Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Eka Pakka - Blue Control  (Luettu 2537 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -000-

Eka Pakka - Blue Control
« : 24.06.10 - klo 20:44 »
Ostettiin veljen kanssa ekat MTG-kortit muutama päivä sitten ostettiin siis 2x Deck Builder's Toolkit ja oon pelaillu niistä saamilla korteilla veljen Vampire pakkaa vastaan. Tarkotuksena ois parannella pakkaa ~20-30e budjetilla. Kuitenkin tarkoituksena pitää pakka Standardissa ja semmoseen suuntaan et pysyis rotaationkin jälkeen modissa.

Landit:
3x Mountain
25x Island
=28

Jotain hyviä special landeja pakkaan?

Creaturet:
2x Sea Gate Oracle
3x Surrakar Banisher
2x Merfolk Looter
1x Horned Turtle
1x Seascape Aerialist
1x Windrider Eel
1x Sejiri Merfolk
1x Merfolk Seastalkers
1x Enclave Elite
=13

Haluisin jtn parempia creatureita pakkaan ja varmempia linjoja. Ainoostaan Sea Gate Oracleet toimineet hyvi ku tuovat lisää nostoo pakkaan... Ehkä jtn halpoja Planeswalkereita??? ^^

Loput:
4x Cancel
3x Lightning Bolt
3x Divination
3x Essence Scatter
2x Unsummon
2x Sleep
2x Mind Control
=19

En oikeen keksi mitä näistä pitäis muuttaa... =/

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ehotelkaa myös mihin suuntaan pakkaa kannattais tulevaisuudessa muuttaa, jos/kun rupeen harrastaa MTG:tä vielä enemmän...
Welmu

Poissa Augustus

Vs: Eka Pakka - Blue Control
« Vastaus #1 : 26.06.10 - klo 03:38 »
Perinteinen parannusohje on havainnoida, mitkä kortit tuntuvat olevan hyödyllisimpiä pakassa ja nostaa niiden määrä neljään. Sea Gate Oraclen toimivuuden olit ilmeisesti jo havainnutkin, eli lisää niitä nyt ainakin.

Useimmiten landin määrässä on huomauteltavaa dekkilistoissa, mutta yleensä se on niin että pelataan liian vähän ländiä. Tässä vaikuttaisi olevan muutama ylimääräinenkin. Laadussa sen sijaan on toivomista. Vaikka punaisia kortteja onkin vain kolme, niin ei pelkät kolme mountainia ole tarpeeksi. Lisäksi dekkiin halunnee laittaa neljännenkin Boltin ja todennäköisesti muitakin punaisia kortteja. Manabase kirkuu siis jonkinlaista fiksaamista. Hyvin budjetissa pysyvä vaihtoehto on landit kuten Terramorphic Expanse ja Evolving Wilds. Huomannet näppärän synergian tällaisten landien ja landfall-miesten, kuten Windrider Eelin kanssa parin pelin jälkeen. Liiallisuuksiin ei kannata mennä tällaisten landien kanssa, koska tuovat manaa pöytään vain täpissä. Lonkalta heitettynä manabase voisi olla jotain 4-6 hakulandia (Terramorphic ja Evolving), 4-6 Mountainia ja loput Islandeja, niin että pakassa on 23-25 landia, riippuen siitä, kuinka kalliita spellejä pelaat.

Korttien hyödyllisyyden arvioinnissa tietenkin auttaa, kun tietää, millainen voittostrategia pakalla yrittää olla. Nyt pakassa on vähän sillisalaatin omaisesti ukkoja, countereita ja pultteja. Eräs strategia voisi olla evaasiollisiin (flying, unblockable jne) miehiin panostaminen, joiden pieksyjä tukisi Lightning Boltein ja muiden pulttien avulla. Earthquake rankaisisi mukavasti vastustajaa jättäen omat lentävät mörkösi koskemattomiksi. Seassa voisi olla myös muutamia countereita estämässä vastustajaa heittämästä mitään liian kamalaa niskaan, kuten esimerkiksi setti Negateja vastustajan isojen spellien varalle.

Väreille sopivia planeswalkereita on molemmat Jacet ja Chandrat. Jace 2.0 on törkeän kallis, joten budjettisyistä siitä ei tarvinne haaveilla. Vanha Jace on ihan asiallinen kortti ja harkitsemisen arvoinen. Chandroista vanhempi versio, Chandra Nalaar, on mielestäni järkevämpi halvemman manahinnan ja vähemmän tilannekohtaisten kykyjensä ansiosta.

Lataan dekkilistasi MWS:ään ja kokeilen naputella siihen jotain muutoksia, joiden uskoisin pysyvän budjetissasi. Katsotaan, kuinka käy...

// Lands
    8 Mountain
    12 Island
    3 Terramorphic Expanse
    2 Evolving Wilds

// Creatures
    4 Welkin Tern
    4 Plated Geopede 
    4 Sea Gate Oracle 
    2 Living Tsunami
    4 Windrider Eeli
 
// Spells
    4 Lightning Bolt
    3 Burst Lightning
    2 Earthquake
    4 Negate
    2 Mind Control
    2 Chandra Nalaar

No näin kävi, eli siis mitä tapahtui? Poistin aluksi kaikki sellaiset kortit, joilla ei ollut mitään yhteistä muun pakan kanssa, kuten Sejiri Merfolk plainssittomassa pakassa ja Ally-mies ilman liittolaisiaan. Poistin myös suoraan viiden manan pomputtajamöhkäleet, koska efekti on vain liian heikko manahintaan nähden. Sitten lätkin listaan teemaan (teemahan oli lentäviä miehiä ja pultteja) sopivia ukkoja, eli yllättäen lähinnä lentäviä miehiä ja pultteja. Sivusilmällä koetin katsella vähän manacurvea, eli siis sitä, kuinka paljon on minkäkin hintaisia spellejä pakassa. Ei curve ole nytkään varmasti mitenkään optimaalinen, mutta sinnepäin. Pakan rakennuksessa haluaisi siis varmistella sitä, että spellejä olisi suunnilleen tasaisesti pelattavana, mieluusti jo kakkos- tai jopa ykkösvuorosta alkaen. Ländin määrä lienee lähellä oikeaa, mutta jos haluat pelata laputuksia kuten Divinationia, niistä kehtaa ehkä vielä yhden tiputtaa pois.

Perustavanlaatuinen vinkki manabasen suunnitteluun: laske pakkasi korttien sinisten manasymbolien määrä ja jaa se kaikkien manasymbolien määrällä. Tässä pakassa on 24 sinistä ja 17 punaista manasymbolia. 24/(24+17)=0,5853658. Kerro landien määrä saadulla suhdeluvulla. 25x0,5853658=14,6. Tästä kun pyöristää, saa pakan island-mountain -suhteeksi n. 15 islandia ja 10 mountainia. Jos pelaa pakassa muita kuin basic landeja, voi niitä sitten poistella harkinnan mukaan non-basiccien tieltä. Tässä tapauksessa päädyin jakoon 12 islandia ja 8 mountainia ja 5 hakulandia. Värintuotannon pitäisi toimia nyt kohtuullisella varmuudella. Kuitenkin niin kauan kuin pelin nimi on Magic: The Gathering, manan- ja värinkusahduksia voi tulla vaikka monovärisillä dekeillä.

Värimääriä pohtiessa on myös syytä huomioida minkä hintaisiin spelleihin manasymbolit ovat sitoutuneet. Jos kaikki pakan punaiset kortit ovat esim. viiden tai useamman manan kortteja, ei punaisen manan saaminen alkupelissä ole niin kriittistä. Tällöin voi pelata hieman vähemmän mountaineja, kuin mitä suhdeluku antaa ymmärtää. Huomioitavaa on myös se, että esitetty peukalosääntö ei päde ääritapauksissa kovinkaan hyvin: jos pakassasi on vain kaksi punaista korttia ja loput sinisiä, ei silti kannata pelata liian harvoja punaisen manan lähteitä. Muuten ne eivät juuri koskaan osu kouraan yhtäaikaa sen punaisen kortin kanssa, ja kortti jää jumittamaan käteen kuolleena silloin kun sen nosti.

Counterit vaihdoin Canceleista Negateihin, koska ne ovat kustannustehokkaampia siihen asiaan, mihin veikkasin kieltoja kipeimmin tarvittavan tässä dekissä: estämään vastustajaa noitumasta jotain liian voimakkaita spellejä, kuten planeswalkereita, massatuhoja tai vastaavia. Cancel kieltää toki nekin, mutta kriittisesti yhden sinisen manan kalliimmalla. Jos vastustajasi pelaavat pommikkaita ukkoja mielellään, kannattaa toki pysytellä Cancelissa ja/tai Essence Scatterissa. Kokeilemalla erilaisilla yhdistelmillä pääsee muutamien pelien jälkeen jyvälle, mikä tepsii parhaiten.

Lisätyt Chandrat planeswalkerosastolta ja Earthquaket tukemaan korvennusplääniä mahtunevat helposti kaavailemaasi dekinpäivitysbudjettiin. "Örtsärejä" varmaan haluaisi pelata kolmea tai jopa neljää, mutta en halunnut masentaa liian monilla hankittavilla rareilla. Muut lisätyt kortit ovat enemmän tai vähemmän rupuisia commoneita ja ei juuri missään pelattavia uncommoneita, mutta ei alhainen hinta tee niistä mitenkään kelvottomia. Esim. Living Tsunamin haittapuoli muuttuu jossain mielessä eduksi, kun landfall-miesten buustaantumineen on taattua. Normicommoneita ja rupuisempia uncommoneita voi saada ilmaiseksi vanhoilta parroilta esim. draftien jälkeen tai sitten throw-inninä vaihdellessa. Suurin ongelma koitunee siitä, ettei kukaan kanna mukanaan muita kuin kalliita vaihtokorttejaan.

No niin, tässäpä vähän vinkkejä pakanrakennukseen. Mitäpä muutakaan sitä juhannusaattona ihminen tekisi, kuin niistäisi limaa poskionteloistaan ja kirjoittelisi partikselle?

Poissa Stefan

Vs: Eka Pakka - Blue Control
« Vastaus #2 : 26.06.10 - klo 12:05 »

Siinäpä oli asiallinen tietopaketti, sen vaan sanon, että mun mielestä Jwar Jwar Sphinx on kalliudestaan huolimatta hyvä finisher, eikä rahassakaan maksa paljoa. Laittaisin luultavasti kaksi, ehkä noiden Living Tsunamien (tai jonkun muun, mikä tuntuu parhaalta) tilalle.

Poissa Augustus

Vs: Eka Pakka - Blue Control
« Vastaus #3 : 26.06.10 - klo 14:11 »
Jeps. Jwaarinsaaren sfinksi on oivallinen ukko, ja viitoittaa tietä pakan kehitykseen tulevaisuudessa. Kun korttikokoelma alkaa karttua, ei rare-korttien hankkiminen tunnu enää kovin vaivalloiselta. Erittäin hyvä keino kartuttaa korttikokoelmaa ja varsinkin yleistä Magic-pelitaitoa on pelata paljon limitediä. Eipä aikaakaan kun valikoimaa pakan tuunaamiseen on viljalti.

Pidemmälle viety game plan tällaisella sinipunaisella dekillä voisi hyvin olla enemmän kontrollipainotteinen: tällöin pakasta pudotellaan pois heikompia pikkumiehiä, kuten Welkin Ternit, Geopedet ja oikeastaan kaikki ukot Sea Gate Oraclea lukuunottamatta, ja korvaillaan niitä voimakkaammilla ukoilla, kuten Jwar Jwar Sphinxeillä. Muitakin voimakkaita Sphinxejä ja Dragoneita löytyy väreille sopiviksi, lihaisiksi pelinlopettajiksi. Ukkovalikoima tulisi siis olemaan jotain tyyliin 4 Oraclea ja 3-6 voittoisaa miestä. Lihaisampien ukkojen peliin ehtimistä tuetaan lisäämällä kontrollielementtejä, kuten Earthquakeja ja/tai Volcanic Falloutteja pöydän pyyhkimiseen, useampia countereita estelemään asioita, joihin poltot eivät tepsi, sekä laputuksia takaamaan manan ja vastausten tasaisen nousun.

Poissa -000-

Vs: Eka Pakka - Blue Control
« Vastaus #4 : 26.06.10 - klo 21:34 »
Kiitos erittäin kattavasta analyysista! Innostuttiin tuhlaamaan juhannuspäivä veljen ja kaverin kanssa Magiccia pelaillessa ja, kun tein avuillasi muutoksia pakkaan (proxyja) nii voitti 8/10 pelistä jotain melkein suora kopio turnausvoittajan vampire-pakkaa vastaan =P. Veli kuitenkin muutti hieman pakkaansa ja voitti sen jälkeen 5-0 pelit... Tämmönen pakka siis:

Lands:
8 Mountain
12 Island
4 Terramorphic Expanse
1 Evolving Wilds

Creatures:
4x Sea Gate Oracle
4x Welkin Tern
4x Plated Geopede
2x Sphinx of Jwar Isle
2x Into the Roil

Spells:
4x Lightning Bolt
3x Burst Lightning
2x Earthquake
4x Essence Scatter
2x Mind Control
2x Chandra Nalaar
2x Vanhempi Jace

Mind Controllit ja Sphinxit eivät tuntuneet toimivan kovin hyvin. Jace toi jonkin verran nostoa pakkaan, mutta on kuitenkin kohtuu kallis kortti ja nostokaan ei nyt hirveän hyvä ole... Disfiguret tuhosivat Ternit ja Geopedet hetkessä, kun veli lisäs niitä neljä pakkaan... Noston kanssa myös ongelmia... Staggershockit hyviä pakkaan?
Welmu

Poissa Augustus

Vs: Eka Pakka - Blue Control
« Vastaus #5 : 28.06.10 - klo 18:58 »
Kyllähän Staggershock on varsin hyvä kortti. Antaa korttietuakin, jos pääsee särkemään kaksi ukkoa.

Pelitestaillunne osoitti suht luontevasti metan muutosta, mikä turnausympäristössäkin näkyy, joskaan ei ehkä noin suorasti. Jos aluksi pieksit halvoilla ukkeleilla, niin tokihan setti Disfigureja helpottaa niitä vastaan puolustautumisessa. Ovela peliliike tähän väliin on sitten panostaa esim. shroudimiehiin, kuten Calcite Snappereihin, sekä riittävän paksuperäisiin ukkoihin. Tietenkin Gatekeeper of Malakirit ovat vampyyreilta luonnollinen vastaus sellaisiin epeleihin, mutta niitä taas voi koettaa hillitä Essence Scatterilla. Selväähän on, että jos pelaatte vain toisianne vastaan ja aina samoilla pakoilla, niin korttien hyvyys määrittyy pitkälti sen mukaan, mitkä ovat hyviä kyseisessä matchupissa. Jossain vaiheessa, kun vastaan voi tulla muutakin kuin vampyyreita, kannattaa ruveta kehittelemään sideboardia, josta olisi tarkoitus sitten löytää apuja myös muita pakkatyyppejä vastaan.

Mind Controllien toimimattomuus johtuu uskoakseni siitä, että veljesi vampyyripakassa ei vaan ole niin paljoa pommikkaita ukkoja, että niitä kannattaisi viidellä manalla pölliä. Ehkä Mind Controlleja haluaisi sitten pelata vain sidellä, jos vastaan tuleekin lihaisampia miehiä? Tai ehkä yksi mainiin, yksi sidelle? Vanhemman Jacen huono suoritus taas voi olla seurausta siitä, että pakassa ei ole kovinkaan paljoa hyviä blokkaajia. Ainoastaan Oraclet kestävät jotain puolustustaistelussa, ja suojaamattoman Jacen laputusura jäänee lyhyeksi. Ehkä sen tilalla haluaisi pelata joko lisää uhkia tai sitten laputukseen jotain nopeampia ja kerralla voimakkaampia efektejä, kuten Mind Springia?

Jos hivutat pakkaa enemmän kontrollipainotteiseen suuntaan voimakkaampine efekteineen, voisi jonkinlainen manankiihdytys, kuten Everflowing Chalicet olla poikaa. Ne takaisivat suurempia maanjäristyksiä nopeammin, enemmän lappuja Mind Springistä sekä counterimanat samalla vuorolla kun tipautat esim. Sfinksin pöytään. Ei se Divinationkaan mikään turha lappu ole, kannattaa sitäkin testailla erilaisissa pakan versioissa. Kuvittelisin, että se toimii paremmin kontrollipainotteisessa, voimakkaita spellejä sisältävässä pakassa kuin tällaisessa vähän aggroisemmassa.