Miten pelissä määritellään, että kyseessä on sama gamestate? Jos looppaat itsellesi 100000 lisää 1/1 miestä, on boardi mielestäni selvästi vaihtunut.
Gamestate muuttuu kun tehdään asioita, jotka muuttavat pelitilannetta. Tällainen muutos voi olla lifetotaalien muutos, spellin castaus, combatin käyminen tai abilityn aktivoiminen. Jos nämä toimet kuitenkin tuottavat lopulta täysin idettisen lopputuloksen aikaisemman gamestaten kanssa JA jatkat samaa looppia uudestaan ja uudestaan, gamestate ei oikeasti muutu.
Klassinen esimerkki gamestaten muuttumattomuudesta on Neljä Hevosmiestä-combo: Pelaajalla on tiskissä
Basalt Monolith ja
Mesmeric Orb. Monoliittiä käytetään, jotta saadaan pakka pönttöön ja
Narcomoebat tiskiin, jotka uhrataan
Dread Returniin, jolla castataan
Sharuum the Hegemon, jolla laitetaan tiskiin
Blasting Station. Stationilla pommitetaan vihua päähän tarpeeksi monta kertaa Narcomoebojen avulla, jotka kiertävät ikuisesti pakassa
Emrakul, the Aeons Tornin avulla. Saattaa kuitenkin käydä niin, että Emrakul menee pönttöön liian aikaisin, ja grave sekoitetaan pakkaan. Tuloksena on sama gamestate kuin ennen ruilun aloittamista, vaikka näyttäisi siltä että paljon asioita on tapahtunut.
Näillä selvennyksillä miettikää kysyttyä tilannetta tällä tavoin:
Pelaaja A:llä on 10^100 lifeä. Pelaaja B toteuttaa combon, jolla luuppaa itselleen 10^101 1/1 lenturia loputtomien vuorojen avulla, ja hyökkää. Ennen damageja, pelaaja A hankkii itselleen tuplamäärän elämää, eikä kuole. Gamestate on muuttunut; pelaaja B on saanut ukkoja, lifet ovat muuttuneet, asioita on tehty. Pelaaja B toistaa tilannetta X kertaa. Gamestate ei muutukaan näillä kerroilla; tismalleen samat asiat toistuvat uudestaan ja uudestaan ilman minkäänlaista edistyksen toivoakaan. Lopulta pelaaja A pyytää tuomaria paikalle kun peli ei edisty, joka sanoo että aktiivisen pelaajan, eli pelaaja B:n tulee tehdä jotain muuta kuin toistaa samaa asiaa uudestaan ja uudestaan.