0 %, koska sinulla ei ole vielä ollut yhtään vastustajaa. Myöhemmin - vaikka kierroksella viisi - tiebreakereihisi lasketaan vain niiden neljän pelaajan voittoprosentit, joita vastaan olet pelannut.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!