Poromagia

Kirjoittaja Aihe: U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua  (Luettu 7198 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Zirenda

U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua
« : 09.10.18 - klo 12:45 »
Kokeillaan foorumin parviälyä. Lekachampseihin menossa tällä listalla, jolla on hetken tullut pelattua, tosin ei kovin paljoa. Onko kommentteja listaan liittyen?

Erityisesti sideboard-ajatuksia ja sidetysstrategioita kaivataan. Ymmärrän toki lekan perusteet, mutta kaikkia matchuppeja en todellakaan tunne.

Omia ajatuksia: SoFI mainille? Yksi Rest in Peace sidelle? Toinen Path sidelle ja Supreme Verdict pois? 3 Flusteria sidellä hyvä? Onko Counterspell pelaamisen arvoinen? B2B mainissa vai sidellä? Gideon, Ally of Zendikar mainiin? Entä Nahiri, the Lithomancer, onko hyvä sidellä ja millaisissa MU:issa?

Otan vastaan mielellään teidän ajatuksianne, jos löytyy muita U/W stonebladen pelaajia. Dekkilista:

(click to show/hide)
« Viimeksi muokattu: 29.01.19 - klo 11:59 kirjoittanut Zirenda »

Poissa Meltyman

Karakas voi olla ihan hyvä idea kun Sneak n Show ja reanimatorit oli Tampereellakin kovassa huudossa.
Itse en siitä tosin pidä, koska oma Back to Basics ja vastuksen Wastelandit hidastavat omaa manabasea ja Batterskullin resolvaaminen ja useiden spellien castaus hidastuu.

Miltä 1-of Wasteland on tuntunut? Taas heikentää land countin kehitystä ja Back to Basicsin kanssa nonboilee. Toki Dark Depthsiä vastaan dekki on pehmeä, mutta 1-of tuntuu randomilta. Itse menisin 0 tai 3-4 Wastelandilla.

Supreme Verdict mainilla tuntuu todella hyvältä. Jos katsot viime viikon metaa, niin delvereitä pyöri todella paljon. En ottaisi pois tässä versiossa. Ei tee mitään Sneak n Showta vastaan, se on ainut miinus.

Spell Snare saattaa olla ihan hyvä, mutta Sneak n Showta vastaan kortti ei tee yhtikäs mitään, siksi en laittanut itse sitä viimeksi kisoihin sisään. Mieluummin Spell Piercejä tai Flustereita lisää mielestäni.

Engineered Explosives on myös todella kuraa Sneak n Showta vastaan, mutta pidän halvasta tavasta tuhota Chalice ja tarvittaessa tappaa useita creatureita (delver, pyromancer, death's shadow, elffit jne). En ihmettelisi, että sen cuttaa, mutta kyllä se toimii lähes kaikkia vastaan.

3 TNN on erittäin hyvä. 4 voisi olla myös fiksu. Se on vain niin älytön kortti reiluissa matseissa.

1 Pathi sidellä meni dekkiin usein. Vaikuttaa hyvältä valinnalta.

Sword of Fire and Ice voisi mennä Back to Basicsin kanssa hyvin päikseen. Ei toimi multiplena ja ei kuitenkaan ole se päätapa tappaa vastustajaa, lähinnä se on hidaste. Sideltä sitten toinen sisään.

Tuossa on lista jolla jylistelin sunnuntaina: https://www.mtgtop8.com/event?e=20237&d=332075&f=LE

Poissa barros

  • Hidas vaihtaja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Totuus iski kuin salami.
Meneekö Dominarian Teferi liian controlliksi tai Search of Azcanta, joka parantaa esim. nostoja stoneforge mysticia varten. Useissa listoissa olen nähnyt kynän eli perus counterspellin ja ihan kuin kehuja joltain paikalliselta Stoneblade pelaajalta olisin aikoinaan kuullut.

Reanimatoria vastaan kävi mielessä, että kerkiääkö reanimatea vastaan kynätä kahdella manalla suoraan opponentin aloituksesta tai omalta nopan silmäluvun suosion ollessa kyseessä. Mutsia, Palace Jaileria tai Detention Spherea mietin, että soveltuuko listaan ollenkaan. Kyseessä on kuitenkin kovia alkupään pommeja ja tärkeä nelosdroppi, joka laputtaa ja dominoi pöytää, jos sille pääle sattuu.
https://mtgsuomi.fi/listat/barros/ Scratching wall with claws.

What I learned there, during those weeks of rehearsal, would serve me for the rest of my life. - J. Huston

Poissa Zirenda

Tuossa on lista jolla jylistelin sunnuntaina: https://www.mtgtop8.com/event?e=20237&d=332075&f=LE
Miten tuo Ancestral Vision suoritti turnauksessa? Kyseessä valinta, jota en ole listoissa nähnyt. Muuten sun listasi on aika standardikamaa.

Spell Snare on sisällä koska se on yllättävän hyvä monia dekkejä vastaan + Assassin's Trophyn takia. Spell Piercejä ei viitsi enempää kuin 2 pelata, koska ne ei tee loppupelissä mitään ja tällä dekillä mennään toivottavasti usein loppupeliin. Flusteria toki edelleen harkitsen mainattavaksi.

Engineered Explosives on vähän sellainen kortti, että voisi olla joko sidellä tai mainissa.

One-off wastelandista en tiedä itsekään, pelasin alussa kahta, mutta se tuntui liian paljolta - syyt juuri sinun mainitsemat, että pitää kuitenkin usein hardcastata batterskullia ja ei komboa B2B:n kanssa. Yhden ajattelin pitää sisällä lähinnä siksi, että sen voi kaivaa ja mahdollisesti hankkiutua eroon ikävistä ländeistä, esim. boseiju. Mutta en tiedä, onko oikein. Yleisesti ottaen MU Sneakshowta vastaan tuntuu siden jälkeen aika hyvältä.

Search for Azcantaa näkyi joskus myös jossain listoissa, ja se on kyllä kova lappu - tätä pitää kuitenkin testata vähän enemmän vielä. Counterspell on vähän sellanen nice to have, eli voi mielestäni laittaa jos ei muuta keksi/on tilaa.

Animatoria vastaan ei tietenkään ehdi counterspellaamaan :D Jos toinen aloittaa niin parempi olla fow ja/tai surgical kädessä. Omalla playlla paras kahden manan pelaus lienee containment priest tai kaksi yhden manan counteria tai rest in peace jos sellainen sattuu löytymään.

Mutsi, Detention Sphere tai Palace Jailer ei taida soveltua tän dekin pläniin.

Tällä hetkellä mietityttää erityisesti pläni Aggroloamia ja Landsia vastaan. Loam näyttää olleen yllättävänkin suosittu. Mitä sidetit Meltyman sisään niitä vastaan, pelasitko Tampereella kyseistä MU:ta?

Poissa Zirenda

*Misclick*

Poissa Meltyman

Miten tuo Ancestral Vision suoritti turnauksessa? Kyseessä valinta, jota en ole listoissa nähnyt. Muuten sun listasi on aika standardikamaa.

Laitoin ne sisään olettaen näkeväni Grixis Controlia, UW miraclesia, midrangea ja Chalice of the Voidia. Vastaan tuli vain yksi junk, jota vastaan se loisti, mutta muuten vastassa oli delvereitä ja Sneak n Show sekä reanimatoria.

Kyllä kolmen kortin nostaminen yhden manan sijoituksella on voimakasta, mutta riskinä on huonot topdekit, kun haluaisit mielummin vaikka ponderin. Turnauksen aikana en kovin monesti niitä nostanut, niin en tuloksestani voi sanoa juuta tai jaata miten Ancestral Vision vaikutti pärjäämiseen. Oikeassa metassa pidän hyvänä vaihtoehtona, vaikkakin siinä riskinsä on.

Lainaus
Spell Snare on sisällä koska se on yllättävän hyvä monia dekkejä vastaan + Assassin's Trophyn takia. Spell Piercejä ei viitsi enempää kuin 2 pelata, koska ne ei tee loppupelissä mitään ja tällä dekillä mennään toivottavasti usein loppupeliin. Flusteria toki edelleen harkitsen mainattavaksi.

Spell Pierce on alkupeliin ja Counterspell loppupeliin, Spell Snare ei ole kummassakaan ääripäässä paras vaihtoehto, mutta sekin osuu ihan hyvin, paitsi sneak n showta vastaan on 0 targettia ja sitä vastaan countereita tarvitset. Makuasia, mutta Spell Snare ei ole voimakkain vaihtoehto mielestäni.

Lainaus
Engineered Explosives on vähän sellainen kortti, että voisi olla joko sidellä tai mainissa.

Game 1 Chalicea vastaan pelaan tuota ainoastaan.

En keksi montaa dekkiä, jota varten erityisesti haluaa EE:n muiden vaihtoehtojen yli. Massapoisto -> verdict. Permanent-removal -> Council's Judgment jne. 3-värisessä se osuu vähän paremmin, joten silloin sen näen paremmaksi sidellä.

Lainaus
Search for Azcantaa näkyi joskus myös jossain listoissa, ja se on kyllä kova lappu - tätä pitää kuitenkin testata vähän enemmän vielä. Counterspell on vähän sellanen nice to have, eli voi mielestäni laittaa jos ei muuta keksi/on tilaa.

Varmasti voimakas kortti controlia vastaan, mutta sitten taas on Back to Basics. Haluatko pelata Back to Basicsia ja Searchia Grixis Controlia vastaan?

Lainaus
Mutsi, Detention Sphere tai Palace Jailer ei taida soveltua tän dekin pläniin.

Detention Sphere on käynyt itselläkin mielessä, mutta kun se ei tapa True-Name Nemesistä. Council's Judgment tuntuu paremmalta, kun sitä ei voi abruptata ja voit snapcasterillakin vielä uusia.

Lainaus
Tällä hetkellä mietityttää erityisesti pläni Aggroloamia ja Landsia vastaan. Loam näyttää olleen yllättävänkin suosittu. Mitä sidetit Meltyman sisään niitä vastaan, pelasitko Tampereella kyseistä MU:ta?

Ei tullut yhtään moista vastaan. Surgicalia, Back to Basicsia, Disenchantia ainakin olisi tullut sisään.

Mode edit: poistettu kilotonni punaista tekstiä ja laitettu quotet oikein, ei se oikeaoppinen quottaaminen niin vaikeaa ole...
« Viimeksi muokattu: 11.10.18 - klo 10:19 kirjoittanut kivi »

Poissa Masa88

Mainista: Itse ottaisin sen Wastelandin ulos, sillä B2B on tarpeeksi vahva efekti jo muutenkin rankaisemaan ahneemmista manabaseista. Toki jotain Turbo Depthsiä vastaan se Wasteland on ihan mehevä, mutta monestikko se one-off Wasteland tulee olemaan kädessä kuin vihu uhkaa letaaleja toksulla... Wastelandin tilalle laittaisin ihan vain Plainssin, sillä se antaa enemmän pelivaraa mainin tuplavalkoiselle spelleille B2B:n kanssa
Samaten myös siirtäisin sen EE:n sidelle ja ottaisin Sword of Fire and Icen tilalle mainiin. Toki EE on kultaa UB Shadowia, Elffiä ja muitakin vastaan jotka keskittyvät joko 0- tai 1-costisiin permanentteihin. Mutta sanoisin silti, että blindina se SoFaI on parempi kuin EE, sillä sen voi kuitenkin tutoroida Mysticillä ja sen efekti tietyissä matseissa vaan kantaa gamen melkein yksinään.
Kolmas muutos, jonka mainiin tekisin, olisi Spell Snaren poisottaminen ja sen tilalle ihan vain Counterspell. Vaikka se Spell Snare on ykkösvuorolla parempi, on Counterspell suoraan vain parempi kakkosvuorosta eteenpäin sillä se osuu paremmin kaikkiin relevantteihin uhkiin. Spell Snaressa on myös se vaara, että sen melkein tahtoo polttaa samantien kun siihen tulee tilaisuus. Ja jos ei käytä, on siinä vaarana ettei se välttämättä enää osu mihinkään relevanttiin myöhemmässä vaiheessa peliä. Toinen vaihtoehto tietty on, että korvaa sen Spell Snaren laittamalla toisen Council's Judgmentin mainiin, ehkäpä jopa ottaen sideltä sen toisen pois. Olisi mainissa yksi vastaus lisää S&S matsiin, tosin eihän se paljoa tee jos vihu menee SnT -> Sneak/Omni -> Emmy, mutta nuo kädet yleensä vaativatkin sitten sinulta counterspellejä muutenkin, eikä Snare ole siihen parhaimmasta päästä...

Sidestä muuttaisin sillä, että ottaisin jopa kolmannen Flusterstormin pois. Yleensä ihmiset on peluuttanut kahta Flusterstormia sideillään, joten uskoisin että se 2 voi olla ihan tarpeeksi hyvä määrä. Varsinkin kuin katsoo Tampereen Legacy Nationalssin metajakaumaa, niin huomaa ettei sitä Stormia oikeasti ole niin paljoa että siihen kannattaisi älyttömästi käyttää siden resursseja. Nopeasti katsottuna 6 dekkiä 109:stä jollain tavalla hyödynsi Storm-mekaniikkaa omana voittokeinona. Mutta Flusterstorm voi tulla myös matchuppeihin, jossa yksinkertaisesti haluat voittaa countersodan (joissain tilanteissa ei ole varaa jopa hävitä sitä countersotaa, kuten S&S match-upeissa) ja niissäkin matseissa et halua useampaa roikkumaan käteen.
Seuraava on vain oma mielipiteeni, joten ota se reippaalla ripauksella suolaa: Itse en tykkää Meddling Magesta. Toki se joissain matseissa on todella vahva efekti (Stormia vastaan Infernal Tutor taikka LED, mielummin Tutor) joka voi aiheuttaa vastustajalle kiusallisen ynseän pelitilanteen. Mutta se syy, miksi en Meddlarista sen ihmeemmin tykkää, on sen kapeus. 2/2 body ei ole mitenkään vaikea poistaa tässä formaatissa, ja yleensä vastustajilla on vähintään 2 eri tapaa päästä kyseisestä kortista eroon. Tai sitten voittokeinoja sen verran ettei yhden poissulkeminen johda suoraan häviöön.
Itse varmaan pelaisin 2 rippiä sidellä juurikin noiden kahden tilalla vaikka sinulla on Extractionit myös. Itse koen että ne hoitavat eri funktioita dekissä post side matseissa, ja joissakin matseissa voi sidettää hyvillä mielin molemmat, vaikka ne yhdessä ovatkin vähän nonbo (Kuten Reanimatoria vastaan, onpahan sitten useampi tapa taistella kyseistä dekkiä vastaan)
Jos päädyt siihen 2 Judgmentin mainiin, niin sidelle voisi laittaa toisen Disenchantin. Voi myös hyvin olla, että itse yliarvostan kyseistä efektiä liikaa tässä formaatissa, mutta pitäähän se myös paikkansa että ongelmallisia Enchantmentteja ja artifacteja on formaatissa joihin olisi kiva olla vastaukset olemassa...
Deck lists and tournament results are like guns and killing people. The fact that you managed to kill somebody isn't proof that your gun is the best.

Poissa Zirenda

Kiitos paljon ideoista. Laitankin varmaan EE:n sidelle ja SOFI:n mainiin sekä korvaan Spell Snaren Counterspellillä. Ehkäpä se Wasteland ei ole se kaikkein toimivin tässä dekissä.

Meddling Mage on ollut sisällä lähinnä johtuen omasta mielikuvituksettomuudestani, koska metan ollessa tuntematon olen ajatellut, että se voi häiritä useamman eri pakkatyypin peliä. Eli päivitetty lista voisi jotakuinkin näyttää tältä:

(click to show/hide)
« Viimeksi muokattu: 29.01.19 - klo 11:59 kirjoittanut Zirenda »

Poissa Thalian

Meddling Mage on ollut sisällä lähinnä johtuen omasta mielikuvituksettomuudestani, koska metan ollessa tuntematon olen ajatellut, että se voi häiritä useamman eri pakkatyypin peliä.

Eikö perus counterspell nyt ole kuitenkin tähän parempi?

Poissa Zirenda

Meddling Mage on ollut sisällä lähinnä johtuen omasta mielikuvituksettomuudestani, koska metan ollessa tuntematon olen ajatellut, että se voi häiritä useamman eri pakkatyypin peliä.

Eikö perus counterspell nyt ole kuitenkin tähän parempi?
Counterspell ei lyö... Ja counterspellin efekti on kertaluontoinen. Mutta Meddling Mage varmaan ekana tulilinjalla, jos jotain pitää cutata.

Poissa Zirenda

Vs: U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua (Legacychamps 2. sija)
« Vastaus #10 : 15.10.18 - klo 18:42 »
*Editoitu turnausraportti siirretty Legacy Champs Coverage -ketjuun*
« Viimeksi muokattu: 16.10.18 - klo 00:19 kirjoittanut Zirenda »

Poissa so not

Vs: U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua (Legacychamps 2. sija)
« Vastaus #11 : 15.10.18 - klo 20:04 »
Hyvä rapsa jee!
Väänänen on roiskapoönttöpää. Paska jätk äsiis.

Poissa Zirenda

Vs: U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua (Legacychamps 2. sija)
« Vastaus #12 : 15.10.18 - klo 20:38 »
Lisäys ylläolevan raportin TOP8 UB Shadow matsiin:

Heti ekana turnauksen jälkeen kävin toki kuuntelemassa oppimismielessä selostajien kommentit omiin pelauksiini. Matskua oli kivasti koska olin TV-pöydässä viimeiset neljää peliä.

Seuraava pohdinta nousi esille TOP8:n UB-shadow -pelin Game 2:sta, jossa Porojen selostajat kritisoivat minua oikein kunnolla unsummonin käyttämisestä delveriin:

Olin kahdessa lifessä, ja vastustajalla tiskissä flippaamaton delver ja iso DS. Kädessä 2-3 korttia. Itsellä tiskissä TNN ja Jace 2:ssa counterissa, koska olin edellisellä vuorolla nostanut Jacen ja unsummonoinut lethaleja uhkaavan lentodelverin. Vuoronostoni oli counterspell, kädessä ei ollut muuta, ja päätin unsummonoida vastustajan flippaamattoman delverin, ideana counteroida se ensi vuorolla kun vihu yrittää pelata sitä uudestaan. Koska Jace oli resolvannut, oletin, ettei vastustajalla ollut counteria kädessä. Tämä päätös herätti kovaa kritiikkiä. Toki olisin voinut fatesealata, mutta jos delver flippaa siitä huolimatta niin kuolen. Brainstormilla olisi pitänyt löytää käytännössä Path to Exile, EE, 2x Council's Judgment tai Supreme Verdict, jotka oli ainoat pakasta löytyvät vastaukset delveriin, koska Stopit oli otettu Surgicalilla pois.

Lopulta line of play meni näin: unsummon delver -> counteraa delver - > fatesealaa -> bounceta DS:ää ja aja TNN:llä -> voitto.

Vihu olisi voinut itse asiassa counteroida counterspellin pelaamalla landin ennen delverin castaamista ja kikkailemalla dismemberillä ja stubborn denialilla. Mutta vihu ei pelannut landiä joten delver counteroitui ja lopulta voitin. Vaikea sanoa, oliko pelaukseni liian konservatiivinen, mutta mielestäni silti oikea ottaen huomioon, että kuolen yhteen lentodelverin lyöntiin ja omasta dekistä hyviä vastauksia löytyi 3 tai 4. Toki olisin hävinnyt, jos vastustaja olisi saanut poiston TNN:ään, tosin tähän olisin joka tapauksessa hävinnyt.
« Viimeksi muokattu: 15.10.18 - klo 21:29 kirjoittanut Zirenda »

Poissa Meltyman

Vs: U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua (Legacychamps 2. sija)
« Vastaus #13 : 16.10.18 - klo 08:09 »
Tosi hyvä suoritus onneksi olkoon hyvästä sijoituksesta!

Mitkäs fiilikset sinulle jäi dekin korteista?
Rapsasi mukaan ainakin TNN näytti tosi hyvältä, kuten olettaa saattoikin.

EDIT: Ainakin Karakaksesta haluaisin tietää oliko siitä mitään iloa ja entäs 2x Maindeck Council's Judgment?

Poissa Rancid-

Vs: U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua (Legacychamps 2. sija)
« Vastaus #14 : 16.10.18 - klo 09:20 »
En muista tarkkoja detskuja siitä, miltä tuo UB Shadow -peli selostuskoppiin näytti, mutta oon aika varma siitä, että me oletettiin lifetotaalit korkeammiksi kuin ne oli. Jos Delver tosiaan uhkasi lethaleja, silloin sen bouncaaminen on ihan ok, mutta veikkaan että mun papereissa sulla luultiin olevan enemmän lifeä.

Tää taas kerran osoittaa sen, miten pienet virheoletukset saa selostuksen näyttämään hölmöltä --> se iPad lifekirjanpitoon olis oikeasti aika jees :)
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Zirenda

Vs: U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua (Legacychamps 2. sija)
« Vastaus #15 : 16.10.18 - klo 13:14 »
En muista tarkkoja detskuja siitä, miltä tuo UB Shadow -peli selostuskoppiin näytti, mutta oon aika varma siitä, että me oletettiin lifetotaalit korkeammiksi kuin ne oli. Jos Delver tosiaan uhkasi lethaleja, silloin sen bouncaaminen on ihan ok, mutta veikkaan että mun papereissa sulla luultiin olevan enemmän lifeä.

Tää taas kerran osoittaa sen, miten pienet virheoletukset saa selostuksen näyttämään hölmöltä --> se iPad lifekirjanpitoon olis oikeasti aika jees :)
Joo, tätä itsekin epäilen. Ja sitten tietty kun finaalissa saatiin life totalit, niin MU oli sellainen, jossa niillä ei niin paljon väliä... Ensi kerralla olisi kyllä kova tuo Ipad :)


Mitkäs fiilikset sinulle jäi dekin korteista?
Rapsasi mukaan ainakin TNN näytti tosi hyvältä, kuten olettaa saattoikin.

EDIT: Ainakin Karakaksesta haluaisin tietää oliko siitä mitään iloa ja entäs 2x Maindeck Council's Judgment?
Kiitos onnitteluista. TNN oli erittäin kova kaikkia reiluja pakkoja vastaan, kuten odotettua. Yllättävän tärkeää olla myös pakassa joku, joka lyö kolmea. En voisi ajatella cuttaavani yhtään, tosin neljännelle on vaikea löytää tilaa.

Karakas ei oikeastaan tehnyt koko turnauksessa yhtään mitään. Tosin yhtään Reanimatoria, Sneakshowta tai Thaliaa vastaan en pelannut, enkä päässyt boucettamaan omaa Vendilion Cliqueta. En lähtisi kuitenkaan cuttaamaan tällä kokemuksella. Joitakin testipelejä olen Karakaksella voittanut, kun olen päässyt bouncaamaan ongelmallisen Thalian.

Council's Judgment x2 mainilla tuntui ihan ok:lta. Creaturepainotteisessa metassa monipuolinen poisto tuntuu aina hyvältä. Olin myös todella tyytyväinen SoFI:iin mainissa, useissa peleissä se oli eka, joka haettiin.

Sideltä ottaisin pois ehkä EE:n ja laittaisin tilalle jotain grixis controllia vastaan. Se on vaan niin karmea MU.

Vendilion Cliqueta taisin resolvata kerran ja sidetin pois aika monessa MU:issa, tosin näen edelleen sille oman paikkansa disruptoimassa comboja/paineistamassa planewswalkereita.

Lopullisesta 75:sta ulosjääneitä kortteja, jotka ovat edelleen ehdokaslistalla ja joita varmaan testaan jossain vaiheessa:

1x Flusterstorm
1x Disenchant
Sanctum Prelate??
1x Gideon, Ally of Zendikar
1x Path to Exile
1x Nahiri, the Lithomancer
1x Teferi, Hero of Dominaria
1x Ethersworn Canonist :P
« Viimeksi muokattu: 16.10.18 - klo 13:16 kirjoittanut Zirenda »

Poissa Prote

Vs: U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua (Legacychamps 2. sija)
« Vastaus #16 : 16.10.18 - klo 13:58 »
Jos mietit EE:n tilalle jotain Grixis Controlia vastaan, suosittelen Gideon, Ally of Zendikaria. Non-Blue Planeswalkerit ovat Grixikselle vaikeita vastattavia ja siksi sidellä pelataan Dreadborea ja itse valitsin lisäksi myös Liliana's Defeatin, joka vastaa Lilianien lisäksi Angleriin

Gideonin etuna on sen luoma aikainen paine ja aloitus loyalty 4, joten boltilla ei siitä eroon pääse herkästi, etenkin kun voi heti luoda blokkerin snäpärille tms. Helpoin tapa vastata Gideoniin on counteroida se ja usein yllättäen pelattu Gideon antaa todella paljon etumatkaa, kun counteria ei välttämättä löydy.

Poissa Meltyman

Vs: U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua (Legacychamps 2. sija)
« Vastaus #17 : 16.10.18 - klo 14:18 »
itse valitsin lisäksi myös Liliana's Defeatin, joka vastaa Lilianien lisäksi Angleriin
Eikö Celestial Purge ole vain suoraan parempi? Osuu teeman väreille ja osuu myös punaisiin. Lose 3 life ei taida olla kovin relevantti tässä kamppailussa.

Poissa Zirenda

Vs: U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua (Legacychamps 2. sija)
« Vastaus #18 : 16.10.18 - klo 14:21 »
Jos mietit EE:n tilalle jotain Grixis Controlia vastaan, suosittelen Gideon, Ally of Zendikaria.
Joo. Yksi Gideon oli jo sidellä, mutta on niin vahva kortti, että tekisi mieli pelata toista mainilla. On kuitenkin niin hyvä sekä puolustamaan että hyökkäämään. Yllättävän monessa MU:ssa mahdollisuus luoda toksu ja lyödä viittä heti sen jälkeen on hyvä pelaus. Tai sitten vaan luoda loputtomasti blockereita.

itse valitsin lisäksi myös Liliana's Defeatin, joka vastaa Lilianien lisäksi Angleriin
Eikö Celestial Purge ole vain suoraan parempi? Osuu teeman väreille ja osuu myös punaisiin. Lose 3 life ei taida olla kovin relevantti tässä kamppailussa.
Lieköhän Prote puhunut siitä, kun itse on pelannut omassa mustassa dekissään Liliana's Defeatia?
« Viimeksi muokattu: 16.10.18 - klo 14:22 kirjoittanut Zirenda »

Poissa Prote

Vs: U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua (Legacychamps 2. sija)
« Vastaus #19 : 16.10.18 - klo 18:19 »
Eikö Celestial Purge ole vain suoraan parempi? Osuu teeman väreille ja osuu myös punaisiin. Lose 3 life ei taida olla kovin relevantti tässä kamppailussa.
Lieköhän Prote puhunut siitä, kun itse on pelannut omassa mustassa dekissään Liliana's Defeatia?
[/quote]

Joo mainitsin perusteluna, miksi Gideon on hyvä kortti Grixistä vastaan, koska on planeswalker ja mitä vastauksia niihin on nyt pelattu.

Tuo toksu+lyönti on todella usein vahva pelaus.

Poissa Zirenda

Vs: U/W Stoneblade -pohdiskelua/apua
« Vastaus #20 : 28.01.19 - klo 15:55 »
Tein dekkiin muutaman muutoksen Sensei's Divining Shopin vuoden ekaan legacyturnaukseen, ja ao. listalla mentiin päätyyn asti:

(click to show/hide)

Eli lekachamps-listaan verrattuna

Main
+1 Flusterstorm
+1 Teferi
+1 Gideon
-1 Council's Judgment
-1 Ponder
-1 SoFI

SB
+2 Council's Judgment
+1 Clique
+1 SoFI
-1 Meddling Mage
-1 RiP
-1 Path
-1 Supreme Verdict

Dekkimuutokset perustuivat pakkomielteiseen MTGoldfishin selailuun turnausta edeltäneinä viikkoina sekä omaan mututuntumaan siitä, millainen meta tulisi olemaan. Lopulta päädyin versioon, jonka ajattelin olevan hyvä controlleja sekä mirroria vastaan, sillä uskoin näitä olevan metassa paljon. Näitä dekkejä vastaan suunnitelmana olisi korvata valueta tuomattomat stopit Council's Judgmenteilla SB:n jälkeen sekä voittaa joko nopeiden uhkien tai planeswalkerien turvin. Mainboardilla Gideon ja Teferi edustivat tätä ajatusta. Lisäksi olin alkanut arvostaa enemmän myös Vendilion Cliqueta, joten laitoin toisen sidelle. Sideltä saivat lähteä cretuvihat (Path ja Verdict), koska Judgmentit ja EE palvelevat osaksi samaa tarkoitusta. Myös Meddling Mage sekä RiP saivat lähteä, koska halusin panostaa tiettyihin key matchuppeihin, ja RiP tuntui liian kapealta. Pelitapahtumat menivät:

Swiss:

Zombardment 2-0

Vastustaja ei oikein tehnyt mitään

DnT 2-0

Vastustaja pitää one landerin ekassa pelissä, tokassa pelissä FoWaan t1 vialin ja sen jälkeen voitan TNN:llä ja SoFI:lla.

Burn 1-2

Voitan ekan pelin Batterskullilla. Sen jälkeen pidän käsiä, joissa on spell piercejä eikä mitään uhkia. Häviän ansaitusti huonoon strategiaan, joskin vastustajan t2 Eidolonit jouduttavat häviötä mukavasti.

Grixis Delver 2-1

Tiukkoja, hyviä pelejä, joista itselläni ei selkeää muistikuvaa. Mielestäni ei paras MU itselleni, mutta jotenkin pääsen viivan yli. Saattoi avittaa se, että vastustaja ei nostanut cantrippeja g3:ssa.

Miracles 2-0

G1 nopea batterskull ja vastustajan manaongelmat ratkaisee pelin nopeasti, G2 pääsen vihdoin nöyryyttämään kahdella Gideonilla ja Vendilion Cliquella :) Helppo peli - lämmitti mieltä, kun korttivalinnat toivat selkeää hyötyä.

Infect 2-1

Häviän ekan pelin misplayhin, koska en tiedä mitä vastustajan dekki pelaa ja unohdin Become Immensen olemassaolon. Lähden ajelemaan Jitellä, vaikka olisi pitänyt jättää manaa stoppiin ja counterbackuppiin. Tokan ja kolmannen saan käännettyä itselleni, kaveri ei löytänyt pumppua kriittisillä hetkillä, kun olin haavoittuvainen.

Goblins 0-0-3

Otamme ID:n ja pääsemme Top8.

Top8

Bant Stoneblade 2-0

G1:ssa meillä on kummallakin TNN, mutta voitan, koska löin ensimmäisenä ;D G2 sidetän sisälle suunnitelman mukaiset kortit, ja olen taas iloinen, kun löydän Council's Judgmentit, joita mulla on kolme siden jälkeen. Vastustaja nostaa myös paljon landeja g2:ssa, mikä toki auttaa.

UW Delverblade 2-1

G1 häviän aggressiiviseen t1 delveriin ja siihen, että en löydä kolmatta ländiä. G2 ja G3 kaveri nostaa huonosti ja ei löydä cantrippeja, kun taas minä muistaakseni löydän ne kriittiset sidekortit: Council's Judgmentit, Disenchantit ja EE:t.

Burn 2-0

Ennen top8:a analysoin tulevaa ajatellen, miksi hävisin burnille swississä. Yksi vastaus oli toki t2 Eidolon, mutta toinen syy oli se, että en etsinyt riittävän aggressiivisesti vastauksia vastustajan creatureihin enkä laittanut omia uhkia peliin riittävän nopeasti. En tulisi voittamaan peliä vain yrittämällä counteroida poltot ja toivomalla, että saan mysticillä batterskullin tiskiin.

Tätä pläniä noudattaen laitoin sideltä Cliquen ja SoFi:n sisään kelloksi, ja otin pois hitaammat planeswalkkerit sekä muut epärelevantit laput. Olin aika ylpeä pelauksesta, jossa suojelin FoW:illa vuoron kolme TNN:ää, jonka vihu yritti pyroblastata. Pelisuunnitelma tuotti lopulta hedelmää, joskin vastustajan mulligointi kuuteen kummassakin pelissä toki auttoi.

Kaiken kaikkiaan dekki tuntui vielä vähän paremmalta kuin lekachampsien versio. Council's Judgment ehdottomast MVP. Meta-call osui ihan hyvin, sillä ainakin Stoneblade-dekkejä oli todella paljon. Pelkästään top8:ssa mysticcejä pelasi 4 pakkaa. Jään odottamaan kiinnostuneena metajakaumaa.
« Viimeksi muokattu: 28.01.19 - klo 22:58 kirjoittanut Zirenda »