Teemallisesti kuulostaa oikein rehevältä maaperältä. Toisaalta, Kalevala ja viikkarimytologiat menevät sen verran ristiin, että harkitsisin pysyttäytymään joko-tai. Yleisiä teemojahan voi käyttää kummassa vaan.
Nykyäänhän WotC tosiaan laajentaa omaa maailmaansa hyödyntäen oikean maailman myyttejä, mutta itse henkkoht tykkäsin kovin Arabian Nightsista, joka ammensi suoraan lähdemateriaalista.
Pari huomiota sekalaisessa järjestyksessä. En keskity wordingeihin tai rarityihin sen kummemmin, koska ne eivät liene vielä näin alkuvaiheessa oleellisia. Niissä on aika tiukat lainalaisuudet.
1. Nimillä on merkitystä. Onko "The Wounded Angel" oikeasti yhden manan sorcery, vai jonkunlainen legendary creature? Onko "Lantern in the Night" instantti vai artifakti? Olisiko "The Garden of Death" legendary?
2. Postausten templatoinnin kannalta, "2G" on ystävällisempi lukea kuin "2 Colorless Mana, 1 Green Mana".
3. Sampo tekee vain kahdenlaisia toksuja, flavor loss. (Jotkut) pelaajat ovat tosi tarkkoja näistä pienistä yksityiskohdista.
4. Väreillä on iso merkitys mekaniikoissa. Otetaanpa esimerkiksi efekti "Tap target creature. The controller of that creature may sacrifice a permanent to untap that creature. Otherwise, exile that creature." Musta on ehdoton ykkönen sacrificessa, vaikka yleensä säkkääki creatureita eikä permanenteja. Valkoinen exilöi ja täppää. Sininen myös täppää, muttei exilee tai säkkää. Olisiko kyseessä siis vaikkapa mustavalkoinen instantti tai sorcery? Nope, sinivihreä sorcery.
5. Jotkut mekaniikat ovat tosi vaikeita saada toimimaan, esimerkiksi "treat all creatures in play and in graveyard as creatures in graveyard and in play until end of turn for purposes of other sources" tuo mukanaan niin kamalat sääntöviidakot etten usko sen olevan kannattavaa. Lisäksi tuo estää kaikkien "sacrifice a creature"-mekaniikkojen balanssin, koska ne käytännössä inffittävät tämän kanssa suoraan.
6. Settiä kokonaisuudessaan on vaikea arvioida ilman visual spoileria (= kuvagalleria helpommin luettavista korteista). Esimerkiksi noi punaiset ukot (yhen manan 2/1 haste ilman downsidea unkkina?) ovat aika hurjia. Tällä hetkellä esimerkiksi sinisiä lappuja on tasan yhden sorceryn ja yhden faksin verran.
Suosittelen lukemaan ja kuuntelemaan Mark Rosewaterin
artikkeleita ja
podcasteja. Niistä saa hyvän kuvan siitä mitä asioita MTG:n suunnittelussa otetaan huomioon. Josset mitään muuta jaksa, niin katso edes saman miehen muutaman vuoden takainen GDC-presis
"Twenty Years, Twenty Lessons Learned".
Yhtenä esimerkkeinä, hänen mantransa on "if your theme isn't at common, it's not your theme". Siitä jatkaen, mehukkaiden rarejen miettiminen on mukavaa puuhaa, mutta siinä vaiheessa kun suunnitellaan settiä, täytyy ottaa huomioon myös ne lähes-pelattavat drafticommonit (olettaen että setti on suunniteltu myös draftattavaksi) ja saada vielä teema natsaamaan niihin.