Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Mono B "midrange"  (Luettu 3359 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juzam Djinn

Mono B "midrange"
« : 29.11.11 - klo 08:40 »
Tauon jälkeen olen leka deckiä pistämässä kasaan. Tällä hetkellä olen testaillut mono mustaa kasaa joka taitaa nimellä The Gate pyöriä.

Tämän hetkinen decklist:

Ländit (20)
20x Swamp

Äijät (17)
4x Dark Confidant
4x Gatekeeper of Malakir
4x Vampire Nighthawk
3x Abyssal Persecutor
2x Faerie Macabre

Discard (9)
4x Duress
3x Hymn to Tourach
2x Cabal Therapy

Poisto (8)
4x Innocent Blood
4x Smother

Tech (6)
3x Bitterblossom
3x Umezawa's Jitte

SB:
- rakennellaan...

Ensinnäkin varmaan huomaa, että Wastelandit loistaa poissaoloaan. Olisi ensin tarkoitus kokeilla läjää ihan ilman ja sitten jos tuntuu että dekki niitä huutaa niin sitten kai se on ne hommattava. Suurin kysymys nyt lienee, että mennäänkö ritualeilla vai ilman? Luonnollisesti rituaalien lisääminen muuttaa pakan pelityyliä huomattavasti aggrompaan suuntaan. Faerie Macabret on kanssa vähän kyseenalaisia mainissa. Obliterator vs. Percy on kanssa sellainen ikuisuuskysymys. Percy ei kuole Dismemberiin, mutta tarvitsee sitten mainissa lappuja joilla sen saa poistettua.

Discardin kanssa on vähän tullut kujailtua myöskin. IoK on selkeästi huonompi valinta ainakin kun Duress, sillä kun ei saa foweja / planeswalkereita pois. Parempia lappuja tietysti aggroa varten, mutta mainissa on aika paljon removalia (8 sac effectia, 4 targetoitavaa ja 3 jittea) joten Duress paremmin paikkailee näitä puutteita. Thoughtseizet olisi tietysti universaali lappu, mutta pakassa on jo aika paljon lifelossia aiheuttavia kortteja suhteessa siihen faktaan että ei tämä mikään suikkari ole.

Manabase on aika vakaa. Swampit on immuuneja kaikelle nonbasic hatelle ja stifleille. Tietysti jos Confidanttia ei saa pöydässä pysymään niin näitä on aika vammasta nostella, mut minkäs teet. Mishra's Factoryiten lisäämistä olen kyllä harkinnut, mutta Gatekeeperit tahtoo 3 mustaa manaa vuorolla kolme. Puhumattakaan sitten niistä mahdollisista Obliteratoreista jotka menis noiten Percyjen tilalle.

Poissa Rhaderis

Vs: Mono B "midrange"
« Vastaus #1 : 29.11.11 - klo 11:17 »
Mainissahan on kyllä tarpeeksi poistoa Percylle. Itse olen mieltyny enemmän noihin Obliteratoreihin, mut jokainen tallaa tyylillään  :)

Hymnit nostaisin neljään, yks Smother vaikka ulos.

Liliana of the Veil on viimeaikoina loistanut omassa ei-The Gate-pakassa, suosittelen kokeilemaan.

Mitenkä pakka ratkaisee Artifact & Enchantment-ongelmat?
Oma BG oli pari vuotta sitten vielä monoB control, ja tuli hävittyä pelejä mitkä oli muuten täysin hanskassa mut esim. Ensnaring Bridge + Luminarch Ascension käänsi pelin.
Samaten Worship ja riittävästi Slivereitä (mm.Crystalline Sliver) ja scoop.
Nevinyrral's Disk oli vastauksena noihin, se kaatui kivasti Pithing Needleen.

Nämä nyt on random hankaluuksia mitä vastaan voi tulla, mut näistä ärsyyntyneenä spläshäsin vihreän ettei tarvii repii pelihousujaan tuollaisten takia  ;D

Poissa Juzam Djinn

Vs: Mono B "midrange"
« Vastaus #2 : 29.11.11 - klo 11:54 »
Artifactiteja varten ajattelin sidelle Gate to Phyrexioita ja enchantmentteja / yleensä maverikkia ja zoota yms. varten Dystopiaa. Piikit tietysti haittaa gatejen toimintaa samalla tavalla kun diskienkin, mutta onneksi discardia löytyy. Discard + Extirpate / Surgigal Extraction auttaa myöskin ikäviä faxeja tai lumouksia vastaan, ellei kyseessä ole 1-offeja esim. enlightened tutor paketilla.


Poissa Rhaderis

Vs: Mono B "midrange"
« Vastaus #3 : 29.11.11 - klo 12:08 »
Ei tuo mun BG:kään ole turvassa Needleltä, Deedi menee kivasti jumiin. Pulse sit outteina siihen.
Ja sideltä lisätään Nature's Claimeja tiettyihin matseihin.

Ja discardi ei auta siinä ku vastus topdekkaa neulan, tätä on todistettu liiankin usein..
no, kaikkea ei voi saada.


Poissa Masa88

Vs: Mono B "midrange"
« Vastaus #4 : 29.11.11 - klo 14:00 »
Itselläni on The Gate myös, ja oma lista näyttää tältä:

17 Swamp
4 Wasteland

4 Abyssal Persecutor
4 Dark Confidant
4 Gatekeeper of Malakir
4 Vampire Nighthawk

4 Thoughtseize
3 Hymn to tourach
3 Cabal Therapy
4 Innocent Blood
3 Smother'
3 Bitterblossom
2 Umezawa's Jitte
1 Sword of Fire and Ice


Itse olen tykästynyt tuohon listaan, eikä meillä sen hirveemmin edes ole eroja. Itse pelasin kanssa kolmea Jitteä aluksi, mutta sitten pudotin yhden Jiten SoFaIhin, enkä ole katunut sitä vaihdosta.

Discard paketista vielä sen verran, että se Thoughtseize/Duress/IoK kysymys riippuu täysin siitä metasta mihin olet menossa pelaamaan. Jos pelaat metassa jossa on paljon aggroa, niin IoK on parempi kuin Duress. Jos metassasi on taas enemmän Midrangea ja controllia kuin aggroa niin Duress on siinä suhteessa parempi. Thougthseizeä taas itse pelaan siitä syystä että sillä saa otettua minkä tahansa nonland-kortin toiselta pois ilman rajoituksia. Cabal therapyt lisäisin kyllä kolmeen, on meinaan itsellä ollut todella hyvä lappu, parhaimmillaan olen saanut sillä kolme korttia yhdellä castaamiskerralla, ja yllättävän monesti olen riistänyt kaksi korttia sillä pois. Tämä siis ilman flashbackiä. Paranee entisestään Bitterblossomin ja Innocent Bloodin kanssa. Duressin ja uhrattavan tokenin kanssa Therapy on aika retardi :D Lisäksi haluat varmistaa että saat ainakin yhden Therapyn Abyssal Persecutoria varten

Ländeistä sen verran että itse en enää palaisi 20 lääniin, kun olen harkinnut jopa yhden läänin lisäämistä omaan listaani. Onko tuo läänimäärä miten hyvin toiminut? Wastelandit ovat itsellä tuntuneet olevan sen verran hyviä etten myöskään niitä jättäisi pois. Mutta jos et tunne tarvetta niille niin ei ne välttämättömiä ole. Muista, että vaikkapa Tempo Threshiä vastaan jos onnistut wastettamaan Tropical Islandin ja Extirpoimaan sen pois, niin Threshin pelaaja on aika kusessa sen jälkeen :D Mishra's Factoria en itse ole tarvinnut eikä sitä koskaan ole kaivannutkaan. Bitterblossom on parempi uhkana kuin Mishra's factory, koska Blossomista on vaikeampi päästä eroon kuin wastelandille alttiista creaturesta.

Poistosta sen verran että tuolla manabasella harkitsisin jo Victim of Nightia. Sillä saa yleisesti ottaen samat nallet mitä Smotherilla, sen lisäksi vaikkapa sen Tombstalkerin taikkapa oman Persecutorin pois. Itse ajattelin testata Victimia heti kun niitä saan käsiini. Mutavault taitaakin olla ainoa johon tuo Victim of Night osuu yleisesti pelatuista pakoista johon Smother osuu. Jos metassasi pelataan paljon vaikkapa Eva greenin tyylisiä pakkoja, niin silloin Smother on kyllä parempi :D Mutta jos olet metasi ainut heavy-musta pelaaja, niin Victim of Night pudottaa aika lailla kaiken mikä pääsee lipsahtamaan peliin.

Tuosta Persecutor vs. Obliterator kysymyksestä sen verran vielä että Lekassa pelataan tosi paljon poistoa jotka eivät tee damagea, siitä syystä suosin Persecutoria. Persecutor on myös sen verran isompi että se ei kuole yksin Dismemberiin toisin kun Obliterator. Toki Persecutor vaatii sitten lappuja jolla siitä päästään eroon, mutta niitä on Juzamin listassa ainakin Gatekeeperit, Innocent Bloodit, Cabal therapyt ja tarpeen vaatiessa jopa Jitte. Jos vaihdat Smotherit Victimeihin, niin siinä on vielä yksi lappu lisää millä siitä pääsee eroon. Joten Persecutorista eroonpääsy ei taida olla se ongelma tällä pakalla, joten pysyttäytyisin Persecutorissa.

Itse varmaan jättäisin Faerie Macabret sidelle, ellei metassasi ole paljon Reanimatea. Koska muuten se graven vihaaminen ei ole niin kriittistä ellei sitten pelaa metassa jossa on paljon dredgeä ja Reanimatea. Dredgeä vastaan on parempi pelata cryptaa/Relicciä/ Nihil spellbombia taikka niiden kombinaatiota. Muuten hyviä lappuja sidelle mono mustalla:

Pithing Needle
Extirpate / Surgical Extraction
Perish / Nature's Ruin
Virtue's Ruin
Engineered Plague
Dystopia
Phyrexian Revoker
Null Rod
Ratchet Bomb
Relic of Progenitus/Tormod's Crypt/Nihil Spellbomb/Leyline of the Void
Deathmark
Deck lists and tournament results are like guns and killing people. The fact that you managed to kill somebody isn't proof that your gun is the best.

Poissa absurdimuukalainen

Vs: Mono B "midrange"
« Vastaus #5 : 29.11.11 - klo 15:05 »
Oma lista melkeen vuoden takaa:
4 Abyssal Persecutor
4 Dark Confidant
4 Vampire Nighthawk
4 Gatekeeper of Malakir

3 Bitterblossom
3 Jitte
4 Duress
2 Cabal Therapy
3 Hymn to Tourach
2 Sensei's Divining Top
2 Disfigure
2 Go for the Throat
4 Innocent Blood

19 Swamp

SB
2 Deathmark
2 Dark Ritual
3 Dystopia
3 Engineered Plague
1 Pithing Needle
1 Phyrexian Revoker
3 Leyline of the Void

Aika monta dualia tuli voitettua tällä  8)

Poissa Juzam Djinn

Vs: Mono B "midrange"
« Vastaus #6 : 30.11.11 - klo 08:23 »
Absurdimuukailaisen decklist näyttää eniten siltä, mitä itse olen ollut hakemassa. Toppi on ihan jees confidantin kanssa, mutta ilman shuffle effectejä näyttää aika heikolta. Entä Masa, millasissa tilanteissa on SoFaI ollut parempi kun Jitte?

Poissa Masa88

Vs: Mono B "midrange"
« Vastaus #7 : 30.11.11 - klo 10:16 »
Jos Vampire Nighthawk taikka Abyssal Persecutor on yksin boardissa. Nighthawk sen takia kun siitä saat muutenkin sen 4 lifeä, saat tiputettua vastustajan pieniä kavuja pois sekä saat vielä laputtaa ekstrakortteja siitä. Persecutor sen takia koska se yksinkertaisesti on 2 vuoron kello miekan kanssa. SoFaIlla varustettu creature on vissiin aika hyvä Merfolkkia taikka Goblineita vastaan, eikö? Toki Jitte on hyvä niitäkin vastaan, mutta voitpahan pelata tiukan paikan tullen sekä miekan että Jiten
Deck lists and tournament results are like guns and killing people. The fact that you managed to kill somebody isn't proof that your gun is the best.

Poissa Rhaderis

Vs: Mono B "midrange"
« Vastaus #8 : 01.12.11 - klo 18:22 »
Proxytin tuon Absurdimuukalaisen The Gate-listan (muokkauksena -2 Disfigure ja -2 Swamp, + 4 Wasteland) ja otin testiä omaa BG:tä vastaan kaverin kanssa. Sideboardeihin ei sekaannuttu.

Saldoksi seitsemästä ottelusta tuli seuraavaa: (BG vasemmalla, The Gate oikealla)
2-0
2-0
1-2
2-0
2-1
2-1
2-0

Vuorotellen oltiin pilotteina kummallakin pakalla, eli ei mitään kotiinpäin vetämistä tässä  :P

Sen mitä The Gaten toimivuudesta tarvii sanoa on että Toppi ei ollu kovinkaan hyvä kun ei ollu shufflausvehkeitä. Kiva katella 3x Swamp tai 2x waste + swamp pakan päältä kun käsi tyhjä ja Oblis riehuu..

Alkupelin discardien osuminen arvatenkin kova sana tässä matchupissa.
Kahdessa pelissä poistot riehui niin viuhaan puolin ja toisin että matsin loputtua dekeissä oli rapiat 10 lappua jäljellä.

Deedi ratkaisi lähes poikkeuksetta pelin kun sellaisen pakasta kuori. Alotuskäteen/vuoroilla 1 ja 2 sitä ei ees halunnu käteen ettei discardi vie.

Tämä ei oo mikään manifesti mun BG:tä kohtaan, mut ihan mielenkiinnosta piti testata kun paperilla näytti aika vaikeelta matchupilta. Ammattipilottia vastaan homma voi tietenki mennä toisinpäin, mut sen näkee sit jos The Gate vastaan asettuu  :)





Poissa absurdimuukalainen

Vs: Mono B "midrange"
« Vastaus #9 : 01.12.11 - klo 18:41 »
Wastelandit oli jätetty pois mun buildista muista kuin budjetti syistä. Siden jälkeen neulat (Deedeihin) voi vaikuttaa matseihin myös jonkin verran  :-\

19 swamp + 2 top piti huolen siitä ettei floodaa eikä manat kuse.


Poissa Rhaderis

Vs: Mono B "midrange"
« Vastaus #10 : 01.12.11 - klo 19:01 »
Wastelandit oli jätetty pois mun buildista muista kuin budjetti syistä. Siden jälkeen neulat (Deedeihin) voi vaikuttaa matseihin myös jonkin verran  :-\

19 swamp + 2 top piti huolen siitä ettei floodaa eikä manat kuse.

Oukei. Otin Disfiguret ulos ku ei ne tappais mun miehist ku Gatekeeperit, ja Wastelandit lisäsin ku oma manabase on vähän herkähkö disruptiolle.

Singleton neula ja revoker vois kyllä jumittaa riittäväks aikaa deedin, tosin mullaki o sidellä faksivihaa vielä lisää  :P

Kovia vääntöjä oli pelit kyllä, ei mitää läpihuutojuttua.


P.S. Liliana ylsi yhes pelis 9 counteriin  ;D en muista montako edictiä teki.
« Viimeksi muokattu: 01.12.11 - klo 19:05 kirjoittanut Rhaderis »