Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Apuja aloittelijan modern deckiin.  (Luettu 21677 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa n4pesto

Apuja aloittelijan modern deckiin.
« : 01.01.16 - klo 17:45 »
Noniin - täällä taas. Olen pikkuhiljaa kasailemassa ensimmäistä Modern deckiäni. Teemana on Elf - mahdollisesti menen monovihreällä, mutta toisaalta Vihreä/Mustakin on mielenkiintoinen. Minulla ei ole aavistustakaan kilpahenkiseen modernipakkaan tarvittavista lapuista ja kikoista, mutta seuraavat kortit olen itseltäni plärännyt esiin, ja meinaan niistä saada aikaan jotain. Jos "yleinen konsensus" on kannallani.

4xMight of the Masse
2xReclaiming Vines
1xOak street Innkeeper
4xElvish Archdruid
1xCollected Company
4xLeaf Gilder
3xManagorger Hydra
2xFog
4xElvish Mystic
1xTerra Stomper
1xPelakka Wurm
1xGenesis Hydra
4xLlanowar Elves
1xWilt-Leaf Liege
1xHydra Broodmaster
3xHarmonize
1xElvish promenade
1xWren's Run Vanquisher
2xWellwisher
1xTimberwatch Elf
2xLys Alana Huntmaster
2xImperious Perfect
1xHeedless One
1xElvish Harbinger
1xSlate of Ancestry
1xVoice of the woods
1xAllosaurus Rider
1xAmbush Commander
2xRancor
1xRude Awakening
1xWindstorm
1xOverrun
2xSlippery Karst
1xWirewood Lodge
2xTranquil Thicket

Tämä on siis se pooli joka löytyy valmiina. Ajatuksena olis helkkaristi tonttuja pöytään ja nopeasti sitten nuita TOSI-isoja lihoja.

Poissa Naabi

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #1 : 01.01.16 - klo 18:29 »
wirewood lodge, ambush commander, voice of the woods ja mitä tuolla nyt on ei ainakaan ole modern laillisia kortteja edes. Ja vaikka nuo cycle landit olisi laillisia, niin enpä ole varma haluatko pelata elffissä tapissa tulevia landeja pöytään. Aika paljon myös vähän sellaisia turhia lappuja kuten fog, jotka voisi suoraan karsia pois.
"A little learning is a dangerous thing; drink deep, or taste not the Pierian spring"

Poissa J-Ohraaho

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #2 : 01.01.16 - klo 18:34 »
Tolta pohjalta mielestäni vähän hankalata oikeesti compia modernia lähteä nuijimaan.
Paras vihreä/bg elf läjä lienee Collected Elf. Tässä vihreestä Elfistä yks esimerkki. Hintalappuhan tässä on kyllä jonkunlainen, koska Cavernit jne. http://www.mtgtop8.com/event?e=9730&d=256002&f=MO

Tietysti vois miettiä jotain MonoG Stompyä, vai millä nimellä sitä kutsutaan. http://www.mtgtop8.com/event?e=9730&d=256002&f=MO

Mut tota Elves to Fatties en oikee nää hyväks koska niin paljon on wrathiefektiä, jolloin et pääse kästäileen läskejä kuin vasta vuorolla 7+, jolloin peli on voinut olla jo hetken aikaa ohi. Oikeestaan melkee 6+ cmc on modernissa todella clunkyä jo ellet pääse jollain vilungilla/combolla tekemään sitä nopeemmin. Esim Amulet.decissä Primeval Titan.

Jos lähtisit kasaamaan jotein CoCo tai Chord läjää niin netistä löytyy aika paljo esimerkkejä. Abzan CoCo on äijäläjä mut siel on sit Anafenzan ja Viscera Seerin kaut combokill mahiskin. Kannattaa tutustua.

Tosta puulista lähtisin varmaan aluksi kohti tota MonoG Stompyä ja sit hommaisin pikkuhiljaa johonki CoCo/Chord läjään lappuja ;)

Poissa Vartijainen

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #3 : 01.01.16 - klo 18:59 »
Tosiaan, formaatin de facto -ramppipakka on UrzaTron. Elffien bravuuri on levittäytyä pöydälle ja jollakin lordin tai massapumppaajan turvin lyödä lämät sisään.

Esimerkkipakat:
Modern Super League: Lee Shi Tian
DTK-Modern: Magnus Lantto

Poissa chlb

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #4 : 01.01.16 - klo 20:25 »
Noniin - täällä taas. Olen pikkuhiljaa kasailemassa ensimmäistä Modern deckiäni. Teemana on Elf - mahdollisesti menen monovihreällä, mutta toisaalta Vihreä/Mustakin on mielenkiintoinen. Minulla ei ole aavistustakaan kilpahenkiseen modernipakkaan tarvittavista lapuista ja kikoista, mutta seuraavat kortit olen itseltäni plärännyt esiin, ja meinaan niistä saada aikaan jotain. Jos "yleinen konsensus" on kannallani.

Ennen kuin vastaan tarkemmin, pari kysymysta:

1. Millä mielellä tai mistä syystä lähdet modern-pakkaa kasaamaan? Onko suunnitelmasi pelata modern-turnauksissa (esim. FNM) vai haluatteko kaveriporukalla rajata keittiönpöydällä pelattavien korttien määrää?

2. Budjetti: mikä taso väliltä "haluan käyttää vain itse avaamiani/vaihtamiani kortteja, en osta irtokortteja" - "olen valmis myymään vaikka autoni tier 1 -pakan vuoksi" kuvaa parhaiten rahallista suhtautumistasi peliin?

Poissa n4pesto

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #5 : 02.01.16 - klo 00:55 »
No voittamaanhan pitää aina lähteä. FNM-tyyliset pelit nyt alkuun. Valitettavasti olen köyhä kuin kirkonrotta, mutta kyllä joitain irtokorttejakin on tullut ostettua ja jatkossakin varmasti hommailen. Budjettipläjäykset siis on tässä elämäntilanteessa minun juttuni.

Poissa chlb

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #6 : 02.01.16 - klo 13:20 »
Kiitos vastauksistasi. Keskittyisin korttipoolissasi aluksi seuraaviin kortteihin:

4 Llanowar Elves
4 Elvish Mystic
4 Elvish Archdruid
2 Imperious Perfect
1 Wilt-Leaf Liege
1 Collected Company

Liege on tosin parhaimmillaan GW-korttien (esim. Voice of Resurgence, Kitchen Finks) kanssa, mutta sitä voi kyllä monovihreässä ajatella sideboardille discardia vastaan.

Tuossa ylläolevissa viesteissä on linkanttu hyviä ja voittaneita listoja, mutta niiden kanssa hintalappu voi alkaa hirvittämään. Toki ne kannattaa lukea läpi ja ottaa niistä ideoita. Listaan tähän alle mielestäni tärkeitä kortteja, mutta koitan pitää budjettirajoitteet mielessä. Täysin valmista pakkalistaa en anna, niin pääset itse suorittamaan lopullisen pakan suunnittelun ja kasaamisen nautinnon.

Aluksi kannattaa värvätä loput manakoneistossa työskentelevät elffit pakkaan. Sinulla on jo kahdeksan yhden manan tonttua, mutta nostaisin määrän täyteen kahteentoista.

4 Arbor Elf
4 Heritage Druid
4 Nettle Sentinel

Noista Heritage Druid on jo kallis, mutta se on mielestäni välttämätön, jotta koko tonttupallo lähtisi kunnolla pyörimään. Varsinkin Nettle Sentinelin kanssa manantuloa ei voi estää.

Ja jotta olisi mitä castata, niin kortinnosto on poikaa:

4 Elvish Visionary
4 Lead the Stampede

Seuraavat ehdotukset auttaisivat pakan combo-aspektia (tee paljon manaa, nosta paljon kortteja, pelaa iso liha, voita peli):

Wirewood Symbiote (ei Modernissa)
Glimpse of Nature (bannattu!)
Beck (vaatii sinistä)
Intruder Alarm (vaatii sinistä)
Cloudstone Curio (pomputa Visionarya)

Sitten voittokortit, seuraavat kolme on hyviä vaihtoehtoja dumpata hirvittävä määrä kertynyttä manaa. Poimi pakkaasi hinnan ja saatavuuden mukaan:

Joraga Warcaller
Ezuri, Renegade Leader
Craterhoof Behemoth

Sitten alla vielä sekalainen lista kortteja, joilla voit maustaa pakkaasi. Näiden ehdotusten kanssa en ollut turhan tarkka korttien hinnoista, vaan listailin mitä mieleen juolahti.

Dwynen's Elite (2 elffiä yhden hinnalla)
Nykthos, Shrine to Nyx (paljon manaa)
Eternal Witness (saat esim. tapetun arkkidruidin takaisin)
Reclamation Sage (artifact/enchantment-vihaa)
Scavenging Ooze (pitää hautuumaan kurissa, antaa lifeä)
Regal Force (liha, leka-elffit on tällä nostaneet korttia)
Chord of Calling (hae pakasta haluamasi creature peliin)
Fauna Shaman (vaihda kädessä oleva creature haluamaasi)
Summoner's Pact (hae pelin voittava creature)
Collected Company (sinulla on jo yksi, mutta jos onnistut saamaan lisää)
Kitchen Finks (lifeä, auttaa Burnia vastaan)
Choke (rankaisee sinisiä pakkoja)
Plow Under (pelasin Tronia ja elffit castasi tuon, ei ollut kivaa)
Creeping Corrosion (sweepperi Affinityä vastaan)
Fracturing Gust (sweepperi Affinityä/Boglea vastaan)
Dismember (tappaa esim. Tarmogoyffin)

Tuommoisia nyt alkuunsa. Modern-formaatista vielä sen verran, että kannattaa katsella esim. Channel Fireballin tai Star City Gamesin videoita, joissa pelataan Modernia niin näet minkälaisesta menosta on kyse. Jos olet pelannut pääasiassa Stardardia aiemmin, niin meininki voi aluksi vaikuttaa hurjalta (mutta kyllä siihen tottuu!) varsinkin, jos formaatin yleisimmät pakat eivät ole entuudestaan tuttuja. Mutta se onkin sitten toisen keskustelun aihe.
« Viimeksi muokattu: 02.01.16 - klo 13:27 kirjoittanut chlb »

Poissa Tervonaattori

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #7 : 02.01.16 - klo 18:48 »
Itsekin jonkimoista elffimodernia pelailevana tuo edellinen lista on jo todella kattava ja antoi/toi mieleen jotain, mitä itsekin olen missannut. Kiitoksia vaan chlb!

Yksi suhteellisen merkittävänäkin pidettävä ehdotus silti jäi uupumaan: Sylvan Messenger, kun se kerran tätä nykyä on laillinen pahvi näissäkin piireissä.

Poissa hallava

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #8 : 02.01.16 - klo 23:52 »
Chlb on esittänyt varsin kattavaa elffikorttien listaa. Jos kaipailet jotain konkreettista listaa jota vilkaista, lähtisin itse liikkeelle seuraavanlaisesta versiosta: http://tappedout.net/mtg-decks/g-elves-4/

Suurinpiirtein tällaisella lähdin itse aikanaan elffiä pelailemaan, silloin tosin ei ollut Dwynen's eliteä mikä sopii pakkaan varsin näppärästi. Tästä taas voi melko helposti lähteä taas pykäämään haluamaansa color-splashiä valkoiseen tai mustaan, missä vaiheessa Craterhooffin kuttaamista ja muutaman chordinkin voi harkita. Tietenkin olen itse sitä mieltä että Craterhoof kuuluu Elffidekkiin ehdottomasti: jos sen pystyy chordaamaan tai sen topdekkaa sopivasti, on voitto taattu (kerran tein sen vuorolla kolme juuri ennen Wrath of Godia, teki gutaa).

Sidelle ainakin Spellskitet on aika voimakkaat, mutta ilmankin pärjää. Nykypakoissa Chordin tilalla pelataan myös paljolti Lead the Stampedea, itse nyt vaan olen tykästynyt vanhaan Kaviokunkkuun.

Poissa freedfromthereal

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #9 : 04.01.16 - klo 15:43 »
Yksi suhteellisen merkittävänäkin pidettävä ehdotus silti jäi uupumaan: Sylvan Messenger, kun se kerran tätä nykyä on laillinen pahvi näissäkin piireissä.

Huomioin seuraavaa: kun miettii mitä cretuja pistäisi pakkaan, kantsii soveltaa coco-leikkuria: eli tuleeko creature pöytään collected companystä vai ei. Collected company on modernissa todella hyvä ja synergioi voimakkaasti kunhan vain rakentaa dekkinsä oikein. Suosittelen että OP ainakin yrittäisi hankkia niitä lisää, se on sen väärti imo. Modern elffeillä ei ole glimpseä mutta niillä on collected company.

Samoin heritage druidit, nettle sentinelit ja Nykthos ovat kortteja joiden ympärillä dekki pyörii sitten kun on pyöriäkseen. Suosittelen keskittymään niiden hankkimiseen siten kuin tilanne sallii. Elvish archdruid on mielestäni paras elffilordi, niitä onkin sopivasti jo neljä.

Aikaisemmin luetelluista korteista esim sylvan messenger, wilt-leaf liege, joraga warcaller ja craterhoof eivät oikein synkkaa companyn kanssa. Tämän vuoksi itse ainakin pidän Ezuria parempana voittokeinona kuin craterhoofia modernissa. Toinen voittokeino jota ei ole vielä mainittu ja joka tulee pöytään companystä on mirror entity (huom. se on elf).

Lisäksi tärkeä kortti ottaa huomioon on elvish champion. Tällä voi voittaa monet vihreää pelaavat dekit suoraan kun sen saa pöytään oikea-aikaisesti. Se kuitenkin on kaksiteräinen miekka koska se vaikuttaa myös vastustajan elffeihin.

randomia: halpaa semitutoria jota voi käyttää ennen kuin muut kortit on kasassa (ja miksei sittenkin) olisi commune with nature
« Viimeksi muokattu: 04.01.16 - klo 15:47 kirjoittanut freedfromthereal »
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa Tervonaattori

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #10 : 04.01.16 - klo 16:50 »
Yksi suhteellisen merkittävänäkin pidettävä ehdotus silti jäi uupumaan: Sylvan Messenger, kun se kerran tätä nykyä on laillinen pahvi näissäkin piireissä.

Huomioin seuraavaa: kun miettii mitä cretuja pistäisi pakkaan, kantsii soveltaa coco-leikkuria: eli tuleeko creature pöytään collected companystä vai ei. Collected company on modernissa todella hyvä ja synergioi voimakkaasti kunhan vain rakentaa dekkinsä oikein. Suosittelen että OP ainakin yrittäisi hankkia niitä lisää, se on sen väärti imo. Modern elffeillä ei ole glimpseä mutta niillä on collected company.


Totta tuokin. Jos budjetti on tiukilla, eikä Collected Companyitä ole, niin Sylvan Messengerit menevät ihan hyvin. Vaikkapa jopa niiden tilalla.

Ja jos pelaa mahdollisimman vähillä non-creatureilla, niin tehostaahan se sitten Lead the Stampedeitakin... halvan hintalapun läjässä. Toimii kohtalaisesti niinkin vaikkei mikään ideaalein ratkaisu olekaan.

Poissa Karhumies

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #11 : 04.01.16 - klo 17:15 »
Sellainen homma vielä, että kun lähtee keittiönpöydän äärestä turnajaisiin, niin 60 kortin pääpakan lisäksi on hyvä kasata 15 kortin sideboard jolla saa tuunata omaa pakkaa pelien välissä. Vaikka aluksi ei tietäisi mitä sinne sideboardille on fiksuinta laittaa, niin 15kpl semirandomeita kortteja on sekin parempi kuin 0kpl sideboard -kortteja.

Yleisesti ottaen sideboardilla on hyvä olla kortteja, jotka tukevat pääpakan heikkouksia ja tuovat etua tiettyjä odotettavissa olevia vastustajia vastaan (FNM:ssä jotain millä voittaa kaverin pakan, isommassa turnauksessa arvaus suosituimmista pakoista ja vastaukset niihin). Eli Elffien tapauksessa olisi hyvä olla esimerkiksi:

Enchantment-vihaa, esim. Reclamation Sage tai Back to Nature. Hyvä esim. vs. Worship, joka voi muuten olla ongelma.
Artifact-vihaa, esim. Reclamation Sage ja Creeping Corrosion. Hyvä esim. vs. Ensnaring Bridge, joka voi muuten olla ongelma.
Creature-vihaa, esim. Dismember. Tulee sisään esim. vs. Inkmoth Nexus tai Splinter Twin combo, jotka voivat muuten olla ongelmallisia.
Graveyard-vihaa, esim. Scavenging Ooze, Relic of Progenitus tai Rest in Peace. Hyvä esim. vs. Snapcaster Mage, joka voi muuten flashbackata esim. Pyroclasmin tai Lightning Boltin elffilordiin hidastaakseen menoa.

Jos tämänkin jälkeen jää ylimääräisiä slotteja, niin formaatin suosituimpia tehokkaita pakkoja vastaan on hyvä varautua, koska luultavasti joku pelaa niitä kumminkin:
vs. Burn, life gain esim. Essence Warden, Feed the Clan tai Leyline of Vitality. Valkoisella värillä on myös paljon hyviä vaihtoehtoja olemassa.
vs. Robots/Affinity, esim. Reclamation Sage, Creeping Corrosion tai Nature's Claim
vs. Splinter Twin combo, esim. Dismember tai Torpor Orb (jos ei haittaa omaa pakkaa liikaa)
vs. Liliana of the Veil -controlli, esim. Wilt-Leaf-Liege tai Obstinate Baloth

Poissa n4pesto

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #12 : 05.01.16 - klo 13:53 »
Kiitos kaikille vastauksista. Hienoa huomata, että tämä aihe herätti keskustelua huomattavasti helpommin kuin tuo standardiin liittyvä ketjuni :D

Ennen kuin alan deckkiä kasaamaan, haluaisin kuulla vielä mielipiteitä siitä, että onko Elf missään määrin todellinen uhka Modernin muille pakoille? En pidä häviämisestä, en alkuunkaan ja haluaisinkin rakentaa pakan jolla olisi edes teoreettinen mahdollisuus päästä joskus ihan palkintosijoille asti.

Tässä nyt varsin alustava pakka:

Creature (33)
3x Arbor Elf
4x Elvish Archdruid
4x Elvish Mystic
2x Elvish Visionary
2x Eternal Witness
1x Ezuri, Renegade Leader
3x Heritage Druid
2x Imperious Perfect
3x Joraga Warcaller
4x Llanowar Elves
3x Nettle Sentinel
1x Regal Force
1x Scavenging Ooze
Instant (8)
2x Chord of Calling
4x Collected Company
2x Summoner's Pact
Land (18)
4x Cinder Glade
11x Forest
3x Nykthos, Shrine to Nyx
Sorcery (2)
2x Lead the Stampede
Sideboard (15)
3x Choke
1x Craterhoof Behemoth
4x Crumble to Dust
2x Eternal Witness
4x Reclamation Sage
1x Scavenging Ooze

Kaipaan mielipidettä myös seuraavaan: tuossa alustavassa listassa olen spläshännyt punaista jotta saan pelata crumble to dustia. Miksi? No, ensinnäkin, kuvittelen (näkemättä peliäkään modernia) että Tronia pelataan aika paljon. Toiseksi lähes kaikki deckit joita olen katsellut, pelaavat pääsönteisesti PALJON non-basicia, ja kuvittelisin, että niistä eroon pääseminen, olisi itselleni eduksi.

Entä mitä ajattelette tästä: Gilt-Leaf Archdruid jollakin tapaa myös tämä kortti puhuttelee minua. Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Poissa Salevanen

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #13 : 05.01.16 - klo 14:22 »
Neljä punaista sourcea koko deckissä ilman tapoja etsiä niitä ja sidellä neljä Crumble to Dustia aiheuttavat kyllä äkkiä lähinnä pahaa oloa. Lisää siis deckiisi joko fetchejä (ainakin neljä, mielellään enemmän) ja vaihda Cinder Gladet Stomping Groundeihin konsistenssin lisäämiseksi tai ota koko väri pois. Mielestäni myös Cratehoof Behemoth on enemmän mainboard tavaraa ja jos se ei sinne sovi, jätä se kokonaan pois.

Mainilla olevat Summoner's Pactit vaihtaisin itse vaikkapa Chord of Callingeihin, jotka ovat imo vain suorilta parempia tuutoreita creatureita ollessa noin runsaasti. Niissä on myös paljon pienempi todennäköisyys hävitä peli omaan kämmiin ja unohtaa maksaa Pactin hinta upkeepillä, mikä tarkoittaa REListä riippumatta häviötä (mitä varmasti uudelle pelaajalle tapahtuu anyway, sattuuhan niitä kokeneemmillekkin).

Kantsii myös nostaa Nettle Sentinelien ja Heritage Druidien määrä myös täyteen neljään. Myös Ezuri, Renegade Leadereita lienee syytä pelata useampia kuin yhtä, mutta se ei liene yhtä pakollista CoCojen ja Chordien takia.

Muita sidelle sopivia lappuja ovat mm. Krosan Grip ja Sundering Vitae, joissa kummassakin on myös puolensa.

Gilt-Leaf Archdruid vaikuttaa ihan ok lapulta, jos deckissä olisi lähes pelkästään druideja. Onhan siellä kieltämättä nytkin jo runsaasti (enkä sitä siksi suoralta kädeltä lappua tyrmää), mutta itte en nää kyllä et ois worth.

Poissa Vartijainen

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #14 : 05.01.16 - klo 14:25 »
Ennen kuin alan deckkiä kasaamaan, haluaisin kuulla vielä mielipiteitä siitä, että onko Elf missään määrin todellinen uhka Modernin muille pakoille? En pidä häviämisestä, en alkuunkaan ja haluaisinkin rakentaa pakan jolla olisi edes teoreettinen mahdollisuus päästä joskus ihan palkintosijoille asti.
...
Kaipaan mielipidettä myös seuraavaan: tuossa alustavassa listassa olen spläshännyt punaista jotta saan pelata crumble to dustia. Miksi? No, ensinnäkin, kuvittelen (näkemättä peliäkään modernia) että Tronia pelataan aika paljon. Toiseksi lähes kaikki deckit joita olen katsellut, pelaavat pääsönteisesti PALJON non-basicia, ja kuvittelisin, että niistä eroon pääseminen, olisi itselleni eduksi.

Entä mitä ajattelette tästä: Gilt-Leaf Archdruid jollakin tapaa myös tämä kortti puhuttelee minua. Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Elves ei ole Tier1-pakka, mutta kyllä silläkin pärjätä voi. Yksiselitteisesti en osaa vastata voittoprosenteista, mutta riippuu paljon metasta mihin Elves sijoittuu.

Sidellä ehkä x Blood Moon & 1 Magus of the Moon voisi myös olla, jos Gr:ää pelaa. Cinder Gladet pois ja tilalle Stomping Groundia jonka kaveriksi fetsiä ja ehkä yksi Mountain(Path to Exile on kortti). Crumble to Dust on hyvä ainostaan Tron-ländejä vastaan. Muissa skenaarioissa mennään älyttömän pieniin todennäköisyyksiin, jossa Crumble loistaisi. Jokin muu ländituho olisi silloin parempaa(Ghost Quarter/Tectonic Edge). Älä siis yksin Crumblen varassa pelaile punaista splashivärinä. Valkoisellakin on myös hyviä vaihtoehtoja.

Gilt-Leaf Archdruid on Win-more. Keskity mieluummin pääsuunnitelmaan eli Lämät Päähän Inc:iin.

Edit: Salevanen ehtikin osaan outspeedata.
« Viimeksi muokattu: 06.01.16 - klo 13:36 kirjoittanut Vartijainen »

Poissa freedfromthereal

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #15 : 07.01.16 - klo 05:50 »
Ennen kuin alan deckkiä kasaamaan, haluaisin kuulla vielä mielipiteitä siitä, että onko Elf missään määrin todellinen uhka Modernin muille pakoille?
Ehdottomasti on. Itse ohjastin sitä syksyllä FNM-tason turnauksissa useasti kärkeen tai kärjen tuntumaan. Tällä hetkellä se ei tosin taida olla metassa aivan kärjessä, mutta hyvällä elfpakalla voi voittaa kyllä aivan minkä tahansa pakan. Disclaimer: puhun siis ei-budjettiversiosta. :P

vs. Robots/Affinity, esim. Reclamation Sage, Creeping Corrosion tai Nature's Claim
Mainissa kantsii olla yksi reclamation sage plus jotain chordin kaltaista sen hakemiseen, ettei tarvitse skuupata siihen ekaan ensnaring bridgeen jonka lanternkontrolli pelaa. Mainissa on myös kiva olla vastaus eidolon of the great reveliin. Sidellä pari creeping corrosionia riittää affinityjen alistamiseen. Fracturing gust on mielestäni overkill.

Lainaus
vs. Burn, life gain esim. Essence Warden, Feed the Clan tai Leyline of Vitality. Valkoisella värillä on myös paljon hyviä vaihtoehtoja olemassa.
Leyline of vitality on todella mahtava burnia vastaan muuten, paitsi että burnilla on nykyään maksimissaan kahdeksan antilifegain korttia, poislukien rain of goret. skullcrack ja atarka's command. Ilman näitä leylinet muuttaisivat matchupin käytännössä byeksi. Yksi lifegain budjettivaihtoehto on myös nylea's disciple. Se ei ole elf eikä tule companystä, mutta se antaa kertalaakista yleensä reilusti elämää. Konservatiivisempi vaihtoehto on kitchen finks.

Valkoiselta löytyy paljon hyviä sidekortteja, mutta elf-spesifisinä mainitsen mark of asylumin, sekä burrenton forge-tenderin. Nämä erityisesti dekkejä vastaan jotka sidettävät sisään pyroclasmeja ja anger of godseja. Lisäksi huomautan, että circle of protection: red on modernlaillinen, hah hah.

Lainaus
vs. Splinter Twin combo, esim. Dismember tai Torpor Orb (jos ei haittaa omaa pakkaa liikaa)
Torpor orb todellakin haittaa pakkaa vähän liikaa, mutta eräs vaihtoehto twiniä vastaan on spellskite joka tulee pöytään sekä companystä että chordista. Itse splashasin mustaa abrupt decayhin tai go for the throatiin (spellskite ei voi redirectata gftt:tä). Olen sitä mieltä että jos turnauksissa haluaa pärjätä, kantsii splashata sidelle jotain suoraa creaturenpoistoa muutamia kappaleita. Valkoisella on tietysti path to exile. Decay helpottaa twin matchuppia PALJON.


Lainaus
vs. Liliana of the Veil -controlli, esim. Wilt-Leaf-Liege tai Obstinate Baloth

Kokemukseni mukaan elffien maini lähinnä nauraa lilianoille. Thoughtseizet ja inquisition of kozilekit ovat asia erikseen, mutta ne harvemmin osuvat balothiin tai liegeen. Lisäksi käsitykseni mukaan discardi saidataan elffejä vastaan muutenkin ulos.

ps. Täydellisyyden nimissä pakko mainita vielä hyvin tärkeä elf-kortti jota ei ole vielä mainittu, joka ei valitettavasti kyllä mene mihinkään budjettilistaan nykyään:
cavern of souls. Ellen erehdy, nimenomaan modern-elffit taisivat potkia cavernin hinnan kasvuun?
« Viimeksi muokattu: 07.01.16 - klo 06:45 kirjoittanut freedfromthereal »
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa n4pesto


Poissa Vartijainen

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #17 : 07.01.16 - klo 08:06 »
Aspect of Hydra
Asceticism
Helix Pinnacle
Genesis Wave
Increasing Savagery
Revenge of the Hunted
Blessings of Nature
Overwhelming Stampede
Caged Sun
Copperhorn Scout
Viridian Emissary
Khalni Hydra

Onko valkoisen lisääminen > Golgari väreillä liikkeelle lähteminen? Monona liian kovaa menoa?
Vastuunvapautuslauseke: Oletan, että näitä pohditaan lisättäväksi pakkaan.

Suurin osa näistä on strategiaan sopimattomia tai hitaita ja heikkoja. Genesis Wave menee eri pakkaan ja Khalni Hydraa parempia payoffeja on kuten mainitut Regal Force ja Craterhoof Behemoth. Copperhorn Scout on heikko eräänlainen Win-more. Targetoivat pumppuspellit myös strategiaan sopimattomia.

MonoG:nä kai voi pelata, mutta tilaa useimmiten löytyy kyllä ekstravär(e)ille, mikä on usein toivottavampi vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: 07.01.16 - klo 18:42 kirjoittanut Vartijainen »

Poissa hymykuoppaorava

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #18 : 07.01.16 - klo 08:34 »
No tota itse ehdotan että jätät ton craterhoofin suoraan ostamatta säästät rahaa ja säästyt huonon kortin pelaamiselta :p
ite pelaillut suht pitkään tonttuja ja olen todennut että craterhoof on vaan winmore kortti
Ezuri/mirror entity toimii paremmin voittokeinona

Itse pelailen jotain tän tyylistä listaa (en nyt ihan kaikkia määriä pakolla muista oikein tarkastan kotona sitten)
Lands
Cavern Of Souls 4x
Horizon Canopy 4x
Nykthos, Shrine to Nyx 2x
Razorverge Ticket 4x
4 Forest

Spellit
Cord of calling 4x
Collected company 4x

Cretuja
Ezuri,Renegade Leader 3-4x
Heritage Druid 4x
Nettle Sentinel 4x
Elwish Visionary 1x
elvish archdruid 4x
Elvish Mystic 4x
Devoted Druid 4x
Eternal Witness 2x
Scavenging Ooze 1x
Mirror Entity 1x
Spellskite 1x
Reclamation Sage 1x
Dwynen Elite 3x
Elvish Champion 1x



Side
Mark of Asylum 2x
kor firewalker 1x
Gaddock teeg 1x
Linvala 1x
Fracturing Gust 1x
Dauntless Escort 1x
Phyrexian Revoker 1x

Tommosta about itse pyöritän tolla ihan suht useasti päässy palkintoihin käsiksi :p

Poissa n4pesto

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #19 : 07.01.16 - klo 14:27 »
Vastuunvapautuslauseke: Oletan, että näitä pohditaan lisättäväksi pakkaan.

Olin aamulla vähän unessa ja asia saattoi jäädä epäselväksi :D oletit kuitenkin oikein.
Tarkistin muuten gathererista seuraavat:
Lys Alana Huntmaster
Slate of ancestry
Allosaurus Rider
Elvish Promenade

Kaikki ovat Modern kelpoisia gathererin mukaan. Tuota elvish promenadea ainakin haluttais pelata, kuin myös Lys´iä. Kylläpä on taas hankalaa tämä valitseminen.
Lisäksi vielä pari korttia löytyi joita voisin harkita one offeina Immaculate Magistrate ja Rhys the redeemed. Huhhuh.

Poissa n4pesto

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #20 : 07.01.16 - klo 14:46 »
Laitan linkkiä tuonne tappedouttiin, on mukavampi katsella sieltä missä mennään.
http://tappedout.net/mtg-decks/05-01-16-modern-elves/

Poissa Vartijainen

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #21 : 07.01.16 - klo 14:50 »
Tarkistin muuten gathererista seuraavat:
Lys Alana Huntmaster
Slate of ancestry
Allosaurus Rider
Elvish Promenade

Kaikki ovat Modern kelpoisia gathererin mukaan. Tuota elvish promenadea ainakin haluttais pelata, kuin myös Lys´iä. Kylläpä on taas hankalaa tämä valitseminen.
Lisäksi vielä pari korttia löytyi joita voisin harkita one offeina Immaculate Magistrate ja Rhys the redeemed.
...
Lys Alana Huntmaster on hidas, Slatella on erittäin korkea setup-taso, Allosaurus Rider on vaniljamies pakassa, joka ei paljon ländejä tarvitse, Promenade on win-more, Magistraten sijaan kannattaa pelata mieluummin massapumppua ja Rhys on hidas.

Edit: Missä Dwynen's Elitet? Ja Ezurit 3-4:ään mainiin.
« Viimeksi muokattu: 07.01.16 - klo 14:56 kirjoittanut Vartijainen »

Poissa freedfromthereal

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #22 : 07.01.16 - klo 15:12 »
Copperhorn Scout
Copperhorn scout oli muinoin standardissa kova lappu. Pointtina siis oli scout + elvish archdruid + Ezuri. Miehet pöytään, ajat, ne untappaavat ennen blokkerien julistamista, tappaat ne miljoonaksi manaksi ja aktivoit ezurin monta kertaa. Scoutit myös stackkaavat untap-efektinsä eli kahdella scoutilla saat ajavasta arkkidruidista tuplamanat (voit täpätä miehet manaksi untappien välissä) Tämä on näistä listatuista budjettivaihtoehdoista ehkä paras kortti, nuo muut ovat heikkoja. Tämä edellyttää sitä että pelaat ezuria ja arkkidruidia+muita manamiehiä tai scoutista ei ole juuri iloa. Syy miksi scoutti ei oikein mahdu hyvään elfpakkaan, on että yksinään se ei tee yhtään mitään. Mutta paremman puutteessa sitä voi pelata jos pelaa myös arkkidruidia ja ezuria.

Olen samaa mieltä muiden kanssa että craterhoof kannattaa jättää ostamatta. Se on enempi legacy-elf kortti. Vaikka craterhoof kieltämättä voittaakin pelejä, ezuri on vain monikäyttöisempi ja tulee pöytään companystä.

Lainaus
Onko valkoisen lisääminen > Golgari väreillä liikkeelle lähteminen? Monona liian kovaa menoa?
Ekaan kysymykseen ei ole suoraa vastausta. Se on itsestäsi ja korteistasi kiinni. Parhaimmillaankin lisävärit riippuvat mielestäni metasta.

Sanotaan näin että monona oleminen ei sinänsä heikennä plan A:tasi, mutta monona sinulla ei ole juurikaan sideboardkortteja muita turnauspakkoja vastaan faksidekkejä ja burnia lukuunottamatta. Toiset dekit siis alistavat sidetyspeleissä mono-G elffejä paljon helpommin. Monona voit kuitenkin aloittaa turnauspelaamisesi saadaksesi tuntumaa.

ps. jännistä mutta rahassa halvoista lisäkorteista mainittakoon vanhan zendikar-standardin lappu eldrazi monument. Kortti toimii jos onnistut tuottamaan pöytään tasaisella syötöllä lisää elffejä. Imperious perfect on mielestäni muuten heikko elf-lordi (mana-intensiivisyytensä vuoksi) mutta monumentin kanssa se toimii.

pps. Tosiaan Dwynen's elite on todella hyvä lappu ERITYISESTI heritage druidin kanssa.

ppps. Nähtävästi plow under on nykyään modern elffeissä thing. Pitää itsekin kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 07.01.16 - klo 15:45 kirjoittanut freedfromthereal »
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa freedfromthereal

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #23 : 07.01.16 - klo 18:23 »
Vertailukohdaksi rekisteröidyin nyt sit tappedouttiin ja postasin elffieni vanhan Gb version syyskuulta.
edit: mites sideboardin saa näkyviin..?

Tuosta hymykuoppaoravan postauksesta tulikin mieleen asia jota ei ole vielä mainittu: Ezuri + kaksi devoted druidia on inficombo, joka tarvitsee yhden ylimääräisen manan liikkeelle lähteäkseen druidien lisäksi. Homma toimii siten että tappaat landin ja druidit, druidit ottavat -1/-1 countterit ja untappaavat ja tappaavat 2 manaa lisää, ezurista overrun. Nyt voit untapata druidit toiset kolme kertaa overrunin alla, josta kuusi manaa -> toinen overrun, jne. Yhdestä syklistä jää yksi vihreä mana ylitse. Lopputulos on että miehesi muut kuin druidit kasvavat mielivaltaisen kokoisiksi ja saat infi vihreät manat (joilla voit pumpata vaikka druiditkin infikokoisiksi, eli muita miehiä ei tarvita voittoon).

En pidä tätä varsinaisena plan A:na, mutta se on kiva olla dekissä mukana. Tuli mieleen syksyltä muuan abzan company jolta meni pasmat pahasti sekaisin kun en skuupannutkaan infilifeihin. Kahden devoted druidin ja yhden abrupt decayn jälkeen olin voittanut. Scavenging ooze muuten kusauttaa persist-combot exilemällä persist-miehen gravelta responsena persist-triggeriin, mikäli asia ei ollut vielä tuttu.
« Viimeksi muokattu: 08.01.16 - klo 00:38 kirjoittanut freedfromthereal »
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa n4pesto

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #24 : 07.01.16 - klo 21:49 »
On muuten aivan järkyttävän vaikeaa mahduttaa kaikki haluamansa pakkaan. Kiitos kuitenkin aivan älyttömän paljon kaikille avusta. Luulen että alan lähestymään lopullista muotoa, katsokaa ihmeessä http://tappedout.net/mtg-decks/elvish-do-you-even-lift/
Heivasin tosiaan arbor elfin ja nettle sentinelin. Ymmärrän kyllä nettlen arvon varsinkin jos saa toistuvasti nostettua jokaisen pystyyn, mutta luulen että dwynens elite ajaa saman asian, tuoden vielä pikkuisen lisää valueta kahdella bodyllä jotka saavat lordeilta pumppia.

Kertokaa toki, ollaanko jo jännän äärellä, ja onko side riittävän monipuolinen?

Poissa hallava

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #25 : 07.01.16 - klo 22:04 »
Nyt täytyy huudella vähän salin toiselta puolelta, mun mielestä Devoted Druid+Ezuri kombo on vaan liian söpö dekkiin. Kahden manan manatonttu ei ole mielestäni se mitä sä haluat tehdä varsinaisesti ja Nettle Sentinel+Heritage Druid tuottaa manaa enemmän ja paremmalla konsistenssilla. Tämän vuoksi ottaisin Druidit ja Imperious Perfectit pois ja Nettlet tilalle.

Väittäisin myös että Elvish Visionary on 4-of dekissä, vähän samalla periaatteella kuin se kahden manan merfolk, draw a card äijä on aika integraali osa merfolkkia. Grindaavissa peleissä se on hunajaa ja siihen osuminen CC:llä on uusi mahdollisuus täyttää kätensä. Eli ottaisin one-offeja pois, Joraga Warcallerin sekä Eternal Witnessin. Vaihtoehtoisesti harkitsisin vakavasti että onko Plow Under oikeasti mitä haluat mainissa (kallis disruptio, ei vie pääsuunnitelmaa eli elf-beatdowneja eteenpäin). Tosin en ole koskaan Plow Underia kokeillut joten en voi oikein arvostella, voihan se olla hyväkin.

Myös Dwynen's elitet nostaisin 4-offiksi, konsistenssi on poikaa (paitsi 1-off silver bulletit kuten Reclamation Sage ja Scavenging Ooze). Mistä muistuu mieleenkin, laittaisin yhden oozen mainiin - jos pahin tapahtuu ja sut boardwipetaan sen voi aina koittaa Chordata ja tehdä siitä plan B.

Ainoa argumenttini Craterhooffin puolesta on se että cost of playing one-offina on pieni ja aina silloin tällöin sillä voi voittaa vuoron nopeammin kuin Ezurilla.

Tässä kaksi centtiäni.

Poissa n4pesto

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #26 : 07.01.16 - klo 22:21 »
Millähän tämä lysti rahoitetaan... Onko joku kiinnostunut vaihtamaan tuon läjän duel decks: anthologyn Jace, Garruk, Elves ja Demonic deckkeihin :D

Poissa hallava

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #27 : 07.01.16 - klo 22:51 »
Millähän tämä lysti rahoitetaan... Onko joku kiinnostunut vaihtamaan tuon läjän duel decks: anthologyn Jace, Garruk, Elves ja Demonic deckkeihin :D

Jos haluat jotain budjetimpaa, niin kerro about millasella budjetilla oltais liikkeellä niin eiköhän sitä aina jotain voida keksiä. :)

Poissa n4pesto

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #28 : 07.01.16 - klo 23:04 »
Jos haluat jotain budjetimpaa, niin kerro about millasella budjetilla oltais liikkeellä niin eiköhän sitä aina jotain voida keksiä. :)

No onhan tuo heritage druid jo yksinään aika ostos. CoCo on kipurajoilla, mutta sen arvo tulee tuskin kauheasti laskemaan joten sen voisi nähdä sijoituksena. 20% deckin hinnasta heritageen :D ? Pitkällä tähtäimellä voin sen hommaillakin, mutta mitäs sillä välin tehdään? Ei pelata?

Poissa kaMeli85

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #29 : 08.01.16 - klo 00:06 »
Jos haluat jotain budjetimpaa, niin kerro about millasella budjetilla oltais liikkeellä niin eiköhän sitä aina jotain voida keksiä. :)

No onhan tuo heritage druid jo yksinään aika ostos. CoCo on kipurajoilla, mutta sen arvo tulee tuskin kauheasti laskemaan joten sen voisi nähdä sijoituksena. 20% deckin hinnasta heritageen :D ? Pitkällä tähtäimellä voin sen hommaillakin, mutta mitäs sillä välin tehdään? Ei pelata?

Sillä välin suosittelen vilpittömästi reenaamaan proxyilla ja turnaukseen lähtiessä tarvittavien korttien lainaamista. =D