MtgSuomi.fi
Kortit ja pakat => Turnauspakat ja limited => Modern => Aiheen aloitti: Frein - 14.09.07 - klo 01:57
-
Eli tässä lista:
Lihat:
2x Cephalid Sage
2x Flame-Kin Zealot
4x Golgari Grave-Troll
3x Golgari Thug
3x Ichorid
4x Narcomoeba
4x Putrid Imp
4x Stinkweed Imp
4x Street Wraith
2x Tireless Tribe
Muut loitsut:
4x Breakthrough
4x Bridge from Below
2x Cabal Therapy
4x Careful Study
4x Dread Return
Maat:
4x City of Brass
4x Gemstone Mine
2x Tarnished Citadel
Sidelle sitten heität jotain hatea muiden sidejä vastaan koska tämä pakka voittaa melkein varmasti ekan pelin mikäli minä extendedistä mitään tiedän. Tämä tappaa varsin hyvällä todennäköisyydellä toisella vuorolla ja hyvin usein kolmannella. Combottamiseen tarvitaan luonnollisesti vain yksi landi. Taitaa olla nyt Aggro Loam turha kun se tuppaa kellistymään samaan hateen ja on rutkasti hitaampi. Korjatkaa toki jos olen väärässä sillä en todellakaan ole edes pelannut extendediä.
Listahan ei tosiaan ole minun kehittämäni, vaan propsit menee William Spanielille ja kumppaneille.
-
Nätistihän tuo pyörii jos sen annetaan pyöriä (esim. kultakalaa vastaan), mutta niin krypta kuin lolkollikin tekevät tämän version elämästä saman tien yhtä helvettiä. Kymmenen ländin manabase tarkoittaa, että Nou Länder tulee typerän usein käymään kylässä ja jos Zealot-tappo jostain syystä kusahtaa, on plän b (Ichorid) ja c (narcomoeba/imp beatdown?) todella heppoista kamaa alkuperäiseen verrattuna.
Mitä tää pakka muuten osaa tehdä ykkösvuoron keppi+chantille?
-
Jos jotain Extendedistä tiedän, niin sen että vain 2 Cabal Therapya on nnniin väärin. Ja että Aggro Loam on formaatin vakain pakka eikä todellakaan foldaa kohtalaisellekaan määrälle yhteen resurssiin kohdistuvaa vihaa.
-
Nätistihän tuo pyörii jos sen annetaan pyöriä (esim. kultakalaa vastaan), mutta niin krypta kuin lolkollikin tekevät tämän version elämästä saman tien yhtä helvettiä. Kymmenen ländin manabase tarkoittaa, että Nou Länder tulee typerän usein käymään kylässä ja jos Zealot-tappo jostain syystä kusahtaa, on plän b (Ichorid) ja c (narcomoeba/imp beatdown?) todella heppoista kamaa alkuperäiseen verrattuna.
Mitä tää pakka muuten osaa tehdä ykkösvuoron keppi+chantille?
Eihän ekan vuoron keppi + chant tätä välttämättä tapa kun sitä ei -melkein varmasti- pääse käyttämään kun vasta seuraavalla ja silloinkin pitää osua alkukäteen ainakin keppi ja mox tai jotain. Eli jos sinä alotat dredgellä niin kaveri saa pelata keppiään ihan rauhassa ja voit silti hyvin kombottaa seuraavalla. Ichorid on tosiaan tavallaan plan B. Cryptat voi nitistää ainakin sideltä tulevilla needleillä tai ekan vuoron cabal therapyllä. Lol klol on sitten varmaan GG ellei kaveri ole mulligoinut yhteen.
Minähän en tosiaan tätä pakkaa omista mutta sitä tuolla yhdessä blogissa niin ylistettiin. En voi siitä mitään omaa statistiikkaa antaa, mutta heidän lukujensa mukaan tästä hiukan vanhempi versio (jossa oli Mental Note Tireless Triben tilalla) combotti muistaakseni 36% todennäköisyydellä toisella vuorolla ja 57% todennäköisyydellä vuorolla kolme (koitan vielä ettiä nuo numerot uudestaan kun en tarkkaan muista). Ilmeisesti nuo Cephalid Saget on kuuminta hottia ja antavat kombolle kovasti kaivattua vakautta. ~90% mahdollisuus tappaa viimeistään vuorolla kolme kuulostaa kyllä ihan kivalta.
Mietin vaan että jos joku on menossa vaikka Valenciaan pelaamaan niin saattaisi tämmönen kiinnostaa. Millainen ilmapiiri extendein metassa muuten on? Pelataanko siellä paljonkin yard hatea? Ja kuten MTG- "nero" Frank Karsten jo viime artikkelissaan totesi, on kapeammilla pakoilla paremmat mahdollisuudet päästä top kasiin kuin tasaisilla pakoilla jotka on ihan jees kaikkea vastaan mutta ei todella hyviä mitään vastaan.
Tässä muuten heidän work-in-progress sidensä hieman yli viikko sitten:
1 Ancient Grudge
2 Cabal Therapy
4 Chain of Vapor
2 Coffin Purge
2 Duress
4 Pithing Needle
Ja tässä linkki pakkaa koskevaan artikkeliin: http://magic.tcgplayer.com/db/article.asp?ID=7751 (http://magic.tcgplayer.com/db/article.asp?ID=7751)
Siellä tuo jo hiukan vanhentunut lista sekä esittelyvideot pakasta toiminnassa.
Päivitys:
MWS:ällä testailin tuota juuri ja kyllähän se hyvin kombottaa. Tokaa vuoroa ja kolmatta tarjoiltiin paljon ja sainpa sen ekallakin vuorolla tappamaan mutta siihen vaaditaan jo tarumainen munkki. Cephalid Sage on tosiaankin kaiken hypen arvoinen sillä se pelasti katkenneen kombon todella monta kertaa.
-
Joo, eipä se kymmenen ländiä ollut tämänpäiväisessä Tampere-Extendedissä ainakaan riittämässä mihinkään. Kahdellatoista vois jo jotain yrittää.
-
Juu, mitä pakan edesottamuksia tuli seurattua (ihan vastapäätäkin) niin todella epätasainen suoriutuja tämä tuntuu olevan. Pakan pelaajakin löytyy suomen composite top20:stä (tms), ettei välttämättä siitäkään jäänyt kiinni. Paketti tuntui olevan todella riippuvainen silloista - 1.x:ssä kun pelkkä grave-troll + satunnainen ichorid ei juuri kiinnosta. Tämä ei ole kovin hieno juttu ottaen huomioon kuinka helposti niistä pääsee eroon halutessaan.
Voimakashan pakka silti on, ei siinä mitään. Itse asiassa yhtymäkohdat type2-serkkuun ovat nähtävissä: voimakas ja ylinopea gameplan, joka tuntuu kusevan neljää kertaa kolmessa gamessa, eikä vastustajan tarvitse välttämättä edes tehdä mitään tämän aiheuttaakseen.
-
Dekin Tribejen ja Wraithien pitäis olla ländejä, ländien pitäis olla fetsejä, pari dualia, pari basicia, Cephalid Coliseumeja. Therapyjä neljä, Returneja 2.
-
Dekin Tribejen ja Wraithien pitäis olla ländejä, ländien pitäis olla fetsejä, pari dualia, pari basicia, Cephalid Coliseumeja. Therapyjä neljä, Returneja 2.
No ei varmasti.
Lisää landia voisi kyllä ehkä kaivata koska aina välillä tosiaan ei saa hyvä kättä ennen kuin on mulligoitu liian alas, mutta fetsit, dualit, basicit ja coliseumit saa kyllä unohtaa. Mieluummin sitten lisää Tarnished Citadeleja tai Forbidden Orchardeja koska mikään pakassa ei maksa yhtä manaa enempää eikä se tuppaa tarvitsemaan kuin yhden tai kaksi manaa per peli. Myös Tribet pitää jättää pakkaan koska ensimmäisen vuoron dredgettäjä on elintärkeä eikä neljä Putrid Impiä taida riittää.
Bridgejen poistoa vastaan on tulossa tuo Lorwynin creturet napsiva duress ja sideltä löytyy pithing needleä ja tuo zombiekombo voidaan vielä tarvittaessa vaihtaa Sutured Ghoul+Dragon Breath- suunnitelmaan.
-
Innostuinpa leikkimään MWS:n tilastotyökaluilla, jotka kertoivat seuraavaa:
10 landia: Nou Länder kyläilee noin joka viidennen 7-korttisen käden luona.
13 landia: Mr. Länder vaivautuu paikalle vain 13-14% aloituskäsistä.
Äkkiseltään ajateltuna auto-mulliganien osuuden muuttuminen 20% -> 13% tuntuu aika pieneltä, mutta se ei ole sitä, kun tajuaa ajatella asiaa toiselta kantilta: jo kolmen ländin lisääminen vie mennessään kolmanneksen varmasti käyttökelvottomista aloituskäsistä!
Itsehän myös epäilen etenkin Street Wraithin käyttökelpoisuutta tässä(kään) dekissä.
-
Itsehän myös epäilen etenkin Street Wraithin käyttökelpoisuutta tässä(kään) dekissä.
Juuri nuo minäkin menin pakasta napsimaan kun MWS:ällä pelailin. Laitoin tilalle pari citadelia ja tribeä lisää.
Ei nuo wraithit loppujen lopuksi ole kuin ichoridruokaa ja joskus niillä pääsee jopa dredgettämään, mutta yleensä ne vaan mulligoidaan pois kun ne vievät kädestä kriittiset slotit.
-
Miten se ekan vuoron tappo käytännössä tapahtuu??
-
Miten se ekan vuoron tappo käytännössä tapahtuu??
Vaikkapa tällä kädellä:
Land, 2x Wraith, Putrid Imp, Golgari Grave-Troll
Pelaa Imp, discardaa sille Troll, dredgeä se Wraithilla kahdesti. Gravelle pitäisi osua 4x Bridge from Below, 2x Narcomoeba, 1x Dread Return ja 1x Flame-Kin Zealot. Flashbackaat Returnin, ja sinulla on 13kpl 3/3 miestä hastella.
Toki noita yhdistelmiä on paljon, joilla tuo onnistuu, tässä yksi esimerkki.
-
Extirpate Bridge from Belowiin ja jo alkaa vituttaa.
-
Ei 1 Extirpate tee mitään. Sitten Ichoridit ja Narcomoebat ajaa, ja jossain vaiheessa Dread Return tappaa sut. Chalice yhdellä ja Leyline of the Void sitävastoin... no, ne onkin jo vähän pahempia.
-
Niin no kyllä se hidastaa aika kummasti kuitenkin ja Tormod's Crypt
-
Niin no kyllä se hidastaa aika kummasti kuitenkin ja Tormod's Crypt
Kapteeni Obvin isku!
Crypti ei muuten riitä yksinään mihinkään ellei Dredgen pelaaja ole joku järkyttävä paisti (joita tähän maahan mahtuu).
-
Extirpate Bridge from Belowiin ja jo alkaa vituttaa.
Mitä ite oon Dredgee pelannu niin paljon pahemmin menee peli sekasin jos returnit menee pois/lukkoon.