Poromagia

Kirjoittaja Aihe: UW Control  (Luettu 6953 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MagicShack

UW Control
« : 29.01.15 - klo 17:17 »
Olen nyt pelanut mono-sinistä sen aikaa että olis aika lisätä valkosta pakkaan. Pakka pyrkii estämään/tuhoamaan alkupelissä tapahtuneet asiat, tuoda keskipelissä evaasioukkoja ja loppupelissä hakata celestial colonnadella läpi näin tiivistetysti. Proxytestauksessa käytännössä olen hakannut niin kauan kun tilanne on käynyt sietämättömäksi (vastustajalla liikaa olentoja yms.), tämän jälkeen supreme verdictittänyt, ja jatkanut Celestial Colonnadella ja Geistillä niin kauan kunnes taas tilanne on käynyt tarpeeksi tukalaksi. Välissä tietysti päthännyt vihollisen puolustuksen, tai counttarittanut kaikki minulle vaaralliset olennot.

Avainkortteina toimii: Geist of Saint Traft, Supreme verdict, ja Celestial Colonnade

Itse pakka näyttäisi nyt ensialkuun tältä:

Maat

4xHallowed Fountain
4x Flooded strand
4x Celestial Colonnade
4x Nimbus maze
2x Mystic Gate
1x Eiganjo Castle
5x perusmaita
---------------------------------
Yhteensä 24kpl
---------------------------------

Olennot
4x delver of secrets
4x Snapcaster Mage
4x Geist of saint traft
--------------------------------------
Yhteensä 12kpl
--------------------------------------

Loitsut
4x Path to exile
4x Serum visions
4x Dissolve
4x supreme verdict
2x Detention Sphere
2x Sphinx's Revelation
4x Mana leak
-----------------------------------------
Yhteensä 24kpl
-----------------------------------------
Grand total 60kpl
-----------------------------------------


Maista: Fetsit ja Shockit ovat melko itsestään selvä valinta varsinkin nyt kun KTK toi Flooded strandien hinnat alas. Celestial Colonnade toimi testauksessa erittäin hyvin. Nimbus mazeista en ole ihan täysin varma, parissa pelissä joutu mullaamaan kun oli vaan kaksi mazea kädessä, eikä mitään muuta. Kenties niitä voisi pari vaihtaa Glacial Fortressseihin tai Seachrome coasteihin. Mystic gate toimi myös erittäin hyvin.

Olennoista: Geistit ja snapcasterit ovat ainakin mulle aika itsestäänselvyys ja tomivat hyvin. Delveristä olen vähän epävarma. Onhan se loistava 1-drop, mutta jäi sellanen tuntu että sen tilalla voisi olla joku vähän enemmän tekevä kortti. Osittain noita vois korvataJudge's Familiareilla, joka tosin loppupelissä on todella surkea top deck vaikka alkupelissä voisikin aiheuttaa päänvaivaa viholliselle. Myös varsinaista finisheriä ei vielä toistaiseksi ole. Baneslayer Angelia olen ajatellut tai Wurmcoil Engineä. Näistä jos saisi kokeneemmilta ehdotuksia mikä voisi toimia?

Resto-angelia olen ajatellut mutta en tiiä mitä se tekisi tässä.

Loitsuista: Tämä puoli tuntuu toimivan ihan hyvin. Dissolvella saa loppupelissä oikeasti estettyä jotain, toisin kuin manaleakilla, joka taas loistaa alkupelissä. Manaleakin tilalle voisi koittaa Rune Snaggia, mutta jääkö ton teho liian pieneksi alkupelissä? Cryptic Commandit olisi tehokas lisäys, mutta nyt aivan liian kalliita. Tulevaisuus ja MM2(toivottavasti) näyttää asettuuko ton hinta jonnekkin siedettävälle tasolle.

Artifacteista: Olen ajatellut ehkä jotain swordeja joita voisi laittaa geistille, joka veisi geistin tougnessin pyroclasmin ulottumattomiin, ja antaisi suojan jotain tehokkaampaa massremovalia vastaan, vaikka black sun zenithiä. En tosin tiedä miten pelattu toi BSZ on.


Sideboardia ei vielä ole. Aven mindsensor sinne varmaan tiensä löytää sekä ehkä ghost quarters/tectonic edge tronia vastaan. Tronia vastaan voisi tehota myös surgical exraction
, jolla saisi poistettua kokonaan yhden urzatron-landin pelistä, tai jotain muuta oleellista kuten karn.

olisiko jotain sideboard ehdotuksia pelatuimpia pakkoja vastaan?

Ongelmana mulla on kohtuu alottelijana (päälle vuoden näillä pelaillut) etten tunne kortteja tarpeeksi ja voi jäädä joku todella hyvä kortti huomaamatta.
« Viimeksi muokattu: 29.06.15 - klo 23:07 kirjoittanut MagicShack »

Poissa chlb

Vs: UW Evasion Control
« Vastaus #1 : 29.01.15 - klo 19:23 »
Nimbus Mazet vaihtaisin Seachrome Coasteihin, koska niistä saat kivutonta pystyssä tulevaa manaa alkupeliin.

Ja koska pelaat vain kahta väriä, niin pystyisit hyvin mahduttamaan Tectonit Edget mainiin. Hallowed Fountaineja voisi hyvin leikata pari, koska mieluummin haet basicin jos tarvitset landin pystyssä.

Mana Leak on hyvä, mutta 4x Dissolve tuntuu kömpelöltä. Voisit leikata muutaman (tai vaikka kaikki) ja testata Spell Snarea, modernissa on paljon hyviä 2cmc-kohteita sille.

Jos haluat kokeilla toista ääripäätä vaikka ihan vaihtelun vuoksi, niin Delvereiden tilalla voisit peluuttaa planeswalkereita. Hyviä ehdokkaita ovat Jace Beleren, Gideon Jura ja Elspeth, Knight-Errant. Creatureista testaamisen arvoisia ovat Wall of Omens ja Restoration Angel. Vendilion Clique on myös hyvä, mutta todennäköisesti liian kallis kortti. Mainitsemasi Baneslayer ja Wurmcoil toimivat todella hyvin pysäyttämään aggressiiviset pakat, itse pelaisin niitäkin mieluummin kuin Delvereitä.

Loppuun vielä lista korteista, joita voit harkita sideboardille (random-järjestyksessä):
Negate
Flashfreeze
Celestial Purge
Disenchant
Timely Reinforcements
Aven Mindcensor
Ethersworn Canonist
Eidolon of Rhetoric
Meddling Mage
Spellskite
Batterskull
Relic of Progenitus
Rest in Peace
Stony Silence
Threads of Disloyalty

Poissa Rancid-

Vs: UW Evasion Control
« Vastaus #2 : 29.01.15 - klo 19:26 »
Remand loistaa poissaolollaan, ja Mystic Gatet korvaisin suoraan Glacial Fortresseilla.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa PertSa

Vs: UW Evasion Control
« Vastaus #3 : 29.01.15 - klo 20:15 »
Landiosastolle myös calciform pools antaisi puhkua varsinkin loppupelin revelaatioihin.

Ainakin yksi verdict kannattaa ehkä muuttaa Wrath of godiksi, jos vaikka sattuu thrun vastaan niin saa senkin hengiltä

Poissa MagicShack

Vs: UW Evasion Control
« Vastaus #4 : 30.01.15 - klo 01:19 »
Lainaus
Landiosastolle myös calciform pools antaisi puhkua varsinkin loppupelin revelaatioihin.
toi on ollut mielessä, unohtu vaan kirjottaa tonne.

Wrath of godin voisi kyllä lisätä listaan, ei oe mikään hinnan kirous sekään, 2,50 tai jotain sellasta revisedistä.


Remand loistaa poissaolollaan, ja Mystic Gatet korvaisin suoraan Glacial Fortresseilla.Glacial Fortress voisi kyllä olla jees ton tilalla, hinnankin puolesta mukavampi. Ihan mielenkiinnosta: Mikä noissa Mystic Gateissa maksaa, tai missä niitä oikeen käytetään?


Alottelijan kysymys: Eikö control pakassa kannata mieluummin yrittää poistaa kokonaan vihollisen tuoma uhka kun vaan lykätä sitä yhdellä vuorolla? tietysti Remand kykenee pelastaman mun oman olennon countterin alta pois, ja siittä saa lisäkortin, joten on se sillä tavalla tietysti monipuolisempi. Mitä kortteja korvaisit Remandilla?

Lainaus
Nimbus Mazet vaihtaisin Seachrome Coasteihin, koska niistä saat kivutonta pystyssä tulevaa manaa alkupeliin.
Nimbus Maze on toiminut ihan jees, ainoa ongelma niitten kanssa on ollut se, että neljä on vaan liikaa. Parissa pelissä tullut mullattua ja mahdollisesti hävittyäkin sen vuoksi kun muuten hyvässä kädessä on kaksi nimbus mazea...

Ehkä pari voisin vaihtaa Seachome coasteihin, mutta en ainakaan toistaiseksi vielä kaikkia.

Lainaus
Ja koska pelaat vain kahta väriä, niin pystyisit hyvin mahduttamaan Tectonit Edget mainiin. Hallowed Fountaineja voisi hyvin leikata pari, koska mieluummin haet basicin jos tarvitset landin pystyssä.
Itse olen nyt pelannut tämän pakan proxyillä ekaa kertaa fetsejä, ja yllätyin juuri siitä miten harvoin haen hallowed fountainin. Kaksi voisi leikata kyllä helposti pois, ja laittaa tectonic edgejä mainiin. Mitä ihmisten pakkoja netissä selaillut, jotkut pelaa jopa neljää tec edgeä. Onko liikaa, vai jotenkin perusteltua?

Mana Leak on hyvä, mutta 4x Dissolve tuntuu kömpelöltä. Voisit leikata muutaman (tai vaikka kaikki) ja testata Spell Snarea, modernissa on paljon hyviä 2cmc-kohteita sille.Spell snare tuntuu todella hyvältä. Pysäyttäisi pyroclasmin, snapcasterin, dark confidantin, tarmogoyffin....Pyroclasm tulee ainakin ekana mieleen Geistin kannalta ajateltuna.

Noi dissolvet oli yllättävän hyviä. Loppupeleissä varsinkin tollanen hard counter tuntu rutosti mukavammalta mitä manaleakin kaltaset. Scry- kyky ihan mukava lisä. Depriveä olen pelannut joskus tossa mun toisessa pakassa(mono blue tempo), mutta siinä ainakin ländin nostaminen käteen alussa oli todella kammottavaa. Liekkö controllissa sama?

Lainaus
Jos haluat kokeilla toista ääripäätä vaikka ihan vaihtelun vuoksi, niin Delvereiden tilalla voisit peluuttaa planeswalkereita. Hyviä ehdokkaita ovat Jace Beleren, Gideon Jura ja Elspeth, Knight-Errant.
Gideon juraa ja elspethiä olen kattellut, niitä ovat muutkin pelanneet.

Lainaus
Creatureista testaamisen arvoisia ovat Wall of Omens ja Restoration Angel
Resto saisi varmaan pelastettua noita tulevia sideboard kortteja boltilta yms., täytyy laittaa harkintaan, vai onko ton reston kyvyssä jokin iso asia mitä en nyt näe/ymmärrä?

Wall of omens tulee näkemään testausta, sitä on muutkin pelanneet.

Lainaus
oppuun vielä lista korteista, joita voit harkita sideboardille (random-järjestyksessä):
Kaikki kortit ovat jossain määrin tuttuja vaikken ehkä nimeltä niitä olisi muistanutkaan.

Ethersworn Canonistista ja Eidolon of Rhetoricista kysymys. Rhetoric näyttää päällisin puolin paremmalta, mutta onko se yhden manan lisämaksu niin oleellista modernissa että kannattaisi kääntyä Canonistin puoleen? Vai onko tossa joku muu miksi tuota canonistia kannattaisi pelata?

Poissa syfilisx

Vs: UW Evasion Control
« Vastaus #5 : 30.01.15 - klo 06:30 »
Restolla voi Geist ajaa päin blokkereita ja enkeli token tekee damagea. Ostaa myös uuden flashbackin Snapcasterista. Jo pelkästään flash ja pultin kestäminen on syitä pelata.

Poissa MagicShack

Vs: UW Evasion Control
« Vastaus #6 : 04.02.15 - klo 14:22 »
Nyt oon tehnyt tota pakkalistaa vähän uusiksi:

Maat

2xHallowed Fountain
4x Flooded strand
4x Celestial Colonnade
3x Seachrome Coast
2x Glacial Fortress
1x Eiganjo Castle
3x Tectonic Edge
5x perusmaita
---------------------------------
Yhteensä 24kpl
---------------------------------

Olennot
3x Rostoration Angel
4x Snapcaster Mage
4x Geist of saint traft
1x Baneslayer Angel
--------------------------------------
Yhteensä 12kpl
--------------------------------------

Loitsut
4x Path to exile
4x Serum visions
2x Dissolve
3x supreme verdict
1x Wrath of god
2x Detention Sphere
2x Sphinx's Revelation
3x Mana leak
3x Spall Snare
-----------------------------------------
Yhteensä 24kpl
-----------------------------------------
Grand total 60kpl
-----------------------------------------

Sideboard on vielä täysin auki. Mulla on tossa lista mahdollisista korteista, joku 21 kappaletta, mistä täytys lähteä karsimaan. Tronia vastaan ainakin Aven mind Censor ja Ghost Quarterssit sekä Meddling maget toimi hyvin. Oikeen muita vastaan en ole vielä testannut. Kaverin kohtuu budjetti UR Delveriä vastaan olen pelannut ihan sideboardaamatta ja ihan kohtuullisesti pärjännyt. Olen miettinyt että ehkä Kitchen Finks voisi toimia sideboardissa noita hullun nopeita aggro-burneja vastaan? Sais pari elämää kun se tulee kentälle, ja sitä voi blinkata restolla aina kun sille on tullut se miinus-countteri.

Pitää testata niitä remandejakin tässä vielä.

Poissa MagicShack

Vs: UW Evasion Control
« Vastaus #7 : 16.02.15 - klo 01:31 »
Resto tarttis targetteja. Löydän itteni ihan liian usein resto kädessä odottelemassa että jos tulis joku targetti sille. Geisti on yleensä hyvä mutta vois tosta neljästä napata ehkä 2 pois ja laittaa kitchen finksejä. Tuntu toimivan toi blinkkaaminen reston kanssa tosi hyvin. Yleensä taisin hyökätä, vastustajalta kuukahti olento, tän jälkeen blinkkaus ja taas finks ilman miinuksia kentälle. Pelasin tosin mono greeniä vastaan jolta nyt ei luonnollisesti löydy mitään instant nopeuden vastauksia mutta tuntu ihan toimivalta.

Ton Eidanjo castlen vois ottaa pois samalla kun vähennän geistejä.

Poissa Suntelli

Vs: UW Evasion Control
« Vastaus #8 : 16.02.15 - klo 08:35 »

Poissa freedfromthereal

Vs: UW Evasion Control
« Vastaus #9 : 16.02.15 - klo 10:15 »

Ethersworn Canonistista ja Eidolon of Rhetoricista kysymys. Rhetoric näyttää päällisin puolin paremmalta, mutta onko se yhden manan lisämaksu niin oleellista modernissa että kannattaisi kääntyä Canonistin puoleen? Vai onko tossa joku muu miksi tuota canonistia kannattaisi pelata?

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että rhetoric on suoraan parempi lähes kaikissa tilanteissa, koska sen poistaminen vaatii enemmän kuin yhden pultin ja sitä toista pulttiahan ei voi castata koska eidolon. Olen pelannut canonistia vain ironworksissa koska sen voi tarvittaessa syödä ironworksille, muuten ei nyt tule mieleen yhtäkään tapausta jossa pelaisin canonistia rhetoricin yli.

Huomioi kuitenkin että molemmat kusauttavat omien snapcasteriesi toiminnan.
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa MagicShack

Vs: UW Evasion Control
« Vastaus #10 : 16.02.15 - klo 11:47 »
Tolla snapcasterin toimimattomuudella ei taida olla sen kummempaa merkitystä, jos tolla rhetoricilla saa tuhottua kokonaan jonkun pakan toiminnan esimerkiksi storm? Uhraus on pieni siittä saatuun hyötyyn verrattuna.

Blade splicer vois olla, pitää tänään koittaa. Tota vois olla helpompi blinkata kun finksiä kun ei tartte odotella mitään persist countteria.

Poissa PertSa

Vs: UW Evasion Control
« Vastaus #11 : 16.02.15 - klo 12:59 »
Vendilion Clique voisi olla hyvä restoteltava mies. Hyötyy vielä Eiganjo Castlestakin. On suht' nopea lentävä kello ja häiriköi vielä kaupan päälle jonkin verran vihun peliäkin.

Sideboard on sinänsä "helppo" tehdä kun pakassasi on valkoista (= tarjoaa läjän julmimpia vihakortteja) ja serum visionsit (= vähän filtteröintiä lapuille). Seuraavia kortteja laittaisin n.1-2 kpl

Timely Reinforcements
Leyline of Sanctity
Batterskull
Stony Silence
Celestial Purge
Eidolon of Rhetoric
Joku Graveyard viha. (R.I.P., Surgical extraction, Relic of Progenitus, Wheel of Sun and moon) Näitähän riittää.

Poissa MagicShack

Vs: UW Evasion Control
« Vastaus #12 : 20.02.15 - klo 01:29 »
Taas on pelattu ja uistiinpanot kertoo että Snapcastereita koko ajan liikaa kädessä, kitchen finksit toimii hyvin ainakin tollasta kohtalaisella burnilla varustettua pakkaa vastaan.

snapcastereissa on vähän outo tilanne. Mulla olis kauheesti castattavaa gravella, mutta yleensä mulla on kädessä jotain järkevämpää mitä voi/joutuu castaamaan. Otin yhden pois ja nyt tuntuu vähän paremmalta.

Finksejä pelasin neljää vihana burnille, lifegain toimi hyvin kun yhdestä saa vähintään neljä lifeä+ne boltit jotka nyt meneekin finksiä päin eikä mun namaan. Eli kaksi laitoin mainiin ja kaksi sideen. Mainista hävitin kaksi Geistiä mitkä tuntui perin kömpelöiltä otuksilta etenkin pakkojen kanssa mitkä pelaa edes vähän enemmän otuksia.

Yhden baneslayer angelin laitoin ton snapcasterin tilalle kun se on ollu sellanen olento että vois tula vähän useemminnkin.

Counttereita olen vähän muutellut, nyt taitaa olla 2 dissolvea joka toimii yllättävän hyvin loppupelissä. En muista paljonko muita oli.

Sitten on ollut pientä manabasen mylläystä, yksi colonnade lähti, 2 calsiformpoollsia on tullut ja glacial fortressit olen laittanut nimbus mazejen tilalle. Basicceja olen pelannut nyt pelannut 5-7, eikä mana ongelmia ole ollut tolla 7 basicillakaan.

Sideboardissa toi timelyreinforcement toimi ihan mukavasti. sains siitä pari "lisävuoroa" kun pelleilen tokenien kanssa ja vastustaja hävittää niitä+ sen 6 lifeä. Celestial purgeja pari päthien tilalle auttaa myös kummasti tiettyjä matseja. Eidolon of Rhetoricin aattelin ehkä vaihtaa Rule of Lawiin, kuvittelisin enchantmentin olevan vaikeempi poistaa ja vastustaja joutuu plaamaan enchantment hatea pakassaan mikä ei ole minua vastaan muuten kovin tehokasta. Disenchantteja ostin playsetin, 2 on nyt sideboardissa. Meddling magea en ole päässsyt koittamaan vielä.

Päivitetyn pakkalistan laitan tänne kunhan saan katottua että paljonko tuolla mun pakassani nyt olikaan mitäkin korttia. pääpiirteittäin kuitenkin pakka on pysynyt samana, ehkä on menty enemmänkin midrangen suuntaan.


Lainaus
Vendilion Clique voisi olla hyvä restoteltava mies. Hyötyy vielä Eiganjo Castlestakin. On suht' nopea lentävä kello ja häiriköi vielä kaupan päälle jonkin verran vihun peliäkin.
Joo, mutta se hinta. Katotaan tuleeko MM2 jälkeen järkevälle tasolle. Eihän noita periaatteessa tarttis kun 2 mutta silti. Sama homma Cryptic commandien kanssa.

Olen ajatellut noita Surgical Extractioneja hautuumaavihaksi.  En ole koskaan käyttänyt niitä, mutta sillä saa combopalaset varmasti hävitettyä tehokkaasti, tai Urza landit, kunhan saa ensin Ghost Quartterilla hävitettyä niistä yhden. olen enne vaan käyttänyt Tormods Cryptiä vihana.


Mun tarttis netissä koittaa tätä pakkaa. mikäköhän on noista ilmasista se paras vaihtoehto pakan koittamiseen? Cocatriceä olen koittanut ja se on vähän kömpelö. Onkohan toi Magic Workstation parempi?

Poissa MagicShack

Vs: UW Control
« Vastaus #13 : 29.06.15 - klo 23:36 »
Onkin viime päivityksestä kestänyt. Nyt kuitenkin tulossa päivitystä pakkalistaan. Snäpärit sai lähteä. Hinnat lähti niissä raketoimaan, joten myin omani pois ja "kotiutin voitot". Ihan kivasti toiminut ilmankin, vaikka ne toivat pakkaan kyllä paljon. No, odotellaan koska jos milloinkaan niiden hinta taas laskee johonkin järkevälle tasolle, ja ostetaan ne sitten uudelleen. Nyt on proxyistäkin päästy eroon ja koko pakka on ihan korttimuodossa kasassa.

Nyt pakkalista näyttää tältä:

Land

2xHallowed Fountain
4x Flooded strand
4x Glacial Fortress
1x Tectonic Edge
2x Calsiform Pools
5x plains
5x island

Instant/sorser

4x Path to exile
4x Serum visions
1x White sun's zenith
2x supreme verdict
2x Wrath of god
1x Detention Sphere
2x Sphinx's Revelation
2x Mana leak
4x Remand
1x Peek
2x Think Twice

Olennot

4x Rostoration Angel
3x Wall of omens
4x Kitchen Finks
1x Baneslayer Angel


Geist on saanut lähtöpassit. Aika lailla rahallisesti liian arvokas kortti verrattuna siihen miten se loppupeleissä toimii, ehkä yhtä voisi pelata koska se on niin hieno cretu...White sun zenith on singetonina toiminut asiallisesti, olkoon siellä kun ei sen tilalle parempaakaan keksi. Spell snareja en ole vielä saanut ostettua, ne toimi ihan asiallisesti myös kun niitä proxytin. Blade splicer toimi paikotellen hyvin. Logic knot ja moorland haunt on tulossa kaverin poromagiatilauksen mukana, joten niitäkin tulen testailemaan.

Läänit on sekasin ja islandeja on liikaa. En ole asialle vielä tehnyt mitään, kun varmaan tulee Clique ja Cryptic commandeja pakkaan nyt kun MM2 on laskenut niidenkin hintoja. Katsotaan sitten se manatilanne kuntoon+ se, tarttenko lisää erikoisländejä. Seachromecoasteja voisi ehkä pelata 1 tai 2, viimeksi mulla taisi olla niitä liikaa ja tuntui että koko ajan tuli täppimanaa peliin.

Poissa J-Ohraaho

Vs: UW Control
« Vastaus #14 : 30.06.15 - klo 00:25 »
Ite en ois kyllä Nappicastereita myynyt, koska pahoin pelkään että reprintin jälkeenkään ei enää nähdä alle 50-60 kpl-hintoja.
Eihän tänäkään vuonna MMB nyt niin älyttömästi dropannut hintoja, kuin aluksi oli uumoiltu.

Mutta asiaan. Ite kyl näen Controllin aika noh mielenkiintoisena lähestymisenä nyky-MDN-metassa. Riittääkö kaasu ja counterit.
Spell Snaret ja Spell Piercet näkisin aika hyvinä myös. 4 Remandia on ehkä liikaa. Itse varmaan pelaisin 2-3. Olen aiemmin puhunut remandin puolesta vahvasti ja hyvä labot. Itseäni kyllä aluksi hämäsi se "miten kivaa on nostaa kortti" ja viivyttää uhkaa/asiaa 1 vuorolla.

Yksi mikä kävi mielessä, että spläshää musta, koska Tasigur ja toisaalta haluisitko pelata sitten myös mixiä Seize+Inkkari. Mun mielestä haluaisit, koska Tasigur mahollistaa muutoksen pelin temmossa ja voit tosi nopeesti sit käntää pelin itelles. Myös Gurmag Angleria ovat pelanneet controllissa.

Myös jo mainitsemasi crypticit - mainiin 2-3 - ja clique - mainaamisen välttämättömyys on kyseenalaista, mutta sidelle - ovat kyllä hyvejä. 

Sideboardin puute vaikeuttaa myös kommentointia dekistä.

Tietty jos tunnet olevasi controllimiehiä ja nimen omaan tätä haluat MTG:ssä tehdä niin sitten teet.
« Viimeksi muokattu: 30.06.15 - klo 00:42 kirjoittanut J-Ohraaho »

Poissa Salevanen

Vs: UW Control
« Vastaus #15 : 30.06.15 - klo 01:11 »
Oon samoilla linjoilla hra Ohra-Ahon kanssa snäpärien myynnistä. Samalla voisin myös UWRää jonkun verta pelanneena todeta et se on ehkä deckin parhaita lappuja ja siksi niiden pelaamatta jättäminen on oikeesti tosi iso virhe.

Myös laput kuten Think Twice ja Peek tuntuvat vähän kömpelöiltä, itsessään kun eivät kuitenkaan juuri mitään tee. Pitkälti sama koskee kyllä myös Serum Visionssia, combo pakoissa sitä käytetään tarvittavien palasten löytämiseen mut mitä sää sillä haluisit löytää? Ländiä? Countereita? Jotenki näkisin parempana diilinä pelata vaan suorilta enempi vastauksia asioihin tai vaihtoehtoisesti enempi winconeja (kuten jo aiemmin mainittu Geist of Saint Traft tai Vendilion Clique). Ländeihin voisin suositella lämpimästi Celestial Colonnadeja ja vaikka täyttä playsettiä Tectonic Edgejä, kaksivärisessä deckissä se kuitenkin on huomattavasti pienempi ongelma.

Ihan oikeasti kuitenkin suosittelisin lisäämään kolmannen värin puhtaasti powerin takia. UWRältä sais Lightning Bolttia, Grim Lavamanceria yms kun taas Esper tarjoilisi Tasigur, the Golden Fangiä, discardia (kuten Thoughtseize) ja Lingering Soulsia. Hintaahan kummallekkin tulisi jonkun verran mut ei kuitenkaan kauhean paljoa, lähinnä koska fetchien yms hinta on vielä kohtuullisen matala.

Tässä vielä oma viimeisin pelaamani UWR lista, joka on huomattavasti tempompi versio UWRästä. http://tappedout.net/mtg-decks/29-06-15-uwr-tempo-control/

EDIT: Myös se sideboard on TODELLA tärkeä osa deckiä. Turnauksissa kuitenkin n. 33-50% pelataan sidetyksen jälkeen eli oot auttamattomasti alakynnessä ilman sideboardia. Hyviä vaihtoehtoja omalla listalla olevien lappujen lisäks ovat mm. Timely Reinforcements, Spell Pierce, Flashfreeze ynnä muut saman tyyppiset effektit.
« Viimeksi muokattu: 30.06.15 - klo 01:22 kirjoittanut Salevanen »

Poissa Karhumies

Vs: UW Control
« Vastaus #16 : 30.06.15 - klo 08:17 »
Edellisten kanssa samaa mieltä siitä, että 4x Resto Angel + 1x Banes Angel vaikuttaa aika köykäiseltä ollakseen dekin ainoat win conit. Vaikka snäpäreihin ei olisikaan varaa, niin kyllä minäkin pelaisin täyttä settiä Colonnadeja ihan vaan siksi että on edes jotakin millä ajaa päähän. Harkitsisin myös 1-of planeswalkeria joka pystyy yksinään voittamaan pelin. Jace, TMS on modern bännissä, mutta esim. Gideon Jura saattaisi sopia tällaiseen pakkaan hyvin, eikä hintakaan räjäytä säästöpossua.

Jos Peek ja Serum Visions tuntuvat tosi kömpelöiltä, niin esim. Spreading Seas, Repeal ja Electrolyze ovat cantrippeja, jotka vaikuttavat välittömästi board stateen. Vaativat toki enemmän manaa.

Sideboardinrakennusideoita saattaa löytyä esim. Tästä listasta
http://www.mtgtop8.com/event?e=9894&d=257076&f=MO

Edit:
Jos Cryptic Commandille etsitään budjettikorviketta, niin Into the Roilissa on tavallaan 2/4 modea valittuna valmiiksi.
« Viimeksi muokattu: 30.06.15 - klo 08:20 kirjoittanut Karhumies »

Poissa Karhumies

Vs: UW Control
« Vastaus #17 : 30.06.15 - klo 11:54 »
Ai niin, Ojutai's Commandia voi kanssa harkita Crypticin budjettikorvikkeeksi tähän dekkiin. Mutta kyllä sekin lappu ne Snäpärit haluais moodiaan varten.

Poissa Vicard

Vs: UW Control
« Vastaus #18 : 30.06.15 - klo 13:03 »
Komppia edellisille. Musta tuo paljon kivaa dekkiin esim. Tasigur, lingering souls ja Esper Charm. Charmilla vois korvata vaikka Serum Visionsit. Musta tuo käytettäväksi myös Creeping Tar Pitit vaikka colonnade onkin "parempi".
Plainseja kannattaa pitää ainakin kolme koska Zenith ja Blood Moon. Tää on yks arkkityyppi missä Cryptic Commandiä ei voi korvata oikeen millään. :'( Ojutain vastaava on ihan kiva mutta ihan liian rajoitettu. Dekissä on esim. vaan yks kretu jonka se tuo takaisin. 4 laiffiakaan ei ole oikeen mitään. 4 restoa on myös ehkä vähän paljon vaikka finksejä pelaakin. Detention sphere on täysin sidekamaa. Decayt yms. syö sen liian helposti. Emracoolia vastaan sillä on ehkä jotain käyttöä.

Poissa MagicShack

Vs: UW Control
« Vastaus #19 : 30.06.15 - klo 23:05 »
Lainaus
Ite en ois kyllä Nappicastereita myynyt, koska pahoin pelkään että reprintin jälkeenkään ei enää nähdä alle 50-60 kpl-hintoja.
Eihän tänäkään vuonna MMB nyt niin älyttömästi dropannut hintoja, kuin aluksi oli uumoiltu.
Tuo oli sillon tietyllä tavalla pakkotilanne. Nyt kannatti ostaa fetchit kun ne oli halpoja, ja ostaa vähän muitakin kortteja. Käytännössä mun piti myydä snapcasterit tai sitten jatkaa tolla mono-blue pakalla mistä puuttui jonkunverran kalliita avainkortteja (ja jonka pelaamiseen olin lopen kyllästynyt). Jos olisi parempi rahatilanne, olisin pitänyt ne. Joku voi nyt sanoa että tämä on väärä formaatti mulle kun ei ole rahaa, tai pelaan vääränlaista pakkaa, mikset pelaa pauperia yms....

Lainaus
Yksi mikä kävi mielessä, että spläshää musta, koska Tasigur ja toisaalta haluisitko pelata sitten myös mixiä Seize+Inkkari. Mun mielestä haluaisit, koska Tasigur mahollistaa muutoksen pelin temmossa ja voit tosi nopeesti sit käntää pelin itelles. Myös Gurmag Angleria ovat pelanneet controllissa.
Millainen manabase noille riittäisi? Pari fetchiä millä saa swampin (polluted delta) ja pari dualia? Olen tuota mustaakin miettinyt itsekseni juuri discardin, tazigurin ja esper charmin vuoksi.

Lainaus
Tietty jos tunnet olevasi controllimiehiä ja nimen omaan tätä haluat MTG:ssä tehdä niin sitten teet.
Mun mielestäni Control on jotenkin palkitsevampaa. On hienoa kun oma suunnitelma toimii, ja saa vastustajan lukkoon. Se tietysti myös rankaisee pelivirheistä hirmusella tavalla. On myös harvinaista mulla päästä FNM:ään ainakin nyt toistaiseksi, perjantai on mulle tosi hankala päivä kun pitää käydä sukulaisten luona yms. ja sillon harvoin kun mulle sopii perjantaina ei sitten tietenkään ole ollut Modernia...Eli tämän suhteen hauskuus menee vielä sen edelle miten pakka sitten kahinoissa oikeasti pärjää eri tyyppisille pakoille kun kaverin kanssa pelataan.

Lainaus
Myös laput kuten Think Twice ja Peek tuntuvat vähän kömpelöiltä, itsessään kun eivät kuitenkaan juuri mitään tee.
Think Twice on vähän fillerin asemassa tossa tällä hetkellä. Peek on toiminut köyhän miehen cliqqinä kattomassa onko vastustajalla counttereita (voinko castata täysillä WSZ tai Revelationssin?), pitääkö jättää counter- manaa auki yms. Jos mustaa splashaan, toi peek menettää kokonaan tarkotuksensa, kuten myös siinä tapauksessa jos saan cliquen.

Lainaus
Pitkälti sama koskee kyllä myös Serum Visionssia, combo pakoissa sitä käytetään tarvittavien palasten löytämiseen mut mitä sää sillä haluisit löytää? Ländiä? Countereita?
Mun mielestäni filtteröinti on ollut ihan mukavaa, mutta voisihan noista pari heivata pois. Neljä on kyllä jossain peleissä ollut reilusti liikaa, varsinkin jos painottuvat alkupeliin.

Lainaus
Ländeihin voisin suositella lämpimästi Celestial Colonnadeja ja vaikka täyttä playsettiä Tectonic Edgejä, kaksivärisessä deckissä se kuitenkin on huomattavasti pienempi ongelma.
Celestial Colonnadeja pitäisi pari hankkia, tectonic edgejä voisin pelata muutaman basicin tilalla ja ottaa toisen calsiform poolssin pois.

Lainaus
dellisten kanssa samaa mieltä siitä, että 4x Resto Angel + 1x Banes Angel vaikuttaa aika köykäiseltä ollakseen dekin ainoat win conit. Vaikka snäpäreihin ei olisikaan varaa, niin kyllä minäkin pelaisin täyttä settiä Colonnadeja ihan vaan siksi että on edes jotakin millä ajaa päähän. Harkitsisin myös 1-of planeswalkeria joka pystyy yksinään voittamaan pelin.
Winconien puute on vaivannut. Celestial Colonnade tarttisi hankkia. Gideon Jura on ollut myös hankinnassa, mutta on jostain syystä aina unohtunut kun olen jotain MCM:mästä tilannut.


Sideboard multa olikin unohtunut listata tohon. Nyt sidessä on:

2x Disenchant (onko tälle jotain parempaa vastaavaa?)
2x Timely Reinforcements
2x Aven Mindsensor
2x Celestial purge
2x Tormods Crypt(jotain parempaa tilalle, kuten Grafdiggers Cage
1x Kataki
1x Rule of law
1x Supreme verdict
1x Baneslayer Angel
1x Ghost Quarter


Viimiseksi kolme listattua on jotain minkä tilalle pitäisi keksiä parempaa, ja katsoa mitä kortteja tarvitaan mitenkin paljon. Kor Firewalkeria olen ajatellut, sekä mahdollisesti Briberyä ja Stony Silence.

Poissa Vicard

Vs: UW Control
« Vastaus #20 : 30.06.15 - klo 23:24 »
Lainaus
Yksi mikä kävi mielessä, että spläshää musta, koska Tasigur ja toisaalta haluisitko pelata sitten myös mixiä Seize+Inkkari. Mun mielestä haluaisit, koska Tasigur mahollistaa muutoksen pelin temmossa ja voit tosi nopeesti sit käntää pelin itelles. Myös Gurmag Angleria ovat pelanneet controllissa.
Millainen manabase noille riittäisi? Pari fetchiä millä saa swampin (polluted delta) ja pari dualia? Olen tuota mustaakin miettinyt itsekseni juuri discardin, tazigurin ja esper charmin vuoksi.

Lähtökohdaks 4 Polluted Delta ja 4 Flooded Strand. Suosittelisin myös about 6 shockia ja joku kolme checklandia. Ghost Quarter sidestä mainiin. Basicceja sen verran että voit castata kaikki, vaikka jostain syystä oot antanu Blood Moonin resolvata. Fiksusti kerran itse Ghost quarteroin oman läänin jotta saan swampin tilalle ja tajusin puolessa välissä pakkaa, että eihän täällä ole vittu yhtäkään swampia... :P
Hienoa muuten, että jouk muukin arvostaa dekkejä jotka ei oikein toimi modernissa. Itsekin tykkään pelata controllia joka formaatissa. ;D

Poissa Karhumies

Vs: UW Control
« Vastaus #21 : 30.06.15 - klo 23:48 »
Sidesi kaipaa Spellskiteä. Jos omaan Spellskiteen ei ole varaa, harkitsisin Stony Silenceja sidelle koska ne muun faksivihan ohella shuttaavat vastustajan Spellskiten.

Grafdigger's Cage on Tormodia parempi mm. Collected Companya ja Snapcaster Magea vastaan. Relic taas on Tormodia parempi Tarmoa vastaan.

Blood Moon ja Choke ovat sinulle potentiaalisesti ongelmallisia kortteja. Musta discard, Negate, Flashfreeze, Disenchantin pitäminen sisällä tuntuisivat kaikki olevan vaihtoehtoja.