Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Hämmentävää statistiikkaa Areenasta  (Luettu 3043 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Hämmentävää statistiikkaa Areenasta
« : 11.07.16 - klo 11:59 »
Törmäsin internjetin valtatiellä tähän hämmentävään statistiikkaan joka on otettu HearthArenan datasta. Kyseessä on eri classien win ratet sekä kolikolla että ilman ja koska otos on melkoisen iso niin näistä voidaan tehdä jos jonkinlaisia johtopäätöksiä.

(click to show/hide)

Ensinnäkin on helppoa huomata mitkä ovat vahvimmat arenaclassit. Varsinaisesta järjestyksestä voi olla hieman eri mieltä mutta Rogue, Mage ja Paladin erottuvat omaksi kolmikokseen minkä jälkeen tulevat Warlock, Shaman ja Warrior sekä Druid. Pahnan pohjimmaisina tulevat Hunter ja Priest enkä kyllä voi olla juurikaan eri mieltä tästä listasta. Toki hyvällä pelaajalla nuo winratet saattavat olla lähempänä toisiaan koska osaavat pelaajat haluavat enimmäkseen välttää heikkoja classeja joten on hyvin mahdollista että osa Huntereiden ja Priestien huonoista tuloksista johtuu siitä että niitä ovat pelanneet heikommat pelaajat. Omat statistiikat vahvistavat listan paikkansa pitävyyden joskin omalta osalta Shaman ja Warrior ovat kyllä pärjänneet paremmin kuin Paladin.

Toinen vielä mielenkiintoisempi aihe on tuo ero kolikon ja aloituksen välillä. Suuri ero aloituksen ja kolikon välillä tulee siitä että käytännössä areenapelit ovat lähes aina sama Midrange Tempo vs Midrange Tempo ja siinä on suuri merkitys pääsetkö aloittamaan. Lisäksi mitä enemmän kortteja on areenaan lisätty, sen harvemmassa on spellit joilla saadaan menetettyä tempoa takaisin. Classicin aikoihin ero aloituksen ja kolikon välillä oli noin kolme prosenttiyksikköä, nyt se on melkein yhdeksän. Lisäksi classien sisällä on melkoisia eroja, pahiten kolikosta kärsivät ns. minion riippuvaiset classit kuten Warlock ja Paladin joiden menestys vaatii 1-2-3-4 curven ja parhaiten selviää warrior joka usein palauttaa temmon pelaamalla kolikolla aseen ja raivaamalla uhat näin pois.

Millä sitten tätä saataisiin tasoitettua? Varmistamalla että jokaisessa arenarunissa tulisi valittavaksi joku minimimäärä spellejä tai rajoittamalla korttipoolia Wildista esimerkiksi johonkin pienempään joukkoon kuten Standardiin? Vaikka HS onkin RNG peli niin ei ole järkevää että isoin RNG tapahtuu jo matsia käynnistäessä. Sivuhuomiona constructedissa samat prosentit ovat 51,5-48,5%.
« Viimeksi muokattu: 11.07.16 - klo 12:18 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Morian

Vs: Hämmentävää statistiikkaa Areenasta
« Vastaus #1 : 11.07.16 - klo 14:59 »
Mielenkiintoista dataa, kiitos kun linkitit. Omat kokemukset on hyvin lähellä tätä. Valitsen aina poikkeuksetta mage, paladin tai rogue kun tarjolla. Tuossa järjestyksessä.

Pidin itse exceliä omista areenoista, mutta lopetin kirjan pitämisen joskus naxxramasin jälkeen, kun into peliin alkoi hieman hiipua. Suurin osa 12-x voitoista tulivat jo silloin mage tai roguella. Muutama warlock ja paladin.

« Viimeksi muokattu: 11.07.16 - klo 15:01 kirjoittanut Morian »

Poissa jupu_

Vs: Hämmentävää statistiikkaa Areenasta
« Vastaus #2 : 12.07.16 - klo 10:06 »
Kripparian julkas aiheesta hyvän videon.

Poissa hallava

Vs: Hämmentävää statistiikkaa Areenasta
« Vastaus #3 : 20.07.16 - klo 23:34 »
Pallulla yllättävän hyvä voittoprosentti. En ole vähän aikaan sillä pelannut ollessani siinä käsityksessä ettei se ole kovin hyvä enää tässä vaiheessa ja Warru saanut paljon parempia työkaluja hommaan. Pitääpäs ottaa paladiini uudestaan käsittelyyn.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Hämmentävää statistiikkaa Areenasta
« Vastaus #4 : 21.07.16 - klo 07:59 »
Pallulla yllättävän hyvä voittoprosentti. En ole vähän aikaan sillä pelannut ollessani siinä käsityksessä ettei se ole kovin hyvä enää tässä vaiheessa ja Warru saanut paljon parempia työkaluja hommaan. Pitääpäs ottaa paladiini uudestaan käsittelyyn.

Ainakin itselläni Paladin on puhdas on-off classi. Jos avaan riittävän (lue kaksi tai enemmän) määrän laadukkaita aseita ja riittävän alkupelin niin Palalla saa hyvin usein seitsemän tai enemmän voittoja kasaan. Ilman näitä Pala on yleensä kuin kala kuivalla maalla ja lopputuloksena on 2-3. Tästä syystä nykyään vältänkin Paladinin pickkaamista, Warriorilla on itsellänikin paljon tasaisempi recordi.

Otin statistiikat itse käyttöön vasta jonkin aikaa sitten joten en pysty kaivelemaan vanhoja tai edes riittävän isoa otantaa nykyisestä menestyksestä, mutta viimeisen 50 runin classijakauma on:

Rogue 22%
Shaman 22%
Mage 18%
Paladin 13%
Warrior 11%
Druid 4%
Priest 4%
Warlock 2%
Hunter 2%

Average wins 5.0 (hieman alhainen koska keskeneräiset runit sekoittavat tätä, yleensä lähempänä 5.3:a), win rate 68%. Tuossa kyllä näkyy että halusin ottaa selvää kuinka hyvä shamaani on tällä hetkellä areenassa ja olen vasta viime aikoina tajunnut kuinka herkkua warru välillä on. Vastustajien pakkajakauma kertoo sekin paljon metasta:

Mage 24%
Rogue 17%
Paladin 16%
Shaman 10%
Warlock 10%
Warrior 7%
Druid 6%
Hunter 5%
Priest 4%

Varsinkin seitsemän voiton jälkeen ei tahdo tulla muuta vastaan kuin magea ja roguea, tai jos tulee niin dekki on yleensä täysin levoton.
« Viimeksi muokattu: 21.07.16 - klo 08:37 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa hallava

Vs: Hämmentävää statistiikkaa Areenasta
« Vastaus #5 : 21.07.16 - klo 20:46 »
Levottomista dekeistä puheenollen... En nyt muuten ottais esille, mutta en odottanut lainkaan pääseväni kahteentoista voittoon tällä dekillä:
(click to show/hide)

Kurvi nyt oli melko hyvä, mutta ei tässä nyt mitään ihan levottoman hyviä kortteja ollut. MVP:t oli lähinnä Mukla's champsit, Direwolfit ja se yksi Cultmasteri. Yritän nyt pohtia oliko tässä täysin tuurihaukka runi vai onko jotain muuta taustalla.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Hämmentävää statistiikkaa Areenasta
« Vastaus #6 : 22.07.16 - klo 00:04 »
Warlockilla voitokkain strategia on dräftätä Zoo ja jos kaikki kortit ovat käytännössä 1-5 cästäreitä niin pääsee hyödyntämään täysipainoisesti hero abilityä tiuhaan. Toki tähän paras vastaus on runsaat tauntit, mutta jos ei warrioreita (ne tauntit) tai mageja runsailla flamestrikeillä sattunut vastaan niin en näe tuota tulosta mitenkään mahdottomana. Toki tuossakin on tarvittu aimo ripaus onnea. Hauskaa tietenkin on että eri classeilla tiettyjen neutraalien korttien arvostus menee hieman eri tapaan, varsinkin Direwolf ja Cult Master ovat paljon parempia classeissa jotka floodaavat boardia pienillä minioneilla.

Kannattaa myös muistaa että varsinkin seitsemän voiton jälkeen tiettyinä kellonaikoina pelatessa saattaa vastaan tulla muutakin kuin samalla rekordilla olevaa pelaajaa joten usein varsinkin jossain 8-2 tilanteessa saattaa tulla porukkaa jotka ovat 3-2 tai 4-2 parhaillaan kun ei ole sopivampaakaan tarjota vastaan.

Kaivelin lisää omaa statistiikka classikohtaisesti ja siitä löytyy (pienestä otannasta johtuen) hauskoja yksityiskohtia. Esimerkiksi paladinilla olen voittanut kaikki roguet (ei varmasti pidä paikkaansa pitkässä juoksussa), roguella olen hävinnyt kaikki druideja vastaan pelaamani matsit (mikä saattaa kylläkin olla kehno MU jos ei ole suoraa poistoa) ja shamaanilla olen 10-0 priestejä vastaan (näin edullinen MU tuskin on). Olisi kyllä ollut hauskaa jos olisi kaikki tieto omista matseista tallessa, katselin että Arena Total Wins yhteensä on lähemmäs 2000.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa opadei

Vs: Hämmentävää statistiikkaa Areenasta
« Vastaus #7 : 11.09.16 - klo 12:43 »
Mitä mieltä ootte areenan mahdollisista muutoksista?
https://www.youtube.com/watch?v=lm2cp1wp1yo
(Kripp kertoo mahdollisista class-nerfeistä.)

Ite ajattelin aluksi, että miksei paladinilta poisteta mitään, että eikö sitä pitäis juuri nerffata. Mutta tajusinkin, että kyse onkin todennäköisyyksistä, mitä kortteja draftissa tulee. Eli paladinilla voi tulla pelkkää sontaa helpommin, kun taas druidilla tulee useammin hyviä kortteja.

edit: Pahoittelen jos postasin väärään paikkaan, en vaan viitsinyt aloittaa uutta keskustelua ja tämä sopi mielestäni aiheeseen, kun tässä keskustelussa puhuttiin OP paladinista. Anteeksi off-topic, viestin saa siirtää jos siltä tuntuu.
« Viimeksi muokattu: 11.09.16 - klo 15:17 kirjoittanut opadei »