Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Civilization VI  (Luettu 4434 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa l4hlborg

Civilization VI
« : 23.10.16 - klo 23:10 »
Tälle pelille ei näköjään ollut vielä omaa keskustelua, ja minulle on ainakin jäänyt sellainen mielikuva, että pelaajia näiltä foorumeilta löytyy. Mitenkäs on muiden ensivaikutelmat? Itse olen ainakin kovasti tykännyt uudistuksista ensimmäisen pelin perusteella. Vähän on vielä räpiköintiä kaupunkisuunnittelun kanssa (districtien varmaan kannattaa olla vierekkäin, muuta en sitten tiedäkkään), samoin uskonnosta selvisi koko ajan uutta ensimmäisellä uskontovoittoyrityksellä. Pelissä tuntuu olevan paljon enemmän syvyyttä kuin Civ V:essä: kaupunkeja saa mikromanageroida koko rahan edestä, vakoojilla on erilaisia tehtäviä, uskontoa ei enää levitetä puhtaasti missionareja ja great prophetteja spämmimällä, vaan apostolit käyvät debaatteja/velhotaisteluita jne.

Kaiken sisällön lisäämisestä huolimatta käyttöliittymä on varsin selkeä: valikoista tuntuu löytävän haluamansa helpommin kuin vitosessa, jossa esimerkiksi muiden armeijojen koot, policyt, wonderit sun muut pystyi selvittämään, mutta se vaati vähän vaivannäköä. Myös Great Workien vaihtelua on kehitetty todella hämärästä varsin selkeäksi, nyt ne näkyvät ihan deali-ikkunoissa.

Tekoälyjen motiivit vaikuttavat selkeämmältä. Kaikilla johtajilla on oma julkinen agenda, ja ne tuntuvat seuraavan sitä varsin hyvin. Lisäksi denouncatessa tekoälyt kertovat, mikä ottaa pattiin, mikä on suurta kehitystä hämäristä denouncausketjuista Civ vitosessa. Ei sillä, että olisin tapojani parantanut: on kiva vain tietää, olenko tehnyt jotain oikeasti ikävää (käännyttänyt kaupungin) vs tekoäly on pikkumainen mulkero (sulla on enemmän wondereita! Yks!)


Kirjoitin ensimmäisestä pelistäni raportin, jos jotakuta kiinnostaa vaihtoehtoinen maailmanhistoria ja miten uskonto toimii. Saatan kirjoittaa näitä lisääkin, kivaa oli tehdä.

http://civhistoria.blogspot.fi/2016/10/1-gandhi-gilgamesh-ja-leham.html



Poissa Rancid-

Vs: Civilization VI
« Vastaus #1 : 23.10.16 - klo 23:41 »
Sanoin jo fabossa tästä, mutta otin aika nätisti kuokkaan ekassa runissani kahden sinänsä hyvän uudistuksen yhdistelmältä:

1) Jos non-scout unitilla on yksi MP jäljellä, se ei voi siirtyä (eikä melee-hyökätä?) vaikeakulkuiseen maastoon
2) Barbaarit lähettelee scoutteja joiden eloon jättämisestä seuraa isompi raidi

Neljäs hevosmies pisti toteamaan, että eiköhän tässä ole poltettu riittävän monen vuoron productionit pelkkään vahinkojen korjailuun.

Edit: pöljäilin sanamuodon kanssa
« Viimeksi muokattu: 24.10.16 - klo 12:22 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Lunsku

Vs: Civilization VI
« Vastaus #2 : 24.10.16 - klo 00:42 »
Rykäisin Princellä läpi noin mekaniikkaantutustumishengessä, ja vähän fiilistellen mitä tekoälyttömyys osaa.

Kolme juttua joista tykkään:

1) Vanhanmallisen teknologiapuun eriyttäminen teknologiaan ja pehmeämpiin arvoihin on minusta oikein jeppis konsepti, ja antaa selkeästi tieteelle ja kulttuurille omanlaisensa painotukset. Näki oikein hyvin kun tiedevoittoon ajoin, että civiceissä jäi selvästi jälkeen siitä missä tiede meni. Tieteen ja civicien läpimurrot hyvä konsepti ja jäsentävät mukavasti pelaamista antamalla selkeitä välitavoitteita.

2) Kaupunkien unstackaus tuntui pääasiassa toimivalta kun joutuu vähän valitsemaan rahan ja kolmipyörien väliltä. Paikalliset amenitiesit korvaamassa globaalia happinesia oikein järkevä veto, tosin hieman omassa päässä auki mikä mekanismi tässä hillitsee sitten tarpeeksi ns. infinite city sprawlia. Luxuryjen määrästä tulevat rajoitukset (muistaakseni yhdestä luxurystä ei ole amenityiksi kuin neljälle eniten tarvitsevalle kaupunnille).

3) Builder-muutokset todella hyviä. Teiden syntyminen orgaanisesti kaupankäynnin kautta myös todella elegantti ja toimivan oloinen konsepti.

Kolme juttua joista en:

1) Teknologiapuun jako on johtanut vähän siihen että alkuvaiheen jälkeen siellä tuppaa olemaan paikoin ihan helvetin autiota. Ainakin yksi tech ei tuo mitään välittömiä mahdollisuuksia, ja useampi avaa tyyliin tasan yhden wonderin rakennettavaksi ja that's it. Teknologiapuu kaipaisi siis enemmän lihaa - civic-puu valtiomuotokortteineen ei kärsi minusta samasta. Lisäksi teknologiapuun logiikka tuntuu kusevan noin muutenkin - tykkään siitä että ei olla ihan täysin raiteilla jossa pitää edellinen era olla lähes kokonaan tarvottu ennenkuin johonkin seuraavan avaintechiin pääsee, mutta nyt esimerkiksi onnistuin kehittämään mechanized infantryn ennenkuin gunpowderin suunnasta oli kehitetty infantryt. Ikäänkuin olisi tehty ihan hyvä uudistus (techien ja civicien eriytys) mutta ei ehdittu tehdä sitten tarpeeksi täytettä teknologiapuun puolelle korvaamaan siirtyneitä.

2) AI vaikutti ilman apuja olevan aikalailla tyhmä kuin saapas ja makrotasolla täysin saamaton. Saman mantereen Saksa ja Egypti neppailivat vielä slingereillä ja warrioreilla yhden kaupunkinsa kanssa kun itse kilautin kolmannen joen varteen, enkä mää todellakaan keskimäärin pelaa vauhdilla laajentuen kun en vitosessakaan osannut olla kovin wide. Saksa vielä julisti sodan (friendshipiä oli ollut vähän aiemmin...) ja yritti rushailla archerien puolustamaa rajakaupunkia aneemisesti. Vähemmän yllättäen oli aika helppo työ vaan jyrätä noi kaksi pääkaupunkia. Toisen mantereen kolme kansaa jäivät noin kolme eraa perästä loppupeliä kohti kun pallo lähti pyörimään ja yksi toi tyyliin slingereitä polttamaan tupakkaa rajojen ulkopuolelle samaan aikaan kun itse laukaisin kuulentoa...

3) Elämänlaatuparannuksia on paljon, mutta jotkut jutut vaikuttavat edelleen pölöiltä. Vakoilumekaniikalla ei tullut pelattua kuin puolustuksellisesti kun ei ollut oikeastaan tarvetta / halua ja joko en tajunnut siitä jotain tai sitten se on aivan helvetillinen mikromanagerointipaska jota tulen vihaamaan. Vakoilijat kyselivät noin kolmen vuoron välein majapaikastaan että ONKO HYVÄ MENNÄÄNKÖ MUUALLE ja ihan samassa paikassakin pitäminen näytti vaativan kolme klikkausta. Traderoutejen kanssa kikkailu edelleen vähän rasittavaa kun ne expiroituvat aika ajoin, minusta olisi reilusti parempi eikä pelillisesti liian erilainen ratkaisu pakottaa uusina avatut reitit kiinni määräajaksi mutta sen päättyessä ne voisi halutessaan avata ja siirtää muualle, eikä joutua ciccailemaan vähän väliä.

Vähän on mixed bag, vaikka kyllä tässä one more turnit edelleen syntyy. Oisko taas delsua tai vähintäänkin ekaa tasapainotuspatchia odotteleva, valitettavasti. Plus alkaa omassa Skyrimin ilmestymisen aikaan hommatussa koneessa selkeesti vähän loppua ägä tämän kanssa.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Civilization VI
« Vastaus #3 : 24.10.16 - klo 10:24 »
Barbaarit lähettelee scoutteja joiden eloon jättämisestä seuraa isompi raidi

Tämä ottaa itselläkin eniten päähän. Barbaarit, joka on yksi kiva RNG elementti alkupelissä, käytännössä paskovat alkupelisi jos päästät scoutin karkuun. Pienenä poikkeuksena ne paria hassua civiä joilla on etuja barbaarien kurmoottamisesta. Aika monta peliä on joutunut aloittamaan nollasta kun on pörrännyt alkupaikan lähellä kaksi eri barbi-scouttia jotka hajaantuvat eri suuntiin kun itsellä on vasta se yksi warrior pystyssä.

Kaupunkien unstackaus tuntui pääasiassa toimivalta kun joutuu vähän valitsemaan rahan ja kolmipyörien väliltä. Paikalliset amenitiesit korvaamassa globaalia happinesia oikein järkevä veto, tosin hieman omassa päässä auki mikä mekanismi tässä hillitsee sitten tarpeeksi ns. infinite city sprawlia. Luxuryjen määrästä tulevat rajoitukset (muistaakseni yhdestä luxurystä ei ole amenityiksi kuin neljälle eniten tarvitsevalle kaupunnille).

Amenitiesien kanssa joutuu ihan oikeasti näkemään vaivaan kun taas V:ssa global happinessin säilyttäminen oli keskimäärin aika triviaalia. Hyvä uudistus, tosin jos käy paska tsägä aloituspaikan kanssa niin tämän kanssa tuhraantuu aika paljon resursseja.

Lainaus
Builder-muutokset todella hyviä. Teiden syntyminen orgaanisesti kaupankäynnin kautta myös todella elegantti ja toimivan oloinen konsepti.

Ehdottomasti hyviä muutoksia. Varsinkin traderit on tervetullut uudistus ja poistaa tarvetta mikromanageroida työmiesten armeijaa.

Lainaus
Teknologiapuun jako on johtanut vähän siihen että alkuvaiheen jälkeen siellä tuppaa olemaan paikoin ihan helvetin autiota. Ainakin yksi tech ei tuo mitään välittömiä mahdollisuuksia, ja useampi avaa tyyliin tasan yhden wonderin rakennettavaksi ja that's it.

Saman voin allekirjoittaa. Tosin on mahdollista että tätä korjataan pätseillä ellei ole by-design.

Lainaus
AI vaikutti ilman apuja olevan aikalailla tyhmä kuin saapas ja makrotasolla täysin saamaton.

Ei varsinaisesti mikään muutos vitoseen. Jos AI ei saa hillitöntä etua starttiin (minkä se siis saa korkeammilla vaikeustasoilla) niin se kyllä durdlailee pelinsä pelaajan taskuun. Nopeana huomiona varsinkin agressiivisia civejä se ei osaa pelata ja jos saa vähän tukkaansa sodassa niin ollaan hyvin nopeasti tekemässä rauhaa täysin kohtuuttomilla ehdoilla.

Lainaus
Vähän on mixed bag, vaikka kyllä tässä one more turnit edelleen syntyy. Oisko taas delsua tai vähintäänkin ekaa tasapainotuspatchia odotteleva, valitettavasti. Plus alkaa omassa Skyrimin ilmestymisen aikaan hommatussa koneessa selkeesti vähän loppua ägä tämän kanssa.

Samaa mieltä. On tämä ainakin riittävän erilainen verrattuna vitoseen, mutta koukutusfaktori on edelleen olemassa. Mielestäni tästä saa ihan pätsäämällä hyvän, ei kaipaa samaan tapaan DLC:tä kuin vitonen aikoinaan eikä ole samanlainen junaonnettomuus kuin Beyond Earth. Oma kone (i5-2500K, 8GB, GTX970, SSD levy) pyörittää kohtuullisesti vaikka onkin lankun ja kiven osalta vanhaa rautaa. Varsinkin prossutehoja peli käyttää hyvin hyväkseen isommilla mapeilla ja useammalla civillä.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa l4hlborg

Vs: Civilization VI
« Vastaus #4 : 24.10.16 - klo 11:28 »

1) Jos non-scout unitilla on yksi MP jäljellä, se ei voi siirtyä (eikä melee-hyökätä?) vaikeakulkuiseen maastoon

Joo tämä on hyvä, mutta alkuun aika haastava muutos. Vitosessa unittien liikuttelussa se viimesen liikkeen mikromanageeraus oli aika isokin juttu, tämä tuntuu vähemmän exploitilta. Pitää vaan tottua siihen, että yksiköt eivät revi jostain hulluja voimia loppukiriin.

Melee hyökkäyskään ei toimi, minkä vuoksi kahden movementin meleeyksiköt eivät (kai) voi normaalisti hyökätä toisen yksikön kimppuun tyhjästä, koska yksiköiden viereen liikkuminen maksaa ylimääräistä.  Korjatkaa jos olen väärässä.

Pelasinpa tuossa toisen pelin. Kävi ilmi, että muurittomat kaupungit kaatuvat todella nopeasti. Pro tip: rakentakaa muurit jos joku uhittelee
« Viimeksi muokattu: 24.10.16 - klo 11:34 kirjoittanut l4hlborg »

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: Civilization VI
« Vastaus #5 : 24.10.16 - klo 11:41 »
Ensimmäinen Civ-peli jossa jaksan vaivautua rakentelemaan niitä muureja.

Niin, onhan tässä näpertelyä. Olen aina pelannut Civiä aika kasuaalisti ja tässä tuntuisi olevan paljon enemmän opettelemista ja valintoja kuin aiemmissa.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?

Poissa Anakonda88

Vs: Civilization VI
« Vastaus #6 : 24.10.16 - klo 12:57 »
En ole vielä pelannut ollenkaan, mutta mitä streameista olen seurannut, niin builderit ja unittien deletoiminen rahaksi on hieman rikki tällä hetkellä.

Mahdollisesti paras aloitus on se, että rakentaa eka scoutin tutkimaan maastoa ja sitten kasa buildereita ja sitten ainoastaan choppaa foresteja productionin lisäämiseksi ympäri karttaa kun nähtävästi ei ole merkitystä kuinka kaukaa omasta kaupungistaan niitä metsiä kaataa vaan niistä saa aina hyödyn.
Sitten kun builderilla on enää yksi käyttökerta jäljellä, niin deletoi sen jotta saa rahaa ja ostaa sitten rahalla sitä mitä tarvitsee sillä hetkellä.
Ymmärtääkseni haavoittuneista uniteista ja buildereista saa täyden deletointirahamäärän oli ne omien bordereiden sisällä tai ei?
Tällä tavalla kun vielä rushaa pyramidit chopppaamalla metsiä niin saa ihan älyttömän edun muihin pelaajiin nähden kun saa ilmaisen builderin ja kaikille buildereille tulee yksi käyttökerta lisää.

Lisäksi jollain keinolla sai ymmärtääkseni 100% production bonuksen mounted unittien rakentamiseen, joka johtaa siihen, että rakentaa taukoamatta joissain kaupungeissa horsemaneja ja deletoi ne suoraan rahaksi jotta saa ostettua kaikkiin muihin kaupunkeihin tarvittavat rakennukset ja valtio alkaa täten pyörimään nopeammin kuin pelkästään rakentamalla kaiken.

Poissa Rhianne

Vs: Civilization VI
« Vastaus #7 : 24.10.16 - klo 13:05 »
Minäkään en ole itse näitä exploitteja kokeillut, mutta redditistä luin että balance-patchia vaatii aika vauhdikkaasti. Esimerkkinä kuva pelistä quick speedillä vuorolla 81: https://gyazo.com/398d3bbb0ba619909a03baaed5511f72 (yli 600 unittia).

Omat tunnelmat on kokonaisuutena hyvät, muutokset vaikuttavat pääasiassa hyviltä ja sisältöä on mukavan paljon esim civ 5 peruspeliin nähden, joten ainakin ensitunnelmien mukaan ei tarvitse odottaa lisäreitä vaan pelkkä balance-patch pitäisi riittää pelin saattamiseen hyvään kuntoon. Vielä en ole ehtinyt kuin pari peliä vuorolle 100 saada, mutta eiköhän tässä pelaamista riitä muutamaksi kuukaudeksi. One more turn -fiilis palasi ainakin vahvana; ehkä oli huono idea eilen kymmeneltä aloittaa uusi peli ennen aikasta herätystä töihin, mutta kuten sanonta menee, nukkua ehtii haudassa.

EDIT: Toinen bugi on traidibugi jolla saa AI:n suorastaan lahjoittamaan kamaa, esim https://imgur.com/a/Yu5zd#3klu9rs
« Viimeksi muokattu: 24.10.16 - klo 13:09 kirjoittanut Rhianne »

Poissa jkk

  • L3-tuomari / Regional Coordinator
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ***
  • EN VASTAA YKSITYISVIESTEIHIN
Vs: Civilization VI
« Vastaus #8 : 26.10.16 - klo 07:32 »
Ois kyllä kiva jos tietyt asiat selitettäisiin paremmin Civilopediassa (esim. mitä vittua tekee "Evangelize Belief"? Tämä ei selvinnyt kuin googlaamalla).

Nyt kun olen aloittanut puolen tusinaa peliä (joista vain yhden pelasin loppuun asti, koska restartit on herkkuain) niin tuntuu että joka pelissä on samat vihulaiset.
Lainaus käyttäjältä: shazzle
Uskon että olen sinua kokeneempi "internetissä".
Lainaus käyttäjältä: yeou
miten tolla tyypillä on aina plussia postissaan? onko se joku julkkis?