Controllin äijät voidaan jakaa käytännössä kahteen kategoriaan: utilityäijät ja finisherit. Utilityä voi pelata suhteellisen vapaasti, ja yleensä näiden tarkoitus on luoda korttietua tavalla tai toisella (tai acceleraatiota, disruptionia tms). Itse preferoin utilityä joka tekee jotain heti tiskiin tullessaan tai kuollessaan, koska silloin efektin saa varmasti (vrt. Shadowmage Infiltrator, saat lappua vaan jos se pääsee läpi, tai edes selviää seuraavaan combattiin). Finishereillä on taas tarkoitus lyödä vastustajaa naamaan mahdollisimman rumasti, niitä riittänee vähän dekistä rippuen 3-6.
Utilityä:
Teferi, Mage of Zhalfir
Shadowmage Infiltrator
Nightscape Familiar
Dimir Cutpurse
Shriekmaw
Bone Shredder
Sea Gate Oracle
Ophidian
Thieving Magpie (ja sen portal 3k kaveri)
Mustat discard specterit
Solemn Simulacrum
(Masticore)
Finishereitä:
Kokusho, the Evening Star
Keiga, the Tide Star
Palinchron
(Masticore)
Meloku, the Clouded Mirror
Psychatog
Yleensä kannattaa pistää kylkeen vielä joku toimiva rekursiomekaniikka, ettei tarvitse skuupata jos kaikille finishereille käy kehnosti. U/B kontrollissa esim. Volrath's Stronghold hoitaa hommansa enemmän kuin hyvin + se on myös poikaa noiden utilitymiesten pyörittelyyn.