Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Cube; ei infinite comboja, ei power 9  (Luettu 5822 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Naabi

Cube; ei infinite comboja, ei power 9
« : 19.02.16 - klo 13:31 »
Tuli useampi ilta sitten hullu ajatus cuben rakentamisesta. Kävi tosin ilmi, ettei sellaisen suunnittelu ole aivan läpihuutojuttu.

Pääideana tässä cubessa olisi saada yksinkertaiset efektit omille väreillee. (discard mustalle, counterspell siniselle, ramppi vihreälle, burni punaiselle ja valkoisella....noh, jotain) Höystettynä sitten omilla ns. voimakorteillaan, jotka mahdollistavat eri asioita. Tulin siihen tulokseen, että isot reanimointikohteet haluan olevan poistettavissa jokaisella poistolla ja ajattelin, ettei inffikombot kuulu draftaukseen. Lopputulos oli nyt näpräämisen jälkeen tällainen:

http://www.cubetutor.com/viewcube/48583

Koska en ole tällaista ennen tehnyt, niin kyselenpä vaan, mikä suoraan voi pilata kyseisen cuben? Yritän saada pahimmat viat pois samantien. Toisekseen haluaisin tietää limitediin voimakkaita kahden kortin synergioita ja satunnaisia yksittäisiä kortteja, jotka mahdollistavat satunnaisen game planin. Satunnaisia sub teemoja, mitä kortteja valitessa sattu tulemaan, on valkoisella soldierit ja sinisellä wizardit. Yritin saada mustalle zombie tribaalia ja punaiselle goblineita, mutta en ole varma kuinka hyvin se sitten onnistui.

Mutta mitkä kortit teidän mielestä ehdottomasti kuuluu cubeen ja mitkä ei? Paljon on sopiva määrä kortteja ja mikä esimerkiksi on hyvä artifact/land/creature/spell jakauma.
"A little learning is a dangerous thing; drink deep, or taste not the Pierian spring"

Poissa l4hlborg

Vs: Cube; ei infinite comboja, ei power 9
« Vastaus #1 : 19.02.16 - klo 14:47 »
Lähtisin eka kattoon noita fakseja. Affis ei ainakaan musta kuulosta hirveen hyvältä arkkityypiltä. Memnite, ornithopter ja mox opal on luonnollisestikin erinomaisia samassa faksivetosessa pakassa mutta ihan kamalaa paskaa jos ei pääse sinne. Kyseessä ei oo ees se perinteinen cubemonorööda, josta voi aina hypätä johonkin RW tai RB aggroon, jos se ei ookkaan auki, kun suurin osa noista ei mee yhtään mihinkään muuhun kuin tasan affikseen. Lisäks:

- Chalice of the voidia en oo ennen nähny cubessa, veikkaan et johtaa vaan paskoihin peleihin. Leikkaisin.

- Smokestack puuttuu

- Cabal therapy singletonissa on vähän bleh. Seize näyttäis puuttuvan

- en oikein nää mitä experiment one ja strangleroot tekee tuolla, kun stompy aggrolle ei oikein näy muuta supporttia

-Living end ei vaikuta toimivalta

- stormivehkeet tuntuu affiksen tavoin vähän yksulotteisilta, pääasiassa vaan tunkee turhia kortteja draftiin.

- Collected company on yleensä aika kehno, on tosi vaikee saada kasaan pakkaa, jossa se toimii

Poissa Naabi

Vs: Cube; ei infinite comboja, ei power 9
« Vastaus #2 : 19.02.16 - klo 16:34 »
Lähtisin eka kattoon noita fakseja. Affis ei ainakaan musta kuulosta hirveen hyvältä arkkityypiltä. Memnite, ornithopter ja mox opal on luonnollisestikin erinomaisia samassa faksivetosessa pakassa mutta ihan kamalaa paskaa jos ei pääse sinne. Kyseessä ei oo ees se perinteinen cubemonorööda, josta voi aina hypätä johonkin RW tai RB aggroon, jos se ei ookkaan auki, kun suurin osa noista ei mee yhtään mihinkään muuhun kuin tasan affikseen. Lisäks:

- Chalice of the voidia en oo ennen nähny cubessa, veikkaan et johtaa vaan paskoihin peleihin. Leikkaisin.

- Smokestack puuttuu

- Cabal therapy singletonissa on vähän bleh. Seize näyttäis puuttuvan

- en oikein nää mitä experiment one ja strangleroot tekee tuolla, kun stompy aggrolle ei oikein näy muuta supporttia

-Living end ei vaikuta toimivalta

- stormivehkeet tuntuu affiksen tavoin vähän yksulotteisilta, pääasiassa vaan tunkee turhia kortteja draftiin.

- Collected company on yleensä aika kehno, on tosi vaikee saada kasaan pakkaa, jossa se toimii

Noted. Itseasiassa stormin olikin jo poistamista vaille taikina. Seize on täysin unohtunut. Affis fixauslistalle.
"A little learning is a dangerous thing; drink deep, or taste not the Pierian spring"

Poissa Meltyman

Vs: Cube; ei infinite comboja, ei power 9
« Vastaus #3 : 19.02.16 - klo 16:48 »
Tuli useampi ilta sitten hullu ajatus cuben rakentamisesta. Kävi tosin ilmi, ettei sellaisen suunnittelu ole aivan läpihuutojuttu.

Pääideana tässä cubessa olisi saada yksinkertaiset efektit omille väreillee. (discard mustalle, counterspell siniselle, ramppi vihreälle, burni punaiselle ja valkoisella....noh, jotain) Höystettynä sitten omilla ns. voimakorteillaan, jotka mahdollistavat eri asioita. Tulin siihen tulokseen, että isot reanimointikohteet haluan olevan poistettavissa jokaisella poistolla ja ajattelin, ettei inffikombot kuulu draftaukseen. Lopputulos oli nyt näpräämisen jälkeen tällainen:

http://www.cubetutor.com/viewcube/48583

Koska en ole tällaista ennen tehnyt, niin kyselenpä vaan, mikä suoraan voi pilata kyseisen cuben? Yritän saada pahimmat viat pois samantien. Toisekseen haluaisin tietää limitediin voimakkaita kahden kortin synergioita ja satunnaisia yksittäisiä kortteja, jotka mahdollistavat satunnaisen game planin. Satunnaisia sub teemoja, mitä kortteja valitessa sattu tulemaan, on valkoisella soldierit ja sinisellä wizardit. Yritin saada mustalle zombie tribaalia ja punaiselle goblineita, mutta en ole varma kuinka hyvin se sitten onnistui.

Mutta mitkä kortit teidän mielestä ehdottomasti kuuluu cubeen ja mitkä ei? Paljon on sopiva määrä kortteja ja mikä esimerkiksi on hyvä artifact/land/creature/spell jakauma.

Tässä on hirveästi asioita mihin voisin jo tarttua, mutta haluaisin eka tietää mihinkä cuben kokoon koitat pyrkiä, vai onko väliä edes?

Pelaatko aina kuinka isolla porukalla ?

360 meinaa esim sillä kahdeksalla, että jokainen kortti tulee kiertoon cubessa.
Joidenkin mielestä tämä on hyvä asia, koska silloin voit pitää selvän linjan mitä cubessa on tarjolla ja haluamasi strategiat näkevät päivän valoa useammin kuin isolla cubella.
Tästä voi tulla illuusio, että joka kerta kun pelaat tällä koolla, niin dekit ovat aina saman näköisiä.
Tämä ei tosin pidä paikkaansa, koska 360-kortin cuben sisään mahtuu enemmän kuin 8 erilaista dekkiä, tietenkin.


Itsellä on ~540 cube, koska siinä TUNTUU, että saa toimimaan ne haluamansa synergiat, mutta joka draftissa ei nää niitä parhaita kortteja, koska ne ei ole aina siellä tarjolla edes.


Jotkut haluaa 700+ cuben, koska eivät halua nähdä samoja kortteja niin usein ja pitävät drafteista missä pitää ottaa "riskejä", eli  boostereiden ison vaihtelevuuden takia ei voi tietää pääseekö haluamalle pläänille, jos ottaa niin sanotun avainkortin (tribaalin leader, tinker, show and tell jne..).

Minulle tämä ei ole "totisessa" cubessa mielekästä, koska välillä jää ulos peleistä, kun koitti jotain siistiä plääniä, mutta et saa mitään tavaraa sinne, koska noh, ne on siellä laatikon pohjalla jossain.

Paskararecubessani koko ei ole niin ongelma, kun pakat on paskaa joka tapauksessa :D


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No mitä pitää olla cubessa?

Se riippuu ihan täysin mitä haluaa tehdä.
Pääasia on lähtökohtaisesti tarjota pelejä mitä on hauska pelata, myös sillä kustannuksella, että karsii kortteja mitä itse haluaisi pelata, mutta mitä muut eivät halua pelata.

Paneudun halutessasi enemmän tohon cubesi sisältöön kunhan tässä aikaa vapautuu, nyt pitää mennä mättämään Cosmic Encounteria niin maan perkeleesti! :)





« Viimeksi muokattu: 20.02.16 - klo 09:30 kirjoittanut Meltyman »

Poissa Naabi

Vs: Cube; ei infinite comboja, ei power 9
« Vastaus #4 : 19.02.16 - klo 18:37 »
diipadaapa

Hyviä pointteja. Meinasin aluksi pitää tuon juurikin tuossa 360 kortissa, mutta ehkä varianssia olisi kiva silti nostaa. 540 kuulostaa tosin jo aika paljolta, kuvittelin 400+ riittävän aivan hyvin.

Ongelma tässä on lähinnä se, etten limitediä formaattina niin erityisen hyvin osaa ja korttien arviointi siltä pohjalta on vaikeaa. Kahden kortin combot ja muu synergia olisi se mihin tähtään, nuo tietyt tribaalit vain sattu siellä olemaan korttien lisäysten jälkeen. Itselle ne tietyt must kortit nyt ei ole niin erityisen tärkeitä, kunhan kokonaisuuteen jotenkin sopivia kortteja sattuu löytymään.
"A little learning is a dangerous thing; drink deep, or taste not the Pierian spring"

Poissa Vladi

Vs: Cube; ei infinite comboja, ei power 9
« Vastaus #5 : 19.02.16 - klo 20:00 »
Suosittelen lämpimästi kokeilemaan Rarity pohjaista cubea. Itsellä ollut kasassa 2009 lähtien. Pelit muistuttavat paljon enemmän limitediä, mutta boosterissa ei ole täyttä skepeliä. Erityisen kiinnostavaa ettei tarvitse luoda "valmiita" arkkityyppejä ja istua sormet ristissä ettei kukaan muu ole samoilla juonilla. Draftatessa joutuu paljon enemmän mukautumaan, sekä synergioiden keksimisen ilo on aika lailla loputon.

Boosterit teen 1 rare, 3 uncommon, 1 land, ja 10 commonia. Boosterien tekeminen vaatii vähän säätöä ja cuben sisällä on oltava systeemi eri rarityille.

Hinta on myös erittäin iso bonus.

Esimerkkinä:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-eVX6PY3MbsNfX1_Tk7ovX4k9_Aiy4_9xMmSOBbZwdQ/edit#gid=4

Ps: Jos kiinnostaa, voin toki kertoa lisää

Poissa Naabi

Vs: Cube; ei infinite comboja, ei power 9
« Vastaus #6 : 19.02.16 - klo 22:45 »
Suosittelen lämpimästi kokeilemaan Rarity pohjaista cubea. Itsellä ollut kasassa 2009 lähtien. Pelit muistuttavat paljon enemmän limitediä, mutta boosterissa ei ole täyttä skepeliä. Erityisen kiinnostavaa ettei tarvitse luoda "valmiita" arkkityyppejä ja istua sormet ristissä ettei kukaan muu ole samoilla juonilla. Draftatessa joutuu paljon enemmän mukautumaan, sekä synergioiden keksimisen ilo on aika lailla loputon.

Boosterit teen 1 rare, 3 uncommon, 1 land, ja 10 commonia. Boosterien tekeminen vaatii vähän säätöä ja cuben sisällä on oltava systeemi eri rarityille.

Hinta on myös erittäin iso bonus.

Esimerkkinä:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-eVX6PY3MbsNfX1_Tk7ovX4k9_Aiy4_9xMmSOBbZwdQ/edit#gid=4

Ps: Jos kiinnostaa, voin toki kertoa lisää

Olen nähnyt tuota raritysäätöä innistrad cubessa ja ei kyllä jaksa tällaisessa sen kanssa säätää. Enkä muutenkaan yritä varsinaisesti simuloida limitedia tarkkaan, vaan ihan puhtaasti ihan omana formaattinaan. Sinänsä mielenkiintoinen idea.

Mites muuten, mitkä on cubessa affinityyn sopivia kortteja? Ajattelin sen kuitenkin pitää yhtenä mahdollisuutena tinker/goblin welder buildien ohella. Eli mitä versaaleja halpoja artifact otuksia mahdollisesti olisi?

Sitten tajusin, että voisi leikata kaikki vaikeasti castittavat jutut pois. Obliteratorissa ei ole oikein mieltä, menee liian vaikeaksi. Pitäisi löytää siis pari versaalia mustaa otusta. Mieluusti zombeja. Oikeastaan tuossapa onkin keyword tälle cubelle. Mieluusti kaikki kortit olisi yksinkertaisuudessaan hyvin elastisia sen suhteen, mihin pakkaan ne tunkee.

edit. Ainiin ja pienen mietinnän jälkeen strangleroot voisi silti toimia ihan hyvin, kun sen undead kuitenkin synergoi esimerkiksi mustan kanssa? Tosin pitää kattoa, jos jossain vaiheessa muodonmuutosta sille tulis paremmin supporttia.
« Viimeksi muokattu: 19.02.16 - klo 22:49 kirjoittanut Naabi »
"A little learning is a dangerous thing; drink deep, or taste not the Pierian spring"

Poissa Meltyman

Vs: Cube; ei infinite comboja, ei power 9
« Vastaus #7 : 20.02.16 - klo 10:17 »
Tuli useampi ilta sitten hullu ajatus cuben rakentamisesta. Kävi tosin ilmi, ettei sellaisen suunnittelu ole aivan läpihuutojuttu.

Pääideana tässä cubessa olisi saada yksinkertaiset efektit omille väreillee. (discard mustalle, counterspell siniselle, ramppi vihreälle, burni punaiselle ja valkoisella....noh, jotain) Höystettynä sitten omilla ns. voimakorteillaan, jotka mahdollistavat eri asioita. Tulin siihen tulokseen, että isot reanimointikohteet haluan olevan poistettavissa jokaisella poistolla ja ajattelin, ettei inffikombot kuulu draftaukseen. Lopputulos oli nyt näpräämisen jälkeen tällainen:

http://www.cubetutor.com/viewcube/48583

Koska en ole tällaista ennen tehnyt, niin kyselenpä vaan, mikä suoraan voi pilata kyseisen cuben? Yritän saada pahimmat viat pois samantien. Toisekseen haluaisin tietää limitediin voimakkaita kahden kortin synergioita ja satunnaisia yksittäisiä kortteja, jotka mahdollistavat satunnaisen game planin. Satunnaisia sub teemoja, mitä kortteja valitessa sattu tulemaan, on valkoisella soldierit ja sinisellä wizardit. Yritin saada mustalle zombie tribaalia ja punaiselle goblineita, mutta en ole varma kuinka hyvin se sitten onnistui.

Noniin, sitten round 2.

Mää heitin shittiä tästä aiheesta täällä ja en kaikkia noita juttuja viitti kerrata, joten jos missasit, niin tuolla on:
http://mtgsuomi.fi/keskustelu/index.php?topic=70057.msg360264#msg360264

Mutta niin, tää sun listahan on ihan retuperällä, power levelit liehuu ihan missä sattuu ja esim sinisessä melkein saman verran miehiä kuin valkoisessa on 3-droppeja.

Pastesin tähän kortit mitkä laitoin ylös kun listaasi katselin.

(click to show/hide)


Lainaus
Paljon on sopiva määrä kortteja ja mikä esimerkiksi on hyvä artifact/land/creature/spell jakauma.

Mun listoissa on 70 korttia per väri ja 30-40 on creatureja per väri.
Cubetutorista jos katselee niin suurimmassa osassa vähän alle puolet per väri on creatureja.

Valkoisessa saattaa joutua laittamaan enemmän creatureja, kun sillä on niin hirveän huonosti mielenkiintoisia non-creatureja.

Sinisessä saattaa mennä pienempikin määrä miehiä, koska sieltä löytyy niin paljon ihania non-creatureja :)

non-creaturejen määrää on vaikea sanoa, kun se riippuu mitä haluat cubellasi tehdä.
Artifakteja voisi olla vaikka 0 tai sitten 100.
« Viimeksi muokattu: 20.02.16 - klo 10:20 kirjoittanut Meltyman »

Poissa Naabi

Vs: Cube; ei infinite comboja, ei power 9
« Vastaus #8 : 20.02.16 - klo 11:58 »
Dippadappa

Avaan syitä, miksi päädyin valitsemaan kyseisiä kortteja. Enkä myöskään ihan ymmärrä, miksi korttien pitäisi powerleveliltään olla symmetrisiä cubessa ja toisaalta osan korteista powerlevelistä riippuu ihan täysin sen ympärillä olevasta supportista. Siksi tämä onkin minusta melko vaikeaa.

kor hookmaster myönnetään, ettei tämä ehkä ole sellainen, mikä tässä cubessa pitäisi olla.
preeminent captain Ensimmäisen draftin jälkeen valkoisella oli 8 ja overall 10 soldieria, lisäsin tämän ja captain of the watchin. Kapteenin tilalle en kerennyt katsoa vielä universaalisti parempaa korttia tilalle. Preeminent mahdollistaa oman subtypensä, mutta ehkä se ei ole tarpeellinen.
mentor of the meek cubessa on 109+token kortit, jotka triggeröivät abilityn. Käsittääkseni kortin nosto on ihan tervetullut ability varsinkin valkoisella. En olettanut sen olevan huono cubelappu ja en vielä sitä leikkaa pois.

Powerleveli loppujen valkoisten miesten osalta noted.
baneslayer ja Archangel of thune oli alkuperäisessä draftissa mukana.
balance en ole varma miten tämä kortti limitedissä pelataan. Ajattelin sen olevan enemmän disruptio, kuin overblow, koska en sille varsinaisesti mitään supportia antanut. Tosin uskon sen olevan överi

Azami, lady of the scrolls lähes jokainen sinisen creature on wizard. Kyseinen kortti vain sattuu olemaan mielekäs, joten jääköön varianssiksi.
Jace, the mind sculptor tästä en olekaan yhtään tietoinen limitedissä. Ajattelin sen olevan yksi niistä korteista, miksi yleensä päätyä siniselle counterspellien ja Show and tellin ohella. Oma näkemys on et LotV on jotenkin samalla tasolla powerlevelin kanssa, tosin jälkimmäinen on ehkä vähän heikko tässä cubessa jäätävän tokenimäärän takia.
Show and tell samaa mieltä powerlevelin kanssa, mutta täytyy muistaa, että en ole lisännyt tähän överimpiä targetteja ihan syystä. Ajatus on tämän mahdollistavan vuoron 2-3 titaanin pöytään, that's it. Oletuksena se antaa mieletöntä etua, mutta siksi pyrinkin lisäämään poistocounttia korkealle. Sama syy/logiikka reanimointispellien kanssa.
Tinker Artifacteista wurmcoil on pahinta, mitä tällä voi saada aikaan. Tai tämä oli tarkoitus. Wurmcoil joko voittaa pelin, mikä on plan tai siihen löytyy/haetaan vastaus, joita pitäisi löytyä useampi. Tinker taitaa olla yksi niistä korteista, jotka on rikkipoikkihalki vain, jos se enabloidaan olemaan rikkipoikkihalki.

Upheaval, treachery, opposition. Näistä korteista ei ole limited tasolla mitään hajua, joten luotan paremman pelaajan sanaan. Ymmärrän kyllä, miksi nämä voivat olla mauttomia ja siksi noted. Otan pois ja pitää mahdollisesti joskus testivaiheessa kokeilla sisään.

death's shadow, ichorid, street wraith noted. Tosin Ichorid jääköön varianssin vuoksi. Pidän lapusta, vaikka voinkin kuvitella sen olevan limitedissä paskaa. death's shadow kuvittelin olevan mielenkiintoinen cubessa näin lähtökohtaisesti. Street wraith oli alkuperäisessä listassa, jossa oli sekä living death ja living end. Tosin endille supporti oli niin vähäistä muutenkin, että ehkä oikeutettua leikata pois kokonaan.
Liliana's caress on varianssia powerleveliin ja gameplaniin. En ole vielä kerennyt laittaa osaa discard lapuista cubeen.

Geralf ja obliterator noted. Tiedostin jo tuon aikaa sitten.

Bitterblossom En kaihda nopeita pelejä. Yritin löytää hyvin paljon joustavia enchantment artifact poistolappuja muutenkin.
Grave titan Täytyy muistaa, että creature powerlevel curve toppaa aikalailla tähän.

Eikö reanimate ja exhume ole ihan hyviä kortteja, vaikka niillä ei saakaan emrakulia pöytään? Minusta se on ihan mielenkiintoinen game plan muutenkin.

Norin the wary noted. Overmaster vaikutti hauskalta itsensä korvaavalta spelliltä, vaikka paska onkin.

Ingot chewer On minusta yksi niistä parhaista artifact removeista. Se voi olla se ylikallis droppi, tai se voi olla erittäin hyvä utility lappu.
Sneak attack Tämän suhteen taidat olla oikeassa. Targetit tälle voivat olla aika vähissä. Sama vika Through the breach:n kanssa.
Ancient crudge noted. Vähän turhan sideboard kamaa.

Tarmogoyf noted. Muut ovat omia lemppareita.

Multicolour: Noted.
Nightveil specter, Boros reckoner kuitenkin lemppareita. Pidetään vaikka varianssin vuoksi.

Väritön: Noted. En jostain syystä tajunnut väritöntä manaa olevan vaikesti saatavilla.

Library of alexandria tämä on ehkä hiukan mauton lappu näin yleensä.

Näin lopuksi mainittakoon. Tässä cubessa tosiaan CMC ei nouse kovin korkealle, joten voisi kuvitella abrupt decayn ja vastaavien korttien olevan ihan toimivaa kauraa utilityn suhteen. Samoin jäi vielä epäselväksi, mikä sinun käsitys on tässä cubessa powerlevelin suhteen. Monastery mentor ynm. ovat vahvoja win alone kortteja periaatteessa, mutta tätä varten panostin hyvin paljon myös poistoon. En ihan heti keksinyt yhtään korttia, joka on näennäisesti täysin rikki jo yksistään ja niitä yritän välttää loppuun asti. Joku tinker ilman blightsteel colossusta ei minusta erityisen rikki vielä ole.

edit. Tosiaan editoin tässä listaa, kunhan kerkiän ja sitten uusi kierros.
« Viimeksi muokattu: 20.02.16 - klo 11:59 kirjoittanut Naabi »
"A little learning is a dangerous thing; drink deep, or taste not the Pierian spring"

Poissa Meltyman

Vs: Cube; ei infinite comboja, ei power 9
« Vastaus #9 : 20.02.16 - klo 12:28 »
En tosiaan tiedä pelaajakuntaa millä pelailette cubea, mutta väittäisin, että paljon pelannut pelaaja käyttää tilaisuudet kun tarjolla on todella hyvä kortti vs selkästi heikompi kortti.

Mitä enemmän syötät yksistään voimakkaita kortteja cubeesi, sitä enemmän heikennät heikompia kortteja, koska ne eivät pärjää kahden keskisessä vertailussa.

Esimerkiksi Mentor of the Meek on mielestäni varsin mainio lappu ja terveellinen limited ympäristössä, mutta olen huomannut että se jää monesti parempien korttien varjoon, koska se vaatii työtä toimiakseen. Täten suosittelisin ottamaan voimakkaammasta päästä kamaa pois, että saat esim Mentorin tekemään roolia peleissä.

Tinker voi olla oikeasti ihan kiva valuelappu, jos sille ei anna liikaa kaasua kuten just vaikka inkwell leviathan , ei siinä mitään.

Show and Tell tuntuu kortilta mikä ei vaan yksinkertaisesti toimi (paitsi power cubessa). Se on joko liian vahva tai sitten liian huono.

Jace, the Mind Sculptor on todella todella voimakas lappu, jos sun cubessa on mitään mahista tehdä controllia missään muodossa.

Jos luit sitä mun antamaa linkkiä, niin siinä kerroin, että olen itse lähtenyt karsimaan selkeitä pickeja pois.
Wurmcoil Engine on vaan liian tylsä ja vahva kortti... se menee ihan mihin vaan dekkiin, ei vaadi minkäänlaista efforttia saada sitä toimimaan ja se ei pelaa roolia mitä ei voisi jollain muulla korvata..
Jne..


EDIT: noi jotkut mainitsemasi kortit selkesti on semmoisia, että sun pitää itse se kokeilla ja todeta huonoksi, mutta sanonpa nyt kuitenkin.
Liliana's Caress ei toimi kunnolla limitedissä.
Sää tarviit todella paljon korttitukea, ja väittäisin, että tarvitsisit useamman kappaleen noita sinne.
Lisäski Waste Not:a jne mukaan.
« Viimeksi muokattu: 20.02.16 - klo 12:51 kirjoittanut Meltyman »

Poissa weaselface

Vs: Cube; ei infinite comboja, ei power 9
« Vastaus #10 : 21.02.16 - klo 15:12 »
Tuli useampi ilta sitten hullu ajatus cuben rakentamisesta. Kävi tosin ilmi, ettei sellaisen suunnittelu ole aivan läpihuutojuttu.

Pääideana tässä cubessa olisi saada yksinkertaiset efektit omille väreillee. (discard mustalle, counterspell siniselle, ramppi vihreälle, burni punaiselle ja valkoisella....noh, jotain) Höystettynä sitten omilla ns. voimakorteillaan, jotka mahdollistavat eri asioita. Tulin siihen tulokseen, että isot reanimointikohteet haluan olevan poistettavissa jokaisella poistolla ja ajattelin, ettei inffikombot kuulu draftaukseen. Lopputulos oli nyt näpräämisen jälkeen tällainen:

http://www.cubetutor.com/viewcube/48583

Koska en ole tällaista ennen tehnyt, niin kyselenpä vaan, mikä suoraan voi pilata kyseisen cuben? Yritän saada pahimmat viat pois samantien. Toisekseen haluaisin tietää limitediin voimakkaita kahden kortin synergioita ja satunnaisia yksittäisiä kortteja, jotka mahdollistavat satunnaisen game planin. Satunnaisia sub teemoja, mitä kortteja valitessa sattu tulemaan, on valkoisella soldierit ja sinisellä wizardit. Yritin saada mustalle zombie tribaalia ja punaiselle goblineita, mutta en ole varma kuinka hyvin se sitten onnistui.

Mutta mitkä kortit teidän mielestä ehdottomasti kuuluu cubeen ja mitkä ei? Paljon on sopiva määrä kortteja ja mikä esimerkiksi on hyvä artifact/land/creature/spell jakauma.
Selkeyden vuoksi neuvoisin antamaan tietyille korteille eri väriprofiilin, kuin mitä cube tutor ehdottaa. Esim. Ancestral Vision sinisen alle, dualit ja fetsit omiin multicolor slotteihinsa jne.

Sitten itse cubesta:

Kannattaa lähestyä cuben suunnittelua dekkiarkkityyppien kautta: mitkä arkkityypit haluat sisällyttää cubeen, ja minkä tyyppisiä kortteja, ja miten paljon, ne vaativat toimiakseen. Nyt sulla on moniin eri dekkeihin muutamia lappuja, mutta monet tärkeät arkkityypit kaipaisivat paljon lisää tukea. Lisäksi tuolla on liikaa kortteja, jotka ovat liian usein unplayable.

Muutamia satunnaisia huomioita jotka huomasin nopealla vilkaisulla:

- oletan että haluat valkoisen aggron olevan viable -> lisää ykkösdroppeja vakoiselle, armageddonit sisään. Myös punainen kaipaa mielestäni lisää 1-2 droppeja.

- vihreä kaipaa lisää ramppia, erityisesti manatonttuja.

- siniseltä puuttuu aika paljon stableja laputuksen ja counterien muodossa. Esim. Fact or Fiction, Mana Leak, Impulse.

- stormille ei ole tarpeeksi tukea, ja mielestäni poweroimattomassa cubessa se ei ole viable ikinä.

- faksidekille on muutamia lappuja kuten Metalworker ja Forgemaster, mutta kriittistä massaa ei saavuteta. Manakivet puuttuvat lähes kokonaan.

- Upheaval ei pääse oikeuksiinsa ilman faksi/tontturamppia.

- Kikkis on poweroidussa cubessa n. 2. Tai 3. paras kortti. Tässä cubessa se on ihan kiven kylmät pähkinät.

- multicolorissa on todella paljon kortteja, mielestäni suhteessa vähän liikaa, mutta manafiksingiä uupuu. Ainakin yksi sykli lisää ländejä (shokit).

Poissa Meltyman

Vs: Cube; ei infinite comboja, ei power 9
« Vastaus #11 : 21.02.16 - klo 17:18 »
Tuli useampi ilta sitten hullu ajatus cuben rakentamisesta. Kävi tosin ilmi, ettei sellaisen suunnittelu ole aivan läpihuutojuttu.

Pääideana tässä cubessa olisi saada yksinkertaiset efektit omille väreillee. (discard mustalle, counterspell siniselle, ramppi vihreälle, burni punaiselle ja valkoisella....noh, jotain) Höystettynä sitten omilla ns. voimakorteillaan, jotka mahdollistavat eri asioita. Tulin siihen tulokseen, että isot reanimointikohteet haluan olevan poistettavissa jokaisella poistolla ja ajattelin, ettei inffikombot kuulu draftaukseen. Lopputulos oli nyt näpräämisen jälkeen tällainen:

http://www.cubetutor.com/viewcube/48583

Koska en ole tällaista ennen tehnyt, niin kyselenpä vaan, mikä suoraan voi pilata kyseisen cuben? Yritän saada pahimmat viat pois samantien. Toisekseen haluaisin tietää limitediin voimakkaita kahden kortin synergioita ja satunnaisia yksittäisiä kortteja, jotka mahdollistavat satunnaisen game planin. Satunnaisia sub teemoja, mitä kortteja valitessa sattu tulemaan, on valkoisella soldierit ja sinisellä wizardit. Yritin saada mustalle zombie tribaalia ja punaiselle goblineita, mutta en ole varma kuinka hyvin se sitten onnistui.

Mutta mitkä kortit teidän mielestä ehdottomasti kuuluu cubeen ja mitkä ei? Paljon on sopiva määrä kortteja ja mikä esimerkiksi on hyvä artifact/land/creature/spell jakauma.
Selkeyden vuoksi neuvoisin antamaan tietyille korteille eri väriprofiilin, kuin mitä cube tutor ehdottaa. Esim. Ancestral Vision sinisen alle, dualit ja fetsit omiin multicolor slotteihinsa jne.

Sitten itse cubesta:

Kannattaa lähestyä cuben suunnittelua dekkiarkkityyppien kautta: mitkä arkkityypit haluat sisällyttää cubeen, ja minkä tyyppisiä kortteja, ja miten paljon, ne vaativat toimiakseen. Nyt sulla on moniin eri dekkeihin muutamia lappuja, mutta monet tärkeät arkkityypit kaipaisivat paljon lisää tukea. Lisäksi tuolla on liikaa kortteja, jotka ovat liian usein unplayable.

Muutamia satunnaisia huomioita jotka huomasin nopealla vilkaisulla:

- oletan että haluat valkoisen aggron olevan viable -> lisää ykkösdroppeja vakoiselle, armageddonit sisään. Myös punainen kaipaa mielestäni lisää 1-2 droppeja.

- vihreä kaipaa lisää ramppia, erityisesti manatonttuja.

- siniseltä puuttuu aika paljon stableja laputuksen ja counterien muodossa. Esim. Fact or Fiction, Mana Leak, Impulse.

- stormille ei ole tarpeeksi tukea, ja mielestäni poweroimattomassa cubessa se ei ole viable ikinä.

- faksidekille on muutamia lappuja kuten Metalworker ja Forgemaster, mutta kriittistä massaa ei saavuteta. Manakivet puuttuvat lähes kokonaan.

- Upheaval ei pääse oikeuksiinsa ilman faksi/tontturamppia.

- Kikkis on poweroidussa cubessa n. 2. Tai 3. paras kortti. Tässä cubessa se on ihan kiven kylmät pähkinät.

- multicolorissa on todella paljon kortteja, mielestäni suhteessa vähän liikaa, mutta manafiksingiä uupuu. Ainakin yksi sykli lisää ländejä (shokit).

Kyllä stormi toimii, jos on kaikki moxeja lukuunottamatta sisässä.
Mun cubessa on monta kertaa nähty toimivia stormeja.

Aggrot pärjää ilman armageddoneita, minusta ne on powerkamaa :)
Muutenkin 1-droppien määrän ei tarvitse olla päätä huimaava, ellei draftiporukassa draftata aggroja urakalla.
Mun cubessa aggrot pärjää, vaikka 540-cubessa on vaan 4x 1-droppia per väri.

Upheaval on kyl aikalailla powercube-tasoa minusta.
Mulla oli se pitkään sisässä, koska tykkään siitä, mutta se vaan voittaa 99% ajasta kun sen resolvaa ja se ei sinäänsä luo mitään arkkityyppiä, koska ramppia voi pelata ilman sitäkin.
Siitä tekee raskaan juurikin siksi, että sitä vastaan ei voi oikein tehdä mitään; lähtökohtaisesti haen omassa cubessa comboja/synergioita, joita vastaan voi edes vähän yrittää heittää kapuloita rattaisiin.
Stormi on ainut poikkeus, koska se on minusta sopivan haasteellinen tehdä/pelata ja se palkitsee kun sen saa kasaan.

Ja joo multicoloreita on aika paljon vrt kokoon, unohtui mainita sekin.
Jos on liikaa multicoloreita, rajoitat erilaisten dekkien syntyä, koska liian moni vaatii juuri ne kaksi/kolme tiettyä väriä, että voit pelata korttejasi.
Kannattaa pyrkiä tarjoamaan suurimmaksi osaksi helposti maksettavia kortteja ja vain pieni osa vaikeammin maksettavia spellejä, josta puhuin siinä mun antamassa linkissä aikaisemmin...