Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Reilukerho.dec  (Luettu 3312 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Gagis

Reilukerho.dec
« : 24.08.14 - klo 00:30 »
Dekkiä on tuunattu nyt jonkin aikaa ja peluutettu useammassa turnauksessa, ja tuli se vaihe vastaan, jossa en enää keksi itse hirveästi kehitysmahdollisuuksia. Listaanpa dekin tähän, selitän vehkeiden tarkoitukset, ja kärkyn kehitysideoita.

Otukset:
4 Blade Splicer
4 Flickerwisp
4 Leonin Arbiter
2 Restoration Angel
4 Thalia, Guardian of Thraben
4 Judge's Familiar
2 Aven Mindcensor
2 Spellskite
2 Dryad Militant

Loitsut:
4 Path to Exile

Maat:
12 Plains
4 Ghost Quarter
3 Tectonic Edge
1 Eiganjo Castle
2 Horizon Canopy

Faksit:
2 Sword of Fire and Ice
4 AEther Vial

Side:
2 Dismember
3 Kataki, War's Wage
2 Rest in Peace
3 Mirran Crusader
3 Kitchen Finks
1 Spellskite
1 Crucible of Worlds

Dekki pyrkii pelaamaan pöydän täyteen vihaa, joka estää vastustajaa tekemästä haluamiaan asioita. Peli voitetaan kääntämällä creaturemuodossa olevat vihakortit kenoon tilanteen salliessa.

Dekin ydin:
4 Leonin Arbiter
2 Aven Mindcensor
Nämä kaverit on se dekin tärkein osa, joka vihaa search-efektit pois vastustajalta. Niiden kanssa synergiaa hakee 4 Ghost Quarter ja 4 Path to Exile, joka ovat molemmat aika paljon parempia, kun vihu ei pääse etsimään asioita. Quarterit mahdollistavat varsin vahvan LD:pläänin, jota tukee 3 Tectonic Edgeä. Selkeimmät voitot tällä dekilla sää, kun LD-paketti nousee alussa, ja vihun saa lukotettua heti kättelyssä.

Toiseksi tärkeimmät laput:
4 Thalia, Guardian of Thraben on määtskin paras vihanalle, ja reilukerhon puheenjohtaja. Reilukerhossa ei muuten oikeasti olla yhtään reiluja. Ilman Thaliaa, pakka olisi aika paska.
4 Aether Vial tarjoaa tavan saada vihatemput responssina tiskiin, etenkin Leonin Arbiter responssina fetchlandiin on melko maukasta, miehet ohi counterspelleistä, ja mahdollistaa täydennysmiesten kanssa tehtävät instant-kikkailut.

Vial-temppuilijat:
4 Flickerwisp
4 Blade Splicer
Näistä flickerwispillä pystyy myös kusemaan vastustajan peliä, ja vialista pelattuna viemään vastustajalta resursseja, mutta tämän paketin pääasiallinen tehtävä on räjäyttää tiski täyteen poweria, kun vastustaja on saatu vihattua polvilleen. Reilukerho muistaa myös potkia lyötyä.

Lisäviha:
2 Spellskite
4 Judge's Familiar
2 Dryad Militant
Nämä kaverit ovat pakassa vain ja ainoastaan vihaamassa tämänhetkisen metagamen pakkoja. Mainboard spellskitet ja Judge's Familiarit ovat erityisesti osoittaununeet kovan luokan työmiehiksi. Spellskiten arvon tuntevat kaikki, mutta Judge's Familiar on tehnyt paljon enemmän, kuin ensivilkaisulla luulisikaan. Moni pakka hajoilee, kun se kriittinen sorcery tai instant maksaakin yhden tai kaksi manaa lisää, tai kun se counteroidaan vialista pelatulla Judge's Familiarilla, ja Living End joutuu ottamaan damagea ilmassa vielä senkin jälkeen, kun nimikkoloitsun counterointi on epäonnistunut, koska Familiar on haudassa, aina kun sitä siellä kaivataan. Kaiken lisäksi pululle voi antaa miekan.

Faksit:
2 Sword of Fire and Ice
Miekoista puheenollen, SoFI on niistä paras, ja koska sitä ei voi fiksusti tutoroida, on pelattava kahta. Miekka ei oo pelisuunnitelman kannata oleellinen, mutta jotkut matchupit se voittaa aina, kun pääsee counterspellien ohi tiskiin. Muissakin tilanteissa, se voi helposti ratkaista pattitilanteet eduksi ihan selkeällä marginaalilla.

Muista lääneistä pari Horizon Canopyä auttaa muuntamaan ylimääräistä manaa lapuiksi. Ihan kiva lappu, mutta pakka toimii ilmankin. Eiganjo Castle suojelee Thaliaa ajoittain, mutta on relevantti hyvin harvoin. Jos pakkaan lisäisi pari Brimazia, olisi se hieman oleellisempi.

Sidelapuista:
Side:
2 Dismember
4 Poistoa ei aina ole tarpeeksi. Dismember tarjoaa kaksi lisää. Kelpaa.

3 Kataki, War's Wage
Affinity ja munakombon uusi tuleminen kaatuvat tähän. Harkitsen Stony Silencejä vielä suhteessa 2+2 katakeihin.

2 Rest in Peace
Ei lisättävää.

3 Mirran Crusader
Crusader on aivan rikki, kaikkia sellaisia pakkoja vastaan, jotka eivät pelaa Lightning Boltia. Pultteja vastaan se sen sijaan on ihan susipaska.

3 Kitchen Finks
Finksit tulee sisään burnia, erityisen vihaisia aggroja ja Living Endiä vastaan.

1 Spellskite
Kun vastustajan pakassa on pelkkiä pultteja ja snapctactereita, kaksi spellskiteä ei aina ole tarpeeksi.

1 Crucible of Worlds
Viidestoista sideslotti on toistaiseksi ollut sekalaisilla hassuttelukorteilla, kuten cruciblella. Jos päätän pelata Stony Silencejä Katakien ohella, vaithuu tämä toiseen hiljaisuuteen.
« Viimeksi muokattu: 30.08.14 - klo 00:57 kirjoittanut Gagis »
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa Eskomi

Vs: Reilukerho.dec
« Vastaus #1 : 29.08.14 - klo 18:10 »
Moro!

Miten reilukerho on suorittanut turnauksissa? Millaisiksi koet perusmatchupit, Twinin, Podin, Affinityn ja UWx-midranget?

Itellä on legacý DnT kasassa, ja mietin tässä että pitäisikö Wihanalleja tai GW-wihanalleja pelata modernissakin. Ootko kokeillut GW-buildeja ja mikäli olet, mitä koet monoW:n vahvuuksiksi/heikkouksiksi siihen verrattuna?

Kovin vähän kehitysideoita ja paljon kysymyksiä, mutta ehkä näiden avulla saadaan lisää ajatuksia kaivettua aiheesta.

Poissa Anssi

Vs: Reilukerho.dec
« Vastaus #2 : 29.08.14 - klo 20:25 »
En oo dekeillä ite hirveästi pelannut, mutta oon kyllä henkilökohtaisesti sitä mieltä että GW versio on lähes suoraan parempi. Noble Hierarch on vaan äärimmäisen vahva kortti tässä dekissä kun mahdollistaa tokan vuoron strip minen. Razorverge Thicketin ansiosta Manabasekin pysyy vieläkin melko kivuttomana. Mirran Crusadereja pelaisin itse mainissa, se on toki vähän metavalinta mutta BG/Junk/Pod ei sille ihan hirveästi tee ja exaltedin kanssa yleensä kahden vuoron unblockable kello (Qasali Pridemage on myös selvä etu GW-listassa).
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa Gagis

Vs: Reilukerho.dec
« Vastaus #3 : 30.08.14 - klo 00:52 »
Miten reilukerho on suorittanut turnauksissa? Millaisiksi koet perusmatchupit, Twinin, Podin, Affinityn ja UWx-midranget?
Pakka ei ole toiminut erityisen huonosti, eikä erityisen hyvin. Matchupit ovat aika tasaisia, ja pelit kaatuvat lähinnä pelivirheisiin. Mikään matchup ei tunnu erityisen helpolta, mutta ei myöskään ikinä toivottomalta.

Twin on matchuppina mielestäni hyvä, koska siihen osuu niin moni paka vihakorteista. Monen twinin sideboardeilta tosin löytyy todella ilkeitä vastauksia kuten Izzet Staticaster, joten taitava Twinin pelaaja pystyy räpistelemään vihanallet kumoon, jos siihen antaa tilaisuuden. Podi on myös aika miellyttävä matchup, koska Birthing Pod ei pidä search-hatesta tai thalioista ja midrangemiehet sulavat sideltä löytyviin vahvistuksiin. Välillä ne kombot vain pääsevät pyörimään kaikesta vihasta huolimatta, joten podin joko voittaa nopeasti, tai sen vääjäämättömään pyörähdykseen häviää.

Affinity ja muut agressiiviset creaturepakat, kuten Soul Sisters ja Kalat, ovat matchupeista tuntuneet vaikeimmilta, koska vihanallet eivät yleensä jaksa ajaa agressiivisempien creaturejen kanssa kilpaa. Affinityä vastaan ei auta kuin yrittää spämmätä vialeista poweria tiskiin mahdollisimman nopeasti, ja toivoa että sidetyksen jälkeen Katakit nousevat käteen. Mulla on positiivinen recordi affinityä vastaan kaikista testipeleistä, mutta siinä on aika paljon tuuria mukana, koska sekä affinity että Reilukerho ovat alttiita huonoille aloituskäsille.

UWR-pakoista useimmat ovat aika tasaisia, koska pakasta löytyy todella hyvin vihaa niitä vastaan, mutta Resto-Kiki-UWR on niistä selkeästi pahin, ja sitä vastaan viha ei aina vaan riitä. UWR-matchupit käyvät sitä vaikeammiksi, mitä enemmän vastustaja on pakannut mukaan Electrolyzejä ja staticastereita. Molemmat kortit ovat vihanalleille myrkkyä.

Pakan suurin heikkous tuntuisi olevan huono konsistenssi. Reilukerho/DnT/VIhanallet haluaisi nähdä jokaisessa aloituskädessä Aether Vialin tai arbiterin ja ghost quarterin, mielellään kaikki kolme, ja niitä ei vaan aina nouse tarpeeksi. Aloiutuskäsien varianssi on ihan hirveä, ja konsistenssia parantamaan ei juuri löydy redundanssia tai tutoreita. Hyvällä kädellä voi voittaa mitä vaan, mutta sellaisia pitäisi osata nostaa aina. Huolellisempi mulligointi on parantanut menestystä tuntuvasti, mutta ei niitä käsiä mulligoimalla aina vaan voi korjata.

En oo dekeillä ite hirveästi pelannut, mutta oon kyllä henkilökohtaisesti sitä mieltä että GW versio on lähes suoraan parempi. Noble Hierarch on vaan äärimmäisen vahva kortti tässä dekissä kun mahdollistaa tokan vuoron strip minen. Razorverge Thicketin ansiosta Manabasekin pysyy vieläkin melko kivuttomana. Mirran Crusadereja pelaisin itse mainissa, se on toki vähän metavalinta mutta BG/Junk/Pod ei sille ihan hirveästi tee ja exaltedin kanssa yleensä kahden vuoron unblockable kello (Qasali Pridemage on myös selvä etu GW-listassa).
Suurin syy miksi en ole juuri GW:tä pelannut, on hierarchien järjennyrjäyttävä hinta. Scavenging Oozen pelaaminen kyllä houkuttaisi kovasti silti. Jotenkin monoW tuntuu miellyttvämmältä, mutta GW voi hyvinkin olla parempi, siitä huolimatta, että sille pläänille lähtiessä, joutuu lupumaan joko osasta vihaa, tai herkullisesta Flickerwisp-Vial-paketista, koska kaikki kortit ei vaan mahdu samaan pakkaan. Hiearchikaan ei vihaa ketään eikä mitään, mutta on se lisäpoweri ja ramppaus kivaa. Crusaderit olisivat hyviä, jos metassa olisi enemmän BG:tä, Junkkia ja Podia. Toistaiseksi vastaan tuntuu tulevan lähinnä Lightning Boltia vasemmalta ja oikealta, joten Crusader on jäänyt monovalkoisessakin läjässä sidelle.

Aion testata scoozea, noblea ja Gaddock Teegiä, jos Hierarchien hinnat joskus tippuvat. Reprinttiä odotellessa.
« Viimeksi muokattu: 30.08.14 - klo 00:57 kirjoittanut Gagis »
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Vs: Reilukerho.dec
« Vastaus #4 : 01.09.14 - klo 21:47 »
Podi ei kyllä thalioista välitä.

Sen lisäksi, itse pelaisin mieluummin GW tä avacyn's pilgrimeillä kuin MonoW tä ilman vihreitä vihanalleja.