Spoiler alert!
Värien lajittelun jälkeen aloin ensimmäisenä tutkia niiden yleistä vahvuutta. Tässä vaiheessa koko valkoinen väri (huolimatta Neck Snapista ja Crib Swapista) ja suurin osa mustasta lensi romukoppaan. Harmillisesti ainoat poistot tuntuivat olevan viiden hintaisia, jollain tavalla rajoittuneita tai sekä että.
Sininen houkutteli aluksi suuresti Mulldrifterin, runsaiden semihyvien keijujen ja kalojen sekä poistoa leikkivän Glimmerdust Napin ansiosta. Jotenkin kokonaisuus ei vain miellyttänyt ja näin suunnilleen kaikilla ympärilläni runsaat isot lihat, joille pikku keijukaiseni olisivat vain aamupalan eturuoan lisuke. Mustalle kävi samoin; oikeasti pelihaluja herättivät lähinnä Weed Stranglet ja Shriekmaw, pienemmässä määrin Warren Pilferers, jonka synergioita Changelingien kanssa ei käynyt kiistäminen.
Mutta sitten silmäni osuivat punaiseen. Elemental siellä, toinen täällä, Elemental-manavehje ja Harbinger kylkeen ja vieläpä poistokin oli Elemental! Sieluni - myyty. Entä vihreä? Meh! Changeling Titanhan on tietysti Elemental! Niin on Briarhornkin! Ja Changelingien (sekä Runed Stalactiten) ansiosta Crush Underfootini on aivan tör-keen hyvä! Nath's Eliten ansiosta ne eivät välttämättä edes tarvitse tramplea Soulbright Flamekinilta!
Mehustelin enemmän tai vähemmän hiljaa mielessäni kolmosvuoron 7/7 beatterin mahdollisuudella, kun kaksi Vivid-ländiä osuivat silmiini ja splashin mahdollisuus hiipi mieleen. Shriekmaw... ELEMENTAL! Mulldrifter... ELEMENTAL! Herranjestas että on herkullista! Vielä kylkeen vähän Elf-synergioita ja homma on siinä. Totuuden nimissä on pakko sanoa, että tein pakan rakennuksessa virheen tai pari, mutta heitetäänpäs lista liekkeihin ensin:
8 Forest
6 Mountain
Island
Vivid Crag
Vivid Marsh
Mulldrifter
Shriekmaw
Dolmen Gate
Runed Stalactite
Changeling Berserker
Consuming Bonfire
Crush Underfoot
Flamekin Harbinger
Incandescent Soulstoke
Inner-Flame Igniter
Lash Out
Smokebraider
Soulbright Flamekin
Briarhorn
Changeling Titan
2 Gilt-Leaf Ambush
Jagged-Scar Archers
Kithkin Daggerdare
Kithkin Mourncaller
Lignify
Lys Alana Huntmaster
Nath's Elite
Mikä meni pieleen?
- Jagged-Scar Archers oli useimmiten 3 manan 1/1 ilman relevanttia kykyä. To-del-la harva vastustaja pelasi mitään lentävää, ja silloinkin Archer joko ei suvainnut näyttäytyä tai ei muuten vaan tehnyt mitään. Ideanahan oli, että kahden Ambushin, Huntmasterin, Eliten ja Changelingien avulla vehje olisi yleensä noin 3/3. No eipä ollut.
- Kithkin Daggerdare oli myös useimmiten 2 manan 1/1 irrelevantilla kyvyllä. Näkyvissä olevien combat trickien ympäri osaa pölhömpikin vastustaja pelata, ja pumppauskykyä taisi tulla käytettyä tasan kerran - jolloin hyökkäävä mies poistettiin alta.
Miten korjaisin?
- Adder-Staff Boggartin olisi pitänyt olla mainissa Daggerdaren tai Archerin paikalla. Potentiaalinen kahden manan 3/2 sisäänrakennetulla scry 1 -ominaisuudella = good stuff. Muutenkin clash-korttien arvostus nousi silmissäni huikeasti päivän mittaan.
- Oakgnarl Warrior jäi alkuperäisessä buildissa sidelle ja tuli sieltä mainiin aina välillä. Toisinaan dekkiin pääsi myös Needle Drop. Warriorin pois jättämiseen oli syynä ihan se, että dekissä oli jo neljä 5-droppia, eikä sinänsä lihaisalla 5/7 vigilance-trample-Treefolkilla ollut juuri synergioita näyttää muun dekin kanssa. Välillä se tietysti voi dominoida pöytää ihan yksinäänkin. Needle Drop taasen on ns. "situational at best". Halpa cantrip on kuitenkin aina halpa cantrip, jonka vuoksi se joskus pääsi mukaan.