Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Turnausraportti Legacy Nationals 28.10.2023 1. sija ja Mestaruuden uusinta  (Luettu 1371 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mokomoko

Valmistautuminen Nationalsseihin on pitkä. Pelaan paljon modoa, yritän rikkoa Legacyn mm. 8 Cast varianteilla ja erilaisilla Stompyillä, joissa on mainissa 4x Sphere of Resistance ja dekki pelaa kaikki creaturet cavernista. Koitan myös olla puhumatta prosessista liikaa edes ketuille, jotta mahdollisesti löytynyt pino on sitten täysi yllätys itse kisoissa. Tohtori Teräksen Brewilabra ei kuitenkaan tuota mitään riittävän hyvää ja päivän koittaessa käsissä on RW Iniative ja viime vuonna voittoon kantanut vanha sotaratsu 8 Cast. Molemmat ovat liigoissa menneet ihan hyvin, mutta Challenget olen lahonnut aivan säännöllisesti, joten fiilis ei ole kummastakaan kovin hyvä. 8 Cast on kokenut vähän evoluutiota viime vuodesta, draw 2 lappuja on poistettu, mainiin on laitettu Patchwork Automationit ja draw engineen luottamisen sijaan dekki nojaa enemmän "T1 automaton, kasa baubleja ja saga perään, hakataan sut paskaks" planiin. Dekkiä kutsutaankin välillä Patchwork Stompyksi.

Menen trialin ihan roskiin 2-3 RW iniativellä. Varsinkin Trialin viimeinen matsi Heinosen Papupataa vastaan on ihan kaameaa. Dekki tuntuu hirveältä ja päätän pelata sitä toista stompyä huomenna. Olen sivutoiminen kuvataitelija, joten pyöritän mattokauppaa trialin aikana. (seuraava taidenäyttelyni "Kaiken kauniin on kuoltava" on Hervannan kirjastossa 15.1.2024 - 28.1.2024. IG löytyy nimeltä: drsteel_art )

Aamulla saan turnaushenkilökunnalta kyydin kotoa kisapaikalle, on myös mukava nähdä jengiä jota ei ole nähnyt vuosiin. Muutenkin tunnelma on taas lämmin.

Se toinen stompy näyttää tältä:
4 Ancient Tomb
4 Seat of the Synod
4 Urza's Saga
2 Otawara, Soaring City
1 Spire of Industry
1 Island
4 Lotus Petal
4 Chalice of the Void
4 Urza's Bauble
3 Mishra's Bauble
3 Mox Opal
2 Metallic Rebuke
3 Thoughtcast
4 Force of Will
1 Pithing Needle
1 Shadowspear
1 Aether Spellbomb
4 Patchwork Automaton
4 Emry, Lurker of the Loch
2 Sai, Master Thopterist
3 Kappa Cannoneer
1 Thought Monitor

// Sideboard : 15
SB: 1 Haywire Mite
SB: 1 Hurkyl's Recall
SB: 2 Faerie Macabre
SB: 2 Force of Negation
SB: 3 Dismember
SB: 1 Brazen Borrower
SB: 1 Soul-Guide Lantern
SB: 1 Mindbreak Trap
SB: 1 Hydroblast
SB: 2 Orcish Bowmasters


R1: Kaarle Tukia, Ruby Storm

Näin Kaarlen pelaavan pinoa trialissa ja en usko miehen vaihtaneen pinoa. 
G1: Ei oikein löydy interaktiota ja lopulta mies pyörii mut pois, 48 naamaan Fiery Confluencesta. Helppoa ja hauskaa.

G2 ja G3, counteroin enginepalan ja onnistun lyömään vastustajan pois ennenkuin mies pääsee tekemään kauheasti.

Sidetys: +2 Fon, hydroblast. Cuttaan jotain baubleja tjs. mikään ei ole tässä matsissa erityisen huonoa. Kenties neulan targetteja on vain se torvi Birgin takana?

2-1 --> 1-0


R2: Jaakko Kivenheimo, 8 Cast

Epäilen miehen olevan 8 Castillä, koska en tiedä häneltä mitään muita dekkejä. Avauskädessä on tuplafow ja joku uhka? Uskon näiden riittävän pitkälle jos olen miehen dekin suhteen oikeassa.

G1: Vastustaja aloittaa ja sieltä tulee kasa baubleja. Counteroin alun uhan (muistaakseni Emry), pääsen tokeneille? ja lopussa mulla on toinen fow vastustajan kappaan. Jossain vaiheessa Jaakko pelaa chalicen nollalla jossain vaiheessa matsia,
mutta onnekseni en nosta enää yhtään nollacosteria.

G2: Ei oikein muistikuvia, mutta muistaakseni mulla oli vaan parempi hanska vastustajalla ja Dismember Emryyn.

Sidetys: Olen hakannut tätä matsia jonkun tuhat kertaa modossa ja ainakin suunnitelma on selvä. + Hurky's Recall, +3 Dismember +2 Orcish Bowmaster, ulos Chalicet, joku bauble.

2-0 --> 2-0


Ville Kaukoranta, RUG

Oletan Kaken vääntävän jotain UWR kontrollia, joten olen vähän yllättynyt kun tämä aloittaa volcanic DRC. Näissä peleissä pelaan varmaan huonoiten koko päivänä. On nälkä ja väsyttää, lasken väärin, kämmin triggereitä. Kake myös toteaa ennen pelejä vitsillä "jos haluat vielä saada koirasi takaisin ni sun on paras hävitä." :)

G1: Saga tokenit vie pelin.

G2: Mulla on ok boardi ja peli on aika tasan, mutta Kake resolvaa päivän ainoan meltdownin. Kaikki sulaa ja häviän. "mulla oli kädessä vielä toinen" "kiva juttu :)"

G3: Saan tokenit isken toiselle keihään käteen, Kakella tupla DRC, druidi ja Kake cantrippaa vimmatusti (kaksi DRC:tä pöydässä avittaa tätä lapioiden roskaa dekistä gravelle) yrittäen löytää meltdownia, joka voittaisi pelin. Pelaa murktiden, mutta mulla on siihen fowi. Kake on tapped out, lasken sen jälkeen tunnin ja totean lopulta jos bounceen druidin ni tokenit tekee 13 tasarahan ja ajan miehen pois. Kake on nähnyt tän noin tunti sitten ja tarjoo käden kun saan vihdoin homman maaliin.

Sidetys: +3 Dismember, Brazen Borrower, +2 Orc Bowmaster. En tuo Foneja, koska en ne osuvat tasan Meltdowniin ja sisällä on jo rebuket. (mietin Soul-Guide Lanternia, pelin jälkeen jutellaan ja todetaan, että sitä ei varmaankaan kannata tuoda matsiin. G3:n olisin tosin voittanut helpommin jos se olisi ollut sisässä, olisin voinut hakea sen sagalla ja saada DRC:t taas pieniksi ja blokata ne rikki) Leikkaan Emryjä, koska ne kuolevat delveriä vs. mm kaikkeen.

2-1 --> 3-0


Ruokatauko ja sit juostaan Kaken kanssa Duoon kauppaan hakemaan kolmioleipiä ja proteiinijuomia. Muistellaan myös vanhaa kunnon "Nuija ja tosinuija" matsia SF:stä vuosien takaa, jossa Kake dazee mun elrazia, pöydässä untapped Eye of Ugin ja Urborg (muut landit tapissa), Kake ei tajua, että voisin maksaa ja en itse tajua, että voisin maksaa. Ollaan muuten tosi hyviä tässä pelissä. :)


Jaakko Vuorinen, MonoB

Hämeenlinnan hieno herrasmies pelasi viime vuonna Oopsia, enkä oikeasti tiedä millä mies on liikkeellä. Vaikka Jaakko epäilee, että Ketun tiedustelu varmaan tietää millä hän on liikkeellä näin ei kumminkaan ole (kelle voi valittaa??? :) )

Tää matsi ei ole mielestäni kauhean hyvä, plus dekin korttipooli on tosi laaja, joten on vaikea sanoa mitä kaikkea Jaakon dekki on syönyt.

G1: Pidän vähän huonon käden missä on kumminkin fowi, koska pelkään Oopsia. Kohta paljastuu kumminkin MonoB. Hitsataan G1 joku 30+ minuuttia kun Jaakko pääsee sillan taakse karkuun. Otawara on neulottu, joten mun ainoo mahku voittaa on löytää sai, tehdä kopterit ja ajaa niillä toinen pois. Jaakko hakkaa mut hitaasti pois dauthilla jolla on Shadowspear. Ajan aina muutamaa pistettä takaisin, mutta homma on pelkkää tappiota. Tää peli ois vaan pitänyt tajuta skuuppaa nopeammin. Toki kohtalon ivaa että se etten skuuppaa pelastaa mut tappiolta, koska oltaisiin ehditty pelata se G3 loppuun.

G2: Mulla on nopeat sagat ja constructit käy toteaa hyvää yötä.

G3: Molemmat mullaa vitoseen, kumpikin aloittaa G1 saga go. Lisävuorot alkaa kun eka token on kentällä, teen nopean laskun mihin ei tarvita tohtorin papereita, että en voi voittaa tätä. --> Kilpikonnapuolustus. Haen omasta sagasta Spellbombin. Jaakko pelaa vielä toisenkin sagan equippaa Shadowspearin ja tarjoo ajoja, bounceen keihäällisen tokenen ja tuplablokkaan toisen, jotta väki vähenee. Lopulta kumpikaan ei ehdi voittaa ja kätellään se tasuri.

Sidetys: +3 Dismember, Brazen Borrower. Muistaakseni Fonit? Leikkaan Draw 2 efektejä ja baubleja, koska olen varma Jaakon pelaavan örkkejä.

1-1-1 --> 3-0-1


R5: Juha Hakala, MonoW Hammertime

2-0
Tunnistan taas nimen ja muistan miehen ajaneen monoW hammeria. Kuvittelen matsin olevan suosiollinen, mutta olen nähnyt sivusta miehen suorittaneen pinolla erittäin nopeita ja siistejä tappoja, joten en aio aliarvioida tätä tippaakaan. Muistan myös katsoneeni sivusta edellistä turnausta, jossa mies Mana Tithesi vastustajan suohon, joten kelaan et täytyy koittaa välttää tätä "Mom, I want Daze" "We have Daze at home" korttia.

G1: Fowitan T2 Stoneforge Mysticin, laitan fowiin Sain, jätän hanskaan Kapan, koska kädessä on tuplatombit ja erittäin suuri toivo päästä superkilpparille.
Peli olisi tosiaan voinut mennä toisin jos Juha olisi tuplawastennut heti alussa mut manoilta, mutta hänellä on vain yksi valkoinen landi wastelandien lisäksi, joten hän antaa Tombbien olla ja pääsen kuuten manaan tai siis neljään ja pariin metallikiveen, ja summonoin kilpikonnan. Se on salamannopea, puskee puolustuksen läpi erehtymättömästi vuorosta toiseen ja voittaa juoksukisan mulle.

G2: Pääsen alussa neulomaan retrofitten foundryn sagasta pöytään tulleella neulalla ja manat lahoaa koska mox opal ei saa kolmatta faksia kun tokenia ei tehty responssina. Lopussa ollaan racessa Kaldra + cranial plating. Mulla kaks automationia ja saga token 9/9. Mietin vähän blokkeja, mutta Kaldralla on trample, joten luulen että tällä ei ole väliä. Törmäilyautot kenoon, käteen jää otawara. Seuraavalla vuorolla sit tulee letaalit. Mies equippaa platingin, on muuten pisteelleen letaalit jos toi laite menee läpi. Hyvin pelattu siis multa... Bounceen tokenin ja Juha näyttää kädestä mana tithen, joka ei tee mitään ja kätellään.

Sidetys: +3 Dismember, Hurky's Recall, Brazen Borrower. Leikkaan kaikkea tasaisesti baubleja, moxin, monitorin.

2-0 --> 4-0-1


R6: Samu Katainen, Rhinos

Kehun Samun komeaa black metal paitaa ja mies vastaa "maassa maan tavalla". Muistelen tämän voittaneen viime kettulekan ajamalla sarvikuonoja.
Itse peleistä en kauheasti muista, pelasin mm. Chalicea nollalla.

G1: Samu hakkaa mua Elvish Spirit Guidella, Borrowerilla ja Boolla, mut onnistun jäämään eloon ja voittaa tän kisan kilpikonnalla vaikka joudunkin haaskaamaan yhden ajovuoron ajaessa Hamstereita tekevän planeswalkerin pois.

G2: Hämärää on, muistan lopusta Samun pelaavan Lorien Revealedin viidellä manalla kun yrittää hakea Force of Vigoria, joka pelastaisi, ei löydä ja pääsen ajamaan miehen pois.

Sidetys: +2 Fon, +2 Dismember + Brazen Borrower -2 baubleja -1 Mox Opal -1 Thought Monitor ja joku vielä ei muistikuvaa mikä tuli napattua.

2-0 --> 5-0-1


R7: ID. Käyn Subissa hakemassa ruokaa. Päivän eka lähelle oikea ateria. Katselen pelejä, varsinkin "finaali" Ave vs Jonttu on loistavaa viihdettä. Juttelen ihmisten kanssa top8:n dekeistä.


QF:
Jere Ruohonen, Rhinos

Ei mitään koppia mitä mies pelaa. Luulin ennen roundia, että tiedän kaikki top8 dekit. Väärin luultu.

G1: Aloitan Tomb Chalice yhdellä, tropical island. Olen jo tyytyväinen kunnes vastus laittaa sarvikuonot tropista DHL:n kyytiin. Matsista olisi ehkä irronnut voitto jos olisin pelannut chalicen nollalla sokkona. Mulla on Emry ja automaton kellottamassa hitaasti. Emry saa Fire:stä ja jollain vuorolla tulee ajoon vastauksena sarvikuonot. Fowitan sarvikuonoja, siihen tulee foni. Pelaan Cannoneerin mutta sitten tulee toiset sarvikuonot ja joo siihen hajotaan.

G2: Aloitan Chalice nollalla ja spellbomb. Vastus ei tee mitään, mulla on hanskalla kilpikonna ja nollan fakseja, drawaan niitä lisää joka vuoro. Mietin alunperin chalicen pelaamista myöhemmin just tän takia, mutta apinamat into kuonot tuntu huonolta ajatukselta. Mun endissä Chalice menee Brazen Borroweriin, vuorolla Shardless Agent sarvikuonot. Sit vuorollani pelaan Kapan, nollan faksit kädestä ja perään chalicen nollalla. Rhinot tuijottaa mun konnaa, eivät lähde. Lähden ajelee koska kilppari ajaa toisen pois ja bomb poistaa kyllä yhden, Main kakkosella pelaan Emryn. Kuonot ajaa bakkiin, yks menee pommiin. Saan ottaa vuoron ja vastus pelaa Force of Vigorin, maksaa wardin ja multa lahoo kappa ja chalice, Pelaan Kappan takaisin, joka on onneksi heti isompi kuin sarvikuono. Pelaan sagan perään. Kappa voittaa racen.

G3: Vastustaja aloittaa land, rhinot postiin. Pelaan faksiland, spellbomb, endis tulee Force of Vigor, onneksi on Force of Will. Seuraavalla pelaan Emryn ja chalicen nollalla, Emryyn tulee fire ja bounceen sen takaisin käteen turvaan pommilla. Pelaan Emryn takaisin. Sitten Emryyn tulee Fury ja nyt sen on mentävä. Rhinot tulevat postista päin seinää kun chalice on yhä pelissä. Passaillaan vuoroja, taisin nostaa nollan manan fakseja, ylläri ja vastus ei löydä mitään. Boseiju hajoittaa Chalicen ja lopulta tulee rhinotkin dismemberöin toisen. Toinen rhino ajaa päin kahdessa napissa olevaa Sagaa, en tiedä mikä homma. Dismemberöin senkin, ja teen tokenin vasta endissä. Token bouncetaan eli tämä homma. Teen toisen tokenin upkeepissä. sille keihäs. Emry menee fowiin. Token kisaa seikkailulta tulleen borrowerin kanssa, mutta se on isompi ja sillä on Shadowspear. 

Sama sidetys kuin edellisessä pelissä.

2-1


SF:
Joonas Eloranta, UB Scam

G1: Playlta, mun eka vuoro on tomb, manaa neula, joka menee fowiin, Chalice ykkösellä ja Emry. Ehdin hakata Joonaksen kahteen automationilla kunnes vastapuolelle tulee rölli ja murktide. Emry menee Edictiin. Tuijottelukisa jatkuu ja pelaan chalicen kakkosella. Löydän Sain, mutta en faksia. Sitten löytyy uusi Emry ja saan vihdoin castittyä Cannoneerin haudasta ja homma on selvä.

G2: Mulla on jokaisessa keeppaamassani avauskädessä Tomb + Chalice. En tosin pidä seiskaa joka matsi. Kakkospelin seiskan keeppi on yksi päivän mokista, käsi on aivan liian huono drawilta, onneksi Joonaksella on aivan nutsit mulligan kutosesta, joten millään ei ole mitään väliä. Kuolen T1 Grief + anoimointi, T2 Trollicyclaus + animointi.

G3: Aloitan chalicella, sitä fowataan, fowaan takaisin. Sit t2 tulee Null Rod, pelaan Cannoneerin perään. Narset, löytää Fonin, ajan Narsetin pois. Mietin tässä et olisiko oikein vain ajaa päähän? Joonaksen vastaukset Kappaan ovat 2x Edict, joita en halua löytyvän. Kappa ajalee, on letaalit, kun Sagasta saa tokenin, mutta tulee Dress Down ja toinen jää yhteen koska Kappa ei saa bonusnappia. Chalice bouncataan, Brainstorm, ojentaa käden.

Sidetys: +3 Dismember, Brazen Borrower. Ulos: Draw 2:ia + jotain baubleja.

2-1


Finaali:
Max Sjöblom

Finaali olikin ainoa peli, jossa dekki yski ihan oikeasti. G1 ja G2 ei vaan löydy countereita tai oikein mitään mikä vaikuttaa mihinkään.

G1: Mullaan matsissa huonoon kutoseen, harmikseni en näy foweja tai rebukeja. Maxilla on T1 tappo veiliprotectionilla, joten ei se yksi olisi edes riittänyt.

G2: Mullaan vitoseen, sekin on metallista ripulia. Max pitää kutosen. Pelaan chalice nollalla, Emry. Emry millaa neljä landia. Sitten Emry hakkaa muutaman vuoron, totean et tää on 20 vuoron kello. Muutaman vuoron päästä tulee endiin Hurky's Recall. Mulla on Saga napissa ja Emry. Mietitään pitkään mitä tehdään, lopulta tulee Song of Creation. land pass. Plan on siis nostaa spellit ja pelaa niitä päin chalicea, nostaa jokaisesta kaksi korttia kunnes nousee Tendrils ja voittaa. Menen drawille, counteria ei löydy vieläkään, nostan toisen Chalicen. Kelaan et eihän tää hyvältä tunnu, mutta menen samalle master planille, joka on tähän mennessä tuonut 2 Nationals voittoa, Top4 2019 Eternal Weekendin Vintagessa, Top8 2019 MKM Ghentin Legacyssä... Eli "Pelaa Chalice ja toivo tosi paljon". Pelaan Chalicen ykkösellä ja nollalla pöytään. ...Ja Max nostaa kuudesta nostosta viisi landiä. Dekissä oli seitsemän landia. Nostan vielä MindBreak Trapin, mitä ei tarvita kun Tokenit ja Automation ajavat Maxin pois. "Taitavaa Magicia Juhis, taitavaa", Voitto mulle.

G3: Keeppaan seiskan, Max mullaa viiteen. Mun avauskäsi on Fow, Fon, Mindbreak Trap, land, petal, 2x Automaton. Nostan heti Ancien Tombin ja saan pelattua toisen automationin. Aloitan hakkailut, jossain vaiheessa Max pelaa Hurky's Recallin muhun, fowaan. Sit on jo letaalit seuraavalla vuorolla, ja Max pyörähtää into Ad Nauseam, totean "odota, mietin millä tän counteroin" Max toteaa "tää ei kuulosta hyvältä" pelaan trapin, jotta käteen jää Fon + sininen lappu. Vaikka siis peli on selvä, koska pöydässä on letaalit ja toisella ei ole kortteja. Ja uusin mestaruuden!

Sidetys: +2 Fon, +2 Bowmaster, Mindbreak Trap. Ulos: Yhdet baublet, Needle, ei muistikuvia mitkä kaksi.

2-1

Loppuillan erittäin tärkeä tieto on, että kippoon mahtuu 5x 0,4 kaljaa. Baarimikko epäilee, että tuleekohan toi juotua, mutta ei ilmeisesti tunne kettuja lainkaan ja kymmenen minuutin päästä kipossa ei ole kaljaa. Ilta jatkuu aamuneljään jolloin totean ratikan kulkevan tunnin päästä ja käytän vuoden parhaat 15€ ja otan taksin kotiin. Hauva on Kakella viikonlopun, joten yli-innostuneen metelöinnin ja pomppimisen sijaan kotona odottaa vain kolmen kollin puolisotilaallinen rivistö, joka on kiinnostuneempi nappulatäydennyksestä kuin siitä että sama metallipytty, jonka vein peleihin palaa takaisin. Vanhin tosin nuuhkii kippoa epäilevänä, mutta toteaa sitten syömisen kiinnostavan enemmän. Menen nukkumaan. Aamulla totean menneeni jostain syystä nukkumaan sohvalle ja kaikkien kissojen nukkuvan päälläni. Mietin illalla olevan modossa Legacy Challengen ja ajavani 8 Castiä siinä. :)

Kiitokset Team Ketun turnausorganisaatio. Ei voi kuin ihailla ammattimaista turnausjärjestämistä, ero esim. edellisen Magic-reissun turnauksiin Italiassa oli kuin yö ja päivä. Kiitos myös tuomareille, korttimyyjille ja jokaiselle joka tuli pelaamaan, te kaikki teette tämän tapahtuman. Jos muistan jotain tilanteita tai kortteja väärin niin päivä oli pitkä ja vahingot tahattomia.

Ps. "Taitavaa Magicia, taitavaa", on viittaus ja kunnianosoitus Tero Laurilan Youtubesta löytyviin pokeripätkiin. En ole itse keksinyt tätä mahtavaa lausahdusta. :)
« Viimeksi muokattu: 30.10.23 - klo 17:17 kirjoittanut Mokomoko »