Poromagia

Äänestys

Ennen oli kortit pahvia ja miehet rautaa, vai oliko?

Todellakin! Old School rocks!
38 (55.9%)
Ei kyllä. Nykyään on parempi.
10 (14.7%)
Samanlaista pelaat sitten kesällä tai talvella.
13 (19.1%)
En osaa sanoa.
7 (10.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 66

Äänestys päättynyt: 14.04.05 - klo 19:55

Kirjoittaja Aihe: Oliko ennen kaikki paremmin?  (Luettu 10766 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ikiolo

Oliko ennen kaikki paremmin?
« : 14.04.05 - klo 19:55 »
Nykyään tuntuu sarjaa tulevan sarjan perään. En sano, ettei olisi ennen tullut, mutta ovatko kortit ja etenkin tunnelma latistumassa?

Silloin kun minä vielä ostin boostereita kaupasta (invasion) oli siinä oma hehkunsa. Kortit tuoksuivat pahville ja olivat hienoja! En väitä (tai väitänpäs, mutten sano sitä suoraan) uudet kortit olisivat rumia, mutta vanhemmat viehättävät minua enemmän. Kummat ovat sinusta hienompia? Selvimmin ero näkyy minusta foil -painoksissa.

En ole vielä varsin vanha, enkä ole sitä ihan vanhinta mtg vaihetta edes elänyt (harmi), mutta uskalan väittää, että silloin oltiin kekseliäämpiä uusien korttien suhteen. Nykyään uudet kortit ovat vain parempia versioita vanhoista tai sitten jotain älyttömiä lähes-unglued-tyylisiä mahtirareja. Tätä selittää osin se, että on jo olemassa monenlaista korttia, mutta mahdollisuudethan ovat rajattomat.

Kavereiden kanssa pohdimme asiaa ja tulimme siihen tulokseen, että uudet sarjat ovat p*****. Rankka mielipide, ehkä katkeruutta, mutta kuitenkin. Keskustelimme myös korttian laaduista. Ennen oli comboja jotka olivat ovelia, mutta silti yksinkertaisia. Nykyään on ties mitä morphia ja vaikka mitä. Tämähän on sitä uudne keksimistä ja osa näistä uutuuksista onkin hyvin onnistuneita, mutta esimerkiksi pelin ulkopuolelta kun etsitään kortteja niin minusta ollaan jo unglued tasolla.

Myöskin commonien taso on mielestäni romahtanut, mutta tämä on tapahtunut jo aikaisemmin. Ostin tässä hetki sitten kaverini kortit. Hänellä oli n. 2000 korttia joista suurin osa invasionista. Näistä n. 1000 täysin turhaa commonia. Nykyään taidetaan panostaa mahtirareihin, eikä ninkään mukaviin halpoihin combocommoneihin. Suurimmat keksinnöt ovat pieniä. Mikäpä olisikaan mukavampaa kuin pakka pelkistä hyvistä commoneista tehtynä. Toteuttamiskelpoinen idea.

Ehkä olisi aika tehdä homelandsin kaltainen sarja, jossa ei olisi mitään mahturareja vaan paino olisi comoneissa ja uncommoneissa. Vai olisiko ehkä aika lyödä hanskat tiskiin; nykäistä vielä parit edikat, vaikka 10 asti; keksiä type 2:selle joku korvike ja lopettaa sarjojen väkisin puskeminen. Vanhojen korttien arvo nousee ja laatu ei ainakaan huonone enää. Olemme kaveripiirissä vitsailleet, että kohta tulee Myrphling ja Force of my will jotka ovat samoja kortteja kuin oikeat vastineensa, mutta hieman parempia. Maksavat vähemmän tai jotain vastaavaa. Tätähän on jo havaittavaissa, mutta ei näin selvästi.

Ennen oli kortit pahvia miehet poikia ja tunnelma katossa. Nykyään on kyse voittamisesta ja häviämisestä. Ehkä syynä on ikä. Oliko pienenä pelaaminen sitten jotenin erilaista? Ainakin taso oli tosita. Sitä vaihdettiin maita rareihin ja oltiin muutenkin tyhmiä, mutta järjestään oli pelatesa hauskaa. On nytkin, mutta se häviäminen ei enää ole "niin se ja sama" kuin silloin ennen. Ehkä kunnianhimo ja voitontahto joita nuorena ei ole vievät voiton hauskuudesta ja rehellisestä pelaamisen ilosta. Mene ja tiedä.

Tässä nyt hetken tilitettyäni toivoisin tukea ja erimielisyyksiä, että saataisiin keskustelua aikaan. Laiskana en jaksanut hakua käyttää, mutta tuurilla toivon, ettei vastaavia tilityksiä ole nähty.

Poissa Burnsaber

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #1 : 14.04.05 - klo 20:25 »
Pakko kyllä myöntää että Invasion oli universumin siistein block. (tosin aika kylläkin kultaa muistot..)

Useimmat uusista ominaisuuksista ovat kylläkin aluksi monimutkaisia, mutta kun niihin tottuu niin ne osoittaa parhaat puolensa. Morph on yksi tälläinen ominaisuus/omituisuus. Mikään ei ole hauskempaa kuin pelata morpheja casual-highlandereissa -> vastustajalla ei voi olla hajuakaan mikä se on (hihii..). Tai sitten viilata omia pakkoja niin että vaihtelee välillä pakan morph äijiä. Kuten vaikkapa Willbenderit ja Disruptive Pitmaget, ne vasta luokin paranoiaa.

On parempi että uskalletaan tehdä keksiliäitä uusia ominaisuuksia kuin että vain printattaisiin Serra Angelista 3/5 tai 5/3 versioita joka blockiin.

Uudesta card-layoutista sanoisin sen että siinä on minusta sekä hyviä että huonoja puolia. Ehdoton plussa on se että ököjen P/T;n jopa näkee kysymättä erikseen pöydän toiselta laidalta! Korttien vaalentaminen oli taas huno veto. En näe kuitenkaan mitään erityistä syytä vihata niitä niin perusteellisesti.

Suurin osa commoneista on constructedissa romua, pakko se on myöntää. Toisaalta eräät ovat aivan loistavia, CHK;sta vaikkapa Glacial Ray, Sakura tribe-elder, Kodoma`s Reach, Lava Spike jne. Mutta näin on oltava, jos kaikki commonit olisivat Sakuroita menisi peli takuulla sekaisin.


Lainaus

En ole vielä varsin vanha, enkä ole sitä ihan vanhinta mtg vaihetta edes elänyt (harmi), mutta uskalan väittää, että silloin oltiin kekseliäämpiä uusien korttien suhteen. Nykyään uudet kortit ovat vain parempia versioita vanhoista tai sitten jotain älyttömiä lähes-unglued-tyylisiä mahtirareja.


Olisiko antaa esimerkkejä?
Mottoni: Jos elämä antaa sinulle vaihtoehdot A ja B, keksi vaihtoehto C ja toteuta se.

H/W

Poissa Ikiolo

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #2 : 14.04.05 - klo 21:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Burnsaber"
Olisiko antaa esimerkkejä?


Esimerkiksi: Mirror Gallery. Ruvetaan komoamaan sääntöä. huhhuh Minusta aika älytöntä. Ja sitten (tämä on aika kaukaa haettua, mutta jotian yhtäläisyyksiä on havaittavissa.) Avatar of Woe <--> Visara the Dreadful. Halvempi hinta, Parempi ability, mutta kuten sanoin tuo on aika kaukaa haettua. Mutta nopeaksi esimerkiksi.

Lainaus käyttäjältä: "Burnsaber"
Uudesta card-layoutista sanoisin sen että siinä on minusta sekä hyviä että huonoja puolia. Ehdoton plussa on se että ököjen P/T;n jopa näkee kysymättä erikseen pöydän toiselta laidalta! Korttien vaalentaminen oli taas huno veto. En näe kuitenkaan mitään erityistä syytä vihata niitä niin perusteellisesti.


On näissä hyviäkin puolia. Tuon "nimirivin ja laaturivin" muuttaminen tuollaiseksi erilliseksi palstaksi oli mielestäni ihan hyvä muutos, mutta korttien modernisointi ei ollut hyvä veto. Minua kiehtoi alunperin (sillon pienenä poikana) hienot kuvat, mystinen tunnelma runoineen ja "ryppyisine papyrusreunoineen" kirjailluissa vanhan oloisissa korteissa. NImet oli suoraan raamatusta ja aikakirjoista. Ja sitten nämä tekee näistä jotain hyperajanluomuksia. PUFFF illuusio poissa.
        Myöskin nuo uudet logot ovat häiritsevän yksityiskohtaisia. Pidin enemmän vanhoista simppeleistä ja muutenkin yksinkertaisuus on minusta tyylikästä. Ehkä se on juuri tuo liika yksityiskohtaisuus kaikkine tekstin varjostuksineen mikä minua häiritsee. Tai sitten olen vain pikkutarkka, mutta on olmeassa muitakin mielipiteitä ja ne ovat varmasti yhtä oikeita kuin omani. Jakakaa niitä.

Poissa smo

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #3 : 14.04.05 - klo 21:30 »
On luonollista, että Magia tuntui aluksi hienomalta. Silloinhan lapuissa oli se uutuuden viehätys. Kun aikaa kuluu, ihminen tottuu asioihin ja alkaa kyllästymään vanhoihin kaavoihin, joka johtaa siihen, että tämä rupeaa kaipaamaan jotain uutta ja mullsitavaa. Itsellänikin oli niin sanottu laskuvaihe muutama vuosi takaperin, mutta jälleen maistuu Magia herkulta kun uudet setit ovat omasta mielestäni olleet erittäin onnistuineta. Toki Mirrodin löi osalti yli jossain lapuissa, T2 oli yksipuolista kiitos raffinityn, mutta toisaalta setti tuotti paljon pelattavaa materiaalia vanhempiin formaatteihin.

Ja vastaus kysymykseen: Ei. Kaikki ei ollut ennen paremmin. Magia on onnistunut pitämään tasonsa vuosien varrella. Limited maistuu juuri tällä hetkellä paremmalta kuin koskaan... kiitos mielenkiintoisen Kamigawa-blockin. Mirrodin taas antoi ison kasan pelattavia lappuja.

Ja finaali: Visara on legenda ja maksaa 3 mustaa, kun taas Avatar maksaa kaksi mustaa ja ei ole legenda.

Kas siinä sieluni laulu.

Poissa Anssi

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #4 : 14.04.05 - klo 21:37 »
Homeland=Hyviä commoneja/unkkeja? Invasionin kuvat olivat kyylä aivan järkyttävän rumia uusiin verratuna. Uudet foilit on hienoja.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa henward

[quote="Ikiolo"][/quote]
« Vastaus #5 : 14.04.05 - klo 21:37 »
Ítse en ota kantaa siihen olivatko asiat ennen paremmin, sillä itse olen tosiaan pelannut Mirrodinistä eteenpäin vasta kunnolla, sitä ennen oli pikkunassikkana jonkin aikaa magicin pelailua harrastettu. Itse en myöskään näe mitään pahaa uudessa layoutissa, foilessa on vanhempi layout toisinaan nätimpi, toisinaan uudempi.

Lainaus käyttäjältä: "Ikiolo"
että silloin oltiin kekseliäämpiä uusien korttien suhteen. Nykyään uudet kortit ovat vain parempia versioita vanhoista tai sitten jotain älyttömiä lähes-unglued-tyylisiä mahtirareja.


Lainaus käyttäjältä: "Ikiolo"
Nykyään on ties mitä morphia ja vaikka mitä. Tämähän on sitä uudne keksimistä ja osa näistä uutuuksista onkin hyvin onnistuneita, mutta esimerkiksi pelin ulkopuolelta kun etsitään kortteja niin minusta ollaan jo unglued tasolla.


Mielestäni tässä on hieman epäjohdonmukaista logiikkaa. Aluksi sanot että nykyään kortit ovat vain uusia versioita vanhoista, sitten valitat kun tulee uusia tyhmiä mekaniikkoja. Kumpi nyt on sitten pahempaa, vai onko kaikki tyhmää? Ja nuista vanhojen korttien uusista versioista, niin oletko kuullut sellaisista formaateista kuin "limited" ja "block constructed"? Mitäs limitedistä tahi blockista tulisi kun vihreällä ei olisi giant growth varianttia, punasella jotain pulttia tahi LD:tä, sinisellä countervarianttia...

Lainaus käyttäjältä: "Ikiolo"
Myöskin commonien taso on mielestäni romahtanut, mutta tämä on tapahtunut jo aikaisemmin. Ostin tässä hetki sitten kaverini kortit. Hänellä oli n. 2000 korttia joista suurin osa invasionista. Näistä n. 1000 täysin turhaa commonia. Nykyään taidetaan panostaa mahtirareihin, eikä ninkään mukaviin halpoihin combocommoneihin. Suurimmat keksinnöt ovat pieniä. Mikäpä olisikaan mukavampaa kuin pakka pelkistä hyvistä commoneista tehtynä. Toteuttamiskelpoinen idea.


Tähän on syynä kaksi yksinkertaista asiaa. Tärkeimpänä se, että WotC on yritys, jonka ainoa tarkoitus on tehdä rahaa. Boosterien myynti laskisi murto-osiin, jos kaikki constructedkäyttikset olisivat kommoneita. Toinen asia on sitten limited, joka menisi täysin harakoille, jos kaikki kommonit olisivat hyviä, osa jopa pommiosastoa. Ja peasanttia voi pelata kuka vaan.

Lainaus käyttäjältä: "Ikiolo"
Ehkä olisi aika tehdä homelandsin kaltainen sarja, jossa ei olisi mitään mahturareja vaan paino olisi comoneissa ja uncommoneissa.


Ja Mercadian Masquesin kaltainen fiasko sen jälkeen?

Lainaus käyttäjältä: "Ikiolo"
Vai olisiko ehkä aika lyödä hanskat tiskiin; nykäistä vielä parit edikat, vaikka 10 asti; keksiä type 2:selle joku korvike ja lopettaa sarjojen väkisin puskeminen


WotC on edelleen yritys. Sitten kun Magic ei ole enää kannattavaa liiketoimintaa, toiveesi toteutuu, vaikka toisaalta epäilen että virallinen DCI:kään jatkaisi.

Lainaus käyttäjältä: "Ikiolo"
Nykyään on kyse voittamisesta ja häviämisestä.


Tähän löytyy syypää yksin peilistä.

Lainaus käyttäjältä: "Ikiolo"
Lainaus käyttäjältä: "Burnsaber"
Olisiko antaa esimerkkejä?
Esimerkiksi: Mirror Gallery. Ruvetaan komoamaan sääntöä. huhhuh Minusta aika älytöntä. Ja sitten (tämä on aika kaukaa haettua, mutta jotian yhtäläisyyksiä on havaittavissa.) Avatar of Woe <--> Visara the Dreadful. Halvempi hinta, Parempi ability, mutta kuten sanoin tuo on aika kaukaa haettua. Mutta nopeaksi esimerkiksi.


Kortti, joka kumoaa sääntöjä on mielestäni hyvä juttu, ei tietenkään liian usein. "Säännöt on tehty rikottaviksi". Mitäs sitten tykkäät esim. korteista Mindslaver, Platinum Angel, Relentless Rats? Ja ei rikkinäisten vehkeiden parantaminen on ok, jopa suotavaa, varsinkin jos hyvä idea on menty pilaamaan esim. huonolla toteutuksella. Tietenkään ei olisi hyvä jos jotain valmiiksi rikkinäisiä tai mauttomia vehkeitä aletaan parannella, mutta ei ne WotCin pojat niin typeriä ole että sellaista menisivät tekemään, sen verran on Urzablokista opittu.

Kiitoksia mielenkiintoisesta aiheesta, joka varmasti herättää keskustelua, kommentoinen sitten myöhemmin keskustelun kehityttyä lisää.

Poissa Ikiolo

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #6 : 14.04.05 - klo 22:11 »
Shaisse!

Löysitte juuri niitä epäkohtia joita kiroilin jo viestiä kirjoittaessani. Noh mutta koitanpas selvitellä sanomisiani ja seisoa sanojeni takana.

Lainaus käyttäjältä: "smo"
On luonollista, että Magia tuntui aluksi hienomalta. Silloinhan lapuissa oli se uutuuden viehätys. Kun aikaa kuluu, ihminen tottuu asioihin ja alkaa kyllästymään vanhoihin kaavoihin, joka johtaa siihen, että tämä rupeaa kaipaamaan jotain uutta ja mullsitavaa. Itsellänikin oli niin sanottu laskuvaihe muutama vuosi takaperin, mutta jälleen maistuu Magia herkulta kun uudet setit ovat omasta mielestäni olleet erittäin onnistuineta.


Totta turiset. Itselläni tosin on ollut jo monia lamakausia, mutta aina olen innostunut uudestaan, tosin en niinkään uusien sarjojen takia vaan vanhan pakkani parantamisesta vanhoilla hyvilä korteilla.  Invasionin aikoihin kiinnostuin udestaan pelistä ensimäisen kerran ja silloin se oli sarjan takai, mutta nyt viimevuosina on kiinnostus ollut puhtaasti hyvien vanhojen korttien etsimistä vanhoihin pakkoihini, mutta en ole hyljännyt uusia sarjoja kokonaan. Tuo uutuudenviehätys on ihmeellinen asia, joka toisissa tuottteissa säilyy pitempään kuin toisissa ja se mikä mtg:ssä on hyvää on juuri sen kestävyys ja uudelleen syttyminen. Vanhoistakin sarjoista voi löytää jotain uutta joka sytyttää kipinän jos uudet sarjat eivät kiinnosta.
     Oma kiinnostukseni loppuminen uusiin sarjoihin juontaa varmaankin juurensa myös rahaan joka tässä sirkuksessa on pääroolissa. Hienoinen masennus iski kun tajusin kuinka paljon rahaa olin pannut pahviin, mutta en kadu penniäkään. Tämän paremmin ei olisi voinut rahoja investoida (ellei olisi ostanut Nokiaa) ja hauskaa on ollut, mutta lisää en kehtaa enää suuria summia laittaa.

Lainaus käyttäjältä: "smo"
Ja finaali: Visara on legenda ja maksaa 3 mustaa, kun taas Avatar maksaa kaksi mustaa ja ei ole legenda.


Kuten sanoin huono esimerkki. Muokaan jos keksin äkkiseltään paremman.

Lainaus käyttäjältä: "Andar"
Homeland=Hyviä commoneja/unkkeja? Invasionin kuvat olivat kyylä aivan järkyttävän rumia uusiin verratuna. Uudet foilit on hienoja.


Myönnän homelandskään ei ollut paras mahdollinen esimerkki, mutta se nyt on lähinnä tasapaksusetti jossa ei ole suurta eroa korttien välillä (samaa paskaa kaikki), mutta tästä voisi ottaa mallia ja tehdä vaikka vähän vajaamman setin, jossa hienot uudet mullistavat länditä ja hyviä commoneita.

Kuka pitää mistäkin. Minä en pidä noista uusista foileista, koska eivät kiillä ihan samalla kirkkaudella kuin vanhat, eikä mielestäni tuo artpicturen erivärihohtaminen ole onnistunut valinta. Ei ainakaan niissä foileissa jotka olen nähnyt.

Lainaus käyttäjältä: "henward"
Mielestäni tässä on hieman epäjohdonmukaista logiikkaa. Aluksi sanot että nykyään kortit ovat vain uusia versioita vanhoista, sitten valitat kun tulee uusia tyhmiä mekaniikkoja. Kumpi nyt on sitten pahempaa, vai onko kaikki tyhmää? Ja nuista vanhojen korttien uusista versioista, niin oletko kuullut sellaisista formaateista kuin "limited" ja "block constructed"? Mitäs limitedistä tahi blockista tulisi kun vihreällä ei olisi giant growth varianttia, punasella jotain pulttia tahi LD:tä, sinisellä countervarianttia...


Henward saikin minut kiinni siitä minkä huomasin jo kirjoittessani. Tiedän hämärästi limitedin ja block construckdein. Ilmeisesti rajoituksia samojen korttien suhteen. Kyllä uudet tyhmätkin tekniikat ovat parempia kuin vanhan parantellut kortit.

Lainaus käyttäjältä: "henward"
Tähän on syynä kaksi yksinkertaista asiaa. Tärkeimpänä se, että WotC on yritys, jonka ainoa tarkoitus on tehdä rahaa. Boosterien myynti laskisi murto-osiin, jos kaikki constructedkäyttikset olisivat kommoneita. Toinen asia on sitten limited, joka menisi täysin harakoille, jos kaikki kommonit olisivat hyviä, osa jopa pommiosastoa.


Heti alkuun. Limitedin unohdin tyysti. Tämä muuttaa käsityksiäni kummasti Kiitoksia maininnasta. En usko, että WotC menisi konkurssin yhden comoneihin panostavan setin tekemisestä, mutta tuskinpa tälläiset suuryhtiöt sitä tekevät, vaikkakin saattaisi piristää peliä. Mene ja tiedä.

Lainaus käyttäjältä: "henward"
Ja Mercadian Masquesin kaltainen fiasko sen jälkeen?


Itse en ole kokenut Mercandian Masquessia hirveänä epäonnistumisena. Tosin tämä saattanee johtua juuri siitä, että itse en elänyt urzan blockien aikoihin vielä magichuumaa vaan aloitin mercandianin aikoihin.

Tuohon voitontahtoon heitinkin jo viittauksia omaan ahneuteeni :)

Lainaus käyttäjältä: "henward"
Kortti, joka kumoaa sääntöjä on mielestäni hyvä juttu, ei tietenkään liian usein.


Toivottavasti ei tule toistumaan usein. Ja onhan näitä tosiaan ollut aikaismeminkin. Esim. Spellbook joka ei ole niin hirveä mielestäni kuin mirror gallery, mutta jos kohta aletaan pelaamaan sorcereita milloin vain ja niin edelleen saattaa peli-ilo romahtaa.

Lainaus käyttäjältä: "henward"
Kiitoksia mielenkiintoisesta aiheesta, joka varmasti herättää keskustelua, kommentoinen sitten myöhemmin keskustelun kehityttyä lisää.


Olkaa hyvät. Toivoinkin tämän herättävän keskustelua ja olin siitä aika varmakin, koska itse olemme keskustelleen kavereitteni kanssa asiasta useasti. Mutta muistakaa kunioittaa toiseten mielipiteitä. Ei ole oikeita ja vääriä mielipiteitä. On hyviä ja huonoja mielipiteitä ja mikä tärkeintä hyviä ja huonoja perusteluja.

Poissa instiqma

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #7 : 15.04.05 - klo 11:32 »
Korteista jotka rikkovat sääntöjä: Eikös MtG juuri perustu niihin? Ehkä yksinkertaisin esimerkki on vaikka Giant Spider. Sillä ei ole flyingia, mutta silti se saa blokkia lentäviä. Yawgmoth's Will, Vedalken Orrery, Mindslaver (se lähes-unhinged-lappu) ovat muita esimerkkejä. Eikös kaikki kortit pelissä ole oikeastaan sellaisia jotka rikkovat sääntöjä? :)

Jos nyt oikein tulkitsit niin et tiedä mitä limited on. Tai sitten olen vain turtti.

Eli esim. booster draft on limitediä. Siinä jokaisella pelaajalla on kolme jonkun tietyn sarjan/blokin boosteria. Sitten jokainen avaa yhden, siirtää oman pussinsa seuraavalle jne. kunnes kaikki kolme boosteria ovat käyty läpi.

Jos tuollaisessa formaatissa ei olisi noita peruskortteja jokaiselle värille, voisi pelistä tulla vähän tylsää ja vaikeaa.

Block constructedissa sen sijaan saa käyttää vain kyseessä olevan blokin kortteja.

Ja vaikka olenkin pelannut vasta Onslaughtista lähtien, uskaltaisin sanoa että asiat eivät olleet yhtään paremmin ennen. :)

Poissa maybach

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #8 : 15.04.05 - klo 11:37 »
Oh, those were the days...

Aloitin pelaamaan joskus niihin aikoihin kun revised tuli... Silloin pelaaminen oli kylla enemman sellaista kuvien ihmettelya kun englantiakaan ei kunnolla osannut ja sita lahinna juoksenteli ympyraa niiden isojen paistien perassa. Sit kun ei jotain lappua tajunnu niin vei sen isoille pojille, ne tiesivat kaikki kortit ja partasivat meidan ainoat  buustereista nostetut hyvat lappuset. Muoveja ei tietenkaan kaytetty ja scaled wurmia parempaa lihaa ei voinut olla. Sittemmin kylla lopetin ja aloitin uudestaan pari vuotta sitten, pelaamaan "tosissaan". Type kakkosesta en ole pitanyt koskaan, en tee dekkeja sita varten, mutta kylla joskus turnauksissa kay jos joku lainaa jonkun t2 kasansa minulle. T2 on joskus jotenkin kuivan tuntuista, mutta toisaata hyvinkin janna formaatti, "huonommat" uusien sarjojen kortit loistavat, ihmeellisia dekkeja putkahtelee esiin ja kaikki on "yksinkertaisempaa".. Harmi vain etta aina vain muutama dekki dominoi typea. Ravagerin teurastaminen oli kylla hyva idea. Odotan kummastuksella sita aikaa kun mirrodin plokki tippuu. Haluan tosissani nahda minkalaisia dekkeja silloin pelataan. Jos joku tietaa niin informoikoon minua ihmeessa, en ole kamista oikein loytanyt mitaan selkeaa mauttomuutta dominoimaan tulevaa dekki rakennetta mirron tiputtua. Mutta riippu tietty siitakin mita tulevat setit tuovat tullessaa, vai mita?

Ainahan nuo ovat tehneet samaa tahtia noita sarjojaan, jokaiseen blokkiin on aina tullut uusia saantoja, enka voi sanoa siita hairiintyvani. Monen pelaajan mielesta on vaan hyva puoli etta sarjoja puskee kokoajan, saa sita tarvittavaa muutosta limitediin. Itse pelaan lahinna sen takia etta pidan pelista, taiteesta ja mukavasta peliseurasta=P Minulle sopisi kylla hyvin etta laittaisivat hieman harvemmin niita uusia sarjoja tulemaan, ja etta suunnittelisivat hieman enemman.

Uudenpien korttien taide on joillain osin kylla parantunut, etenkin landien osalta, mutta korttien uusi layout on surkea. 8th tullessa oksentelin mutta mirrodinin (ja mustareunaisuuden) tullessa sitakin alkoi kylla sietamaan. Olen myos erimielta tasta commonien dissaamisesta. Tottakai surkeita kommoneita on, pitaahan niita olla, ainahan niita on ollut (ks homelands), uusissa plokeissa on riittavasti hyvia unkkeja ja kommoja.

Eivatka ne raret mitaan mahtirareja ole, eivat ne verrattain ole sen ihmeellisempia, ne vain rikkovat vanhoja saantoja vahan uudella tavalla, mika ei ole mielestani mikaan huonokaan puoli, itse olen ainakin nauttinut taysin siemauksin esimerkiksi mindslaverin tuomasta mauttomuudesta. Legenda saannon ja muidenkin saantojen kumoavat kortit avaavat vain tilaa uusille comboille, ja tuovat varia peliin. Kylla minua ainakin kismittaisi jos tama mtg ois vielakin siita kiinni kumpi pelaa nopeammin sen shivan dragonin.

Muutos on aina ollut osa mtg:n rahastus politiikkaa, mutta minun puolestani saavat rahastaa rauhassa..
Personally, its not God I dislike, its his fan club I cant stand.

Poissa oltrak

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #9 : 15.04.05 - klo 12:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Ikiolo"
Esim. Spellbook joka ei ole niin hirveä mielestäni kuin mirror gallery, mutta jos kohta aletaan pelaamaan sorcereita milloin vain ja niin edelleen saattaa peli-ilo romahtaa.


No ei kai nyt sentään sorceryitä milloin vain. (Tosin säännönrikkomisnäkökulmasta aika kevyttä kamaahan tuo Orrery on Alureniin verrattuna.)

Hassua että mainitset Invasionin huonojen commonien yhteydessä, koska eikös Invasionissa ole vähiten pommirareja ehkä koko Magicissa, kun taas commonien puolelta löytyy varsin paljon kovaa kamaa Armadillo Cloakista Recoilin kautta Repulseen, ihan vain ulkomuistelulla.

Lainaus käyttäjältä: "henward"
Ja Mercadian Masquesin kaltainen fiasko sen jälkeen?


Eikös tuo Urza-blokki ollut kuitenkin se fiasko. Pelit kestivät vähemmän vuoroja kuin Vintagessa, tehtiin Magicin historian ainoa hätäbannaus ja pelaajien määrä vähentyi ilmeisesti varsin uhkaavasti. Hyviä kortteja tuli, mutta peli kärsi kokonaisuutena. Masquesissa ja Nemesiksessä on monta hyvää ideaa ja useita kovia kortteja (Prophecyssä vain ensimainittuja).

Muuten en pelin huononemista allekirjoita, mutta lähinnä hämää että kortteja pistetään pihalle liian monta sataa vuodessa. Liikaa toistoa.

Poissa Albiino

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #10 : 15.04.05 - klo 12:56 »
15
4.2

Näistä salaperäisistä numeroista voi päätellä miksi ennen oli kaikki paremmin.

PS: Rootbraker wurm ja panther warriors olivat lihojen lihoja.

Poissa henward

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #11 : 15.04.05 - klo 14:35 »
Lainaus käyttäjältä: "oltrak"

Lainaus käyttäjältä: "henward"
Ja Mercadian Masquesin kaltainen fiasko sen jälkeen?


Eikös tuo Urza-blokki ollut kuitenkin se fiasko. Pelit kestivät vähemmän vuoroja kuin Vintagessa, tehtiin Magicin historian ainoa hätäbannaus ja pelaajien määrä vähentyi ilmeisesti varsin uhkaavasti. Hyviä kortteja tuli, mutta peli kärsi kokonaisuutena. Masquesissa ja Nemesiksessä on monta hyvää ideaa ja useita kovia kortteja (Prophecyssä vain ensimainittuja).


Pointtini tässä ole se, että Mercadian Masquesin myötä (sen perusteella mitä olen asiasta lukenut) monet pelaajat lopettivat Magicin pelaamisen, kun kortit olivat sen tasoisia mitä olivat. Mainitsinkin tämän Homelandsiin verraten. Urzablokki oli sitten myöskin omalla tavallaan fiasko, täysin toiseen suuntaan kuitenkin, korttien powerleveli oli aivan liian korkea.

Poissa Ikiolo

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #12 : 15.04.05 - klo 15:57 »
Ensimmäiseksi kiitoksia  instiqmalle Limitedin selvittämisestä.

Tuo Giant Spider painii minusta erisarjoissa kuin tuollaisten aika järjestysten ja korttien pelaamista koskevien sääntöjen rikkominen.

Väsyin äsken toivottomasti kun näin Alurenin ja Orreryn. Minun mielestäni tälläiset olisi voitu jättää vähemmälle, mutta kaipa tuokin tuo jotain viihdykettä.

Ilmeisesti yhä useampi setti koetaan fiaskona. Minusta taas tuo mainittu nemesis oli susi, eikä Propechyssäkään kehumista ollut. Homelands nyt olikin kuraa, mutta käytin sitä esimerkkinä tasapaksusta. (siinä kaikki oli samaa kuraa :))

Valitsin invasionin vain sen takia, että minulla on hyllyt vieläkin täynä äinvasion painotteisia coomon pinoja, joista yritän päästä eroon. Totta! Nuo ovat huippukortteja, mutta on siinä sarjassa paljon heikkoakin. En mene väittämään, että olisi kyseessä juuri se heikoin commonikehto, mutta on siellä niitä huonojakin suurin määrin.

Urzasta uskon kyllä, että ei pelin kannalta paras mahdollinen, koska niitä hyviä kortteja on todellakin paljon. Mercandiasta en ole kuullut tuosta lopettamisesta, mutta vähänpä minä mistän tiedän. Se on jo todistettu.

Joten valaiskaa minua, kiitos.

Edit: unohdin kokonaan maymachin. Nyt hänetkin mukaan.

Lainaus käyttäjältä: "maybach"
Oh, those were the days...

....Silloin pelaaminen oli kylla enemman sellaista kuvien ihmettelya kun englantiakaan ei kunnolla osannut ja sita lahinna juoksenteli ympyraa niiden isojen paistien perassa. Sit kun ei jotain lappua tajunnu niin vei sen isoille pojille, ne tiesivat kaikki kortit ja partasivat meidan ainoat  buustereista nostetut hyvat lappuset. Muoveja ei tietenkaan kaytetty ja scaled wurmia parempaa lihaa ei voinut olla.


Juuri tuota tarkoitin. Omasta mielestäni tuo aika oli parasta. Vaikka sitä tulikin vaihdettua parhaat korttinsa pois oli pelaaminen tuolloin hauskinta. Ehkä syynä oli osaltaan uutuudenviehätys, mutta mukavaa oli.

Lainaus käyttäjältä: "maybach"

Ainahan nuo ovat tehneet samaa tahtia noita sarjojaan, jokaiseen blokkiin on aina tullut uusia saantoja, enka voi sanoa siita hairiintyvani. Monen pelaajan mielesta on vaan hyva puoli etta sarjoja puskee kokoajan, saa sita tarvittavaa muutosta limitediin. Itse pelaan lahinna sen takia etta pidan pelista, taiteesta ja mukavasta peliseurasta=P Minulle sopisi kylla hyvin etta laittaisivat hieman harvemmin niita uusia sarjoja tulemaan, ja etta suunnittelisivat hieman enemman.


Samat sanat. En ole pelannut type2:sta, koska en kehtaa laittaa rahaa uusien sarjojen myötä uusin kortteihin. Peli on nerokas, joskin aika simppeliä kamaa (muttei niin simppeliä kuin pokemon huhhuh), joka toisaalta voi olla hyvästäkin. EIpähän tarvitse aina olla sääntökirjakourassa. Seura ja ja oikea musiikki taustalle mmmmmm. Kortithan ovat hienoja ja monesti olen kadehtinut piirtäjiä ja toivonut osaavani piirtää samalla tavalla. Nykyään vain tuo ulkomuoto näin muuten ei miellytä, mutta onneksi saa pelata niillä, mitkä miellyttävät.

Lainaus käyttäjältä: "maybach"

Eivatka ne raret mitaan mahtirareja ole, eivat ne verrattain ole sen ihmeellisempia, ne vain rikkovat vanhoja saantoja vahan uudella tavalla, mika ei ole mielestani mikaan huonokaan puoli, itse olen ainakin nauttinut taysin siemauksin esimerkiksi mindslaverin tuomasta mauttomuudesta. Legenda saannon ja muidenkin saantojen kumoavat kortit avaavat vain tilaa uusille comboille, ja tuovat varia peliin. Kylla minua ainakin kismittaisi jos tama mtg ois vielakin siita kiinni kumpi pelaa nopeammin sen shivan dragonin.


Mielenkiintoinen kanta jossa on vinha perä. Ehkä se vain tuntuu siltä, että pusketaan koko ajan parempaa korttia, koska ne ovat vain erilaisia kuin vanhat. Ehkä ajatteluni oli tässä suhteessa verrattaen kapeaa. Tuo shiva juttu oli hyvä. :)

Poissa oltrak

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #13 : 15.04.05 - klo 16:47 »
Lainaus käyttäjältä: "henward"
Pointtini tässä ole se, että Mercadian Masquesin myötä (sen perusteella mitä olen asiasta lukenut) monet pelaajat lopettivat Magicin pelaamisen, kun kortit olivat sen tasoisia mitä olivat. Mainitsinkin tämän Homelandsiin verraten. Urzablokki oli sitten myöskin omalla tavallaan fiasko, täysin toiseen suuntaan kuitenkin, korttien powerleveli oli aivan liian korkea.


Mutta juuri se korttien liian korkea powerlevel ajoi pelaajia enemmän ulos kuin Masquesin liian alhainen. Ei minulla tästä omia kokemuksia ole kun olen sen verran uusi, mutta tässä yksi aihetta sivuava artikkeli. Samahan on tapahtunut nyt, kun ravager on dominoinut metagame, tässä (sivun lopussa: More on Standard) kommenttia bannausten taustoista .

Ikiolo: kun nyt olet kritisoinut sekä uusia että vanhoja settejä, niin mikä sitten olisi se jossa powerlevel on mielestäsi kohdallaan?

(Sivuhuomiona, että Homelandsissa - kuten Antiquitiesissä, Darkissa ja Fallen Empiresissa - ei ollut rareja ollenkaan.)

Poissa Ikiolo

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #14 : 15.04.05 - klo 17:30 »
Lainaus käyttäjältä: "oltrak"

Ikiolo: kun nyt olet kritisoinut sekä uusia että vanhoja settejä, niin mikä sitten olisi se jossa powerlevel on mielestäsi kohdallaan?


Iinvasion on yksi esimerkki vaikka mainitsinkin, että siinä on paljon sitä commonsälää. Odysseus(vai miten kirjotetaankaan) voisi olla tälläinen sarja myös.

Lainaus käyttäjältä: "oltrak"

(Sivuhuomiona, että Homelandsissa - kuten Antiquitiesissä, Darkissa ja Fallen Empiresissa - ei ollut rareja ollenkaan.)


Eikös ne raret ole tavallaan niitä jotain uncommon2:sia vai miten se meni? Mielestäni kuintekin niissä on ainakin eriarvoisia uncommoneita. Oikaiskaa meitä jotka pimeydessä vaellamme.

Poissa vodel

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #15 : 18.04.05 - klo 21:23 »
Kyllä magic oli revisedin aikoihin paljon hienompaa, kun silloin Craw Wurm ruletti ja WoG oli huono lappu, koska tuhosi omatkin ukot :D
Nopeat elävät, kuolleet eivät.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Re: Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #16 : 19.04.05 - klo 10:53 »
Ennen oli kaikki paremmin. Leipäkin maistui leivältä ja paska haisi paskalta. Kengätkin olivat oljista ja leikittiin kävyillä ja pikkukivillä. Laivatkin olivat puuta ja miehet, ne oli rautaa, hii-o-hei!

Lainaus käyttäjältä: "Ikiolo"
Nykyään tuntuu sarjaa tulevan sarjan perään. En sano, ettei olisi ennen tullut, mutta ovatko kortit ja etenkin tunnelma latistumassa?


Nykyinen tahti, iso sarja + 2 expansiota ja basic setti joka toinen vuosi on ollut voimassa jo Miragen ajoista jos en väärin muista. Ja Mirage taisi tulla syksyllä 1996 joten ihan uutta nykyinen julkaisutahti ei ole. Tunnelman latistuminen taas on enemmän omien korvien välissä.

Lainaus
Silloin kun minä vielä ostin boostereita kaupasta (invasion) oli siinä oma hehkunsa. Kortit tuoksuivat pahville ja olivat hienoja!


Kun itse ostin pusseja olivat sarjat Revised, Legends ja The Dark. Viimeinen setti jota odottamalla odotin oli Fallen Empires ja kun huomasi minkälaista kuraa se oli verrattuna Legendsiin (o_O), ei enää hirveästi odottanut tulevilta sarjoilta. Tosin Tempestissä oli kummaa tenhoa kun oli ollut pakkolomalla armeijan harmaissa Visionsin ja Weatherlightin ajan. Ei nykyiset setit enää nostata kummemmin tunteita puolesta eikä vastaan.

Lainaus
En väitä (tai väitänpäs, mutten sano sitä suoraan) uudet kortit olisivat rumia, mutta vanhemmat viehättävät minua enemmän.


Mielestäni uusi korttien ulkonäkö on onnistunut. Kuvan osuus kortista on kasvanut ja layout on muutenkin miellyttävämpi. Tietenkin vanhalla layoutilla on nostalgia-arvoa. Jos vertaa vanhaa ja uutta taidetta, liikutaan enemmän makuasioiden puolella. Mutta katso vaikka LG Giant Strengthiä ja AQ Reverse Polarityä ja vertaa uuteen taiteeseen. Kyllä on tultu eteenpäin.

Lainaus
...uskalan väittää, että silloin oltiin kekseliäämpiä uusien korttien suhteen. Nykyään uudet kortit ovat vain parempia versioita vanhoista tai sitten jotain älyttömiä lähes-unglued-tyylisiä mahtirareja. Tätä selittää osin se, että on jo olemassa monenlaista korttia, mutta mahdollisuudethan ovat rajattomat.


Tietysti ajan myötä ideat vähenevät ja uusia aivan maata järisyttäviä juttuja on aina vain vaikeampi kehittää mutta uskon R&D:hen sen verran että vielä pitkään näemme uusia innovatiivisia kortteja. Ja kun homma alkaa kuivua kasaan, voidaan aina palata takaisin juurille.

Mitä parempiin versioihin tulee, pikemminkin tilanne on päinvastoin. Katsotaan vaikka kehitystä Lightning Bolt -> Incinerate - > Shock. Ennen paras edullisin instant pultti oli R ja 3 lämää, nyt se on R ja 2 lämää. Ehdotonta Counterspelliäkään ei enää löydy alle UU1 hintaan.

Unglued/Unhinged on tarkoitettu casualpelaamista varten joten powercurve on siinä tietenkin vinksahtanut, tsekkaa vaikka Gleemax esimerkiksi.

Lainaus
Myöskin commonien taso on mielestäni romahtanut, mutta tämä on tapahtunut jo aikaisemmin. Ostin tässä hetki sitten kaverini kortit. Hänellä oli n. 2000 korttia joista suurin osa invasionista. Näistä n. 1000 täysin turhaa commonia. Nykyään taidetaan panostaa mahtirareihin, eikä ninkään mukaviin halpoihin combocommoneihin. Suurimmat keksinnöt ovat pieniä. Mikäpä olisikaan mukavampaa kuin pakka pelkistä hyvistä commoneista tehtynä. Toteuttamiskelpoinen idea.


Commoneita tarvitaan limitediä varten ja eivät ne nyt aivan turhaa silsaa ole olleet edes viime vuosina. Wild Mongrel ja Disicple of the Vault ovat mitä suurimmissa määrin määritelleet mikä on hot ja mikä not. Elegantteja  commoneita on vaikea enää kehittää koska monimutkaisemmat kortit täytyy säästä uncommon/rare luokkiin. Jos Sinkhole printattaisiin nyt, se olisi todennäköisesti rare. Ja jos pelkillä commoneilla pelaaminen kiinnostaa, kokeile Peasant Magicciä.

Lainaus
Ehkä olisi aika tehdä homelandsin kaltainen sarja, jossa ei olisi mitään mahturareja vaan paino olisi comoneissa ja uncommoneissa.


Ei.Enää.Koskaan.

Selvästi huomaa että et ole pelannut kyseisenä aikana. Huomaa myös että et ole käynyt läpi Mercadian Masquesia joka oli toinen pohjanoteeraus. Jos settien powercurve menee liian alas, ei sekään palvele ketään. Varsinkin jos powercurve menee aivan ylhäältä aivan alas (Saga->Masques). Satunnaiselle buusterinostajalle on tietysti mukava jos setin käyttökelpoiset laput löytyvät common/uncommon osastolta, mutta myyntiä se ei palvele. Täytyy kuitenkin muistaa että WotC on yritys joka pyrkii tekemään mahdollisimman suurta voittoa.

Lainaus
Vai olisiko ehkä aika lyödä hanskat tiskiin; nykäistä vielä parit edikat, vaikka 10 asti; keksiä type 2:selle joku korvike ja lopettaa sarjojen väkisin puskeminen.


T2 on WotC:n syömähammas limitedin lisäksi. Nämä kaksi asiaa myyvät kortteja, Extended ja T1 eivät edistä muuta kuin irtokorttimyyntiä. Joten kun uusien settien julkaisu joskus lopetetaan, se merkitsee myös kilpa-Magicin kuolemaa.

Lainaus
Vanhojen korttien arvo nousee ja laatu ei ainakaan huonone enää.


Vanhojen (ainakin todella vanhojen) korttien arvo nousee koko ajan. Jos tarkoitet Invasionin aikaisten korttien arvoa, ne tuskin tulevat nousemaan ellei niitä reprintata basic setissä. Tämä on T2:sen rotaation valitettava seuraamus, mutta uusi Extended saattaa tätä hieman helpottaa.

Lainaus
Eikös ne raret ole tavallaan niitä jotain uncommon2:sia vai miten se meni? Mielestäni kuintekin niissä on ainakin eriarvoisia uncommoneita. Oikaiskaa meitä jotka pimeydessä vaellamme.


Arabian Nightsissa, Antiquitiesissa, The Darkissa, Fallen Empiresissä ja Homelandsissa harvinaisimmat kortit luokiteltiin U1 eli ne olivat kerran Uncommon sheetillä. "uncommonit" olivat U3 eli ne olivat kolme kertaa sheetillä. Buustereissa oli 6 common sheetin korttia ja kaksi uncommon sheetiltä.

Lainaus käyttäjältä: oltrak
Mutta juuri se korttien liian korkea powerlevel ajoi pelaajia enemmän ulos kuin Masquesin liian alhainen. Ei minulla tästä omia kokemuksia ole kun olen sen verran uusi, mutta tässä yksi aihetta sivuava artikkeli.


Sen ajan läpi eläneenä voin sanoa että enemmän ainakin henk. koht. vitutti Masquesin silsa kuin rundin 1 ja 2 tapot. Tosin minä olin se joka pelasi sekä Academyä että MegrimJaria kun niitä sai pelata. Ymmärrän kyllä casualpelaajan näkymyksen noihin aikoihin.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Ikiolo

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #17 : 19.04.05 - klo 20:44 »
Kiitoksia. Hienoja vastauksia on tullut ja äänestetykin on kiitettävästi. Oldschool roks on voitolla äänissä, mutta ei perusteluissa.

Ainakin minun ennakkoluuloni ja stereotypiani ovat kaikonneet. Eipä sitä turhaan sosiaalipsykologiassa sanota: "Tieto vähentää konflikteja" Kiitoksia valaisusta. Olen nyt viisaampi kuin ensimmäistä viestiäni kirjottaessani.

Jatketaan keskustelua.

Lainaus käyttäjältä: "kivi"
Selvästi huomaa että et ole pelannut kyseisenä aikana. Huomaa myös että et ole käynyt läpi Mercadian Masquesia joka oli toinen pohjanoteeraus


Osittain totta. Olin tuolloin vielä vauvaiässä mägicin suhteen. Ostin ensimmäiset voosterini ja olin "WOW" kun sain uusia hienoja kortteja, mutta kylä tuolta mm:sta nyt joitain jäi käteenkin? Vai vain vessapaperia?

Lainaus käyttäjältä: "kivi"

Mitä parempiin versioihin tulee, pikemminkin tilanne on päinvastoin. Katsotaan vaikka kehitystä Lightning Bolt -> Incinerate - > Shock. Ennen paras edullisin instant pultti oli R ja 3 lämää, nyt se on R ja 2 lämää. Ehdotonta Counterspelliäkään ei enää löydy alle UU1 hintaan.


Totta näin on ainakin commoneitten kohdalla. Ovatko raret mielestäsi samalla tapaa huonontuneet, parantuneet vai pysyneet samankaltaisina? Joku mainitsikin, että ne ovat vain eritavalla hyviä, joka on muotoutunut päässäni hyvin järkeenkäyväksi ideaksi ja selitysmalliksi. Ehkäpä se on näin.

Poissa Tapsa

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #18 : 20.04.05 - klo 12:28 »
En välttämättä ole oikea henkilö ottamaan tähän kantaa, Magicia kun en ole pelannut aktiivisesti ennen Mirrodin Blockia. Mutta isoveljen Ice Age -kortit kyllä jo todistavat, että kyllä ennen kaikki oli paremmin.

Commonien paremmuudesta en sano mitään (ottaen huomioon sellaiset kortit kuin Sakura-Tribe Elder), paitsi ehkä sen, että olisi jo aika perustaa järjestö SENMYY (sanokaa ei neljän manan yks-ykkösille :D ).

Uusi freimi kyllä näyttää vähän liian modernilta, kyseessä kuitenkin on fantasiakorttipeli eikä sci-fikorttipeli (minkä takia Mirrodin oli aika syvältä...) Kyllä ne vanhat olivat kuitenkin hienompia, vaikka ötöjen toughness olikin aika epäselvä.

Ongelma tuntuu olevan, että WotC toistaa koko ajan samoja ideoita - esimerkiksi Unsummoneita tuntuu olevan kolme joka setissä. Ja kun ideat ovat lopussa, uusista seteistä putoaa pohja pois. En väitä, että settien valmistus pitäisi lopettaa kokonaan, mutta ehkä niiden julkaisunopeutta pitäisi vähän hillitä, niin että R&D voisi kuluttaa enemmän aikaa korttien suunnitteluun. Sillä lailla emme saisi niskaamme joka vuosi tuhatta uutta korttia, joista kolme neljäsosaa on uusi versio vanhasta kortista.
Sanokaa mitä sanotte, mutta Grimclaw Bats on Darksteelin paras kortti.

Poissa Burnsaber

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #19 : 20.04.05 - klo 17:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Tapsa"

Commonien paremmuudesta en sano mitään (ottaen huomioon sellaiset kortit kuin Sakura-Ongelma tuntuu olevan, että WotC toistaa koko ajan samoja ideoita - esimerkiksi Unsummoneita tuntuu olevan kolme joka setissä. Ja kun ideat ovat lopussa, uusista seteistä putoaa pohja pois. En väitä, että settien valmistus pitäisi lopettaa kokonaan, mutta ehkä niiden julkaisunopeutta pitäisi vähän hillitä, niin että R&D voisi kuluttaa enemmän aikaa korttien suunnitteluun. Sillä lailla emme saisi niskaamme joka vuosi tuhatta uutta korttia, joista kolme neljäsosaa on uusi versio vanhasta kortista.


Niin pitää yksinkertaisesti olla jotta esimerkiksi limited toimisi; kuvitteleppa sarja jossa jopa commonit olisivat jotain Mirror Galleryjä? Ei vaan toimis, ei.
Mottoni: Jos elämä antaa sinulle vaihtoehdot A ja B, keksi vaihtoehto C ja toteuta se.

H/W

Poissa Wandall87

xffgh
« Vastaus #20 : 21.04.05 - klo 16:31 »
..
Terveisin Turun "THE Wandall"

Poissa oltrak

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #21 : 21.04.05 - klo 16:56 »
Minulla on sellainen pointti, että on hyvä että täällä saadaan järkevää keskustelua. Toinen pointti on, että sitä ei tarvitse lukea jos ei jaksa. Kolmas pointti on, että jos tällaiseen keskusteluun (+ muutamaan muuhun) tunkee älyttömiä kommentteja niin havittelee itselleen banneja.

Keskustelua jatkaakseni olisi itse asiassa jännä nähdä joku setti josta puuttuisi merkittävä osa peruselementeistä (esim. ländintuho, discardaus, counterointi). En tiedä olisiko sitten resursseja tehdä tällaisia settejä - rarejahan on oikeastaan helpompi keksiä kun commoneja. Joka tapauksessa saattaisi muodostua aika mielenkiintoinen metagame. Tämä olisi kuitenkin WotC:ltä niin suuri riskinotto etteivät ikinä lähtisi siihen.

Rarejen parantumisesta tai huonontumisesta on vaikea sanoa mitään - käsittääkseni Mercadian Masquesista lähtien pommirarejen määrä on pysynyt aika vakiona. Paitsi Prophecyssä ei kai ollut yhtään turnauskelpoista korttia. Ja Apocalypsessä aika monta. Ja kai Scourgessakin. No, joo onpa taas loppuun asti mietittyä tekstiä. Suht tasaisena tuo rarejen laatu on kai kuitenkin pysytellyt.

Poissa maybach

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #22 : 21.04.05 - klo 16:59 »
Tama on ollut varsin mielenkiintoinen topic lukea, kiitos siita...

Mukavaa etta jotkut vaivautuvat kirjoittamaan enemman kuin kaksi rivia, (niinkuin mina yleensa) ja useimmin viela niin etta on asiasisaltoakin =)

Minun henkilokohtainen lempisarja taitaa kylla olla apocalypse... harmi tosiaan ettei sita paassyt draftaamaan, perhana, olisi ollut erittain mukavaa.

Invaasio on ihan kiva sarja, mutta jotenkin variton mielestani, commonien laatu ei ole sen parempaa kuin nykyaan, mutta kaikki nuo monivari viritykset, kikkerit ja kaikki muu vastaava oli varmaan poikaisaa limitedissa.. vai oliko?

Mika on teidan mielestanne "rattoisin" sarja limitedissa?

Minusta se oli mirrodin, ja sita olen eniten aukonutkin.. onslaughti menetteli, mutta ei ollut mitenkaan erikoinen.. kamikawa on mukava muutos mirrodiniin verrattuna, mutta ei muuten kuitenkaan mikaan erikoisen hieno.
Personally, its not God I dislike, its his fan club I cant stand.

Poissa Tapsa

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #23 : 22.04.05 - klo 09:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Burnsaber"
Niin pitää yksinkertaisesti olla jotta esimerkiksi limited toimisi; kuvitteleppa sarja jossa jopa commonit olisivat jotain Mirror Galleryjä? Ei vaan toimis, ei.

Ei niin, mutta WotCin pitäisikin löytää tasapaino hyvien ja huonojen korttien väliltä. Nykyään tuo tasapaino tuntuu olevan vähän hakusessa, kun on paljon commoneita joilla ei yksinkertaisesti tee yhtään mitään. Varsinkin Kamigawassa.
Sanokaa mitä sanotte, mutta Grimclaw Bats on Darksteelin paras kortti.

Poissa duracel

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #24 : 22.04.05 - klo 09:17 »
Lainaus käyttäjältä: "oltrak"
Paitsi Prophecyssä ei kai ollut yhtään turnauskelpoista korttia.


Noh noh, olihan niitä.

Chilling Apparition, Chimeric Idol, Foil, Scoria Cat (joo, tää oli oikeesti mehukas), Spiketail Hatchling (Vintage-käyttis!). Avatar of Will taisi myös löytää paikkansa jostain dekistä. Ja varmaan oli pari muutakin.

Itse en enää juurikaan välitä minkälaisia kortteja ulos putkahtaa, kunhan limited on mukavaa. Tietysti on turnausjärjestäjän kannalta mukavaa, jos sarjat ovat sellaisia, että ihmiset jaksavat pelata myös standardia.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #25 : 22.04.05 - klo 11:44 »
Välihuutona että Avatar of Woea on käytetty Reanimaattoreissa laajalti.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa oltrak

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #26 : 22.04.05 - klo 15:02 »
Juu, tarkoitus oli siis kirjoittaa turnauskelpoista rarea. Silti vähän yllättäviä nuo Chilling Apparition ja Scoria Cat. No enpä väitä sen ajan kortinpeluusta mitään tajuavanikaan. Kunhan haukun Prophecyä korostaakseni että Masques oli sentään vielä ihan laatukamaa.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #27 : 22.04.05 - klo 15:56 »
Masques oli kyllä aivan järkyttävää silsaa isoksi setiksi. Dust Bowl, Rishadan Port, Forced March (*), Trashing Wumpus, Tectonic Break (*) jäivät ainoina käyttökelpoisina rareina mieleen jos ei lasketa myöhäisemmin löydettyä Food Chainia. Nemesis pelastikin isoin osin blokin jota hallitsi rikkinäinen mekaniikka ja ylihyvä legenda.

* = kyseenalaisesti hyvä.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa oltrak

Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #28 : 22.04.05 - klo 18:53 »
Entäs Nether Spirit, Unmask, Misdirection, Vine Dryad, Pulverize, Squee? Jollain tasolla ihan hyvää kamaa lienevät myös Bribery, Charisma, Cowardice, Trade Routes, Cave-In, Two-Headed Dragon ja Ivory Mask. (Joo, lunttasin.) Ja sitten huippucommoneita kuten Land Grant ja Gush. Puhumattakaan siitä suunnattomasta määrästä kuraa jonka olemassaolon toki ymmärrän, pointtini olikin että pidän Prophecyä kuitenkin huonompana. Mikä on sinänsä harmi, koska tuo ländikikkailuteema oli minusta mielenkiintoinen, toivottavasti vielä palaavat siihen.

Viittaatko Nemesiksen rikkinäisellä mekaniikalla Fadinginiin vai Rebel/Mercenary-abilityyn? Nimittäin ensimainittua pidän yhtenä hauskimmista mekaniikoista ja onkin ykkösenä toivelistallani uudelleenkäytöönotettavista mekaniikoista.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Oliko ennen kaikki paremmin?
« Vastaus #29 : 23.04.05 - klo 05:41 »
Ok, Nether Spirit, Unmask, Misdirection ja Squee olisi pitänyt muistaa. Kannattaa kuitenkin katsoa perspektiivillä mikä silloin on käyttökelpoista ja näistäkin kaksi oli hyvin vähällä peliajalla tuolloin. Kyllä olen minäkin sitä mieltä että Prophecy oli settinä pohjanoteeraus, vetää vertoja Homelandsille. Noihin aikoihin se taisi olla niitä harvoja settejä mitä ei tullut avattua boosterin boosteria limitedin ulkopuolella.

Ja rikkinäinen mekaniikka on tietysti Rebelit.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.