MtgSuomi.fi

Kortit ja pakat => Turnauspakat ja limited => Legacy => Aiheen aloitti: Lochness - 15.12.10 - klo 10:42

Otsikko: U/W Aggro
Kirjoitti: Lochness - 15.12.10 - klo 10:42
Edellinen pakka oli mikä oli joten virheestä viisampana kopion netistä pakan joka olisi tälläinen:

Creatures:
4x Fathom Seer
2x Jotun Grunt
4x Mother of Runes
4x Serra Avenger
2x Stoneforge Mystic
2x Vexing Sphinx
4x Weathered Wayfare

Spells:
2x Aether Vial
4x Brainstorm
3x Daze
4x Force of Will
2x Spell Pierce
4x Swords to Plowshares
2x Umezawa's Jitte

Lands:
1x Island
2x Plains
1x Arid Mesa
4x Flooded Strand
2x Marsh Flats
4x Tundra
3x Wasteland

Tämä pakka oli jossain päin maailmaa Legacy Openissa tullut kakkoseksi ainoastaan Survial voitti tämän pakan. Peleissä tämä on paljon parempi kuin edellinen pakkani.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: absurdimuukalainen - 15.12.10 - klo 11:10
Tunnetaan nimellä UW Tempo, Suomessakin tuota on pelattu ja tässä turnausrapsu (http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,61528.0.html), josta voi olla vinkkiä/apua.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Lochness - 15.12.10 - klo 11:51
Nettisivulla mistä minä kopsasin tuon pakan nimi oli siellä UW Aggro.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Yan - 15.12.10 - klo 13:20
Nettisivulla mistä minä kopsasin tuon pakan nimi oli siellä UW Aggro.

Nettisivu on ilmeisesti starcitygames, jossa ei deckkien nimistä tiedetä mitään. Minulle on se ja sama miksi sitä kutsutaan, mutta vuoden verran tuota deckkiä on jo UW Tempoksi kutsuttu niin aika vakiintunut se jo on. Ihan mukava deckki, jos legacy on formaattina erittäin tuttu. Haasteellinen pelata mutta palkitsee. Mutta jos kyseessä on ensimmäinen kilpailuhenkinen legacy deckki niin jättäisin kyllä suosiolla väliin. Oon tuota deckkiä ihan jonkun verran testannu ja ite en kyllä noista Sphinxeistä tykkää. Ne on toki joskus ihan mauttoman hyviä, mutta mieluummin otan kyllä sen kolmannen Vialin deckkiin ja vaikka kolmannen Spell Piercen. 3 manaa on kuitenki aika raskasta castata tässä deckissä ja myös legacyssa ylipäänsä ja kun vialia ei tässä halua kolmoseen siirtää ikinä. Fathom Seer maksaa toki 3 pöytään, mutta se onkin loppupelin korttietu pommi, ei alku pelin aggro beater niinkuin Sphinx.

Jos välttämättä haluaa tämän deckin ottaa testauksen alle, niin kannattaa ainakin testata pitkään ja hartaasti. Olen nimittäin useita kertoja katsellut, kun tätä pelataan myös todella huonosti....ja sillon se on myös äärimmäisen huono deckki.

PS: Wheel of Sun and Moon on ihana :)
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Lochness - 15.12.10 - klo 15:01
Nettisivulla mistä minä kopsasin tuon pakan nimi oli siellä UW Aggro.

Nettisivu on ilmeisesti starcitygames, jossa ei deckkien nimistä tiedetä mitään. Minulle on se ja sama miksi sitä kutsutaan, mutta vuoden verran tuota deckkiä on jo UW Tempoksi kutsuttu niin aika vakiintunut se jo on. Ihan mukava deckki, jos legacy on formaattina erittäin tuttu. Haasteellinen pelata mutta palkitsee. Mutta jos kyseessä on ensimmäinen kilpailuhenkinen legacy deckki niin jättäisin kyllä suosiolla väliin. Oon tuota deckkiä ihan jonkun verran testannu ja ite en kyllä noista Sphinxeistä tykkää. Ne on toki joskus ihan mauttoman hyviä, mutta mieluummin otan kyllä sen kolmannen Vialin deckkiin ja vaikka kolmannen Spell Piercen. 3 manaa on kuitenki aika raskasta castata tässä deckissä ja myös legacyssa ylipäänsä ja kun vialia ei tässä halua kolmoseen siirtää ikinä. Fathom Seer maksaa toki 3 pöytään, mutta se onkin loppupelin korttietu pommi, ei alku pelin aggro beater niinkuin Sphinx.

Jos välttämättä haluaa tämän deckin ottaa testauksen alle, niin kannattaa ainakin testata pitkään ja hartaasti. Olen nimittäin useita kertoja katsellut, kun tätä pelataan myös todella huonosti....ja sillon se on myös äärimmäisen huono deckki.

PS: Wheel of Sun and Moon on ihana :)

Sphinxit ovat kalliita mutta yksi kortti discardissa ja kolme seuraavalla vuorolla on ihan kiva. Toisaalta Sphinxit voisi myös jättää pakasta pois korkean manan takia. Viali on tässä aika korkeassa roolissa joten voisihan tuon Sphinxin ottaa pois ja laittaa tilalle Vialin ja Spell Piercen. Mutta eikös tämä Wheel Of Sun And Moon ole sidekortti reanimaattoria ja dredgeä vastaan? En pelaisi mainissa mutta pitäisin sidessä.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Yan - 15.12.10 - klo 16:20
Nettisivulla mistä minä kopsasin tuon pakan nimi oli siellä UW Aggro.

Nettisivu on ilmeisesti starcitygames, jossa ei deckkien nimistä tiedetä mitään. Minulle on se ja sama miksi sitä kutsutaan, mutta vuoden verran tuota deckkiä on jo UW Tempoksi kutsuttu niin aika vakiintunut se jo on. Ihan mukava deckki, jos legacy on formaattina erittäin tuttu. Haasteellinen pelata mutta palkitsee. Mutta jos kyseessä on ensimmäinen kilpailuhenkinen legacy deckki niin jättäisin kyllä suosiolla väliin. Oon tuota deckkiä ihan jonkun verran testannu ja ite en kyllä noista Sphinxeistä tykkää. Ne on toki joskus ihan mauttoman hyviä, mutta mieluummin otan kyllä sen kolmannen Vialin deckkiin ja vaikka kolmannen Spell Piercen. 3 manaa on kuitenki aika raskasta castata tässä deckissä ja myös legacyssa ylipäänsä ja kun vialia ei tässä halua kolmoseen siirtää ikinä. Fathom Seer maksaa toki 3 pöytään, mutta se onkin loppupelin korttietu pommi, ei alku pelin aggro beater niinkuin Sphinx.

Jos välttämättä haluaa tämän deckin ottaa testauksen alle, niin kannattaa ainakin testata pitkään ja hartaasti. Olen nimittäin useita kertoja katsellut, kun tätä pelataan myös todella huonosti....ja sillon se on myös äärimmäisen huono deckki.

PS: Wheel of Sun and Moon on ihana :)

Sphinxit ovat kalliita mutta yksi kortti discardissa ja kolme seuraavalla vuorolla on ihan kiva. Toisaalta Sphinxit voisi myös jättää pakasta pois korkean manan takia. Viali on tässä aika korkeassa roolissa joten voisihan tuon Sphinxin ottaa pois ja laittaa tilalle Vialin ja Spell Piercen. Mutta eikös tämä Wheel Of Sun And Moon ole sidekortti reanimaattoria ja dredgeä vastaan? En pelaisi mainissa mutta pitäisin sidessä.

Wheel on vitsi, lue vaikka tuo raportti niin ehkä se sieltä aukeaa :) ja Sphinx on tosiaan hyvä jos se menee juuri noin niinku unelmissa, mutta kun formaatissa pelataan stoppia ja path to exilee suhteellisen runsaasti niin voi jäädä kortit saamatta. Kortti on siis hyvä ja pelaisin sitä ihan mielelläni tässä deckissä, jos sille oikeasti olisi tilaa. Minun mielestäni ei ole.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Karhumies - 20.12.10 - klo 23:59
Periaatteessa tällä dekillä pitäisi osata pelata hyvin että pärjää, sillä erilaisia mekaniikkoja siitä löytyy runsaasti. Mutta tuo SCGn kakkonenkin oli kuulemma tehnyt aimo kasan pelivirheitä turnauksen aikana ja itsekin olen elävä esimerkki siitä, että pakka on sopivassa metassa nin tehokas että huonompikin pilotti pystyy sillä pärjäämään. Aluksi kannattaa opetella ainakin se miten beginning of upkeep (= age counterit) toimii, että saa Sphinxistä järkevän määrän kortteja takaisin ja miten Jötunin upkeep cost on mahdollista maksaa. Comp rules dokumentti on hyvä apu tämän kanssa. Jiten teksti kannattaa myös lukea useampaan kertaan, koska pakka käyttää Jiten nappuloita tarpeen mukaan kaikkeen eikä todellakaan ainoastaan pumppaukseen. Merfolkkia vastaan ei sitten kannata laittaa ainuttakaan Islandia tiskiin, etteivät rutjakkeet hyödy islandwalkistaan -> MoM+Serra tai pelkkä Jötun pitäisi saada aikaan tappavia blokkeja. Niin, ja morphattu Fathom Seer pystyy koppaamaan Etched Championin.

Survivalille dekki ei pärjännyt kunnolla missään vaiheessa, ja tuossa SCG:n turnauksessa ei kuulemma ollut osunut surviksia vastaan ennen finaalia(?) Ensi vuoden alusta voimaan astuva Survivalin bännäys lupaa siis hyvää.

Kaikesta huolimatta dekin sideboardi vaatii harkintaa. SCG:n peluri oli ottanut omia vapauksia SB-listan kanssa, koska virallinen SB on yli vuoden vanha ja pahasti eltaantunut.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Hopo - 21.12.10 - klo 11:59
Merfolkkia vastaan ei sitten kannata laittaa ainuttakaan Islandia tiskiin, etteivät rutjakkeet hyödy islandwalkistaan

Tätä neuvoa ei kannata noudattaa jos haluaa pelata Fathom Seeriä. Yksi dekin combat-trickeistä on juurikin nostaa Gush-nallella islandit käteen ja blokata kalat kivasti. Tämä tuskin toimii enempää kuin kerran samaa vastustajaa vastaan, mutta monella on aluksi tuossa kohtaa sokea piste, varsinkin jos dekki ei ole tuttu ja näkee Fathom Seerin ensimmäistä kertaa.

Dekkihän on lähes puhdas kala, eli häirintää, korttietua ja pieniä miehiä. On niitä helpompiakin pakkoja, mutta tämä kyllä mahdollistaa monenlaista kikkailua. Ei siis kannata pelata darrassa/päihtyneenä.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Lochness - 06.02.11 - klo 14:54
Mietin tässä että pitäisikö ottaa Sphinxit pois ja laittaa tilalle Sea Draket. Kahden ländin nostot käteen ei ole paha juttu 4/3 lentävästä ukosta jonka mana kosti on kaksi väritöntä ja yksi sininen.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: IRIAD - 06.02.11 - klo 15:04
Mietin tässä että pitäisikö ottaa Sphinxit pois ja laittaa tilalle Sea Draket. Kahden ländin nostot käteen ei ole paha juttu 4/3 lentävästä ukosta jonka mana kosti on kaksi väritöntä ja yksi sininen.
Jep, menetät hullusti tempoetua ja itket kun stoppi tai boltti vie miehen. Rehellisesti Sphinxit on imho parempia, Fathom Seerit kusee landitempoa jo niin pahasti ettei lisää tarvita.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Lochness - 06.02.11 - klo 15:26
Mietin tässä että pitäisikö ottaa Sphinxit pois ja laittaa tilalle Sea Draket. Kahden ländin nostot käteen ei ole paha juttu 4/3 lentävästä ukosta jonka mana kosti on kaksi väritöntä ja yksi sininen.
Jep, menetät hullusti tempoetua ja itket kun stoppi tai boltti vie miehen. Rehellisesti Sphinxit on imho parempia, Fathom Seerit kusee landitempoa jo niin pahasti ettei lisää tarvita.

Entäs Serendib Efreet?
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Genesis - 06.02.11 - klo 17:40
Mietin tässä että pitäisikö ottaa Sphinxit pois ja laittaa tilalle Sea Draket. Kahden ländin nostot käteen ei ole paha juttu 4/3 lentävästä ukosta jonka mana kosti on kaksi väritöntä ja yksi sininen.
Jep, menetät hullusti tempoetua ja itket kun stoppi tai boltti vie miehen. Rehellisesti Sphinxit on imho parempia, Fathom Seerit kusee landitempoa jo niin pahasti ettei lisää tarvita.

Entäs Serendib Efreet?

Jos haluat pelata Efreettiä ja Sea drakea samassa deckissä niin kannattaa vaihtaa deckkiä. Laita googleen haku "Faerie Stompy" niin saat uuden deckin mikä toimii paremmin kuin noiden lisääminen tähän deckkiin.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Lochness - 06.02.11 - klo 19:12
Mietin tässä että pitäisikö ottaa Sphinxit pois ja laittaa tilalle Sea Draket. Kahden ländin nostot käteen ei ole paha juttu 4/3 lentävästä ukosta jonka mana kosti on kaksi väritöntä ja yksi sininen.
Jep, menetät hullusti tempoetua ja itket kun stoppi tai boltti vie miehen. Rehellisesti Sphinxit on imho parempia, Fathom Seerit kusee landitempoa jo niin pahasti ettei lisää tarvita.

Entäs Serendib Efreet?

Jos haluat pelata Efreettiä ja Sea drakea samassa deckissä niin kannattaa vaihtaa deckkiä. Laita googleen haku "Faerie Stompy" niin saat uuden deckin mikä toimii paremmin kuin noiden lisääminen tähän deckkiin.

En minä sentään Efreettejä ja Sea Drakea rupea molempia pelaamaan pakassa. Minä tässä mietin mitä laitan Sphinxien tilalle koska Sphinxit eivät ole monessa otteluissa loistaneet vaan olleet jopa haittana. Sea Drakea en laita koska Fathom Seerit jo muutenkin haittaavat ländipolitiikkaa. Efferetit tekevät yhden vahinkoa vuorossa, mutta koska pelaan varmaan niitä vain kahta kappaletta niin yhdellä damagella ei ole väliä.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Genesis - 06.02.11 - klo 19:50
Mietin tässä että pitäisikö ottaa Sphinxit pois ja laittaa tilalle Sea Draket. Kahden ländin nostot käteen ei ole paha juttu 4/3 lentävästä ukosta jonka mana kosti on kaksi väritöntä ja yksi sininen.
Jep, menetät hullusti tempoetua ja itket kun stoppi tai boltti vie miehen. Rehellisesti Sphinxit on imho parempia, Fathom Seerit kusee landitempoa jo niin pahasti ettei lisää tarvita.

Entäs Serendib Efreet?

Jos haluat pelata Efreettiä ja Sea drakea samassa deckissä niin kannattaa vaihtaa deckkiä. Laita googleen haku "Faerie Stompy" niin saat uuden deckin mikä toimii paremmin kuin noiden lisääminen tähän deckkiin.

En minä sentään Efreettejä ja Sea Drakea rupea molempia pelaamaan pakassa. Minä tässä mietin mitä laitan Sphinxien tilalle koska Sphinxit eivät ole monessa otteluissa loistaneet vaan olleet jopa haittana. Sea Drakea en laita koska Fathom Seerit jo muutenkin haittaavat ländipolitiikkaa. Efferetit tekevät yhden vahinkoa vuorossa, mutta koska pelaan varmaan niitä vain kahta kappaletta niin yhdellä damagella ei ole väliä.

Jos tuo lista on vielä sama kuin aloitusviestissä niin laittaisin vain 2x Stoneforge Mysticiccejä sisään enkä mitään efreettejä mitkä ovat suoraan huonompia tässä deckissä.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Yan - 07.02.11 - klo 02:45
kaksi Sphinxiä ovat yleisesti hyväksytty "flex slot" ...ihan totta, että voit pelata siinä about mitä vaan ja se ei luultavasti vaikuta deckin toimintaan juuri mitenkään. Ite tykkään pelata siinä kuitenki jotain millä on väliä. Stoneforgejen nostaminen neljään on mun mielestä aika heikko ratkaisu myös, koska useamman kun yhden nostaminen on melko turhaa...tupla jitet on hirmu hyviä ja silleen. Minun ratkaisu? Noh, varmaan jokainen joka tätä on pelannut tai ymmärtää jotain, niin tajua että AEther Vial on 'aika' hyvä. Totta, että tässä deckissä niitä ei halua kun sen yhden, mutta sen haluaisi mielellään vaikka joka pelissä. 3 on parempi kuin 2, 4 on liikaa. Sitten jää enää se 1 siinä haluaa pelata jotain, mitä on jo deckistä, ja mielellään sinistä, koska sinisten korttien määrä deckissä on todella vähäinen FoWia ajatellen (edellen Stoneforget neljään on heikko ratkasu) ...vaihtoehdoksi jää mun mielestä lähinnä yksi lisä Spell Pierce... tai sitten voi laittaa sen Spinhxin, mutta ite en tykkää.

Drake ja Efreet ei kuulu tänne, väärä deckki.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Triack - 07.02.11 - klo 02:49
kaksi Sphinxiä ovat yleisesti hyväksytty "flex slot" ...ihan totta, että voit pelata siinä about mitä vaan ja se ei luultavasti vaikuta deckin toimintaan juuri mitenkään. Ite tykkään pelata siinä kuitenki jotain millä on väliä. Stoneforgejen nostaminen neljään on mun mielestä aika heikko ratkaisu myös, koska useamman kun yhden nostaminen on melko turhaa...tupla jitet on hirmu hyviä ja silleen. Minun ratkaisu? Noh, varmaan jokainen joka tätä on pelannut tai ymmärtää jotain, niin tajua että AEther Vial on 'aika' hyvä. Totta, että tässä deckissä niitä ei halua kun sen yhden, mutta sen haluaisi mielellään vaikka joka pelissä. 3 on parempi kuin 2, 4 on liikaa. Sitten jää enää se 1 siinä haluaa pelata jotain, mitä on jo deckistä, ja mielellään sinistä, koska sinisten korttien määrä deckissä on todella vähäinen FoWia ajatellen (edellen Stoneforget neljään on heikko ratkasu) ...vaihtoehdoksi jää mun mielestä lähinnä yksi lisä Spell Pierce... tai sitten voi laittaa sen Spinhxin, mutta ite en tykkää.

Drake ja Efreet ei kuulu tänne, väärä deckki.

Jos dekkilistassa näkyy Aether Vialeita eri määrä kuin 0 tai 4, on dekki automaattisesti tehty väärin.

Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Yan - 07.02.11 - klo 02:55


Jos dekkilistassa näkyy Aether Vialeita eri määrä kuin 0 tai 4, on dekki automaattisesti tehty väärin.



Muuten täysin totta, paitsi jo deckki on UW Tempo. Sanon, että tämä on niitä asioita mitkä pitää itse kokea.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Karhumies - 07.02.11 - klo 05:37
Jos ei niistä Sphinxeistä tykkää, niin olisin sitä mieltä että
1x Aether Vial (tai utility-ländi)
1x sininen kortti, joka lähinnä pitchaa FoWiin

Kolmas AEther Vial on normaalisti paras valinta korvikkeeksi. Jos kuitenkin haluaa pelata metavalintana 1x main deck Karakasta (tai jopa Maze of Ithiä), en keksi mitään muuta cutattavaa sellaisen tieltä kuin Sphinxin #2.

Sininen kortti voi olla vaikkapa Spell Pierce, Spell Snare, Vesuvan Shapeshifter, Sower of Temptation tai Jace, the Mind Sculptor. Ovat joka tapauksessa kaikki Sphinxiä huonompia. Oma valintani olisi varmaankin 1x Coralhelm Commander, koska se tulee Vialista kakkosella ja siitä saa leveloitua 4/4 lenturin, jollaista dekki tarvitsee.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Hopo - 07.02.11 - klo 10:27
Kysykää mitä mike-a pelaa flex-sloteissa ja pelatkaa niitä. Sphinx on joko loistava tai susihuono, suosittelen jotain mikä on sen sijaan aina hyvä. Jace on muuten jees, mutta epäilen että 4 manaa on vähän raskasta raapia kasaan. Ja dekki kaipais ehkä enemmänkin nopeutta kuin lisää hitsausta.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Triack - 07.02.11 - klo 19:25


Jos dekkilistassa näkyy Aether Vialeita eri määrä kuin 0 tai 4, on dekki automaattisesti tehty väärin.



Muuten täysin totta, paitsi jo deckki on UW Tempo. Sanon, että tämä on niitä asioita mitkä pitää itse kokea.

Tuossa nyt ei ole mitään järkeä, etenkin kun UW Mutsi on eri Vialeita pelaavista dekeistä suunnilleen ainoa joka pelaa brainstormeja, joilla pääsee ylimääräisistä vialeistä kätevästi eroon. Samaan aikaan Fathom Seerien ja dazejen ansiosta UW mutsi myös hyötyy kaikista eri dekeistä eniten aktiivisesta Vialista.

Röyhkeästi väitän että kokemuksesi ja johtopäätöksesi on vääriä, mutta toki en ole itse tuhlannut vuotta pelaamalla ko. dekkiä.  
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: mike-a - 07.02.11 - klo 21:00
tämä deckki ei tosiaan halua pelata enempää kuin 2:hta vialia :D deckin mekaniikka ei ole sellainen että se haluaa saada aina sen vialin alkukäteen.

Gobbot, kala ja GW nallet ovat asia erikseen. Tämä deckki ei puske miestä samaan tahtiin :)

Itse pelaan ns. vapailla sloteilla:
knight of the white orchidia ja ylimääräistä spell pierceä

Buildi on toiminut ainakin omasta mielestäni vakuuttavasti.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Lochness - 07.02.11 - klo 21:01
tämä deckki ei tosiaan halua pelata enempää kuin 2:hta vialia :D deckin mekaniikka ei ole sellainen että se haluaa saada aina sen vialin alkukäteen.

Gobbot, kala ja GW nallet ovat asia erikseen. Tämä deckki ei puske miestä samaan tahtiin :)

Itse pelaan ns. vapailla sloteilla:
knight of the white orchidia ja ylimääräistä spell pierceä

Buildi on toiminut ainakin omasta mielestäni vakuuttavasti.

Entäs neljäs Daze? Toimiiko se myös hyvin?
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: mike-a - 07.02.11 - klo 21:28
tämä deckki ei tosiaan halua pelata enempää kuin 2:hta vialia :D deckin mekaniikka ei ole sellainen että se haluaa saada aina sen vialin alkukäteen.

Gobbot, kala ja GW nallet ovat asia erikseen. Tämä deckki ei puske miestä samaan tahtiin :)

Itse pelaan ns. vapailla sloteilla:
knight of the white orchidia ja ylimääräistä spell pierceä

Buildi on toiminut ainakin omasta mielestäni vakuuttavasti.

Entäs neljäs Daze? Toimiiko se myös hyvin?
ei toimi omasta mielestäni, spell pierce on suositeltavampi siihen slottiin jos countteria haluaa.

ps. melkein kaikki osaa pelaa  dazen ympäri :D
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Triack - 07.02.11 - klo 21:54
tämä deckki ei tosiaan halua pelata enempää kuin 2:hta vialia :D deckin mekaniikka ei ole sellainen että se haluaa saada aina sen vialin alkukäteen.

Gobbot, kala ja GW nallet ovat asia erikseen. Tämä deckki ei puske miestä samaan tahtiin :)

Itse pelaan ns. vapailla sloteilla:
knight of the white orchidia ja ylimääräistä spell pierceä

Buildi on toiminut ainakin omasta mielestäni vakuuttavasti.

Vaikka tuntuukin vähän siltä että tappelen tuulimyllyjä vastaan kun lähden tälle linjalle, mutta kovasti haluaisin kuulla perusteluja sille, miksi: A) Vialia ei aina halua aloituskäteen? ja B) Miksi juuri 2, eikä esim. mitä tahansa muuta lukua, koska kakkonen on dekkilistassa vähän sellainen lukumäärä, että sen lukumäärän pelaaminen vaatii jo vähän perusteluja, etenkään kun kyse ei ole todellakaan fillerkortista.

Missä tahansa pidettävässä kädessä Vial parantaa kättä huomattavasti, ja edelleen tämä dekki ei kärsi niin pahasti pahamaineisesta "triplavial, no action" noususta kuin kaikki muut Vial dekit.

Asiaa voi kysyä myös näin: Miksi juuri tämä dekki haluaisi pelata kahta tai kolmea Vialia, kun jokaikinen muu Vial dekki pelaa suoraan neljää Vialia, eikä tuon lukumäärän leikkaamista edes harkita fiksujen pelaajien keskuudessa? Mikä tässä dekissä on se juttu, valaiskaapa Don Quijotea?
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: mike-a - 07.02.11 - klo 22:23
tämä deckki ei tosiaan halua pelata enempää kuin 2:hta vialia :D deckin mekaniikka ei ole sellainen että se haluaa saada aina sen vialin alkukäteen.

Gobbot, kala ja GW nallet ovat asia erikseen. Tämä deckki ei puske miestä samaan tahtiin :)

Itse pelaan ns. vapailla sloteilla:
knight of the white orchidia ja ylimääräistä spell pierceä

Buildi on toiminut ainakin omasta mielestäni vakuuttavasti.

Vaikka tuntuukin vähän siltä että tappelen tuulimyllyjä vastaan kun lähden tälle linjalle, mutta kovasti haluaisin kuulla perusteluja sille, miksi: A) Vialia ei aina halua aloituskäteen? ja B) Miksi juuri 2, eikä esim. mitä tahansa muuta lukua, koska kakkonen on dekkilistassa vähän sellainen lukumäärä, että sen lukumäärän pelaaminen vaatii jo vähän perusteluja, etenkään kun kyse ei ole todellakaan fillerkortista.

Missä tahansa pidettävässä kädessä Vial parantaa kättä huomattavasti, ja edelleen tämä dekki ei kärsi niin pahasti pahamaineisesta "triplavial, no action" noususta kuin kaikki muut Vial dekit.

Asiaa voi kysyä myös näin: Miksi juuri tämä dekki haluaisi pelata kahta tai kolmea Vialia, kun jokaikinen muu Vial dekki pelaa suoraan neljää Vialia, eikä tuon lukumäärän leikkaamista edes harkita fiksujen pelaajien keskuudessa? Mikä tässä dekissä on se juttu, valaiskaapa Don Quijotea?

Sanoisin, että suurin syy siihen ettei uw kaipaa vialia on se, että game plan on ylensä tämä:
Turn 1:
plainssi/fetch/tundra tiskiin ja wayferer
-> lähetään pilaamaan vastustajan manoja ja gainataan board controll.

-> vakiinnutetaaan omat miehet tiskiin ja suojellaan niitä

-> voitetaan avengerilla ja/tai jittellä

Viali hidastaa tätä prosessia. Kun alotuskädessä kuitenkin aina on 1cc kortteja joista mieluiten halua castata sen wayfererin. Monet pelaavat jopa 3mea vialia. Muistaakseni tästä oli ihan mm-tason pelaajat tehneet artikkelin ja olivat testailleet vialien määrää pakassa ja päätyneet siihen että 2 toimii parhaiten.

Tämä ei ole verrattavissa muihin vial-pakkoihin jotka haluavat kaikki miehet tiskiin heti. Esim kalan plääni on aivan toinen, kala yrittää mennä aggropläänille. UW-tempo ei ole niin nopea vaan idea on controlloida peliä ja pelata vahvoja miehiä ja voittaa lopuksi jitten avulla.

Lisäksi et halua koskaan pitchaa fanton seeriä vialiin. Viali on hyvä kortti ja usein sitä haluaa pelatakkin 4jää varsinkin aggropakoissa :) itse seison pakalla pelaneena sillä yleisellä kannalla, ettei uw-tempo kaipaa/tarvitse niin montaa vialia.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: paavo3 - 07.02.11 - klo 23:16
Muistaakseni tästä oli ihan mm-tason pelaajat

Helou! And Kalle Sundberg.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Karhumies - 08.02.11 - klo 02:39
Lisätään edelliseen Vial-keskusteluun, että UW Tempo haluaa Vialin kahteen saadakseen yksittäisen, pelin ratkaisevan miehen countereista läpi (Stoneforge Mystic, Serra Avenger). Etenkin vastustajan endissä Vial->Mystic, upkeepin jälkeen aktivoinnilla Jitte tiskiin, equip ja ajolle on melkoinen pelinkääntäjä. Alkupelissä sen sijaan stabiloidaan yleensä T1 Wayfarer + Wasteland -synergialla tai T1 Mother of Runesilla, jotka ovat usein jopa Vialia kovempi ykkösturnin play tässä dekissä.

Merfolk ja Goblin haluavat useimmiten heti pieksulle, jolloin Vialeilla saadaan aikaan "ilmaista manaa" = nopeampi kello. Nämä dekit hyötyvät IMO UW Tempoa enemmän useasta Vialista yhtä aikaa, ja haluavat myös rampata niitä ylöspäin Tempoa enemmän (Merfolk 2 mutta Merrow Reejerey 3, Goblin 3 mutta G.Ringleader 4). Jolloin tuplavialista voi olla peräti enemmän hyötyä kuin haittaa, koska sillä saadaan lisää buustia alkupeliin ja midgameen. UW Tempo taas pyrkii korttietuun, ja toisen vialin nostaminen samassa pelissä on melko usein kuollut kortti, joka voisi ennemmin olla vaikkapa se kolmas Spell Pierce.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Yan - 28.02.11 - klo 16:20
Pelailin poro tourin karsinnan puolihuolimattomasti UW:llä... ja kun kyseessä ei ollut kovin tärkeä turnaus niin testailin kahta Sphinxiä flex sloteissa ja täytyy myöntää, että turnauksen jälkeen: I'm a believer! Olivat hyviä, aina.

Matseista ei sen enempää kun että 1-0-3 menin :D

Enchantress 1-1-1
Dredge 2-1
Zoo 1-1-0
TES ID (2-1)

Deckki on edelleen hyvä mutta suht hidas, aika paljon täytyy arvioida onko realistisesti mahdollisuuksia voittaa vai pitääkö säästää aikaa ja scooppailla enchantmentteihin. (esim Enchantressin voi voittaa deckkaamalla jos counteroi city of solituden, voitot ja replenishit ja pyörittelee omia kortteja takas gruntilla jne) Ei mulla hirveesti muuta sanottavaa noista kisoista kyllä ole, vähän floppas koko eventti.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: mishrasfart - 18.03.11 - klo 10:59
Oma buildi on erilainen, mutta toimiva  (ks alh.)

kokemukset

2 x vial = oikea määrä ainakin tässä
sphinxit = ei ole toiminut kertaakaan -> pathit tilalle, paljon enemmän hyötyä irti
2 x mystic = toiminut tähän asti ( + 1 enlightened tutor )

Creatures: 16
4x Fathom Seer
2x Jotun Grunt
4x Mother of Runes
4x Serra Avenger
2x Stoneforge Mystic



Spells: 22
1x enlightened tutor
2x Aether Vial
4x Brainstorm
4x Daze
3x Force of Will
4x Swords to Plowshares
2x path to exile
1x Umezawa's Jitte
1 x sword of fire and ice (usein parempi kuin jitte kortinvedon ansiosta, riippuu tilanteesta)

Lands: 22
(ei wasteja)
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Yan - 18.03.11 - klo 11:49
Voi tosiaan olla, että Sphinx ei ole niin hyvä jos deckistä poistaa ylivoimasesti parhaan korttietu vehkeen, eli wayfarerin. Mistä päästäänkin siihen, että mikä ylipäätään oli ideana Wayfarereiden poistossa ja landien lisäyksessä? + ei wasteja? Kiinnostaisi ihan oikeasti että miksi ei, kun näyttää lähinnä siltä, että deckki floodaa aika usein ja niille kädessä oleville ländeille ei ole mitään käyttöä... (pöydässä ne ei tee mitään)
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: mishrasfart - 18.03.11 - klo 12:23
No tuota, mainitsinkin että buildi on erilainen. Enkä sano, että tämä olisi parempi tai huonompi. Ja se on vielä testissä.

EDIT: 1. miksi pitäisi pelata niinkuin muut?

2. LD-taktiikka ei maistu (kusee Gx pakkoihin)

3. = Preferoin ->t1 mutsi/viali/poisto

Fathom seerien kanssa kädestä täytyy löytyä tarpeeksi ländiä iskeä tiskiin. (näiden kaveksihan voisi koittaa 2 x kor skyfisher)

Brainstormilla voi myös lykkiä turhaa ländiä pakan päälle.

Pystyn myös pitämään pelin kasassa pelkät basic-ländit pelissä -> wastet turhia mua vastaan

:I
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Yan - 18.03.11 - klo 14:35
No tuota, mainitsinkin että buildi on erilainen. Enkä sano, että tämä olisi parempi tai huonompi. Ja se on vielä testissä.

EDIT: 1. miksi pitäisi pelata niinkuin muut?

2. LD-taktiikka ei maistu (kusee Gx pakkoihin)

3. = Preferoin ->t1 mutsi/viali/poisto

Fathom seerien kanssa kädestä täytyy löytyä tarpeeksi ländiä iskeä tiskiin. (näiden kaveksihan voisi koittaa 2 x kor skyfisher)

Brainstormilla voi myös lykkiä turhaa ländiä pakan päälle.

Pystyn myös pitämään pelin kasassa pelkät basic-ländit pelissä -> wastet turhia mua vastaan

:I

1. Testailu tekee hyvää, sanonpahan vain, että tuo Wayfarer on aika läpikotaisin testattu ja hyväksi havaittu.

2. Ei kuse, sillon ei ole mitään syytä lähteä sille linjalle. Monia muita deckkejä vastaan se onkin sitten vaan suora voitto.

Deckkihän ei oikeastaan tarvitse kuin 3 ländiä pöytään missään tilanteessa. Basicceja on muuten deckissä kolme, ne saa fetchattua. Tämä ei ole mun mielestä mitenkään heikompi wastea vastaan kun deckki missä olisi 20 basiccia. Okei, on tilanteita kun pelaat Tundran ja se wastetaan pois, mutta useimmiten peli ei siihen kaadu.

Lähinnä siis pointtina: En usko, että mikään matchup paranee sillä, että otat 5 spelliä pois ja lisäät 5 ländiä. Deckki pyörii oikeasti ihan käsittämättömän pienellä ländimäärällä.

Mutta vähän rakentavuutta mukaan, jos oikeasti et halua sitä wayfareria ja wastea deckkiin, niin on toki muitakin suuntia. Sillon voisin suositella edelleen parin ländin ja Fathom Seereiden karsimista pois. Sillon deckki olisi myös enempi topicin nimen mukainen, eli UW aggro. Fathom Seer ei meinaan ole ihan mauton kortti, minkä voi tunkea jokaseen siniseen deckkiin. Se on loistava UW Tempossa, koska sillä saa kätevästi Wayfarerin taas aktiiviseksi. Swordia voisin itsekin kyllä testata, Jitte on tosin lähes aina parempi mutta onhan se testaamisen arvoista onko ne muutamat kerrat sen pelaamisen arvoisia.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: mishrasfart - 18.03.11 - klo 15:05

1. Testailu tekee hyvää, sanonpahan vain, että tuo Wayfarer on aika läpikotaisin testattu ja hyväksi havaittu.

2. Ei kuse, sillon ei ole mitään syytä lähteä sille linjalle. Monia muita deckkejä vastaan se onkin sitten vaan suora voitto.

Deckkihän ei oikeastaan tarvitse kuin 3 ländiä pöytään missään tilanteessa. Basicceja on muuten deckissä kolme, ne saa fetchattua. Tämä ei ole mun mielestä mitenkään heikompi wastea vastaan kun deckki missä olisi 20 basiccia. Okei, on tilanteita kun pelaat Tundran ja se wastetaan pois, mutta useimmiten peli ei siihen kaadu.

Lähinnä siis pointtina: En usko, että mikään matchup paranee sillä, että otat 5 spelliä pois ja lisäät 5 ländiä. Deckki pyörii oikeasti ihan käsittämättömän pienellä ländimäärällä.

Mutta vähän rakentavuutta mukaan, jos oikeasti et halua sitä wayfareria ja wastea deckkiin, niin on toki muitakin suuntia. Sillon voisin suositella edelleen parin ländin ja Fathom Seereiden karsimista pois. Sillon deckki olisi myös enempi topicin nimen mukainen, eli UW aggro. Fathom Seer ei meinaan ole ihan mauton kortti, minkä voi tunkea jokaseen siniseen deckkiin. Se on loistava UW Tempossa, koska sillä saa kätevästi Wayfarerin taas aktiiviseksi. Swordia voisin itsekin kyllä testata, Jitte on tosin lähes aina parempi mutta onhan se testaamisen arvoista onko ne muutamat kerrat sen pelaamisen arvoisia.
[/quote]


Ihan asiallisia kommentteja, onkin ehkä väärin sanoa, että mun versio olis enää aggro. t1 ja t2 periaatteessa kontrol-painotteinen ja t3-> alkaa painostus

Eikös melko useita pakkoja vastaan kuitenkin wayfarerit ole liian hitaita?
Sitten, wastelandillä, suuri mahdollisuus nostaa vain 1 länd joka on wasteland= mulligan?

Itse koitin suunnitella ton version mahdollisimman toimintavarmaksi ja sillä mulligoinnit onkin tippunut aika pieneen.
En ole itse pelannut ko. pakkaa vastaan, mutta toi suora voitto kuullostaa aika kovalta =) mutta toisaalta jos pakalla on pärjätty niin pakko kai se on pakko uskoa. Metassa taidetaan kuitenkin pelata paljon "pienen ländimäärän omaavia pakkoja", joista suuri osa on erikoisländejä. Teempä siinäkin itse poikkeuksen -> etu?

Fathom seer on asia erikseen, niin kova kuin se useimmiten onkin, sitä ei silti halua pelata alkuvuoroilla, jolloin 4 mahdollisesti liikaa, jolloin myös ländimäärää voisi pudottaa.
Mitä sitten parin ländin /yhden seerin tilalle laittaisi, onkin sitten kysymysmerkki ainakin näin äkkiseltään itselle.

ps. swordia kannattaa testata
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Yan - 18.03.11 - klo 16:06
Ainakin voisin kuvitella, että ilman wasteland kikkailuja nuo Stoneforge Mysticit on yksi tärkeimmistä korteista, jopa neljään kipaleeseen asti. Sillon voi myös pelata myös lisänä esim basilisk collaria, kuten jotkut DnT buildit tekevät. Eikä se DnT:n Mangara-Karakas synergiakaan huono ole jos haluaa testata, alkaa vaan mennä todella kauas jo alkuperäisestä. Huomaa myös että kun ruvetaan cuttaamaan sinisiä kortteja, niin mennään tässä deckissä hyvin vaarallisille vesille hyvin nopeasti. Mulla on UW Tempossa ollut se n. 18 sinistä korttia ja se on kyllä aikalailla minimi että FoWit toimii.

Ja niin tosiaan, aktiivisena pysyvä Wayfarer on hyvin monia legacy deckkejä vastaan gg. Jos vastustajan deckki rajoitetaan pelkkään alkupeliin niin kauaksi aikaa, että se kuivuu kasaan, niin peli on usein jo voitettu. Wayfarer myös takaa niin kovan korttiedun, että kaasu loppuu todella harvoin (tässä auttaa myös tietysti Seer ja Sphinx). Itse en tosiaan alkuun tykännyt sphinxistä yhtään mutta nyt suuremman testauksen jälkeen se on ollut todella toimiva ja hyvin harvoin kuollut.

Yhden ländin käsi jossa on pelkkä wasteland, on kyllä useimmiten mulligan. (wasteland, vial, fow, sininen kortti, 2x mutsi, avenger) = lähtisin. Mutta wayfarerin kanssa puolestaan yhen ländin käsi on ihan mahdollinen jos se tekee valkoista... Joskus silloin aikoinaan kun tällä deckillä tosissaan harjattiin niin se perustui nimenomaan siihen että järjestään kaikki aliarvioivat wayfarerin suoritus kyvyn ja sitä ei poistettu heti.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: mishrasfart - 22.03.11 - klo 13:56
Sitten tietysti uudet sarjat on tarjoilleet meille maukkaat haukat. Esim. kuukkaconissa näkyi UW ykköspaikalla, jossa käytettiin naakkoja.

Haukat kävi mulla mielessä jo alunperinkin ja ajattelin testailla niiden kanssa lähiaikoina. Sitten kieltämättä pakka vyöryy taas uW linjoille (valkoinen on mun kirous) -> fowit alkaa olee lähtövalmiina.

Onko mana leak liian hidas tälläisessä pakassa!? (tai perinteinen counterspell)
Liialliinen määrä daze / force spike- tyylisiä counttereita alkaa haisemaan jo epävarmalta.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Yan - 22.03.11 - klo 15:11
Jep, hyvinhän ne Öhmanin haukat näky pärjäävän. Lähes aina on näyttää lentävä beater stoneforgen hakemille miekoille. Mutta kaikessa rehellisyydessä se oli vähän eri deckki kun nuo wayfareriin perustuvat listat. Mutta tuo ois varmaan oikein hyvä jos haluaa lähtee ihan tommoselle puhtaalle fish linjalle. Toisaalta ei voi myöskään oikein yhden turnauksen perusteella sanoa että naakat on auto include...riittää että osuu hyvät matsit kohdalle ja pelaa hyvin.

Itse sanoisin ei noille kahden manan counterspelleille, legacy on vaan aivan liian nopea formaatti.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Lochness - 08.05.11 - klo 21:39
Vexing Sphinxin tilalle olen miettinyt vaihtoehtoja ja ne olisi joko Mirran Cursader tai Court Hussar. Mitä korttia kannattaa teidän mielestä pelata?

Mirran Crusader
+ Jitte ja Double Strike ovat yhtä kuin nutsit
+ Pysäyttää Tarmon
- Ei voida laittaa FOW:in mukana exileen
- Vaatii kaksi valkoista manaa

Cour Hussar
+ Vigilance
+ Fiksaa kortinnostoa
- Heikompi kuin Mirran Crusader
- Jos haluaa miehen peliin niin tarvitaan valkoista manaa
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: barros - 08.05.11 - klo 23:01
Serendib Efreet
Sea Drake
White Shield Crusader
Kira, Great Glass-Spinner
Echo Mage - Counterspell/poistoihin vastaus
Mistblade Shinobi - Yllätys momentin säilyttämiseksi eli Ninjitsulla voisi olla synergiat sopivan "cr. enters the battlefield" lapun kanssa
Thada Adel, Acquisitor - Mieluummin Sidellä saat faksin
Augury Adept - laputusta
Mangara of Corondor - Poistaa permanentin

2-3 vuoron droppeja kannattaa miettiä muiltakin osin, sillä vaikuttavat pelin kulkuun juurikin ratkaisevasti. Tasapaino ja statsit kertovat vähän suuntaa-antavasti, mihin päin kannattaisi koostumusta lähteä muuttamaan yleensä kannattavaksi.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Scooter - 11.10.11 - klo 17:29
Onko tämä dekki nykyään pelattava?
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: Lochness - 11.10.11 - klo 17:37
Onko tämä dekki nykyään pelattava?

Jos osaat pelata dekkiä niin kyllä, mutta sille ihmiselle joka ei ole pelannut Legacya paljon niin en suosittele tätä dekkiä sille, koska tämä dekki on hyvin kikka painoitteinen dekki. Olen nähnyt tästä FOW:ttomia versioita joissa pelataan Spellstutter Spritejä ja jotkut versiot varmaan myös pelaavat Snapcaster Magejakin.
Otsikko: Vs: U/W Aggro
Kirjoitti: mishrasfart - 11.10.11 - klo 19:09
Itse vaihdoin WB:hen missteppien lähdettyä :-)