Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Vintageen BW-Hate/Vintage-analyysiä  (Luettu 2769 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa miinin

Vintageen BW-Hate/Vintage-analyysiä
« : 25.08.07 - klo 20:51 »
Rupesin miettimään 'conin Vintage-kentän perusteella pakkaa, jolla voisi nyky-Vintagessa voittaa tier1-pakkoja budjetilla ja jota ei olisi suoraan netdeckattu. Liikkeelle lähdin siitä, että GAT on deck-to-beat ja myös (muu) EtW:llä ja Tendrilsillä tappava pitäisi pystyä hoitelemaan. Luonnollisesti siis GushGushGush täytyy sulkea ja tutorointi kieltää. Koska mennään budjetilla, niin myös power-viha täytyy hoitaa tehokkaasti ja Ichorid kaataa. Toisaalta todennäköistä on se, että ensikierroksilla vastaan tulee täyttä kuuhaa, eli myös random aggroille täytyisi löytyä vastaus.

Toivoisin tähän ketjuun myös analysointia nyky-Vintagesta sen suhteen, että minkä voittamiseen tulee keskittyä ja miten se tapahtuu tehokkaimmin.

Oma ideani lähtisi jostain tämän suuntaisesta:

MAIN:

4xChains of Mephistopheles - Kortinnosto on kuulema voittamista tehostava strategia ja korttiylivoiman kieltäminen tuskin haitannee hirveästi.
4xAven Mindcensor - Hyvien korttien tutorointi nopeuttaa voittamista (tai 1-2 voittokeinoa pelaaville pakoille on välttämätöntä, myös fetchaamisen ja Tinkeröinnin kieltäminen on kuulema hyvä idea)
3xNull Rod - Vihataan Moxit pois
(XxChalice of the Void) - Haluaako näitä pelata Rodien kanssa? Chalice 1 tappaa tämän pakan käytännössä täysin, jolloin ainut järkevä peli on 0:lla, mikä taas Tekee samaa kuin Rodit...

4xDuress - Hyvät kortit kannattaa myös ottaa pois vastustajan kädestä, jolloin niistä ei ole niinkään haittaa itselle
6xCabal Therapy/Unmask - Näiden suhteesta en ole kovinkaan varma(4-2/3-3), kun vastassa on pakka, joka tahtoo voittaa, niin lienee hyvä olla varma, että ensimmäisellä vuorolla saa ostettua itselle lisäaikaa lukita peli kokonaan, jolloin 10 Duressia voisi tulla tarpeeseen. Toisaalta taas kaksi näitä ensimmäisellä vuorolla harvoin on kovin huono peli.

4xDark Ritual - Jotta jarrua saisi tiskiin tarPeeksi, niin ensivuoron ritual ei liene perustelu kaipaa
4xPhyrexian Negator - Vaikkei tätä tässä pakassa ensimmäisellä vuorolla castatakaan, niin monet nyky-Vintagen pakoista vastaavat negatoriin hyvin heikosti - suikka on kuollut, mutta Negator voisi sopivalla jarrutuksella olla varsin pätevä voittokeino.
4xDark Confidant - korttiylivoiman saaminen on tärkeää ja se tapahtunee parhaiten Bobilla Ketjujen ollessa pöydässä. Bobi myös lyö kahta, samoin kuin 'censori, eli hätätapauksessa pari kolme tästä kaksikosta voinee hoitaa myös voittamisen. Curve on myös niin matala, että kipuun ei pitäisi kuolla, nämä tosin puhuvat neljän Therapyn ja kahden Unmaskin puolesta.
XxMuuta lihaa - Esim. Jötun Grunt voisi sotkea Ichoridin ja You Winin pelaajia, toisaalta Kataki, War's Wage  voisi lisätä power-vihaa ja myös lyödä kahta, mutta Chalicet eivät ainakaan tämän kanssa samaan pakkaan mahdu, vaikka Rodit mahtuisivatkin. True Believer poistaisi sen viimeisenkin Giftsin, estäisi Tendrilsin, Duressit, Therapyt ja muut, joita vastustaja tahtoisi tehdä, siinä taas tupla-W ei oikein houkuta - sidelle?

XxBasic land
4xGemstone Caverns - Värikäs manakiihdytys etenkin toiseen peliin olisi melko tärkeää, mutta etenkään Chalicejen kanssa moxeja, petaleja tai muita 0-manan herkkuja ei voi tai Rodien kanssa edes halua pelata. Toisaalta se värittömyys ei pakkaa mitenkään äärimmäisen helposti tapa, sillä tuplacastareita ei mainissa välttämättä ole yhtään ja itse voi kuitenkin huoletta pelata fetchejä. (Kappas, löytyi myös paikka, jossa Chrome Mox ei olekaan parempi O_o)
5xFetch
2-3xScrubland

SIDE:

4xLeyline of the Void - näitä voisi tahtoa pelata myös mainissa, Staxia vastaan ei muuten ole kovin merkittävää hatea ja toisaalta Darkblastit sidellä veisivät slotteja niistä varsinaisista sidetys-matcheista, eli kahdelta ensimmäiseltä kierrokselta vs. random aggro (ja myös StoP vastaa Welderiin, kun taas Darkblast ei vastaa isompiin uhkiin)
3-4xSwords to Plowshares - Aggron/Staxin kaatamiseen
1xWrath of God - sama
1xDamnation - sama
3-4xDisenchant/Vindicate - yleispätevää poistoa, olisiko tälle tarvetta jopa mainissa ja toisaalta onko Vindicate liian hidas?
1xEnlightened Tutor - Onko tämä liian hidas mainiin? Sideltä tämän voi sidettää sisään Moatin kanssa, jolloin huonot aggrot kaatuvat suhteellisen suoraan.
1xMoat

Entäs siniset Leylinet? Nekin tappavat EtW:n, Ichoridin, Flasin ja voivat jopa auttaa sattumanvaraisia tonttuja tai muita vastaan. Toisaalta myös Engineered Plague Tekee paljon samaa, mutta se maksaa manaa (joskin pakan väreissä) - niitä tosin voisi pelata myös WoG/Damnation -slotissa.

Kertokaapa mitä mieltä olette, kuinka pakan saisi optimoitua ja mitä oleellista unohdin? Kiitos ja keskustelkaa!
« Viimeksi muokattu: 25.08.07 - klo 20:56 kirjoittanut miinin »

Poissa ilpo

Vs: Vintageen BW-Hate/Vintage-analyysiä
« Vastaus #1 : 27.08.07 - klo 18:52 »
Mindcensor on jörsöä.
- Brainstormia pelataan.
- Merchant Scroll hakee sinisen kortin, joita on pakassa tusina plus kaks.
- kolme manaa, 2 poweria. Hiidas.

Gemstone Caverns on jörsöä.
- Kuvittelet voittavasi ekan pelin?
- Väritön ländi on aina jörsöä, ellei se tee 2 tai kolme manaa.

Jotun Grunt on jörsöä.
- Kuolee itsestään.
- ability ei tee mitään. Ei edes Ichoridia vastaan, joka on voittanut jo pelin ennen kuin Gruntin ability triggaa.


True Believer on jörsöä.
- Casting cost on kamala.
- nalle
- efekti ei tee paljon mitään.

Leyline of the Void
- ei ole jörsöä ihan aina.
- Voittaa ichoridin -Cpt.
- Ei tee mitään stäksiä vastaan.

Swords to Plowshares on jörsöä.
- Remove 1 goblin token from the game, opponent gains 1 life. Any time.
- Kukaan ei pelaa creatureja, ne on vintagessa vähän alisuoriutujia.
- Ei tee mitään stäksiä vastaan.

Wrathit on jörsöä.
- Casting cost on kamala.
- Lue Swords to Plowshares -kohta.

Vindicate on jörsöä.
- Casting cost on kamala.
- Sorcery speed = Enter fold zone stäksiä vastaan.

Moat on jörsöä.
- Casting cost on kamala.
- Omat ukot jumiin = good plän.




Dekkiin jää siis seuraavat kortit:

4 Duress
X Unmask
Null Rodeja
Rituaaleja
Chainsseja?


Ropeconin metagamea varten ei kannata tehdä dekkiä. Suunnitelmat kusee kuitenkin, kun joku turso tulee draftipakalla vastaan.

Lainaus käyttäjältä: nastaboi
Hankin Ramoneksen kokoelman, painonnostopenkin ja kuulapyssyn. Sitten pistän fisut pakkaseen ja opettelen postinumeroluettelon ulkoa.

Poissa Hopo

Vs: Vintageen BW-Hate/Vintage-analyysiä
« Vastaus #2 : 30.08.07 - klo 09:47 »
Abeyance ja Guilded Light voisivat olla hyviä, ensimmäisen kusautellessa komboja cantripaten ja toisen, no, pysäytellessä komboja myös. Guilded light ei välttämättä vintagessa loista, mutta Abeyance on cantripin takia hyvä trikki vaikka sitten vastauksena williin. Orim's Chantia toki unohtamatta.

Muista listan korteista Gemstone Caverns ei vakuuta, haluat kuitenkin aloittaa mahdollisimman monta häirintäkorttia kädessäsi.

Negator voi olla hyvä, sillä suoraa damagea ei vintagessa juurikaan pitäisi olla. Se on myös ehkä ainoa tarpeeksi nopea kello dekkiin. Oathien, goblin-tokenien ja kalaotusten takia ei kuitenkaan kannattane neljää pelata. Tai mistä minä tiedän. Itse laittaisin ehkä kuitenkin Gruntteja, ne kun ovat standardivastaus kaikkeen graveyard-toimintaan ja melkein yhtä isojakin. Tombstalker voi olla nopea, mutta ei sitäkään saa mitenkään tarpeeksi ajoissa peliin.

Vindicate toimii legacyssa mainiosti, mutta veikkaan että vintageen se on liian hidas. Vindicaten tarkoitus on olla pääasiassa sinkholen ja wastelandin jatkeena legacyversiossa, mutta vintagen puolella varmaan tyhjä arpa.

EtW-tokeneita, weldereitä ja meddling mageja varten kehotan kokeilemaan Echoing Decaytä. Wrathit ja Damnationit maksavat liikaa manaa eikä niillä taida juuri juhlia kun aggroa ei käytännössä ole ja kaikki ne äijät ovat echoing decayn tapettavissa.

Mindcensor olis kova jarru, mutta voi olla liian hidas. Tosin ilman sinistä ei tarvitse countermanojakaan, joten ehkä saat sen vuoroa nopeammin peliin kuin UW-kala.

Mesmeric Fiend on myös kova, ehkä kokeilemisen arvoinen.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa duracel

Re: Vs: Vintageen BW-Hate/Vintage-analyysiä
« Vastaus #3 : 30.08.07 - klo 10:14 »
Negator voi olla hyvä, sillä suoraa damagea ei vintagessa juurikaan pitäisi olla.

Jos oikeasti Ropeconiin valmistautuu, niin se on juuri se paikka, missä joku pelaa Lightning Boltteja. Jos on menossa oikeaan Vintage-turnaukseen, voi olettaa joutuvansa Staxia vastaan painamaan, ja Triskelion pistää sinulta kolme permanenttia paskaksi kun sulla on Negator pihalla.

~jari
Tätä se dementia teettää. Ei dementia! Ei, ei vaan dementia. Sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia vaan väsymys. Väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekasin, kun on tämä dementia. Ei dementia ole minulla! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. Jumalauta!