Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Saako vaieta omasta triggeristä siihen asti, että se on relevantti?  (Luettu 2878 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kouva

Muistui mieleen kaksi ristiriitaista kokemusta aiheeseen liittyen, molemmat prereleaseista.

1. Vastustajalla on Soulblade Djinn, ja hän pelaa jonkun sorceryn precombatissa. Tässä vaiheessa hän ei vielä mainitse djinnin triggeriä. Itse unohdan triggerin kokonaan, ja combatissa suunnittelemani tradet menevätkin täysin pieleen, kun vastustaja damage stepissä huomauttaa ukkojensa saaneen +1/+1. Hyväksyn tämän, mainittiinhan triggeri heti kun se oli relevantti.

2. Samankaltainen tilanne, pelaan precombatissa Allyn ja edellisen tapauksen muistaen mainitsen Kor Bladewhirlin triggerin vasta, kun vastustaja on myöhemmin julistanut blokkerinsa joka kuolisi first striken takia. Vastustajani kuitenkin hämmentyneenä ehdottaa että palaamme blokkisteppiin. Mietin tuomarin kutsumista, mutta hölmönä päätän vain katsoa sormien lävitse ja antaa vastuksen valita blokkerit uudestaan.

Jälkikäteen kun puhuttelin tuomaria niin sain sellaisen vaikutelman, että triggereiden maininta heti olisi toivottavaa etenkin prerelease-tasolla, mutta en saanut mitään tarkkaa linjausta asian suhteen.

Jouduinko ekassa tapauksessa siis petkutetuksi, vai päästinkö vastustajani toisessa tapauksessa liian helpolla? Kummassakin tilanteessa suurin mokani oli se, etten kehdannut pelin aikana kysyä tuomaria paikalle. :P

E: Kiitän!
« Viimeksi muokattu: 08.11.16 - klo 21:44 kirjoittanut Kouva »

Poissa luma

Kaikentasoisissa turnauksissa riittää, kun triggerin ilmoittaa silloin kun sillä olisi näkyvä vaikutus peliin. Ensimmäisessä tapauksessa näkyvä vaikutus on damagea tehdessä, kun creaturet tekevät/kestävät enemmän damagea. Toisessa tapauksessa näkyvä vaikutus on myös damagea tehdessä, kun vain osa creatureista tekee damagea ensimmäisessä combat damage stepissä. Kummassakin tapauksessa on siis ok ilmoittaa triggeristä vasta kun damagea ollaan jo tekemässä.

Lisähuomiona: tuomarin saa kutsua paikalle aina, kun on jotain epäselvyyttä pelitilanteesta tai säännöistä. Tarvittaessa voit myös kysyä tuomarilta asioita kauempana pelipöydästä, jos et halua vastustajan kuulevan mitä kysyt.

Poissa ZE1kki

Päteekö lause "Kummassakin tapauksessa on siis ok ilmoittaa triggeristä vasta kun damagea ollaan jo tekemässä." siis tosiaan? Vielä jotenkin jäi epävarma olo, kun itsellä pyörii semmonen mielikuva päässä, että itseään hyödyttävät triggerit voi unohtaa --> ajattelin että jos olen unohtanut mainita vaikkapa tuo Djinn controllissani että "triggeri tästä" ja menen jo combattiin, buustit on jo missattu.

Triggereiden unohduksia tulee yllättävän usein myös 8-rackia pelatessa, The Rack tai Shrieking Affliction pöydässä ja vastustajalla tarpeeksi vähän kortteja, mutta olen aina ajatellut että jos en kerkeä pysäyttämään peliä upkeepillä, niin oma moka. Voisinko tosiaan vielä drawilla kertoa "niinjoo, päihin rackista / afflictionista" tai olisiko vielä mahdollista peruuttaa upkeepille?

Tuli ehkä vähän liikaa turhaa lätinää sääntö-osioon, mutta kieltämättä vielä judgelta haluaisin vastauksen kuulla  :)

Poissa Rhianne

Kuten Luma yllä totesi, triggerit tulee ilmoittaa kun sillä on näkyvä vaikutus peliin, eli kun sillä on vaikutusta pelaajien life totaleihin, pöydälle pitäisi laittaa counttereita tai tokeneita tai poistaa jotain yms. Creatureiden power / toughness ja passiiviset abilityt (lifelink, deathtouch yms) eivät näy pöydällä, joten ne tulee ilmoittaa vasta kun sillä vaikutusta peliin.

Mainitsemasi kortit puolestaan vaikuttavat suoraan pelaajien life totaliin, joten ne tulee ilmoittaa heti tapahtuessa. Myös kaikki may -sanalla varustetut triggerit tulee ilmoittaa heti tapahtuessa mikäli haluat niitä käyttää (vaikka se vain antaisi creaturelle lifelinkin), koska muuten todetaan, että valitsit abilityn jäävän tapahtumatta.

Selkeyden vuoksi vielä säännöistä ote, jossa kerrotaan koska triggeri tulee ilmaista:

Lainaus
• A triggered ability that requires its controller to choose targets (other than 'target opponent'), modes, or other choices made when the ability is put onto the stack: The controller must announce those choices before they next pass priority.
• A triggered ability that causes a change in the visible game state (including life totals) or requires a choice upon resolution: The controller must take the appropriate physical action or make it clear what the action to be taken or choice made is before taking any game actions (such as casting a sorcery spell or explicitly taking an action in the next step or phase) that can be taken only after the triggered ability should have resolved. Note that passing priority, casting an instant spell or activating an ability doesn’t mean a triggered ability has been forgotten, as it could still be on the stack.
• A triggered ability that changes the rules of the game: The controller must acknowledge the trigger or prevent an opponent from taking any resulting illegal action.
• A triggered ability that affects the game state in non-visible ways: The controller must make the change known by the first time the change has an effect on the visible game state.
« Viimeksi muokattu: 10.11.16 - klo 19:48 kirjoittanut Rhianne »

Poissa luma

itsellä pyörii semmonen mielikuva päässä, että itseään hyödyttävät triggerit voi unohtaa

Rhianne tuossa ylempänä vastasikin jo muuten, mutta varmuuden vuoksi muistutan että mitään omia triggereitään ei saa tahallaan "unohtaa".