Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Perustietoa Highlanderistä kiinnostuneille (Saksalainen)  (Luettu 39525 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pyyhttu

Formaatista yleensä: http://www.highlandermagic.info

Highlander on veikeänä casual- ja keittiöpöytävaihtoehtona tuttu useimmille pelaajille, missä isoja pakkoja yhdistää se että vain yksi kortti per slotti basic ländejä lukuunottamatta on sallittu. Tämä lienee formaatin yleisesti hyväksytty määritelmä mutta siihen yhtäläisyydet yleensä loppuvatkin ja houserulesit sekä neuvottelu säännöistä, pakan koosta, bännilistasta (tai sen järkevyydestä) saattavat ottaa vallan. On 80 kortin extended highlanderiä, 80-100 kortin highlanderiä legacyn bännilistalla, judgejen kahvitaukoformaatti EDH:ta (yleensä moninpeliä) kuin ainoata virallista Modon digitaalista Singletonia. Löytyypä vielä alaskan oma EDH variantti. Vaihtoehtoja siis riittää mikäli tämä ei uppoa.

"Highlander saksalaisittain" on siis vain yksi muoto Highlanderistä joka eroaa muista mm. sillä, että se on suhteellisen suosittu casual-turnausmuoto Saksassa, josta se on hiljalleen levinnyt Suomeen. Formaattia on pelattu vuodesta 1999 saksanmaalla, ja usein siis varsin kilpailullisessa muodossa. Vaikka eri highlanderit yleisesti ovatkin sanktioimattomia ja puhtaasti casual formaatteja, joiden pääpaino on (ja aina kuuluukin olla) hauskanpidolla, niitä voi pelata myös enemmän tosissaan ja analysoiden.

Suomessa tietääkseni ensimmäisen highlander-turnauksen järjesti Jaakko Mäkelä (Llewar) 11.8.2007 Ropeconien viimeisenä päivänä, jolloin osallistujia oli 27 pelaajaa. Lyhyt raportti turnauksesta ja vastasyntyneestä "metasta" löytyy formaatin saksankielisiltä foorumeilta.

Pakan suunnittelu:

Mitä buildeja on tarjolla? Mitä pelaisin? Montaa ländiä pelaan? Mitkä laput rokkaavat tässä formaatissa? Meta? 42?!?

Osaako kukaan selittää, että mikä tuossa Highlanderissa oikein viehättää? Eihän tuossa saa mitään järkevää läjää aikseksi muuta kuin pelaamlla hirveätä määrää tutoreita. Voinpa kuvitella, että ei kauheasti muut värit kuin sininen ja musta kannata.

Yleisesti haasteet miellyttävät eli miten saat rakennettua järkevän pakan noilla reunaehdoilla. Highlanderissa pääsee myös pelaamaan niitä vanhojen blokkien suosikkikortteja, jotka ovat rotatoituneet eivätkä ole riittävän vahvoja Extendedissä ja Legacyssa.

Highlanderissä pääsee/joutuu siis pelaamaan muitakin kortteja jotka ovat rotatoituneet vanhoista sanktioiduista formaateista ulos tai eivät normaalisti sanktioitua dekkiä rakentaessa saa riittävästi huomiota. Kun huomataan, että aikaisemmin hyvinä pidetyt kortit eivät välttämättä ole niin pelattavia (Cranial Extraction, Accumulated Knowledge, Meddling Mage) niin tällöin vastaavasti tilalle nousee uusia helmiä paikkaamaan vajetta (Crumbling Sanctuary, Bribery, Tainted Pact...). Muutamat kortit paranevat hieman (Candles of Leng) toiset taas pysyvät kuonana (Pale Moon).

Jos sattuu omistamaan Portalin "redundancy-lappuja" (esim. Ravages of War, Lu Xun, Scholar General, Fire Ambush etc.) niin nyt niitäkin voi pelata vastaavien Armageddonin, el duncon ja Volcanic Hammerin rinnalla. Legacymiehille ainakin White Staxxin Ravages of War on tuttu vastaveto Extirpatelle (jota ei tosin highlanderissä ymmärrettävistä syistä pahemmin pelata). Portalilla on muitakin helmiä tarjottavana highlanderille, kuten Control of the Court RG-madnesiin, Strategic Planning Dredgeen/Reanimateen, Rolling Earthquake yleissiivojana controlleihin, Jungle Lion Stompyyn ja Personal Tutor sekä Grim Tutor komboihin.

Korttipooli on siis erittäin laaja joten pidempi kokemus pelistä ei ole pahitteeksi: tarvitset tietoja aikaisemmista arkkityypeistä ja vieläpä joka formaatista. Koska jokaiseen dekkiin tulee suuri määrä eri kortteja, joskus jopa 100 uniikkia lappua buildista riippuen, vie pakan suunnittelu sekä rakennus väkisinkin aikaa. Laaja korttipooli ja suuri määrä eri vaihtoehtoja joita voi pakassa kokeilla, pakottavat opettelemaan myös vanhojen lappujen nykyoracletekstien jargonin, jotta osaa kohdistaa hakunsa oikein etsittäessä juuri teemaan sopivia kortteja. Synergia myös highlanderbuildissa on tärkeää. Lisäksi formaatin pieni pelaajakunta, sideboardin puuttuminen, sekä outous ja casualmeininki muutenkin luovat hedelmällisen maaperän uuden tutkimiselle. Tällöin turnauksissakin voi vastaan kävellä mitä tahansa roguebuildeja "bounceninjoista" aina "lohnuländereihin".

Highlanderpakan suunnittelu on siis vaikeaa, eikä eternalformaatin kokoinen korttipooli tai sideboardin uupuminen juuri helpota asiaa. Kilpailukykyisen pakan pitäisi toimia hyvin vähän jokaista vastaan ollakseen vahva. Toinen vaihtoehto on tietysti että suunnittelee pakan juuri paikallista metaa vastaan (rock/paper/scissors-ajattelu). Aina kun on saanut "läjän" kasaan niin kaveripiirin testipelien jälkeen eri pakkoja vastaan löytää aina jotain pientä korjattavaa. Sama tunne yllättää jo pelatun turnauksen jälkeenkin. Tämä johtuu siitä, että 100 kortin kokonaisuuden hahmottaminen on vaikeaa ja kaikkea ei yhden turnauksen aikana ehdi pelaamaan, saati sitten yhden pelin aikana. Samasta syystä oleellisena osana suunnittelua on siis vain pelattava _paljon_  testipelejä. Tässä vaiheessa löytyvät sitten ne pakan mahd. puutteet, synergioita syntyy ja uusia ideoita putkahtaa, joskus yllättäviäkin.

Käytännössä testaus tarkoittaa sitä, että pelitestaamiset ja ajattelun "neljän vai kolmen Thoughtseizen" väliltä voi lopettaa, kuten myös sen täyden Tarmosetin metsästämisen valmistauduttaessa turnaukseen, (helpottavaa, eikö?). Yhdellä pärjäät hyvin ja usein et edes tarvitse edes sitä ainoatakaan: 100 kortin pakassa riippuvuus 1 kortista on pienempi kuin mitä se olisi normaalin 60 kortin ja 4 playsetin sijaan. Eli kärjistettynä uupuva Chain Lightning Burnissa korvattuna Lava Spikella ei tee HL-burnista juuri yhtään sen huonompaa, kuin mitä vastaavasti Chain Lightning-setin puuttuminen Legacyn Burnissa merkitsisi.
Tietysti Aluren komboa on turha pelata, jos ei omista kombon avainkorttia Alurenia.

Turnaukset:

Onneksi se yksi puuttuva kortti on highlanderpiireissä helppo lainata ennen turnauksen alkua ja tässä social engineering toimii erityisen hyvin. Muut pelaajat yleensä herkistyvät lainaamaan lappujaan helpommin kun ei taistella ratingeista REL:ien alla tai konepaikasta PT Hollywoodiin, vaan korkeintaan liikkeen lahjakorteista ja muutamasta irtoboosterista sekä tietysti maineesta ja kunniasta. Saksassa on tosin jo väännetty GP-turnausten muodossa, jolloin palkintoina on ollut mm. Mana Draineja ja The Tabernacle at Pendrell Valeja. Vaikka tuollaisiin palkintoihin oikeuttavat pelaajamäärät täälläkin sattuisivat joskus olemaan riittävän korkeat, niin olen kuitenkin huomannut tämän: Kun pienessä turnauksessa lappuja lainaa ennen peliä vastustajalle ja samainen kaveri sattuu sitten asettumaan vastaan, niin voitettu peli tämän jälkeen tuntuu oikeasti voitetulta. Tieto siitä että suboptimaalisiin kortteihin ei vastus hävinnyt vaan sortui ehkä pikemminkin bluffin avulla saavutettuun virhearviointiin, on oikeasti palkitseva. Kun sanktioimaton formaatti on "sosiaalisesti kestävä" ja "pelaajilta pelaaijlle" niin on sen pelaaminenkin tällöin mukavampaa ja hyvää vastapainoa kilpailullisille, sanktioiduille formaateille. Pelit muutenkin kestävät usein alkuvuoroja pidemmälle eivätkä yleensä ratkea ikävään vastustajan manakusuun (ellei satu pelaamaan siis LD:tä).

Turnauksissa voi vastaan sitten asettua PT-pelaaja 'Spike' 5-Color Staxilla tai Sneak Attack/Serra Avatarilla varustettu naapurin 'Johnny', jolle vastustajan satunnainen (ensimmäisen vuoron?) nöyryyttäminen on 10 kertaa palkitsevampaa kuin normivoitto. Formaatti vaatii pelaajiltaan lähinnä hyviä pakan suunnittelu- ja testaustaitoja, sekä oman pakan tuntemista kun lähtee leikkimään esim. kombojen Summoner's Pactilla ja muilla tutoreilla. Ensimmäisen tai toisen vuoron kombotappoja ei ole (ellei Channel/Fireball-Johnnyllä käy munkki), vaan hitaampana formaattina tyypillinen Higlanderkierros 100 kortin sekoitteluineen ja tutorointineen voi kestää tavallisesti lähelle lisävuoroja, varsinkin 60 minuutin peliajalla, joka on yleensä asetettu minimi (tämä tosin vaihtelee turnausjärjestäjän mieltymysten ja pelaajien/kierrosten lukumäärän mukaan). "Julkisia" turnauksia Suomessa ei ole montaa vielä järjestetty ja ne on tavallisesti yhden miehen ristiretkiä kun kaveriporukassa pähkäillään "että taas voisi lasautella..." Tosin, vuoden 2008 aikana Helsingin Safen Haven on kunnostautunut tämän ei-sanktioidun turnauksen järjestäjänä, josta iso kiitos.

Pelattavien pakkojen arkkityyppien kirjo on laaja: samassa turnauksessa voi vastaan hyökätä suoraviivainen RG, ja seuraavilla kierroksilla sitten lukottava prison, controlloiva parfait, tai kombottava rogue (tai se Johnnyn Sneak Attack/Serra Avatar). Highlanderpakkaa voi olla joskus vaikea sitoa mihinkään tiettyyn arkkityyppiin, sillä samassa pakassa voi olla lainattuja elementtejä useammastikin muusta pakasta ja uuden pelaajan voi olla vaikea ymmärtää miten moinen "läjä" voi toimia. Joskus vasta ensimmäisen pelin puolivälissä huomaa mistä koko pelissä onkaan kysymys ja tästä eteenpäin voi vastustajan pakasta kuoriutua vielä vaikka mitä kindereitä. (Maurice Kuchsin voittokeino top8 pakassa, (Stax) GP-IV). Turnauksessa muutenkin tuntemattoman vastustajan pakan tarkempi arkkityypin päätteleminen early-gamessa on vaikeaa vasta muutamien pelattujen ländien ja spellien perusteella: standard-ympäristössä voit helposti metagame-tietämyksesi perusteella roolittaa pakan, ja lekassa arvata sokkona oikein Cabal Therapylle parikin korttia vastustajan aloituskädestä pelkän ländisignaalin perusteella, mutta highlanderissä vastaavanlainen temppu on luonnollisesti vaikeampi. Tämä luo samalla outoa, tiettyä jännittävää ja kyttäilevää ilmapiiriä, kun ei tiedetä tasan tarkkaan mitä silver bulletteja vastustajalla on kädessä saati sitten dekin uumenissa. Osittain samasta syystä varsinkin puhtaat kombot pelaavat myös eksoottisia käsiä luotaavia kortteja kuten cantrippaavia Sorcerous Sightia ja Peekiä, tuttujen Duressin ja Thoughtseizen rinnalla, tai sitten koko libraryn nuuskivia ratkaisuja (esim. Hide // Seek).

Suomen highlanderpiireissä sininen väri on suht hyvin edustettuna ja näin on tähän asti ollut mm. vuosina 2007 ja 2008 Ropeconeilla. Tämän takia sinistä vastaan suunnatut metagame-ratkaisut (kuten Red Elemental Blastit ja Pyroblastit) eivät ole pöllömpi idea. Koska silverbulletit ovat jo valmiiksi pakoissa (sideboardiahan ei ole), voi toisessa pelissä tarpeettomat kortit aloituskäteen noustessa muita ei-sinisiä vastaan sekoittaa takaisin pakkaan taktikoimalla mulligansäännöllä. Jos metagame-kortteja ei pakassa ole, voidaan vastaavalla kikkailulla vaikuttaa myös manabasen suunnitteluun: ländicounttia voi cutata 1-2:lla, jos uskaltaa ja pakan rakenne sallii alun mulligoinnin "syvemmältä". Tätä taktiikkaa hyödyntää erinomaisesti esim. Frank Topelin BlueSkies, jossa pelataan vain 26 ländiä sekä paljon yhden ja kahden slotin halpoja spellejä.  Kyseinen mulligansääntö oli alussa varsinainen outolintu (varsinkin kun eräänä ajankohtana sai valita uuden ja vanhan mulliganin välilta) mutta on tällä hetkellä erittäin kätevä ja tervetullut lisä kun pelataan pitkiä pelejä. Tällöinhän suurien pakkojen ländit tuppaavat "läjääntymään" ja juuri tuo on ollut se alkuperäinen syy miksi mulligansääntöön päädyttiin. Tämän vuoksi pelit highlanderissä usein voitetaan siis pelaamalla, eikä välttämättä kärsitä alun kriittisen raivostuttavasta manakususta.

Suomessa on tähän mennessä järjestetty ja dokumentoitu tuloksien & pakkalistojen osalta ainakin seuraavat turnaukset:



Arkkityyppejä:

Pelattavien, erilaisten buildien määrä highlanderissä on valtaisa. Näistä erilaisten puhtaiden aggrojen rakentaminen on helppointa, jotka käsittävät tuttuja, universaalisesti vakiintuneita luomuksia kuten: Sligh, Burn, RG Beats, Aggrotokens, Suicide Black, Stompy, Elves (Beatdown), Boros, Reanimator, Zoo ja WW, muutamia mainitakseni. Myös Affinity, WB-Rebels, Fires(Geddon), Dredge, Slivers ja Pox ovat täysin mahdollisia + monet, monet muut aina midrange-aggroihin päätyen. Kaikille kyseisille pakoille on elinehto siis se, että early gamen aikana pelataan parhaat, "manatehoikkaimmat" spellit ulos ja mielellään nousevasti manakurvin mukaan (1-drop, 2-drop jne, 3-drop jne.). Saavutettua Tempoetua pidetään niin kauan kunnes voitto on plakkarissa.

Aggron osuus highlandermetassa vaihtelee, mutta karkeasti yleistäen (omien havaintojen mukaan) aggroja voidaan olettaa olevan Suomen metassa enemmän kuin controlleja saatikka sitten komboja.

Aggro

BR-Goblins "jonalle tekstarii", Aleksi Väänänen 9.8.08 Ropecon Highlander, 1-sija, 4-0-1

// Lands (37)
1 Auntie's Hovel
1 Badlands
1 Barbarian Ring
1 Blood Crypt
1 Bloodstained Mire
1 City of Brass
1 Ghitu Encampment
1 Graven Cairns
1 Mishra's Factory
12 Mountain
1 Mutavault
1 Pendelhaven
1 Polluted Delta
1 Reflecting Pool
1 Rishadan Port
1 Shadowblood Ridge
1 Sulfurous Springs
5 Swamp
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth
1 Volrath's Stronghold
1 Wasteland
1 Wooded Foothills
// Creatures (40)
1 Auntie's Snitch
1 Boggart Harbinger
1 Dark Confidant
1 Duergar Hedge-Mage
1 Earwig Squad
1 Flametongue Kavu
1 Frenzied Goblin
1 Frogtosser Banneret
1 Gempalm Incinerator
1 Goblin Cadets
1 Goblin King
1 Goblin Lackey
1 Goblin Matron
1 Goblin Piledriver
1 Goblin Recruiter
1 Goblin Ringleader
1 Goblin Sharpshooter
1 Goblin Sledder
1 Goblin Warchief
1 Imperial Recruiter
1 Knucklebone Witch
1 Mad Auntie
1 Magus of the Moon
1 Marsh Flitter
1 Mogg Fanatic
1 Mogg Flunkies
1 Mogg Raider
1 Mogg War Marshal
1 Moggcatcher
1 Murderous Redcap
1 Shriekmaw
1 Siege-Gang Commander
1 Skirk Prospector
1 Sparksmith
1 Squeaking Pie Sneak
1 Tattermunge Maniac
1 Taurean Mauler
1 Vexing Shusher
1 Weirding Shaman
1 Wort, Boggart Auntie
// Other spells (23)
1 AEther Vial
1 Blood Moon
1 Chrome Mox
1 Demonic Tutor
1 Dralnu's Crusade
1 Duress
1 Fodder Launch
1 Goblin Grenade
1 Living Death
1 Mox Diamond
1 Night's Whisper
1 Patriarch's Bidding
1 Phyrexian Arena
1 Pillage
1 Price of Progress
1 Profane Command
1 Ruination
1 Sword of Fire and Ice
1 Tainted Pact
1 Tangle Wire
1 Terminate
1 Thoughtseize
1 Warren Weirding

Väänäsen punamusta goblin voitti 2008:n ropeconien 47 pelaajan highlander-turnauksen recordilla 4-0-1. Viimeinen peli käteltiin tasapeliksi (price split), mutta jälkikäteen pelattu "finaali" hupipelinä Kim Valorin UG-Tronia vastaan päättyi Väänäsen 2-1 voittoon. Pelaajan lyhyt raportti löytyy myös.

Aggrot ovat ensimmäinen pakka, joita vastaan kannattaa testata sillä niitä on helppo pelata optimaalisesti ja erilaisia aggroja löytyy turnauksista aina. BR-Goblins lainaa hyväksi havaittua goblinteemaa, eli keskittyy pelaamaan halpoja goblineita ja ajamaan vastustajan pois ennenkuin tämä saa pelin stabiloitua. Tässä buildissa ei ole slotteja uhrattu reachille (poislukien teemaan sopivat Goblin Grenade ja Fodder Launch sekä no-brainer Price of Progress), vaan pakan pääasiallinen win condition on hyökkäävät goblinit. Tällöin saadaan parempi hyöty myöhemmistä "game breaker" korteista kuten Living Death ja Patriarch's Bidding, jolloin tempoa ja painetta uskaltaa pitää paremmin yllä kun menetetyt gobbot saa kertaheitolla takaisin kääntäen pöytätilanteen. Pahin uhka pakalle ovat mm. Moat ja Story Circle, jotka enchantmentpohjaisina ovat hankalia punamustalle ratkaista. Tällöin ainoita ratkaisuja on taktiikanvaihdos kortiin nimeltä Goblin Sharpshooter, jota voi tilanteen niin vaatiessa "kiihdyttää" pakasta löytyvien erilaisten sacrifice-outlettien kanssa, kuten Mogg Raider ja Goblin Sledder.

Aina hyvä aggron mana denial on huomioitu pelaamalla Ruinationia, Blood Moonia sekä Magus of the Moonia, jotka alkavat olla jo punaista sisältävän highlanderaggron peruskamaa: non-basic ländejä pelataan aina.

Jotta tempo ei hidastu loppua kohden, kuoritaan Night's Whisperillä, Phyrexian Arenalla, Dark Confidantilla ja Goblin Ringleaderillä lisää pelattavaa. Huomaa viimeisen kohdalla synergia Goblin Recruiterin kanssa, joka toisen vuoron peluuna kunnon mana-backupilla ja fiksulla goblin-stackilla on usein lopun alkua vastustajalle. Eri tilanteisiin sopivat optimaaliset goblin-pinot kannattaa opetella.

Mitä tahansa taktiikkaa ajaakin (ts. mitä käteen sattuu nostamaan) niin rooli on Goblinien kanssa lähes poikkeuksetta muita vastaan aggro. Tunnettu perussääntöhän on, että mikäli "rooliaan" ei tajua (yleensä päätöksen joutuu tekemään declare attackers vaiheessa) niin on se häviäjä. "Who's the beatdown"-ajattelun soveltaminen toimii Highlanderissäkin.

Seuraavassa luomuksessa roolisääntö ja oikea tempo on erityisen tärkeää pitää mielessä koko pelin ajan:

AggroControl

UGMadness - Esimerkkibuildi Highlanderiin

// Lands (32)
1 Breeding Pool
1 Centaur Garden
1 Cephalid Coliseum
1 Dryad Arbor
1 Faerie Conclave
1 Flooded Strand
5 Forest
11 Island
1 Mishra's Factory
1 Mutavault
1 Polluted Delta
1 Rishadan Port
1 Treetop Village
1 Tropical Island
1 Wasteland
1 Windswept Heath
1 Wooded Foothills
1 Yavimaya Coast
// Creatures (25)
1 Aquamoeba
1 Arrogant Wurm
1 Basking Rootwalla
1 Eternal Witness
1 Gilded Drake
1 Looter il-Kor
1 Man-o'-War
1 Merfolk Looter
1 Mystic Snake
1 Nimble Mongoose
1 Ninja of the Deep Hours
1 River Boa
1 Serendib Efreet
1 Plaxmanta
1 Sakura-Tribe Elder
1 Spiketail Hatchling
1 Sylvan Safekeeper
1 Thought Courier
1 Uktabi Orangutan
1 Venser, Shaper Savant
1 Viridian Zealot
1 Voidmage Prodigy
1 Waterfront Bouncer
1 Wild Mongrel
1 Wonder
// Other spells (43)
1 AEther Vial
1 Boomerang
1 Brainstorm
1 Call of the Herd
1 Careful Study
1 Chain of Vapor
1 Circular Logic
1 Counterspell
1 Crop Rotation
1 Deep Analysis
1 Earthcraft
1 Echoing Truth
1 Fact or Fiction
1 Force of Will
1 Gifts Ungiven
1 Gush
1 Impulse
1 Intruder Alarm
1 Intuition
1 Land Grant
1 Mana Drain
1 Mana Leak
1 Miscalculation
1 Misdirection
1 Mox Diamond
1 Naturalize
1 Opt
1 Ponder
1 Psionic Blast
1 Reclaim
1 Regrowth
1 Remand
1 Roar of the Wurm
1 Rushing River
1 Sensei's Divining Top
1 Serum Visions
1 Sleight of Hand
1 Sprout Swarm
1 Squirrel Nest
1 Standstill
1 Stifle
1 Survival of the Fittest
1 Sword of Fire and Ice

Odyssey blokin aikaan joka tuutista pursunnut U/G Madness on jättänyt jälkensä myös highlanderiin. Kyseisestä luomuksesta löytyy _hieman_ erilainen versio täältä, jota pelasin vajaa vuosi sitten Ropeconien Highlanderissä 2. sijalle. Tämä pakka on saksalaisten jatkokehittelyä edellisestä ja hyödyntää mm. toistakin komboa. UGMadnessiä on AggroControllina vaikeampi pilotoida kuin puhdasta aggroa (jotkut meistä muistavat erityisen "Madness Zonen"). Kuten listasta näkyy, ylle kirjattu pino voi voittaa puhtaasti lyömällä utilityukkojen avulla päähän, tai sitten hidastaa peliä countereilla ja siinä sivussa suojata omia miehiä / komboja (Squirrel Nest/Earthcraft & Intruder Alarm/Sprout Swarm), jotka voi nostaa/tutoroida/palauttaa hautausmaalta oikeastaan missä pelin vaiheessa tahansa. Highlanderpakkojen 100 kortin perusta voi hyvin tukea tällaisiä "piilokomboja". U/GMadness on highlanderissä hyvin sopeutuvainen, jolla voi valita roolikseen controlin, aggron tai kombon väliltä, riippuen tietysti mm. vastuksen pakasta, pöytätilanteesta ja omasta aloituskädestä. Hyvin toimiva AggroControl on myös Threshold (korostaa beatdownin roolia), Captain America tai SuperGro-tyylinen ratkaisu joka spläshää valkoiselta mm. tutut Mystic Enforcerin, SToP:n ja Seal of Cleansingin. Muina ratkaisuina olen nähnyt myös Hoofprints of the Staggia nähnyt käytettävän.

Lisäksi highlanderissä aggro-control pelaajien arsenaalista voi löytyä mm.: Skies, U/R Wizards, U/W (Rebel chainillä tai ilman) sekä viimeisimpänä Lorwyn-blockin mahdollistama U/B-Faeries.

Control

Erilaiset control-ratkaisut ovat ehkä luontevin pakka highlanderiin, kun formaatin tempo on jo oletusarvoisesti hieman hitaampi ja sitä myöten myös kierrosajat. (kts. esim. Hyvärisen ja Ihosen ratkaisut: Safe Haven 12.4.08) Kannattaa tosin muistaa että liian hidas tempo voi kostautua mikäli häviää ensimmäisen pelin; tällöin toisen pelin vähääkään pitkittyessä voi kolmas peli jäädä kokonaan pelaamatta.

Control yleensä sekoittaa mukaan ns. vahinkokombon, jolle ei tarvitse montaa slottia uhrata, mutta auttaa vastustajan hoitelemisessa kertalaakista pelin pitkittyessä kun oma peli saadaan stabiloitua ja sopiva tilaisuus avautuu. Kombojen sotkeminen controlbuildeihin ei missään nimessä ole välttämätöntä: tärkeämpiä seikkoja ovat pakan synergia, oman sekä vastustajan pakan tunteminen sekä yleiset, hyvät pelitaidot ja kyky tehdä oikeat peluut riittävän nopeasti.

StuffyOath Control(Combo), Gerry Stahl 10.11.2007, GP IV, 17.-sija, 4-2-1

// Lands (38)
1 Academy Ruins
1 Barren Moor
1 Bayou
1 Bloodstained Mire
1 Breeding Pool
1 Cephalid Coliseum
1 City of Brass
1 Faerie Conclave
1 Flooded Strand
1 Flagstones of Trokair
1 Forbidden Orchard
1 Gemstone Mine
1 Horizon Canopy
1 Island
1 Karakas
1 Kor Haven
1 Lonely Sandbar
1 Mishra's Factory
1 Maze of Ith
1 Plains
1 Plateau
1 Polluted Delta
1 Reflecting Pool
1 Rishadan Port
1 Savannah
1 Scrubland
1 Secluded Steppe
1 Swamp
1 Tolaria West
1 Treetop Village
1 Tropical Island
1 Tundra
1 Underground Sea
1 Volcanic Island
1 Volrath's Stronghold
1 Wasteland
1 Windswept Heath
1 Wooded Foothills
// Creatures (3)
1 Akroma, Angel of Wrath
1 Eternal Witness
1 Stuffy Doll
// Other spells (59)
1 Animate Dead
1 Argivian Find
1 Azorius Signet
1 Brainstorm
1 Coalition Relic
1 Crime // Punishment
1 Crop Rotation
1 Damnation
1 Darksteel Ingot
1 Delay
1 Demonic Tutor
1 Dissipate
1 Dromar's Charm
1 Engineered Explosives
1 Enlightened Tutor
1 Exploration
1 Fabricate
1 Fact or Fiction
1 Faerie Trickery
1 Fire//Ice
1 Garruk Wildspeaker
1 Gifts Ungiven
1 Guilty Conscience
1 Hide // Seek
1 Impulse
1 Intuition
1 Life from the Loam
1 Lightning Helix
1 Liliana Vess
1 Mana Drain
1 Mana Leak
1 Moat
1 Moment's Peace
1 Mortify
1 Muddle the Mixture
1 Oath of Druids
1 Pernicious Deed
1 Perplex
1 Phyrexian Furnace
1 Pulse of the Fields
1 Regrowth
1 Remand
1 Scrabbling Claws
1 Scroll Rack
1 Sensei's Divining Top
1 Shred Memory
1 Simic Signet
1 Solitary Confinement
1 Sterling Grove
1 Swords to Plowshares
1 Sylvan Scrying
1 Tainted Pact
1 Thirst for Knowledge
1 Tormod's Crypt
1 Transmute Artifact
1 Vindicate
1 Wrath of God
1 Zuran Orb

5C-OathControllin pääidea on triggeröidä Oath of Druids ja tuoda kehiin joko lyövä Akroma, Angel of Wrath, tai kuten tässä versiossa, vaihtoehtoisesti Stuffy Doll ja varustaa se Guilty Conscience-kombolla. Jos oathaus menee "ohi" ja osuu Eternal Witnessiin, niin tämä noutaa tarvittavat silver bulletit kuten Moatin käteen ja jatkaa countereiden turvin seuraaville vuoroille. Siinä sivussa voi hankkia Intuitionilla/Gifts Ungivenilla Life from the Loam & cycling lands-enginen jotta counterit ei lopu kädestä, tai vaihtoehtoisesti lukittautua Solitary Confinementin taakse. Oath pakan yleisiä heikkouksia ovat alkupelien riippuvuus Oathista ja uhkiin osunut spot removal, kuten Swords to Plowshares. Myös resolvanneet Jester's Cap tai Earwig Squad tekevät kipeää; jo näidenkin takia vaihtoehtoisia voittokeinoja kannattaa pelata. Pelattavia vaihtoehtoja ovat esim. Garruk Wildspeaker tai Decree of Justice. Loamin avulla kierrätetyt äijäländit myös hoitavat pelin viime kädessä. LD (Land Destruction), ja korteista Back to Basics/Armageddon-tyyliset ratkaisut ovat myrkkyä pakan nonbasic manabaselle, josta riippuvuutta on tässä versiossa tasoitettu mm. Coalition Relicillä sekä Signeteillä. Graveyardvihaa löytyy myös: Tormod's Cryptiä ei aikaisemmin ole pahemmin pelattu vaan se on oath-buildeissa korvattu joko Coffin Purgella (toimii kätevästi graven spot removalina oathin jälkeen) tai Shred Memoryllä (toimii lisäksi vaihtoehtotutorina oathille). Tässä buildissa pelataan lisäksi Dissipatea sekä hieman huonompaa Faerie Trickeryä.
Muita pelattuja ja nähtyjä controlratkaisuja ovat vanha kunnon Parfait (MonoW, W/r), Enchantress, MUC, MBC, Draw&Go, DredgeControl, 5C-Control, UG-Tron sekä Domain.

Kombo

Puhtaita kombopakkoja ei Highlanderissä esiinny yhtä tasaisesti kuten muissa formaateissa. Pääsyynä tähän on se, että aikaisemmat kokemukset komboista ovat olleet ristiriitaisia: joko ne ovat olleet liian hyviä ja koko metaa määritteleviä tai sitten niitä ei ole ollut oikein ollenkaan. Tasapainoa ei ole oikein löytynyt ja lisäksi nykyisellä bännilistalla nopeiden & luotettavien kombopakkojen rakentaminen on noin yleensä ottaen erittäin vaikeata, jotka kykenisivät siis samanlaiseen ensimmäisten vuorojen tappavaan suorituskykyyn kuin HulkFlash sekä TPS aikaisemmin. HulkFlashin finaalin mirrormatch ehtikin putsata GP3:n palkintopöydän, jonka jälkeen tervetulleet bännit olivat yhtä nopeat kuin mitä Legacyn puolella nähtiin. Yawgmoth's Willin sekä Lion's Eye Diamondin bännäykset jo aiemmin romuttivat TPS:n, IggyPopin sekä Bombermanin (LED+Salvagers) liian nopeina komboina.

Näiden huonojen kokemusten pohjalta on formaatin huoltajilta kehkeytynyt pieni varovaisuus/varauksellisuus komboja kohtaan. Nykyisenä peruslähtökohtana on, että liian nopeita kombodekkejä pidetään erikoistarkkailussa, sillä pidemmät ja interaktiiviset pelit ja laaja pakkojen valikoima ovat olleet se kantava voima, johon formaattia on pyritty kehittämään bännäysten yhteydessä. (kts. + ctrl-F: Generally problematic: Combo) Toinen vaikuttava tekijä on, että nykyisessä bännipolitiikassa keskitytään enemmän ns. keycard-bänningiin, kuin että bännättäisiin myös hyviä tutoreita: tällöin uuden kombon löytyessä on aina mahdollisuus, että se rikkoo formaattia kun käytössä on parinkymmenen kortin tutorarsenaali.

Joten mitä sitten pelata puhtaista komboista?

Yksi tuunatuista ja vakavasti harkittavista vaihtoehdoista on Juha Ihosen Heartbeat, jonka kehiteltyjä versioita on myöhemmin testannut mm. allekirjoittanut magicplayer.org:n highlander-online-liigassa. T1-pelaaja tietää oikein valittujen Gifts-pinojen tärkeyden kombossa ja Heartbeatissä nuo ovat kanssa elintärkeitä pakottaen opiskelemaan pakan kunnolla mikäli haluaa voittaa.

Toinen, Saksasta peräisin oleva Dragonstorm-kombo voitti luovimman pakan palkinnon GP-VI:llä, josta se selviytyi recordilla 4-3. Tuosta on olemassa myös Max Sjöblomin versio Doomsday stackilla sekä Joni Niemen pelaama versio Goblin Charbelcher/Mana Severance-yhdistelmällä.

Saksassa komboina pelataan lisäksi TPS / Ad Nauseam-komboa Angel's Grace backupilla.

Reanimate-komboa voi pelata myös highlanderissä, josta esimerkkinä Miikka Niemen versio.

Mikäli haasteita ei pelkää, niin mielenkiintoinen ja hauska tutkittava on Ossi Liukan DreamHalls-kombo.

Tappavia kahden kortin "randomkomboja" on formaatti pullollaan, jotka aikaa myöten saa tutoroitua helpostikin mutta yhtä nopeita ja geneerisiä, formaattia warppaavia kombosynergiota jossa koko pakka on valjastettu ensimmäisten vuorojen tapoille kuten HulkFlash, TPS ja PainterServant olivat, tuskin tullaan näkemään vähään aikaan. Sen verran vahingollisia ne olivat koko formaatille. Sanoisinkin, että highlander uinuu puhtaiden kombojen osalta tällä hetkellä Ruususen unta ja tässä riittäisi varmasti Pelle Pelottomille tutkimista. Time Vault+Mizzium Transreliquat (tai Rings of Brightheart)-kombo oli aikaisemmin Staxxissa pelattava kunnes Vault sai power level erratan tehden siitä Voltaic Keyn kanssa liian (Vault bänniin). Aikaisemmin mainittuja Squirrel Nest+Earth Craftia ja Intruder Alarmia+Sprout Swarmia ei tällä hetkellä pelata puhtaana kombona, vaan löytyvät vaihtoehtoisina controllien voittokeinoina, kuten myös yhdistelmiä Temporal Manipulation/Capture of Jingzhou/Time Warp+Panoptic Mirror.

Mainitaan vielä, että sallituista korteista Leyline of the Void (lol lkol) + Helm of Obedience-yhdistelmä on vielä rikkomatta, samaten Hermit Druid, joka on Lekassa ollut bännissä koko sen olemassaolon, joten tutkittavaa riittää. Edit: Hermit Druid on tätä päivitettäessä (27.07.08) rikottu: http://www.magicuniverse.de/html/kolumnen.php?id=954

Ensimmäisiä, hieman hitaampi ja kontrolloivampi utilitykombo jonka olen nähnyt, on ollut Kim Valorin Reveillark-kombo:

Reveillark-kombo, Kim Valori 8.3.07 Fantasiapelit, 4-sija

// Lands (38)
1 Bayou
1 Bloodstained Mire
1 Breeding Pool
1 Brushland
1 Caves of Koilos
1 Flooded Strand
3 Forest
1 Godless Shrine
1 Golgari Rot Farm
1 Hallowed Fountain
1 High Market
1 Horizon Canopy
1 Island
1 Llanowar Wastes
1 Orzhov Basilica
1 Overgrown Tomb
1 Phyrexian Tower
2 Plains
1 Polluted Delta
1 Savannah
1 Scrubland
1 Selesnya Sanctuary
1 Sungrass Prairie
3 Swamp
1 Temple Garden
1 Tropical Island
1 Tundra
1 Underground Sea
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth
1 Volrath's Stronghold
1 Watery Grave
1 Windswept Heath
1 Wooded Foothills
// Creatures (41)
1 Academy Rector
1 Birds of Paradise
1 Body Double
1 Bone Shredder
1 Braids, Cabal Minion
1 Caller of the Claw
1 Carrion Feeder
1 Carven Caryatid
1 Coiling Oracle
1 Crypt Champion
1 Crypt Creeper
1 Deranged Hermit
1 Dimir House Guard
1 Elves of Deep Shadow
1 Essence Warden
1 Eternal Witness
1 Faceless Butcher
1 Fyndhorn Elves
1 Genesis
1 Kami of Ancient Law
1 Karmic Guide
1 Llanowar Elves
1 Loxodon Hierarch
1 Mesmeric Fiend
1 Nantuko Husk
1 Phyrexian Ghoul
1 Ravenous Baloth
1 Reveillark
1 Riftwing Cloudskate
1 Sadistic Hypnotist
1 Saffi Eriksdotter
1 Sakura-Tribe Elder
1 Shriekmaw
1 Solemn Simulacrum
1 Soul Warden
1 Spike Weaver
1 Viridian Shaman
1 Wall of Blossoms
1 Wall of Roots
1 Yavimaya Elder
1 Yosei, the Morning Star
// Other spells (21)
1 Blasting Station
1 Buried Alive
1 Cabal Therapy
1 Castigate
1 Chrome Mox
1 Congregation at Dawn
1 Demonic Tutor
1 Diabolic Intent
1 Duress
1 Eladamri's Call
1 Living Death
1 Oath of Ghouls
1 Oversold Cemetery
1 Pattern of Rebirth
1 Primal Command
1 Recurring Nightmare
1 Sensei's Divining Top
1 Spawning Pit
1 Survival of the Fittest
1 Thoughtseize
1 Worldly Tutor


Tästä versiosta viikko eteenpäin saman pelaajan tuunattu versio (lisätty mm. Gifts Ungiven, Regrowth ja Mulldrifter) voittikin sitten jo Safe Havenissa järjestetyn turnauksen. Pakka luo siis hitaamman tempon avulla otollisen maaperän kombolle erityisesti Survival of the Fittestin avulla ja tappaa sitten yhtenä voittokeinona myös standardista tutulla Reveillark&Body Double-yhdistelmällä. Nämä voivat puolestaan nostaa dekin käteen Muldrifterillä sekä lisäksi ländit pöytään Coiling Oraclella tai sitten generoidaan loputtomat tokenlaumat Deranged Hermitillä, jotka ammutaan päähän Blasting Stationilla. Pöydässä tarvitsee siis olla jokin "sacrifice-outlet", jotta kiertoa gravelle voi pitää yllä (Phyrexian Ghoul, Carrion Feeder...).
Vastustajan voi myös lukottaa Yosei, the Morning Star/Recurring Nightmare-kombolla, tai vaihtoehtoisesti sitten generoidaan loputtomat elämät ProjectX-tyylisesti Saffi Eriksdotter/Crypt Championilla ja Soul -tai Essence Wardenilla.
Kombot alustetaan pelaamalla koko ajan näitä uhkapalasia pöytään, joten controlpelaajalla pitää kiirettä miettiessään oikeita vastauksia. Disruptin hoitavat Mesmeric Fiend, Duress, Thoughtseize sekä Castigate. Match-up on aggrolle myös poikkeuksellisen hankala, sillä (Juhankin) seinissä löytyy ja lifegain on oleellinen osa buildia. Jos kaikki muu epäonnistuu niin varaplääninä voi aina ajaa päähän (When in doubt, use brute force).

Kyseistä pakkaa voisi nimittää myös "GiftsRockProjectXReveillarkRecSur-toolboxiksi" (sen verran montaa kombopalasta tuolta löytyy) mutta nimitys "Reveillark-kombo" on jäänyt elämään. Pakan virheetön pelaaminen on vaikeaa, sillä erityisesti tutoroidessa joutuu miettimään esim. haluaako suoraan rakentaa komboa (jos kyllä niin mitä) vai tyytyykö ensin yrittämään pöytätilanteen vakauttamista.
 

Painter/Hermit/Cephalid, Oliver Malina GP5 1.-sija, 6-1-0

Edit: Tämä dekki tapettiin bänneillä 15.07.2008. Pakkalistaus on jätetty artikkeliin ainoastaan historiallisista syistä ja kouluesimerkkinä formaattia warppaavasta, liian nopeasta kombosta.

// Lands (33)
1 Ancient Spring
1 Ancient Tomb
1 Bayou
1 Bloodstained Mire
1 Breeding Pool
1 City of Brass
1 City of Traitors
1 Crystal Vein
1 Flooded Strand
1 Forbidden Orchard
1 Gemstone Mine
1 Hallowed Fountain
1 Havenwood Battleground
1 Hickory Woodlot
1 Irrigation Ditch
1 Polluted Delta
1 Reflecting Pool
1 Savannah
1 Scrubland
1 Sulfur Vent
1 Taiga
1 Tarnished Citadel
1 Tendo Ice Bridge
1 Tinder Farm
1 Tropical Island
1 Tundra
1 Underground Sea
1 Undiscovered Paradise
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth
1 Volcanic Island
1 Watery Grave
1 Windswept Heath
1 Wooded Foothills
// Creatures (20)
1 Benevolent Bodyguard
1 Birds of Paradise
1 Cephalid Illusionist
1 Dimir Infiltrator
1 Elves of Deep Shadow
1 Elvish Spirit Guide
1 Fyndhorn Elves
1 Hermit Druid
1 Llanowar Elves
1 Narcomoeba
1 Nomads en-Kor
1 Painter's Servant
1 Shaman en-Kor
1 Simian Spirit Guide
1 Sutured Ghoul
1 Sylvan Safekeeper
1 Terravore
1 Tinder Wall
1 Trinket Mage
1 Wild Cantor
// Other spells (47)
1 Abeyance
1 Beseech the Queen
1 Brainstorm
1 Careful Study
1 Chain of Vapor
1 Chatter of the Squirrel
1 Chord of Calling
1 Chrome Mox
1 Demonic Tutor
1 Diabolic Vision
1 Dragon Breath
1 Dread Return
1 Duress
1 Early Frost
1 Eladamri's Call
1 Enlightened Tutor
1 Exhume
1 Force of Will
1 Gamble
1 Gifts Ungiven
1 Grim Tutor
1 Grindstone
1 Impulse
1 Intuition
1 Lightning Greaves
1 Lim-Dûl's Vault
1 Lotus Bloom
1 Lotus Petal
1 Mana Short
1 Merchant Scroll
1 Mox Diamond
1 Muddle the Mixture
1 Orim's Chant
1 Pact of Negation
1 Ponder
1 Reanimate
1 Remand
1 Rhystic Tutor
1 Sensei's Divining Top
1 Serum Visions
1 Shuko
1 Sleight of Hand
1 Summoner's Pact
1 Survival of the Fittest
1 Sylvan Tutor
1 Thoughtseize
1 Worldly Tutor

Yksi aggressiivimmista komboista HulkFlashin jälkeen oli ylle listattu Oliver Malinan 3 komboa yhdistävä pakka (Hermit Druid/Sutured Ghoul, Painter's Servant/Grindstone, Cephalid Illusionist/Shuko), joka pyrki voittamaan vuoroilla 3-6. Highlandermittakaavassa siis pelottavan nopeasti. Etenkin Servant/Stone-kombo oli monovärisenä ja tällöin Blood Moonit kiertävänä monelle pakalle jo liian vaikea hoidella mikäli painter-pelaajalla oli hyvä aloituskäsi. Ideana oli siis peräti 19 erilaisen tutorin avulla etsiä sopivat kombopalaset käteen ja latoa ne pöytään joko luotaamalla vastustajan käsi ensin Thoughtseizella ja Duressilla tai alustaa pelaaminen Orim's Chantilla ja Abeyancella. Yleiset ongelmat hoidettiin erinnäisillä valituilla countereilla (Remand, Force of Will).
"Dancing Ghoul"-tappo tapahtui aktivoimalla Hermit Druid ja millaamalla pakan sisältö gravelle. Tämän jälkeen voitiin usein Dread Returnille uhrata loput miehet ja palauttaa Sutured Ghoul tiskiin poweroituna Terravorella, ja lopuksi kiinnittää Dragon Breath ja ajaa päähän.
Kolmas voittokeino oli pyöräyttää pakka gravelle Cephalid Illusionistilla, jota targetoitiin toistuvasti joko Nomads en-Korilla tai Shukolla/Lightning Greavesilla jolloin equipmentin targettia liikuteltiin Nomadin + random miehen välillä.

Pakan virallinen ensiesiintyminen tapahtui GP5:llä, jossa pelattiin vain 3:a puhdasta komboa. Painter selviytyi komboista ainoana Top-8:aan ja aina lopulta komealla recordilla voittoon asti. Roguedekkinä pakka aiheutti harmaita hiuksia vastustajille, jotka tekivät pelistrategioissa useita virhearvointeja. Pakan kehittäjän mietteitä turnauksen kulusta, vastustajien ratkaisuista ja itse dekistä voi lukea Magicuniverse.de:stä.

Jatkuu alla tilanpuutteen takia...
« Viimeksi muokattu: 16.11.09 - klo 19:26 kirjoittanut pyyhttu »

Poissa pyyhttu

Re: Perustietoa Highlanderistä kiinnostuneille (Saksalainen)
« Vastaus #1 : 22.07.08 - klo 16:26 »
Prison

5CStaxx - Esimerkkibuildi Highlanderiin

// Lands (30)
1 Academy Ruins
1 Ancient Tomb
1 Arcane Sanctum
1 Badlands
1 Bayou
1 Bloodstained Mire
1 City of Brass
1 City of Traitors
1 Crystal Vein
1 Darksteel Citadel
1 Dustbowl
1 Flagstones of Trokair
1 Flooded Strand
1 Gemstone Mine
1 Glimmervoid
1 Library of Alexandria
1 Maze of Ith
1 Mishra's Workshop
1 Plateau
1 Polluted Delta
1 Reflecting Pool
1 Rishadan Port
1 Savannah
1 Scrubland
1 Taiga
1 Tendo Ice Bridge
1 The Tabernacle at Pendrell Vale
1 Tropical Island
1 Tundra
1 Underground Sea
1 Volcanic Island
1 Wasteland
1 Windswept Heath
1 Wooded Foothills
// Creatures (12)
1 Academy Rector
1 Ajani Goldmane
1 Ajani Vengeant
1 Garruk Wildspeaker
1 Elspeth, Knight-Errant
1 Karn, Silver Golem
1 Liliana Vess
1 Magus of the Tabernacle
1 Masticore
1 Tarmogoyf
1 Tezzeret the Seeker
1 Stuffy Doll
// Other spells (xx)
1 Armageddon
1 Azorius Signet
1 Bitterblossom
1 Burning of Xinye
1 Catastrophe
1 Chrome Mox
1 Coalition Relic
1 Collective Restraint
1 Crop Rotation
1 Crucible of Worlds
1 Crumbling Sanctuary
1 Damnation
1 Demonic Tutor
1 Darksteel Ingot
1 Enlightened Tutor
1 Fact or Fiction
1 Fellwar Stone
1 Gifts Ungiven
1 Gilded Lotus
1 Grim Monolith
1 Guilty Conscience
1 Humility
1 Icy Manipulator
1 Intuition
1 Life from the Loam
1 Mana Drain
1 Mindslaver
1 Mind Twist
1 Moat
1 Mox Diamond
1 Orhov Signet
1 Ravages of War
1 Rolling Earthquake
1 Rout
1 Sensei's Divining Top
1 Smokestack
1 Spectral Searchlight
1 Sylvan Scrying
1 Tainted Pact
1 Talisman of Dominance
1 Talisman of Impulse
1 Talisman of Indulgence
1 Talisman of Progress
1 Talisman of Unity
1 Tangle Wire
1 The Abyss
1 Thirst for Knowledge
1 Thran Dynamo
1 Transmute Artifact
1 Voltaic Key
1 Wildfire
1 Winter Orb
1 Worn Powerstone
1 Wrath of God

Staxx-pakan tunnettu perusstrategia on siis lukottaa vastustajan peli. Jäätymisestä pitävät huolen mm. Tangle Wire, Smokestack sekä erilaiset Orbit, jotka voi tarvittaessa kiertää Icy Manipulatorilla ennen omaa untap-phasea. Collective Restraint hidastavaa hyökkääviä miehiä, kunnes The Tabernacle at Pendrell Vale sekä Magus of the Tabernacle viimein tappavat loputkin. Staxxin vahva manabase mahdollistaa useamman kalliimman, yleishyvän poiston pelaamisen kuten Wrath of God, Rout sekä Damnation. Talismanit sekä Signetit kiihdyttävät näiden pelaamista, ja pitävät huolen että omat Armageddonit sekä Wildfiret ovat tuhoisampia juuri vastustajalle. Masticore, Karn, Silver Golem sekä Mindslaver-lukko tai Stuffy Doll-kombo toimivat voittokeinoina ellei vastustaja tajua luovuttaa ennemmin. Erityisesti aggrot vihaavat tätä match-uppia. Pelit voivat kestää kyseisellä pakalla kauankin (riippuen eri lukkokomponenttien määrästä) joten suht nopea pelaaminen on tarpeen.
Pakasta löytyy paljon erilaisia variaatioita, joista yksi mahdollinen on lisätä mana-artifactien määrää sekä Wildfire-tyylisiä effectejä kuten Devastation sekä Burning of Xinye. Vastaavasti myös enemmän MUD tyylinen ratkaisu Metalworkerilla (+Umbral Mantlella), Thorn of Amethystilla sekä isoilla "Juggernauteilla" on pelattava.

Muita pelattavia kortteja:

Kaikkia highlanderissä pelattuja kortteja ei välttämättä näe muissa yleisemmissä sanktioiduissa formaateissa (eternal/extended), vaan osa potentiaalisista korteista saattaa livahtaa tutkan alta ohi. Näin varsinkin mikäli kehittelet pakkaasi niin, että aluksi lainaat ideaa jo valmiista extended- tai legacypakasta, tai haet deck-o-pedia / deckcheck.net:in kautta valmiita arkkityyppejä idean pohjaksi. Varsinkin deckcheck:n "Compare selected Decks" on tehokas työkalu tietyn arkkityypin korttien metsästämisessä. Myös Essential Magicin kombohaku on kätevä etsittäessä synergia/kombokaveria kortille.

Mikäli kortti on ollut standard/extended aikoinaan pakan kulmakivi, mutta ei jaksa nykylekassa/vintagessa, päätyy se korkealla todennäköisyydellä highlanderiin. Lisäksi kortin yleinen "nostalgia-arvo" ja erityinen "rikkinäisyys" juuri highlanderissä (Arc-Slogger) ovat määräviä tekijöitä. Nyt päivittämätön lista on täysin subjektiivinen ja omasta näkökulmasta + kokemuksista koottu, joka on pyritty kokoamaan vain neuvoa-antavaksi. Kiitokset Nastaboille avusta. Lista on arkistoitu osoitteeseen: http://iki.fi/~pyyhttu/magic/highlander/lista.txt.html

Lopuksi:

Toin tässä artikkelissa esille vain muutamia saksalaisen Highlanderin tarjoamia mahdollisuuksia joita olen vuosien varrella kavereiden kanssa huomannut. Tiedän että täältä löytyy muitakin formaattia pelanneita joilta varmasti löytyy artikkeliin vielä paljon annettavaa.

Aivan lopuksi haluan painottaa, että vaikka highlander on casual pelien aatelia, niin ainakin näin vakavasti sen voi aina ottaa. Tällöin häviäminen myös kirpaisee a i n a vaikka muuta väittäisin.

Pakollinen +/- systeemi formaatista:

  • +sanktioimaton formaatti (ei RELliä, ei tiukkapipoisuutta, ei rules lawyereitä, erilaisia pelaajia)
  • +helpoimmillaan uuden sarjan kortit voi saada kasaan pre- ja releaseturnauksissa (formaatti on pitkällä aikavälillä edullinen)
  • +erittäin suuri korttipooli sekä laaja pakkojen arkkityyppijakauma josta valita pelattavaa
  • +iästään huolimatta vieläkin tuore ja tuntematon eli tarjoaa paljon tutkittavaa sekä kokeiltavaa
  • +elää ja mukautuu uusista seteistä helposti
  • +soveltuu myös casual-pelaajille sekä (settien) keräilijöille

  • -pakan käsittely (sekoittaminen) työläämpää ja tutorointi vie aikaa
  • -keskimääräistä pidemmät pelit, kierrosaika voi loppua kesken = enemmän 1-1 tasureita varsinkin über-controlleilla ja prisoneilla hitaiden käsissä
  • -sanktioimaton formaatti (ei tueta mitenkään DCI:n osalta, ei ratingeja <-- ellei laske itse)

Kirjoittaja pelaa erilaisia MTG:n casual formaatteja hyvässä seurassa ja on pelannut Highlanderia vuodesta 2005 löytäen siitä edelleen aina jotakin uutta. Välistä hän pelailee aina jokusen random (p)release-sealedin tai draftin, joilla voi mukavasti täydentää uusimpia lappuja highlanderiin. Loput hän vaihtaa mielellään.

Edit 19.02.08 - klo:18:31: Siivottu autocard-tagin sotkuja, korjattu kanssa sen rikkomat linkit.
Edit 20.03.08 - klo:22:25: Lisätty komboihin esimerkkibuildi, siivottu kielivirheitä, lisätty osio "Muita pelattavia kortteja".
Edit 14.04.08 - klo:22:51: Päivitelty sisältöä, lisätty lähteitä, lisätty kortteja osiolle "Muita pelattavia kortteja".
Edit 02.06.08 - klo:11:12: Siistitty kieltä, lisätty lähteitä, päivitetty "Muita pelattavia kortteja"-osiota, lisätty kombo-osioon uusi esimerkkibuildi.
Edit 22.07.08 - klo:16:26: Lisätty lähteitä, siistitty kieltä, jatkettu toiseen postaukseen tilanpuutteen takia.
Edit 27.07.08 - klo:22:54: Tarkennettu Kombo-osion sisältöä.
Edit 18.08.08 - klo:20:37: Korvattu aggro-osiolle Väänäsen BR-Goblins sekä lisätty Muita pelattavia kortteja-osioon muutamia lappuja.
Edit 16.10.08 - klo:20:06: Lisätty linkkejä, päivitetty "Muita pelattavia kortteja"-osiota.
Edit 13.02.09 - klo:20:30: Siistitty sisältöä, lisätty komboon asiaa.
Edit 17.05.09 - klo:16:25: Siistitty sisältöä ja linkitetty pelattuja turnauksia. Siirretty lista "Muita pelattuja kortteja"-osiolta.
« Viimeksi muokattu: 16.11.09 - klo 19:28 kirjoittanut pyyhttu »

Poissa JunioRcmf

Vs: Perustietoa Highlanderistä kiinnostuneille (Saksalainen)
« Vastaus #2 : 27.07.08 - klo 00:43 »
Pitäisiköhän noita listoja koittaa päivittää, kun Cephalid Illusionist, Dread Return, Kiki-Jiki, Mirror Breaker, Painter's Servant ja Chain of Plasma on bännätty.
Nämä esimerkki buildit sisältävät nykyään bännättyjä kortteja:
Painter/Hermit/Cephalid, Oliver Malina GP5 1.-sija, 6-1-0 (Illusionist, Return, Painter)
GoblinPonza (Kiki-Jiki, Chain)

Itselläni myös pisti tässä kohdassa silmään:
Lainaus
Solfatara ja Fallow Earth (Se huonompi Plow Under.)
että Turf Woundia ollut mainittu, eikös se ole se parempi Solfatara?

Yleisesti ottaen todella hyvä tietopaketti formaatista, mukavaa luettavaa ja asiantuntevaa tekstiä.

Poissa zoukka

Vs: Perustietoa Highlanderistä kiinnostuneille (Saksalainen)
« Vastaus #3 : 27.07.08 - klo 01:05 »
Kiitän, juuri Vinnyn kanssa ajateltiin ruveta kehittelemään jonkinnäköisiä dekkejä tähän formaattiin ja tämä triidi on kyllä loistava apu siihen hommaan. Palailen kun jonkinlainen pooli ja dekki-idea ovat kasassa. Innostusta näin aluksi ainakin riittää.

Poissa pyyhttu

Re: Perustietoa Highlanderistä kiinnostuneille (Saksalainen)
« Vastaus #4 : 27.07.08 - klo 23:01 »
Pitäisiköhän noita listoja koittaa päivittää, kun Cephalid Illusionist, Dread Return, Kiki-Jiki, Mirror Breaker, Painter's Servant ja Chain of Plasma on bännätty.
Nämä esimerkki buildit sisältävät nykyään bännättyjä kortteja:
Painter/Hermit/Cephalid, Oliver Malina GP5 1.-sija, 6-1-0 (Illusionist, Return, Painter)

Hyvä että otit esille:

Olin tuon Oliver Malinaksen buildin + tekstin naputellut jo ennen bännejä ja merkannut jälkikäteen että buildi tapettiin bänneillä, et ilmeisesti huomannut sitä. Nyt ainakin näkyy. Tosin, otin vapauden jättää buildin tuonne, sillä on mielestäni sääli heittää nyt tuosta jo kirjoitettua tekstiä viittauksineen hukkaan. Mietin tosin poistoa mutta oivalsin sitten, että tuo buildi kanssa muistuttaa ehkä parhaiten miten rikkinäisiä, formaatteja rikkovia dekkejä _voi_ saada aikaan, ja on siten esimerkillään siis hyvää jatkoa kirjoitetulle kombo-osiolle.

Eli: Jos haluaa käytännössä testata artikkelin kombo-osion kaksi ensimmäistä lausetta...:
Lainaus käyttäjältä: artikkeli
Puhtaita kombopakkoja ei Highlanderissä esiinny _yhtä yleisesti_ kuten aikaisemmin. Pääsyynä tähän on se että aikaisemmat kokemukset komboista ovat olleet ristiriitaisia: joko ne ovat olleet dominoivia ja koko metaa määritteleviä tai sitten niitä ei ole ollut oikein ollenkaan.

...niin voi kasata tuon dekin ja testata teorian käytännössä pairaamalla sen tämän hetken hyviä & pelattuja buildeja vastaan ja katsoa kuinka käy :)

Lainaus käyttäjältä: JuniorRcmf
GoblinPonza (Kiki-Jiki, Chain)

En korjaa noita tuolta pois, koska buildin otsikon vieressä on päivämäärä joka kertoo milloin se on rakennettu. Sitä paitsi nuo ovat vain esimerkkejä ja vieläpä omista dekeistä, eli niitä on nihkeä käyttää esimerkkeinä ollenkaan, varsinkaan kun en turnauksissa ole tuota pelannut. Tosin tuota kirjoitettaessa ei tarjolla ollut muita dekkilistoja.

Viittaan mieluummin siis Suomessa pelatuihin buildeihin jotka ovat lisäksi turnauksissa pärjänneet.

Eli jos joku pelaa minkä tahansa aggron top-8:iin seuraavassa HL-mätössä täällä, niin lupaan päivittää artikkelin aggro-osion sen mukaan.

Lainaus käyttäjältä: JuniorRcmf
Itselläni myös pisti tässä kohdassa silmään:
Lainaus
Solfatara ja Fallow Earth (Se huonompi Plow Under.)
että Turf Woundia ollut mainittu, eikös se ole se parempi Solfatara?

Joo, totta. Korjattu.

Päivittelen tuon listan yleensä vain omien havaintojen mukaan ja useamman kortin kerralla, kun näen että ihmiset pelaavat jotain korttia ja se jopa voi toimia. Seuraavan kerran siis Ropeconien jälkeen kun Eventidekin on saatu ajettua sisään.

Poissa Väinämöinen

Vs: Perustietoa Highlanderistä kiinnostuneille (Saksalainen)
« Vastaus #5 : 08.04.09 - klo 16:41 »
Itse olen jo pidemmän aikaa pelaillut mtg:tä enää casual meiningillä ja tämä kyseinen formaatti on aina kiinnostanut, mutta tietoa siitä ei ole liikaa tarjoutunut. Tämän artikkelin lukemisen jälkeen nyt viimeistään rupean sitä pakkaa pistämään kasaan :) Todella tuhti tietopaketti. Kiitoksia tästä!
"Greatness, at any cost."