Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Tontut ja möröt (Green ramp, Blue splash maybe?)  (Luettu 10584 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa iloreplica

No niin. Aloittelin mtg:n parissa tuossa kuukausi sitten, ja työpaikan kahvitaukojen rattona on jonkun verran tullut pelailtua. Originsin Deck Builder's toolkitin oston jälkeen ja kaverin korttilemppauksen jälkeen hommasin vielä tuossa äskettäin Swarming Instinct Intro packin.

Tykästyin vihreään ja ramppiin. Ajatus siitä, että muutamassa vuorossa pöytään kajahtaa iso (Trample) Creature, jolla käytännössä voitetaan, viehätti. Samoin se, että tarvittaessa joka vuorolla siitä eteenpäin saa vähintään samanlaisen mörön pöytään. Rakensin siis monovihreän ramppipakan. Pohja-ajatus oli lyödä manatonttu (Llanowar Elves, Arbor Elf) pöytään ja seuraavalla vuorolla onkin jo Harrowin sekä Rampant Growthin vuoro. Tai sitten lisää manatonttuja. Kolmosvuorolla saikin sitten 7 manaa käyttöön.

Nopeasti keksaisin, että sikäli mikäli haluaa pitää creaturehanat auki, pitää vastustajan rattaisiin viskata kapuloita. Vihreän "tämä tappelee tuon kanssa" -kortit ovat tietysti ihan kivoja ja toimivia vaikkapa lentäviä vastaan, mutta suoriin poistoihin ei vihreällä oikein tuntunut työkaluja olevan. Kaivelin laatikoita itseltä ja työkaverilta, ja löysin manacostiltaan edullisia työkaluja Unsummon, Disperse, Mana Leak ja Spell Rupture.

Swarming Instinct - pakka toi sitten lisää työkaluja. Hedron Archive palvelee kahta tarkoitusta, etenkin kun myöhemmillä vuoroilla käsi on hyvin useasti tyhjä. Samoin Kozilek's Channeler hillitsee vastapuolen hyökkimishaluja. Ja sitten nuo isot Eldrazit. Otin äkkiseltään Brood Monitorin mukaan auttamaan rampissa, ja Drowner of Hope osaltaan tekee sitä samaa, mutta jätin Blisterpodit ja Call the Scionsit kuitenkin pois. Isot Eldrazit tuntuivat tulevan pöytään parhaimmillaan kolmosvuorolla, ja Desolation Twin olisi nopeimmillaan pöydässä jo vuorolla neljä.

Pakka kokonaisuudessaan alla, pohdiskelua pohjalla.

(click to show/hide)

Olkoonkin, että tällä pelataan lähinnä töissä kahvitaukopelien merkeissä, kilpailuhenkisyys suorastaan vaatii kehitystä. Aggropakkaa vastaan tulee hyvin helposti pataan, ja ensimmäiset kaksi vuoroa ovat hyvin kriittisiä, kun manaa counterspelleihin ei ole. Jos Harrow counteroidaan, ollaan lirissä. Hitaampia pakkoja vastaan tuntuisi menevän ihan kivasti, kun aikaa rampille on tavallaan enemmän.

Mutta nyt kaipailisin kriittisyyttä ja apuja. Korttipooli mikä miulla kotona on, alkaa olemaan kelattu vihreän ja sinisen osalta läpi eikä sieltä oikein apuja enää löydy. Saattaisi olla aika ruveta ostamaan täsmäkortteja? Kysymys kuuluukin, että miten työ lähtisitte tätä kehittämään? Elvish Piper tuntuisi omiin silmiin varmentavan isojen cretujen tuloa pöydälle? Kannattaako tällaisessa pakassa sekoittaa sinistä mukaan, ja jos niin varmaan Mana Leak olisi hyvä täydentää playsetiksi Spell Rupturen paikalle? Olisiko järkevää korvata Disperset ja Unsummonit vaikkapa Naturalizella ja useammalla "tämä ottaa pataan tuolta" -kortilla? Tässä kohtaa mentäisiin jo vahvasti monogreenin puolelle takaisin.

Kortin hinta alle eurossa. Yritetään pitää modernin puitteissa. Go!
« Viimeksi muokattu: 02.11.15 - klo 17:49 kirjoittanut iloreplica »

Poissa Wrakis

  • Kuopio
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Karplusan Forest, punaista, Birds of p... Eiku vit
Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #1 : 26.10.15 - klo 11:12 »
Jos pelaat kaks värisenä, niin hanki Simic guildgateja setti ja Khans of tarkirissa tulleita läänejä (täpissä tiskiin, saat lifen ja tuottaa sinistä tai vihreää). Ne vähän hidastaa meininkiä mutta varmistavat että saat oikean väristä manaa tarpeen tullen. Eivätkä maksa paljoa edes erikseen ostettuna. Nämä voit laittaa islandien tilalle.

Harrowin tilalla voisin pelata Cultivatea. Se tuottaa pidemmällä tähtäimellä enemmän ramppi efektiä vaikka tuokin toisen pöytään täpissä ja toisen käteen. Käteen etsityn läänin voit toki pelata jos et ole aiemmin lääniä pelannut.

Mana leakit tosiaan täyteen settiin. Ne ovat varmempia pelattavia alkuvuoroilla. Toinen vaihtoehto on pelata [Rune snaq[/card]ia.

Poissa iloreplica

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #2 : 26.10.15 - klo 11:34 »
Järkevän tuntuinen ajatus käyttää Islandien tilalla nuita joko-tai -maita, toolkitissä taisikin pari Thornwood Fallsia ollakin jo mukana. Sinisen manan puitteissa onkin sitten yksi lysti tuleeko maa tiskiin täpissä vai ei, ekat pari vuoroa vihreä on huomattavasti tärkeämmässä roolissa ja jos ei sitä parasta mahdollista kättä alkuun tule, niin aina siellä on tilaa odotuttaa sitä yhtä manaa.

Harrow valikoitui miulla pakkaan osaksi juuri siitä syystä, että sillä saa vielä  samalle vuorolle manaa joko aikaiseen counterspelliin tai ylimääräiseen ramppiin, mutta kuten sanoinkin, riskit on suuret juurikin Mana Leakin tapaisten korttien muodossa. Se menetetty Forest kaataa rampin jo alkuunsa. Cultivate on välillä pyörähdellyt vastaan internetissä ja tarjonnee juurikin ensi alkuun hitaamman mutta seuraavaan vuoroon kovemman rampin varmemmin. Verdant Haven löytyy joko neljänä tai kolmena kappaleena kotoa, mutta se vaatisi taas Arbor Elfin pöytään, että hyöty olisi enemmän kuin se yksi mana. Saishan sillä sitä fiksausta. Näistä kuitenkin Cultivate taitaa äkkiseltään mennä hankintalistoille.

Kiitän kommenteista!

Poissa Naabi

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #3 : 26.10.15 - klo 14:41 »
Muutama asia tuli mieleen tuosta pakan rakenteesta.

Niitä loppupään ramppeja on aika monta, joten niiden määrää voisi hieman laskea ja korvata jollain, joka hakee ramppaajia ja yrittää tutoroida isoihin ramppikohteisiin. Yksi voisi olla Lead the stampede, eli tontut pöytään, ladataan piiput ja toivotaan et osutaan ramppikohteeseen. (Competitive scenessä taidetaankin sitten pelata Collected company:a ja Chord of calling:ia)

Elvish piper:ssa on vähän se vika, että sinun kädessä pitäisi olla elvish piperin lisäksi ramppikohde ja vaadittavat tontut, jolla se saadaan pöytään. Voi tosin toimia ihan hyvin keittiönpöydällä, mutta mieluummin pelaisi jotain Elvish arcdruid:in tapaista, joka toimii tonttujen kanssa paremmin. Tosin on sellainen, kuin Fauna shaman, jolla voi tutoroida niitä ramppikohteita ja tontuilla sitten castaa pöytään, mutta onkin sitten kalliimpi lappu.

Vapor snag on muuten suoraan parempi unsummon ja mana leakkeja kannattaa varmaan pelata täysi setti. Tosin kannattaa muistaa, että mitä enemmän counterspellejä pelaa, sitä vaikeammaksi ramppaus muuttuu. Yksi syy, miksi compissa joskus pelattiin tonttuja sinisellä splashilla taisi olla Beck // Call, jolla yritetään comboilla.

Kannattaa muuten pistää kanssa silmälle, kuinka nopeasti ja kuinka paljon manaa kerkeät ramppaamaan. Valitset sitten CMC:n mukaan ne isot otukset. Esim. tuo Soul of the harvest on ihan siisti lappu, kun se antaa sinun comboilla lisää tonttuja tiskiin.

Herranen aika, tarvit myös ainakin sen täyden setin niitä Elvish mystic:iä.

Edit. No sama jatkaa, kun kerran aloin kirjottelemaan.

Jos joskus rahaa haluaa iskeä kiinni tonttudeckkiin, niin tämmöinen core on noiden Llanowar elffien ja Mystic elvesien kans:
4x Heritage druid
4x Elvish visionary
4x Nettle sentinel
Joka onkin sitten yleensä tonttupakkojen core. Muuta voi muutella melko lailla miten huvittaa. Ellei sitten hyväksy modernin ulkopuolelta kortteja keittiönpöydälle, jolloin saa melko paljon halvemmalla tosi hyvän tonttupohjan. Suosittelen vilkaisemaan pauper tonttulistoja.

edit v2.0
Niin ja tietenkin, koska tämä on vihreä ramppi, niin keittiönpöydälle löytyy vähän kaikennäköistä hyvää joka ramppaa.
Sakura-tribe elder, Explore, overgrown battlement, Coiling oracle

Samoin yksi siisti tutori voisi kanssa olla mwonvuli beast tracker.
« Viimeksi muokattu: 26.10.15 - klo 15:02 kirjoittanut Naabi »
"A little learning is a dangerous thing; drink deep, or taste not the Pierian spring"

Poissa Gagis

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #4 : 26.10.15 - klo 15:07 »
Suosikkiramppikohteeni muuten on Craterhoof Behemoth, koska sen lisäksi että se on iso, läski ja tekee asioita heti tullessaan pöytään, se myös tekee manatontuistasi osan voittokeinoa.

Ramppiin käyttäisin ensisijaisesti manatonttuja, ja sen lisäksi pari halpaa loitsua. Kalliimmat ramppiefektit on mielestäni aikaa kakkaa, kun halpoja vastineita haluaa kuitenkin nähdä aloituskädessään mielummin.

Hyvä ramppikortteja on myös Nykthos, Shrine to Nyx ja moni vihreä Planeswalker-kortti.
« Viimeksi muokattu: 26.10.15 - klo 15:19 kirjoittanut Gagis »
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa Naabi

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #5 : 26.10.15 - klo 15:22 »
Suosikkiramppikohteeni muuten on Craterhoof Behemoth, koska sen lisäksi että se on iso, läski ja tekee asioita heti tullessaan pöytään, se myös tekee manatontuistasi osan voittokeinoa.

Ramppiin käyttäisin ensisijaisesti manatonttuja, ja sen lisäksi pari halpaa loitsua. Kalliimmat ramppiefektit on mielestäni aikaa kakkaa, kun halpoja vastineita haluaa kuitenkin nähdä aloituskädessään mielummin.

Hyvä ramppikortteja on myös Nykthos, Shrine to Nyx ja moni vihreä Planeswalker-kortti.

Molemmissa se vika, että ne maksavat reilusti yli euron kappale. Ja tosiaan, ilmeisesti kannattaa päättää, haluaako tehdä rampin landeilla vai tontuilla. Niiden sekoittaminen keskenään yleensä tekee ramppauksen hitaammaksi.
"A little learning is a dangerous thing; drink deep, or taste not the Pierian spring"

Poissa iloreplica

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #6 : 26.10.15 - klo 18:47 »
Lueskelin nuita teidän viestejä kännykällä, mutta pitihän se sitten tulla oikein koneelle asti tillottamaan mitä nuo kortit pitelevät sisällään.

Hyvää kritiikkiä, arvostan! Elvish Mysticit, Mana Leakit, Rampant Growthit sekä Soul of The Harvestit tulee varmaan ihan ensimmäiseksi saatettua neljän määrään. Ja Arbor Elfit varmaan myös... ja Unsummon/Vapor Snag... Tuo counterien ja käteen palautusten määrä varmaan alkajaisiksi jää tuohon kahdeksaan.

Sen verran laskeskelin, että tällä nykyisellä pakalla saa 7 manaa käyttöön kolmosvuorolla, jos osuu hyvä käsi eikä huolehdi vastapuolen tekemisistä mitään. Samaan pääsee näköjään pelkillä tontuillakin. Harrowin ja Rampant Growthin kanssa sinisen kaivaminen pöytään on aika suoraviivaisen toimivaa, mutta kahta eri manaa tarjoavien maiden kanssa tonttuvetoinen ramppi voisi olla hyvinkin mahdollisuus.

Tuo varsinainen rampin kohde ja sen pöytään saattaminen täytyy kyllä jotenkin selvittää. Chord of Calling ja Fauna Shaman ovat kyllä mainioita, mutta tosiaan: hintalappu nostaa karvoja pystyyn. Ehkä sitten joskus kun itsellekin selviää mitä MTG:n saralla oikein rupeaa touhuamaan. Jään tutkimaan noita huokeampia vaihtoehtoja.


Edit: ja lisättäneen nyt vielä että en missään nimessä pane pahakseni että halvempien korttien competetive variantti mainitaan myös.  Tietääpä sitten mihin säästää ja oppiipahan taas uusia lappuja.
« Viimeksi muokattu: 26.10.15 - klo 18:59 kirjoittanut iloreplica »

Poissa Edvin

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Grilled food is only good for one day.
Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #7 : 26.10.15 - klo 20:50 »
Arbor Elfin kanssa voi käyttää Overgrowthia ja Utopia Sprawlia. Ja ne ovat yksinkin ihan hyviä ramppeja.

Poissa Gagis

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #8 : 26.10.15 - klo 21:00 »
Arbor Elfin kanssa voi käyttää Overgrowthia ja Utopia Sprawlia. Ja ne ovat yksinkin ihan hyviä ramppeja.
Wild Growth on myös varsin mainio. Enchantressissa taidetaan ajaa Sprawlia ja Wild Growthia.
« Viimeksi muokattu: 26.10.15 - klo 23:09 kirjoittanut Gagis »
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa Rhaderis

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #9 : 26.10.15 - klo 22:37 »
Ländimäärä ois varmempi 23-24 kappaleessa. Ramppia pelatessa ei missään nimessä halua(isi) käyttää Rampant Growth-variantteja siihen että saa vuoroländin pöytään.

Pelakka Wurm on oma pet card, se kun tulee "aina" ajoissa peliin + on elvytyskone sekä finisheri samalla kertaa.

Unnatural Aggression, Kozilek's Channeler, Simic Keyrune, Brood Monitor, Rhox Maulers ja Duskdale Wurm ainakin helposti korvattavissa paremilla ja samanhintaisilla korteilla. Pähkäilen ja infoan lisää kunhan ehdin..

EDIT:
Sagu Mauler
Fierce Empath
Steel Hellkite


Pikainen luraus:

4 Thornwood Falls
2 Island
18 Forest

4 Sakura-Tribe Elder
4 Rampant Growth / Cultivate
2 Hedron Archive
2 Prey Upon / Pit Fight
2 Vapor Snag / Unsummon / Disperse

4 Llanowar Elves
4 Elvish Mystic / Arbor Elf
3 Sagu Mauler
3 Soul of the Harvest
2 Terra Stomper
2 Pelakka Wurm
1 Bane of Bala Ged
1 Breaker of Armies
1 Desolation Twin
1 Joker

Tosiaan sininen tarjoaa aika marginaalisesti mitään. Monogreenillä saa kuitenkin kortinnostoa, lisäpoistoakin (Lignify, Utopia Vow) sekä tutorointia noihin isoihin lihoihin (Fierce Empath, Mwonvuli Beast Tracker) Jos counterspell-variantteja haluaa pelata niin mikäs siinä, mutta usein on niin kiire täpoutata omiin tarpeisiin että ei niitä oikein pysty käyttämään tehokkaasti.

- R
« Viimeksi muokattu: 26.10.15 - klo 23:10 kirjoittanut Rhaderis »

Poissa iloreplica

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #10 : 27.10.15 - klo 08:43 »
Tosiaan sininen tarjoaa aika marginaalisesti mitään.

Tämä onkin yksi näistä isoista kysymysmerkeistä. Sininen on tähän asti toiminut sellaisena keski-loppupelin jokapaikanhöylänä. Estää poistoja, estää vastustajaa pelastamasta itseään ja tarvittaessa saa vielä jopa tuhoutumisuhan alla olevan oman mölkerön pelastettua käteen. Jos tuota tosiaan puhtaasti vihreänä haluaa ajatella niin varmaankin Prey Upon/Pit Fight, Mending Touch ja sideboadrille vaikkapa Plummet tarjoaa miun silmiin hyvinkin samanlaisia työkaluja, toki paljon spesifimmin. Enchantmentteja ja Artifakteja vastaan löytyy tietysti vielä Naturalize. Ja tietenkin nuo siun mainitsemat "poisto"kortit cretuille.

Jos yhtään itteäni tunnen niin tämän kaksi-/yksivrisyyden tulee kyllä palloteltua paljon. Eihän sitä muuten taida tietää kuin kokeilemalla. Ja eipä nuo sinisetkään lätkät ole hukassa vaikka ne tulisikin hankittua - käyttöä kyllä eittämättä löytyy muista pakoista.

Samoin muuten noiden ländien kanssa. Tähän asti tuolle pienelle määrälle on ollut perusteluna juurikin se, että ne isot lihat täytyy joko olla kädessä tai nostaa pakasta pelin aikana. Avauskäden kanssa saakin sitten säätää, että se kolme maata ja ramppi löytyy... Kun saan valikoitua sen keinon millä lihat saa pöytään tai käteen, voi landien määrää toki nostaa. Jos vielä heivaa nuo Eldrazit pois pakasta (Vaikka onhan se Bane of Bala Gedillä hauska tyhjentää vastustajan pöytä samalla kun pieksee ittensä voittoon) ja pitäytyy vihreissä trampleissa niin pakastahakukeinoja löytyy ehdotuksistakin jo useampi.

Se muuten tässä pakan säätämisessä jostain pseudoriettaasta viehättää suunnattomasti on tämä todennäköisyyksien kanssa ja niitä vastaan taistelu.

Hyvähyvä, valistakaa vain!

EDIT: Koska vaillinainen työmoraali, tein pienen testin tuolle monogreenille: http://tappedout.net/mtg-decks/tontturamppitrample-monogreen-ramp/. Tuntuu playtestin perusteella rullaavan aika kivasti. Sideboardille lätkin nyt lähinnä vaihtoehtoja.
« Viimeksi muokattu: 27.10.15 - klo 09:37 kirjoittanut iloreplica »

Poissa Rhaderis

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #11 : 27.10.15 - klo 13:34 »
Fierce Empath hakee minkä vaan 6+ manan möllin pakasta, joten ei estettä pelata isoja eldrazeja sen suhteen.
Muutenkin suosittelisin peluutukseen muutaman one-offin jotain täsmäukkoja jota hakea sit empaatilla tai beast trackerilla:

Sylvan Primordial - tekee naturalizen ja vähä enemmänkin, tutoroitavissa molemmilla
Giant Adephage - tyhmä mötkö mutta käytännössä pakko poistaa tai tukka lähtee
Silklash Spider - blokkii lenturit ja tappaa ne kun varaa maksaa seuraavalla (tai samalla) vuorolla
Foe-Razer Regent - nooh, ihan jees jos tiedät että vihu pelaa miehiä joita tämä pieksee. Antaa myös bonuksen muille fight-korteille
Rampaging Baloths - taas tyhmä iso liha, mutta palkitsee ländien pelaamiset ilmaisella beastilla

Acidic Slime / Wickerbough Elder / Reclamation Sage - näitä peluuta ennemmin kuin Naturalizea, saat pienellä lisämaksulla miehen tiskiin ja vihulta faksin/enskan pois

Wolfbriar Elemental - tästäkin diggaan, mutta ei ole mikään autowin-lappu. Saa kuitenkin 5+ manoista useamman lihan pöytään joko defensiivitarkoituksiin tai seuraavan vuoron pieksuihin

Nissa's Pilgrimage on monovihreässä suoraan parempi kuin Cultivate, bonus on pieni mutta mitään et näitä pelaamalla häviä

Peace,

- R


« Viimeksi muokattu: 27.10.15 - klo 13:36 kirjoittanut Rhaderis »

Poissa iloreplica

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #12 : 28.10.15 - klo 20:40 »
Laittelin tuossa tuon monovihreän pohdiskelun pohjalta kortteja tilaukseen, toivottavasti huomenna ovat jo postilaatikossa odottelemassa töiden jälkeen. Pääsen tämän myötä testailemaan, miten tuo pakasta nöllien haku lähtee rullaamaan ja samalla saan noita olemassa olevia lappusia täydennettyä playseteiksi asti. Taidan toistaiseksi peluuttaa (hyvistä ja jossain kohtaa toteutukseen menevistä!) vaihtoehdoista huolimatta Naturalizea pakan sivussa ja tarvittaessa ottaa pari lappua mukaan ihan vaan siksi, koska niitä se setti löytyykin jo valmiina enkä ole ihan varma kuinka isoa käyttöastetta sille tulee. Sylvan Primordial, minkä linkkasit, onkin sitten jännällä twistillä varsin mielenkiintoinen :D

Pidän kehityshanat jatkossakin auki, ja varmasti tulee tilaisuuden tullessa hankittua lisää, parempaa ja enemmän. Etenkin kun tuolla beast trackerilla ja Empathilla saa tosiaan jopa sen yksittäisen täsmäkortin haettua, niin yllättäen onkin tilaa säätää ja kokeilla noiden isojenkin kanssa.

Ja 11. marraskuuta on tulossa työreissu Helsinkiin, todennäköisesti tulee paluumatkalla pyörähdettyä Poromagian kautta täydennysostoksilla jahka saa vähän peliä alle ja tietää mitä tarvitsee (vai haluaa?).

Minä kiitän, jälleen kerran!


Poissa n4pesto

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #13 : 28.10.15 - klo 22:22 »
Avaan tässä nyt vastineeksi oman monovihreän deckini, jotta saat vähän perspektiiviä aiheeseen. Mainittakoon vielä että aloitin pari kuukautta takaisin 15 vuoden tauon jälkeen ja rahaa olen kortteihini tuhlannut hyvin askeettisesti.

Forest x 19
Blighted Woodland x 1 - näitä saisi olla kyllä täysi setti, sillä yhdellä saa kaksi :D
Kavu Primarch x 1 menee vaihtoon kunhan vaan parempaa tulee vastaan.
Gnarlid pack x 1 sama homma kuin Kavulla.
Longshot squad x 2 täytyyhän lentävätkin ottaa kiinni... Nämä eivät tosin näyttele enää kovin suurta roolia deckissä.
Terra stomper x 1
Naturalize x 1 no se on halpa...
Skysnare spider x 1  yllä oli jo paljon parempaakin spideria ja isoa mötköä, mutta mulla on toiminut siinä missä muutkin.
Fog x 1 siinä harvinaisessa tapauksessa että jotain kamalaa meinaa sattua.
Might of the masses x 4 parhaassa tapauksessa kolmannella vuorolla on jo neljä ukkoa pöydässä ja kuusi manaa käytössä... Jos kaverin pakka on vielä nopeampi, niin tämä tappaa kyllä aika isonkin mötkön.
Reclaiming vines x 1 näitä voisi olla enemmänkin. Ei vain ole ;) mutta kolmosvuoron ländin poisto on kyllä kurja vastustajan kannalta. Varsinkin multicolor landien hävittäminen.
Return to earth x 2 kova maksu, mutta manaahan tulee ovista ja ikkunoista... Lisäksi monikäyttöinen kuten edellinenkin.
Elemental Bond x 2 pakolliset vedot.
Commune with nature x 2 halpa nosto ja tilanteeseen kuin tilanteeseen...
Reverent Hunter x 1 näitäkin voisi helposti heittää toisen deckiin jos vain olis :D
Leaf Gilder x 4 lisää manatonttuja - parempiakin tosin löytyy, kuten nuo yhden maksavat.
Seek the Wilds x 2 creature tai landi... kumpaa nyt sitten sattuu tarvimaan.
Collected company x 1 näitä lisää.
Genesis hydra x 1 Kaksi isoa mötköä yhden hinnalla? Done deal!
Llanowar elves x 3 - yhtä huutais... haluuko joku lähettää? hyvää hyvyyttään?
Golden hind x 1 ja lisää manaa.
Managorger Hydra x 2 ei mennyt sun hintahaarukkaan, muttei paljon ylikään. Tässä kortissa on sitä jotain.
Pelakka wurm x 1 hyvä mato.
Scion of the wild x 2 nämä kaverit on yllättävän isoja muutaman vuoron jälkeen. Sen lisäksi että Collected companylla ne saa lyödä suoraan pöytään kaikkien manamiesten sekaan.
Pheres-Band Tromper x 3 nämäkin menevät vaihtoon, kunhan vain jotakin mukavaa tulee vastaan.

Siinäpä varsinainen deckini. Kuten arvata saattaa se on ajan myötä kokenut jonkin verran muodonmuutosta - josta päästäänkin "sideen" jossa on kortteja alkutaipaleelta ja ekoista visioista.

Prized unicorn x 1 toimi hienosti might of massesin kanssa.
Rust scarab x 1 jos kaveri on "niitä miehiä". Siis jotka pelaa paljon enchantmentia tai artifacteja.
Dragonscale boon x 3 joskus oli tärkeää että saan kaikki ilmakiiturit kiinni. + untap ja pheres-band tromper
thrive x 3 sama kuin yllä...
Pheres-Band tromper x 1 kuten sanottu, tämä kaveri oli toinen kulmakivistä tämän deckin alkuvaiheilla
Longshot squad x 1 ja tämä se toinen...
golden hind x 1 MANANANANAMMANAMANA!!!
Oak street innkeeper x 1 hän suojeli trompereita tauoilla...
Reclaim x 1 jos jotain meni hautausmaalle vaikka tarvittiin pöydällä.
Kavu primarch x 1 ennen terraa ja pelakkaa.
Carnivorous Moss-Beast x 1 sama kuin yllä.

Kuten ehkä huomaat tuo side on pelkästään näön vuoksi. Ja ehkä vähän "nostalgisista" syistä. Tämä pakka on parhaimmillaan hyvin nopea.
Priest of titania näitä kun saisi niin ei olisi muretta enää otusten hinnasta. Hydra broodmaster ja tämä kaveri sitten hautausmaalle menon jälkeen Scion of the wild kanssa...

Väitän että monovihreällä voi yhdet kaffepöytäpelit viedä.

Poissa n4pesto

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #14 : 29.10.15 - klo 20:53 »
Wilt-Leaf Liegeon näköjään unohtunut. Anteeksi.

Poissa Naabi

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #15 : 29.10.15 - klo 21:59 »
Tosiaan, jos ne tontut ei ole pakollinen keino rampata, niin voisin mainostaa tronilandeja. (Olen vähän yllättynyt, ettei kukaan niitä ole vielä maininnut.)

4x Urza's tower
4x Urza's powerplant
4x Urza's mine

4x Expedition map
4x Sylvan scrying
4x Ancient stirring

Ja siihen päälle Vihreät_Mana_Sourcet ja explore, niin avot. Aivan hävytöntä manaa melko nopeasti. Ainoa miinus, ettei niissä isoissa otuksissa voi olla, kuin korkeintaan se yksi vihreä costi.

Käsittääkseni kohtuu huokeasti saa tuon paketin kasaan ja competitive deckeissä sitten pyöritellään vähän kalliimpia kortteja, joilla saadaan tuo core optimoitua.
"A little learning is a dangerous thing; drink deep, or taste not the Pierian spring"

Poissa iloreplica

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #16 : 30.10.15 - klo 08:26 »
Tässä tulikin sellainen temppu tehtyä että eilen paukahti postilaatikkoon 50 kortin edestä kehitystä monogreeniin ramppiin. Nyt sitten playsettinä löytyy vähän yhtä jos toista:

Pit Fight
Prey Upon
Lignify
Plummet
Mending Touch
Lead the Stampede
Nissa's Pilgrimage
Overgrowth
Rampant Growth

Arbor Elf
Elvish Mystic
Pelakka Wurm
Soul of the Harvest
Terra Stomper
Mwonvuli Beast Tracker

ja pari kappaletta Fierce Empathia. Ja sitten tietty kaikki höpö mitä ennestään löytyi.

Nyt on varaa säätää ja kokeilla missä muodossa tuo manaramppi omaan peliin toimii parhaiten ja mitä kaikkea siellä pieksupäässä kannattaa pitää. Semmonen Ramp Builder's Toolkit? Koko ostosetille tuli vajaa 20€ hintaa, eli ei pahemmin. Jotenkin tuntuu tämän keskustelun pohjalta, että miun on aika helppo jatkossa päivittää kortteja pakasta kovempiin, sen verran paljon tullu uutta oppia  ;D Koetan kirjailla tänne ketjuun vielä tuon pakan, jahka saan jollain tasolla vakiinnutettua sen.

Poissa Rhaderis

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #17 : 31.10.15 - klo 01:01 »
Withstand Death ois piirun verran parempi kuin Mending Touch.
Lähinnä eroa jos vihu pelaa Terminatea, Wrath of Godia tai vastaavia.

Ihan uteliaisuudesta, millasia pakkoja siellä kahvitauoilla jne. saat vastaasi? Jos "meta" on vakio niin sitten aika helposti saa peluutettua optimaalisia kortteja yleisten hyvyyksien sijaan  :)

 

Poissa iloreplica

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #18 : 31.10.15 - klo 07:54 »

Ihan uteliaisuudesta, millasia pakkoja siellä kahvitauoilla jne. saat vastaasi? Jos "meta" on vakio niin sitten aika helposti saa peluutettua optimaalisia kortteja yleisten hyvyyksien sijaan  :)

Sieltähän löytyy kaikenlaista :D Alakerran jampan Wither (BR) ja Elffi (GW) - pakkoja vastaan ei silleen ongelmia ole ollu. Ramppi toimii aika suoraviivasesti,  ja lignify ja forcefight - kortit putsaa vaarallisimmat cretut pöydästä pois.  Saman herran UR counterspell/burnia vastaan en ole vielä tainnut pelatakaan.

Eniten ongelmia on naapurityöpisteen demonipakkaa (BR) vastaan pelatessa. Demoni ei ittessään ole ongelma, mutta ongelmia tulee yleensä rampin hitauden (Duress, Doom Blade) tai Act of Treasonin kanssa sitte ku eka iso nölli on pöyyään kitkuteltu. Monasti vielä käy niin että sen jälkeen kun oma läski saa omat hilseet pölisemään niin sen jälkeen kaveri sackaa sen ja tappaa miulta vielä toisen nöllin [emoji14] Ratkaisu tähän olis varmaan enemmän spellipohjanen ramppi ja se että pitäis jättää sen ison nöllin castaaminen vasta siheks että olis varaa heittää tarvittaessa Lignify siihen omaan? En tiedä.

Pahoittelut korttitagien puuttumisesta. kirjoittelen tätä Tapatalkilla, toivottavasti muistan lisäillä tägit koneella myöhemmin.

Edit: se täytyy sanoa että ainakin tuo alakerran opponentti, joka siis rupesi vuosien tauon jälkeen taas pelailemaan pisti myös päivityskortteja tilaukseen.  [emoji14] My god, what have I done?

Edit2: Hexproof voisi olla aika kova juttu tuota demonipakkaa vastaan.
« Viimeksi muokattu: 31.10.15 - klo 07:59 kirjoittanut iloreplica »

Poissa opadei

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #19 : 31.10.15 - klo 11:00 »
Äkkiä katottuani parhaat hexproof-instantit näyttäis olevan Mizzium Skin, Ranger's Guile ja Simic Charm. Ranger's guile olis helpoin castata, kun onnistuu tonttujenkin manoilla, mutta mizzium skin antais tarvittaessa kaikille hexproofin. Charmit taas on muuten hyviä monipuolisuutensa takia.

Poissa n4pesto

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #20 : 31.10.15 - klo 12:34 »

Poissa iloreplica

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #21 : 31.10.15 - klo 13:36 »
Ranger's Guile ei olis muuten yhtään  pöljempi ratkaisu! Siin demonipakassa on niin vähän cretua vastassa että helposti ujuttaa vaikka koko setin sekaan.

Poissa Rhaderis

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #22 : 01.11.15 - klo 16:57 »
Äkkiä katottuani parhaat hexproof-instantit näyttäis olevan Mizzium Skin, Ranger's Guile ja Simic Charm. Ranger's guile olis helpoin castata, kun onnistuu tonttujenkin manoilla, mutta mizzium skin antais tarvittaessa kaikille hexproofin. Charmit taas on muuten hyviä monipuolisuutensa takia.
Entäs Vines of Vastwood..

Eiköhän sitä demonipakkaa (mitä se sitte sisältääkin) niin hexproof-miehet ois poikaa.
Plated Crusher
Gaea's Revenge
rahaa jos on niin Thrun, the Last Troll on jo aika vaikea poistettava
ja sinisen spläshillä se Sagu Mauler ja Simic Sky Swallower..
TAI sitte hankit Asceticismin tai pari, BR ei poista enchantmentteja juuri mitenkä.
Discardit ja Chaos Warp parhaita aseita sitä vastaan. 

UR counterburn luulis vaikeroivan isojen uncounteroimattomien miesten kanssa.
Terra Stomper onkin jo tuttu, mutta yllämainittu Gaea's Revenge ja Mistcutter Hydra tekevät gutaa.
Jos haluaa niin aina voi pelata Insistiä  ;D

Ja vielä tuosta ramppiosastosta, Sakura-Tribe Elder on joka suunnasta katsottuna parempi kuin Rampant Growth.
Jos kikkailut ei ole vielä hallussa, niin ainakin tällanen tipsi: voit blokata elderillä ja uhrata sen alta pois ennen combat damagea. Nollaat yhden non-tramplaavan hyökkääjän ja teet samalla Rampant Growthin.


« Viimeksi muokattu: 01.11.15 - klo 17:06 kirjoittanut Rhaderis »

Poissa iloreplica

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #23 : 01.11.15 - klo 21:51 »
Miun pitää testailla vähän miten tuon hexproofin saa mukavasti implementoitua. Plated Crusher olis varmaan puhtaana cretuna varsin mainio, mutta kaipa tuonne jotain hexproof-instanttejakin voisi sekaan tunkea, jos vaikka ihan varokeinona muiden nöllien suojeluun. Hmm, huomenna pitääkin ehdottaa proxyjen kanssa pelaamista.  ;D

Poissa freedfromthereal

Vs: Tontut ja möröt (Green/Blue ramp)
« Vastaus #24 : 02.11.15 - klo 15:30 »
Arbor Elfin kanssa voi käyttää Overgrowthia ja Utopia Sprawlia. Ja ne ovat yksinkin ihan hyviä ramppeja.

Jos ollaan wild growth, utopia sprawl, overgrowth, arbor elf+kaverit linjalla, niin dekistä saisi suhteellisen vähällä vaivalla vihreän devootion, joka siis pyörii Nykthos, shrine to Nyxin ympärillä (suhteellisen halpa, porohinnoin vitosen) ja kehittää sen avulla isot manat. Tämä on suurinpiirtein sellainen dekki, jolla voisi mennä jo FNM-tason modern turnauksiin pyörimään, tosin ilman wild growtheja jotka eivät ole laillisia modernissa. Vihreässä devootiossa on se hyvä puoli että siinä voi pelata hyvin kaikkia noita vihreitä permanenttejä joita on listailtu toistaiseksi.

Naabin ehdottama Troni on sekin ihan oikea dekki, jossa tosin ei ole juurikaan mitään niitä kortteja joita tässä ketjussa on muuten listailtu.
« Viimeksi muokattu: 02.11.15 - klo 15:32 kirjoittanut freedfromthereal »
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa iloreplica

Vs: Tontut ja möröt (Green ramp, Blue splash maybe?)
« Vastaus #25 : 02.11.15 - klo 18:04 »
Joo-o... Vaikutti tän päivän testailujen perusteella siltä, että hexproof oli oikein passelia myrkkyä mustille ja punaisille murhajutuille. Saattaa mennä vielä Plated Crusher ja jompikumpi noista hexproof-instanteista ostoon ensi viikolla. Sen jälkeen onkin sitten rampin kohdetta valittavaksi asti  :o

Sitten alkaakin senttibudjetilla olemaan pakan pääpiirteet kasassa ja pitää varmaan alkaa investoimaan isommin jos vielä haluaa kehittää. Jännä miten se vie.

EDIT: Tällaisella siis mentiin tänään, proxyilla tahi ei.

Main:
4x Arbor Elf
4x Llanowar Elves
2x Fierce Empath
4x Mwonvuli Beast Tracker

1x Bane of Bala Ged
4x Pelakka Wurm
3x Soul of the Harvest

2x Hedron Archive
4x Lignify
4x Nissa's Pilgrimage
4x Pit Fight
2x Prey Upon

22x Forest

Side:
2x Breaker of Armies
3x Plated Crusher
2x Prey Upon
4x Ranger's Guile
1x Soul of the Harvest
3x Terra Stomper
« Viimeksi muokattu: 02.11.15 - klo 18:09 kirjoittanut iloreplica »

Poissa Rhaderis

Vs: Tontut ja möröt (Green ramp, Blue splash maybe?)
« Vastaus #26 : 02.11.15 - klo 19:53 »
Toivotaan ettei demonipakka ja muut viritykset rupea lisäämään massatuhoa ja/tai sacrifice-efektejä, siinä kaatuu se hexproofin etu samontein.
Voit varautua myös näkemään tällaisia: Glaring Spotlight, Arcane Lighthouse.
Shh, ei kerrota niille..  :-X

Helposti lähtee se kilpavarustelu lapasesta, koettu on  ;D Voitonnälkä on iso voima jopa kaffetaukopeleissä.
« Viimeksi muokattu: 02.11.15 - klo 20:15 kirjoittanut Rhaderis »