Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Sääntökoulu 7, triggered abilityista  (Luettu 1360 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Elwood

Sääntökoulu 7, triggered abilityista
« : 09.10.08 - klo 16:38 »
Heräsi muutama kysymys Sääntökoulu 7:ään tulleista päivityksistä. Ja: olen kiiinnostunut säännöistä ja siitä mistä ne tulevat, en teidän kiusaamisestanne.

Lainaus
Hissing Iguanar kuolee samaan aikaan kolmen muun creaturen kanssa. Iguanarin ability triggeröityy kolme kertaa, koska kolme muuta creaturea meni graveyardille, vaikka se itsekin kuoli samassa rytäkässä. Tämä siksi, että nuo abilityt, jotka tutkailevat jonkin lähtemistä pelistä, toimivat näin. Niiden vuoksi katsotaan pelitilannetta juuri ennen tapahtumaa, jotta voidaan tietää mitä abilityjä siellä triggeröityi.

Miksi Planar Void toimii eri tavalla? Eli official rulingsien mukaan:

It will not trigger on itself going to the graveyard, or on any other cards going to the graveyard at the same time. This means that neither itself nor other cards put into the graveyard at the same time as it will get removed from the game.

En huomaa korteissa mitään eroa sanankäänteiden osalta, eli onko näin vain "päätetty" (kuten duracelin Skullclamp-esimerkin kohdalla)?

Lainaus
Pelissä triggeröivän abilityn pitää olla jollain pelissä olevalla kortilla, jotta se voi triggeröityä.

Kuinka tämä toteutuu Hissing Iguanarin kohdalla? Onko peli jotenkin automaattiohjautuva, että esimerkiksi Wrath-efektissä olennot menevät jossain tietyssä järjestyksessä hautuumaalle triggeröidäkseen mahdollisimman paljon abilityja, vaikka kaikki käytännössä tuhoutuvatkin yhtä aikaa?

Poissa duracel

Re: Sääntökoulu 7, triggered abilityista
« Vastaus #1 : 09.10.08 - klo 17:18 »
Planar Void toimii aivan eri tavalla kuin triggerit, joiden triggeritapahtumana on pistää kortti pelistä graveyardille. Planar Voidissa lukee:

Whenever another card is put into a graveyard from anywhere, remove that card from the game.

Verrataan vaikka Hissing Iguanariin:

Whenever another creature is put into a graveyard from play, you may have Hissing Iguanar deal 1 damage to target player.

Planar Voidin triggeri ei toimi samoin, koska se ei ole samanlainen. Alla lihavoituna kriittinen sääntöpala:

410.10d. Normally, objects that exist immediately after an event are checked to see if the event matched any trigger conditions. Continuous effects that exist at that time are used to determine what the trigger conditions are and what the objects involved in the event look like. However, some triggered abilities must be treated specially because the object with the ability may no longer be in play, may have moved to a hand or library, or may no longer be controlled by the appropriate player. The game has to "look back in time" to determine if these abilities trigger. Abilities that trigger specifically when an object leaves play, when an object is put into a hand or library from a public zone, or when a player loses control of an object will trigger based on their existence, and the appearance of objects, prior to the event rather than afterward.

Tämän pitäisi vastata myös toiseen kysymykseen. Hissing Iguanarin ability on toiminnaltaan AIVAN erilainen kuin vaikkapa Deathtouch.

~jari

« Viimeksi muokattu: 09.10.08 - klo 17:24 kirjoittanut duracel »
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!