Metassa, jossa on runsaasti Stäksejä ja sen erilaisia variaatioita, suosittelen Ancient Tombia. Itse olen pelannut erilaisilla Artifactilukkopakoilla Food Chain Goblineita vastaan varsin paljon ja ilman Ancient Tombin ja Elvish Spirit Guiden tukea FCG ottaa kaikenlaiset Spheret aika raskaasti. Erityisesti vanhoina hyvinä aikoina, kun pelattiin neljän valopallon kanssa, ESG ja Tomb olivat välttämättömiä. Elviksiä voi huoletta pelata melko montaakin, sillä se avittaa Food Chainin ja mehukkaat sidelaput kädestä peliin, mutta Ancient Tombeja ei voi pelata kuin korkeintaan paria kappaletta. Yllättävään Ancient Tombiin olen hävinnyt pelin jos toisenkin.
Warchieffejä on pelattava neljää kappaletta. Niitä on nostettava aina vähintään yksi aloituskäteen tai Ringleaderista. Lisäksi Warchief on Lackeyn lisäksi ainoa ase Stäksiä vastaan ensimmäisessä pelissä, sillä se negatoi Sphere of Resistancen ja antaa tärkeää tempoetua.
Pelaisin myös enemmän Gay-Gang Commandereita, sillä jälleen kerran ne ovat välttämättömiä Stäksiä vastaan. Käytännön maailmassa toisen vuoron Lackey-GayGang -yhdistelmä on ainoa tapa voittaa Stäks, sillä kyseinen matchup ratkeaa permanenttietuun. Mountain, Lackey on paras aloitus Stäksiä (nyt ei lasketa superharvinaisia ekavuoron pöräytyksiä) vastaan, mutta senkin aloituksen saa hyödyttömäksi, jos ei kykene hyödyntämään Lackeyta tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Kuulemma neljä ilmaista Goblinia on parempi kuin yksi. Stäksin on oikeasti tavattoman vaikea nousta vielä voittoon, jos Gay-Gang tulee peliin.
Landit kuntoon. Fetsit ovat hyviä, niitä lisää. City of Brassit ja Karplusan Forestit paskoja, ne pois. Lisää Basic-Mountaineja sekä Bloodstained Mirejä. Basic-landit ovat kultaa formaatissa, jossa Wastelandeja on jokaisen pakassa. Yhden Taigan voi teoriassa korvata Forestilla, sillä vihreää manaa ei tarvi ekassa pelissä kuin kerran, kahdesti. Forest on myös siksi hyvä, jos haluaa pelata Blood Moonia sidellä. Taigahan fetsataan pöytään vasta, kun tilanne sen vaatii eli, kun olet pelaamassa Food Chainia. Liian monta kertaa olen voittanut pelin juurikin siksi, kun vastustaja hakee Mountainin sijasta Taigan ja pelaa Goblinin, jolloin pääsen ilmaiseksi ampumaan Wastelandilla kaverin maan pois.
Sidekin kannattaa rakentaa oikein. 8 yhden manan anti-control korttia on perseestä. Et tarvi puoliakaan. Sidehän on aina metagamekohtainen, mutta jo on kumma, jos ei sidelle laiteta edes jotain grave-/combovihaa. Null Rodit, Chalicet ja Pyrostatic Pillarit toimivat comboa vastaan hyvin. Gravea vastaan FCG voi taistella joko Tormod's Crypteillä tai Ground Sealeilla. Myös Artifactivihan käyttöön kannattaa kiinnittää huomiota. Artifactipakat pelaavat runsaasti Chaliceja ja yleensä Chalice pelataan joko yhdellä tai kahdella countterilla. Juurikin siksi Artifactivihan CC kannattaa hajauttaa yhdestä kolmeen: Oxidize, Artifact Mutation/Naturalize (Oath) ja Rack and Ruin. Casting Costin hajauttamisella välttyy Chaliceen kusemisen.