Kauppapaikka > Vaihto- ja kauppaongelmat

AlmsBeast ja yleistä keskustelua

(1/8) > >>

Saimu:
Ensimmäisenä todettakoon, että en epäile AlmsBeastia huijariksi.

Ostin häneltä vuoden lopulla kortin ja pyysin ripeeä toimitusta, kun olisin tarvinnut korttia viikko oston jälkeen. Maksoin heti samasta pankista kuin myyjällä, joten rahat näkyivät samantien. Kortteja ei näkynyt, joten kyselin niiden perään pari kertaan ja sain ensimmäisellä kerralla vastaukseksi, että kortit on lähetetty ja toisella kerralla hän sanoi, että kyllä kortit varmasti jostain löytyvät, kun on laittanut kuoreen myös lähettäjän osoitteen.

Lopulta kortit olivat odottamassa minua kotona 18 päivää maksun jälkeen. Kirjekuoressa ei ollut lähettäjän osoitetta eikä postimerkkiä ollut leimattu, josta näkisi päivämäärän, jolloin kirje varmasti on ollut postin hallussa.

Pienen pohdinnan jälkeen annoin hänelle neutraalin palautteen, koska en ollut tyytyväinen tähän toimitusaikaan ja minua hieman arvelutti ristiriita myyjän sanoessa laittaneensa osoitteensa kuoreen, vaikka sitä ei ollut, sekä postileiman puuttuminen. On mahdollista, että hän on hoitanut osuutensa moitteetta ja viivästys johtui täysin postin toiminnasta.

Muutamaa päivää myöhemmin sain häneltä neutraalin palautteen syyllä:
"Väitää etten ole lisännyt mukamas osoitetta enkä posti merkkiä kirjekuoreen vaikka muistan tasan tarkkaan koska siinä meni minun viimeinen postimerkkini kun sen siihen iskin. Ja osoitteenkin olen tasan tarkkaan kirjoittanut siihen
 Kuulema saapui kirje kahden viidon päästä mutta syy ei ollut minun vaan postin mutta ei sitä halua ymmärtää että tuo meidän posti on mitä on välillä."

Eipä tässä mitään isoa harmia aiheudu, en voi muuta kuin nauraa tälle.

Kuitenkin voisin herättää keskustelua kahdesta asiasta: 1) Missä menee raja eri palautteiden välillä. Säännöissä on annettu ohjeistus siihen, mutta se on täysin tulkinnanvarainen. Vaihtopalautesysteemi olisi mielestäni toimivampi, jos jopa rohkeammin annettaisiin neutraalia palautetta pienistä kömmähdyksistä, joita kuitenkaan sattuu välillä. Tällöin pystyisi oikeasti erottamaan kauppakumppanit, jotka toimivat täsmällisesti ja sitten on ne, jotka kyllä hoitavat kaupat, mutta joskus saattaa tulla viivästystä tms. Esimerkiksi MCM:ssä pystyy katsomaan suoraan myyjän keskimääräiset lähetys- ja saapumisajat sekä lähetysten hukkausprosentin. 2) On vaarallinen tie, jos hyväksytään "kostopalautteet". Tämä kannustaa ihmisiä antamaan positiivista palautetta, vaikka ei olisi tyytyväinen kauppaan, jos riskinä on saada vastapalautteena muuta kuin positiivista, vaikka olisi hoitanut oman osuutensa kaupasta moitteetta.

kivi:
Ensinnäkin todettakoon että tässä topicissa on asiaan liittymättömienkin luvallista keskustella Saimun postauksen viimeisen kappaleen asioista.

Vaikka kiveen hakattua (pun intended) rajaa palautteiden välillä ei ole niin kannustaisin käyttämään positiivista silloin kun kaikki menee juuri niin kuin on sovittu, neutraalia kun jotain odottamatonta sattuu (kortit eivät aivan luvatussa kunnossa, huono paketointi, hieman viivästynyt toimitus) ja negatiivista kun hommat ryssitään huolella. Ja ennen kaikkea, käyttäkää sitä kommentointia varsinkin neutraalien ja negatiivisten palautteiden kohdalla!

Kostopalautteet ovat yksiselitteisesti kielletty ja neutraalin antaminen sinulle siitä hyvästä että olet itse antanut neutraalin voidaan moiseksi hyvin luokitella, varsinkin kun olet hoitanut omat velvoitteesi kaupasta viipymättä.

Ja tähän tapaukseen liittyen jos olet ilmaissut selkeästi että tarvitset kortin nopeasti niin ei voida olettaa että annat posiitivista palautetta jos odotat sitä kolme viikkoa.

Anssi:
Henkilökohtaisesti en itse neutraalia antaisi mistään pikkuvirheistä (myöhästyminen, kunnossa joku ongelma, jotain puuttuu ym.) jos myyjä/vaihtaja pahoittelee/hoitaa homman kuntoon. Ero neutraalin ja hyvän välillä on iso, MCM:ssä on Good ja Very Good joka helpottaa antamaan 2. parhaan palautteen joskus.

AlmsBeast:
En tiedä mitä tällä yrität saavuttaa?  Sillä minä LAITOIN POSTIMERKIN ja oman lähettäjän tiedot kuoreen sen verran on ikää ja on tultu läheteltyä tarkoitukseen kun tarkoitukseen kirjeitä että minultako unohtuisi laittaa postimerkki ja lähettäjän tiedot? Jos minulta kysytään niin lappu ei tullut silloin kun itse halusit (johon en itse voinut vaikuttaa) . Ja tämä on jostain närkäsryksestä liittyvää kostoa. Minun mielestäni sinun kannattaisi avautua postille tästä eukä täällä. Ps. Pystyykö muka kirjeitä edes lähettämään ilman postimerkkiä ?! Just saying

kivi:

--- Lainaus käyttäjältä: Anssi - 19.01.15 - klo 13:48 ---Henkilökohtaisesti en itse neutraalia antaisi mistään pikkuvirheistä (myöhästyminen, kunnossa joku ongelma, jotain puuttuu ym.) jos myyjä/vaihtaja pahoittelee/hoitaa homman kuntoon. Ero neutraalin ja hyvän välillä on iso, MCM:ssä on Good ja Very Good joka helpottaa antamaan 2. parhaan palautteen joskus.

--- Lainaus päättyy ---

Kuten totesin, tähän ei ole mitään virallista ohjeistusta ja varsinkin neutraalin palautteen käytössä on käyttäjillä varsin suuria eroja mikä voi johtaa isoihinkin erimielisyyksiin. Itse en näe neutraalia minään kuoleman vakavana asiana ja on totta MCM:ssä on moni asia paljon paremmin kuin täällä mutta MCM onkin luotu vain ja ainoastaan kaupankäyntiin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta