Poromagia

Kirjoittaja Aihe: tutkimus magneettimyrskyn psykologisista vaikutuksista  (Luettu 10447 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pifase

Vs: tutkimus magneettimyrskyn psykologisista vaikutuksista
« Vastaus #30 : 18.02.16 - klo 18:55 »
-lähdin tutkimaan asiaa sillä että äiti tuuppaa mainitsemaan sen kun kerron huonommasta päivästäni. (jos tämä ei ole vielä selvinnyt!?)
...

entä väsymys...? onko nukuttanut tavallista enemmän... tosiaan tämä on niin hienovarainen ilmiö, että perustallaaja, jota ei kiinnosta, haistattaa pitkät koko jutulle, ellei tutkimusta suorita joku kuuluisa ihminen, koska 20v opiskelijanainen ei sellaista muka osaa tehdä.

no itse olen huomannut sen että koulussa porukkaa on lähtenyt pois aikaisempaan, ja väsyttänyt ihmeellisesti.

mitä tulee omiin "tyrkytyksiin" niin en väitä että johtuisi magneettimyrskyistä, mutta se voi olla yksi tekijöistä joita saa epäillä.
Tämänkaltainen vaikutus näkyisi aika selvästi isommassa väestötason tutkimuksessa. Yksittäisen henkilön oma seuranta ei oikein riitä minkäänlaisen muun efektin kuin oman mielen vaikutuksen toteamiseen. On se reaktio sitten positiivista plaseboa tai negatiivista noseboa.

Jos henkilö päivittäin seuraa omaa mielentilaansa JA avaruussäätä niin sitä voi kehitellä mielessään lähes mitä tahansa riippuvuussuhteita tyyliin: "Onpas ollut paska päivä tänään, katsotaas avaruussäätä jaahas! Magneettimyrskyä on ollut! Siitä se johtui".  Ei ne ole yksinkertaisesti valideja, koska ihminen ei ole tilastotieteellinen ohjelma vaan vahvistusharhasta kärsivä nisäkäs. Esim. muistat negatiiviset asiat helposti - positiivisia et mitenkään TAI muistat korrelaation sinä yhtenä päivänä, ignoraat muut 25 päivää, kun korrelaatiota ei ole.

Tässä pitäisi suorittaa sokkoutusta, eli tutkittavat koehenkilöt, esim. 1000 -10.000 kpl eivät tietäisi tarkalleen ottaen mitä tutkitaan, vaan he kirjoittaisivat muistiin muutamia kertoja päivässä mielialan muutoksista jne. Usean vuoden seurannan jälkeen voitaisiin sitten katsoa onko avaruussään ja mielialojen muutoksissa korrelaatiota. Jos korrelaatiota löytyisi, niin sitten mietittäisiin onko perusteita kausaatiolle vai onko korrelaatio sattumaa. Veikkaisin, että ko. aiheesta suoritettaisiin vielä uusia tutkimuksia aika nopeasti, kun olisi tuo sen verran suuri sensaatio.

Mun on vaikea nähdä, että mikä olisi välittävä mekanismi tämänkaltaisessa väitetyssä yhteydessä. Kuten on jo mainittu niin luonnossa esiintyvät magneettikentät maapallolla ovat erittäin heikkotehoisia ja about kaikki sähkölaitteet ja -johtimet luovat ympärilleen huomattavasti vahvempia magneettikenttiä. Sähköä on kuitenkin jo ollut muutama teollisessa tuotannossa yli 100 vuotta niin uskoisin vaikutusten jo näkyneet selvästi jos sellaisia olisi.


olin käynyt kouluretkellä täällä turussa yhdessä paikassa jossa on aika paljon koneita, ja siellä oli jokin laite joka teki jotain... varmaan kuumensi, että metalli laajenis ja terän sais tiukkaan kiinni, hieno ihminen kertoi siitä että siitä syntyy niin voimakkaat kentät ettei ole sydämelle turvallista kun voi tulla tosi pahakin häiriö (ellei kuolema?).
Tämä on anekdootti, kertomus jostain asiasta.

Mulle tulee mieleen seuraavia asioita:
1. Olit yhdessä paikassa? Missä paikassa? Mikä paikan nimi on? Mitä siellä tehtiin?
2. Paljon koneita? Mitä koneita? Isoja, pieniä, keskikokoisia? Miltä ne näytti ja mitä ajattelet niiden tehneen? Lukiko niissä jotain? Mitä näit tapahtuvan? Mitä sinulle kerrottiin tapahtuvan? Jokin laite teki jotain? Aika huono kuvaus...
3. Metalli laajeni? Metallia voidaan lämmittää useilla eri menetelmillä jolloin tapahtuu lämpölaajenemista? Oliko tästä kyse vai  oliko kyse jostain valssauksesta?
4. Ihminen kertoi, että tulee voimakkaat kentät? Kuka ihminen? Diplomi-insinööri? Lääkäri? Kahvilan työntekijä? Kertojan kokemuksella ja koulutuksella on väliä.


aiheetonta ei olisi epäillä että vähän tavallista voimakkaammat kentät eivät tekisi ihmiselle mitään - ja varmaan jos ihminen on tavallista heikommassa tilassa, sairaana tai nukkunut huonosti, on hän alttiimpi...
On olemassa paljon erilaista sähkömagneettista säteilyä, joka tarpeeksi vahvana aiheuttaa ihmiselle ongelmia. Gammasäteilystä mikroaaltoihin. Pitkätaajuinen radiosäteily taitaa olla ainoa, joka ei ymmärtääkseni vaikuta ihmiseen millään lailla vaikka sitä olisi miten paljon tahansa. Kyllä tätäkin ihan seurataan ja WHO on 2007 julkaissut oman raporttinsa liittyen aiheeseen http://www.who.int/peh-emf/publications/elf_ehc/en/

loppujen lopuksi, ihmisen biologia käyttää hermoja pistääkseen signaalia. muuten ei kai menis henki ilkeestä sähköiskusta?
Kyllähän sähköisku voi tappaa mutta kyseessä on kuitenkin aika eri asia kuin magneettikenttä. Sähköiskussa on yleensä aika paljon jännitettä ja voimaa, joka kehon läpi johtuessaan lämmittää kudoksia jopa niinkin paljon, että tulee palovammoja tai kunnon voimajohtoon koskiessa lähes koko voi palaa kerralla karrelle. Tässä esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=4-ms5alU5Vc

Poissa Mikke

Vs: tutkimus magneettimyrskyn psykologisista vaikutuksista
« Vastaus #31 : 18.02.16 - klo 19:19 »
aiheetonta ei olisi epäillä että vähän tavallista voimakkaammat kentät eivät tekisi ihmiselle mitään - ja varmaan jos ihminen on tavallista heikommassa tilassa, sairaana tai nukkunut huonosti, on hän alttiimpi...

Riittävän voimakkaat magneettikentät voivat toki olla ihmiselle vaarallisia. Pikaisen guuglailun perusteella suuruusluokkaa 10^5 T oleva staattinen kenttä olisi ihmiselle letaalit, ja jopa jossain magneettikuvauslaitteessa olevat kentän gradientit voivat vaikuttaa ihmisten hermoihin.
« Viimeksi muokattu: 18.02.16 - klo 19:22 kirjoittanut Mikke »

Poissa yeou

Vs: tutkimus magneettimyrskyn psykologisista vaikutuksista
« Vastaus #32 : 18.02.16 - klo 19:29 »
ok Pifase en ryhdy asiaan koska mun muisti on huono* eikä kykene muistamaan asioita niin kuin paikan nimi tai ihmisten nimiä, ja olen tyhmä, ja niin edelleen case closed.

joku muu voi sitten saada idean tästä, päästä herraksi ja syljeksiä mulle ilkeyttään.
ei kiinnosta.
*suuttui*
« Viimeksi muokattu: 18.02.16 - klo 19:34 kirjoittanut yeou »

Poissa Vicard

Vs: tutkimus magneettimyrskyn psykologisista vaikutuksista
« Vastaus #33 : 18.02.16 - klo 19:32 »
Työterveyslaitos antaa tällaista tietoa

Lainaus
Sähkömagneettisten kenttien vaikutukset kehoon ovat erilaisia kenttien taajuudesta riippuen. Voimakkaat staattiset ja pientaajuiset magneettikentät aiheuttavat keskushermoston toimintaan kohdistuvia vaikutuksia, kun taas suurtaajuiset ja radiotaajuiset sähkömagneettiset kentät aiheuttavat kehon eri osien tai koko kehon lämpenemistä. Kuitenkin työympäristössä altistutaan vain harvoin niin suurille sähkömagneettisille kentille, että niillä voi olla terveydelle haitallisia vaikutuksia.
http://www.ttl.fi/fi/tyoturvallisuus_ja_riskien_hallinta/riskien_hallinta/tahdistin/sivut/kentat_ja_sydantahdistin.aspx

Lisätään vielä sen verran, että sähköisku voi myös häiritä sydämen sähköistä toimintaa ja aiheuttaa sydänpysähdyksen. Eli isku joka ei välttämättä jätä palovammoja voi olla hengenvaarallinen. Joskus häiriö aiheuttaa ongelmia vasta myöhemmin, ja tähän on moni kuollutkin, koska ei ole ollut lääkäriin yhteydessä.
Kaikissa näissä kumminkin on kyse suurista yksiköistä ja kuten Alistaja, ja muutama muu totesi, noi magneettimyrskyjen määrät on niin pieniä, ettei niillä ole fysiologisia vaikutuksia.

Muokkasin myös edellistä kommenttiani sähköallergian osalta


ok Pifase en ryhdy asiaan koska mun muisti on paska eikä kykene muistamaan asioita niin kuin paikan nimi tai ihmisten nimiä, ja olen tyhmä, ja niin edelleen case closed.

joku muu voi sitten saada idean tästä, päästä herraksi ja syljeksiä mulle ilkeyttään.
ei kiinnosta.
*suuttui*
Ei täällä kukaan oo sua haukkunu tyhmäks. Tässä nyt vaan on useampi sanonut, että noilla myrskyillä ei ole mitään vaikutusta.
Pifasekin kysyi ihan asiallisia kysymyksiä ja sulla, ikävä kyllä, on vähän vajavaiseksi jäävät kuvaukset välillä.

Poissa yeou

Vs: tutkimus magneettimyrskyn psykologisista vaikutuksista
« Vastaus #34 : 18.02.16 - klo 19:37 »
Tässä nyt vaan on useampi sanonut, että noilla myrskyillä ei ole mitään vaikutusta.
...
tutkimus on sitten tämän sivuston osalta päättynyt ellei joku minua terävämpi tule pätemään. koska minä en osaa päteä eikä ole tarkoituskaan.