Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Apuja aloittelijan modern deckiin.  (Luettu 21682 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa chlb

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #30 : 08.01.16 - klo 00:07 »
Heritage ja CoCo liikkuu about samoissa hinnoissa. Jos sijoitusmielellä ajattelee, niin Heritage Druid on vanhasta pienestä setistä ja CoCoa pelataan tällä hetkellä standardissa, joten sen hinta saattaa tipahtaa rotaation tullessa (late 2016). Heritagea pelataan myös lekassa ja sen saatavuus on huonompi kuin CoCon (MCM:ssä tällä hetkellä 661 vs 1558 kpl), joten druideista saat paremmin rahasi takaisin jos ne päätät tulevaisuudessa myydä pois.

Oma suositukseni: Piirrä heritage druideista tussiproksyt paperille ja testaa pakkaa hupipeleissä. Jos tykkäsit, niin silloin sijoitus on helppo perustella (ainakin itseeni moinen huijaus toimii...  ::)).

EDIT: Tuossa yllä mainittu korttien lainaus turnauksiin on toimiva ratkaisu alkuun pääsemiseen. Myyt/kredutat vaikka sitten ne mahdolliset palkitoboosterit ja ostat niillä rahoilla puuttuvia tonttuja.
« Viimeksi muokattu: 08.01.16 - klo 00:09 kirjoittanut chlb »

Poissa hallava

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #31 : 08.01.16 - klo 09:46 »
Lead the Stampede on ihan kohtalainen budjettiratkaisu CoCo:n sijalta: eihän se sitä korvaa, mutta ainakin jotkut pelaajat pitävät 2/2 suhdetta Stampede/Chord of Callingiin (eli kortti on ihan pelattava tontuissa).

Poissa Karhumies

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #32 : 08.01.16 - klo 10:38 »
Jos ostojärjestystä pitää miettiä, niin minäkin kannatan Heritage Druidien hankintaa ennen Collected Companyjen hankintaa. Heritage Druid + Nettle Sentinel -combo tuottaa räjähtäviä määriä manaa. Jos tuntuu, että manaa on enemmän käytössä kuin kädessä on pelattavia kortteja, niin aiemmin mainitut Elvish Visionary ja Lead the Stampede pystyvät toimimaan manakaivoina. Eivät ne ole yhtä hyviä kuin CoCo koska ei voi pelata instanttina vihun combatissa ja sidelappujen kaivelu on hankalampaa kuin CoColla, mutta kyllä niilläkin lisää kaasua nostaa.

Jos hankkii CoCot ennen Heritage Druideja, niin ei ole sitä kaasua millä pelata CoCo ja kaverit tiskiin. Jolloin muita aggropakkoja vastaan pelaaminen hankaloituu huomattavasti kun tontut tulevat hitaammin tiskiin kuin muuten.

Poissa freedfromthereal

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #33 : 08.01.16 - klo 11:34 »
Heivasin tosiaan arbor elfin ja nettle sentinelin. Ymmärrän kyllä nettlen arvon varsinkin jos saa toistuvasti nostettua jokaisen pystyyn, mutta luulen että dwynens elite ajaa saman asian, tuoden vielä pikkuisen lisää valueta kahdella bodyllä jotka saavat lordeilta pumppia.

Ymmärrän rahanpuutteen tuskan, mutta kortti, jota pelataan legacyssä elffeissä miettimättä kahta kertaa, on todennäköisesti riittävän hyvä myös modern dekkiisi. Heritage druid ja nettle sentinel on nimenomaan se mana-engine. Molemmat ovat vanhoista seteistä eikä niitä ole reprintattu missään, jolloin niiden hinta tuskin tulee laskemaan kovin paljoa. Päinvastoin, ne tulevat melko varmasti nousemaan tasaisesti tästä. Ne kantsii siis hankkia nyt. Hankintajärjestys on mielestäni: ensin miehet ja ensin ne joita pitää olla täysi setti. Sitten companyt. Oli aika jolloin heritage+sentinel ei maksanut juuri mitään ja elffit oli sen vuoksi halpa dekki. Sitten tuli company ja elffit rupes toimimaan myös modernissa..

Demonstraationa heritagen ja sentinelin hyvyydestä seuraava hypoteettinen aloitus:

1. vuoro: forest, nettle sentinel.
2. vuoro: forest, llanowar elf, heritage druid. Tapataan kaikki kolmeksi manaksi heritageen. Cast dwynen's elite. Untap sentinel. Elite triggeröi ja antaa tonttutoksun. Yksi mana poolissa. tap sentinel, elite ja toksu kolmeksi manaksi. Cast collected company. Untap sentinel. Company osuu elvish archdruidiin ja elvish visionaryyn. Visionarystä kortti. Nyt jos visionary antoi jotain, voisit castata vielä sen tappaamalla arkkidruidin, sentinelin ja visionaryn ja untapata sentinelin (tai voi pitää sen kädessä sentinelin untappaamiseen seuraavalla vuorolla) Muussa tapauksessa sentinel ajaa kolmea. Mikäli kolmannelle vuorolle löytyy spelliä jolla untapata sentinel, miehet ajaa kuuttatoista.

Kuten huomataan, ero keittiönpöytään voi olla aika suuri. Lisäksi elffien pelaaminen vaatii vähän matikkapäätä.

pro tip: Kantsii aina muistaa untapata sentinel ensin (se on cast trigger) ennenkuin resolvaa sen castatyn vihreän spellin kuten companyn tai ETB-triggerin kuten dwynens eliten, muuten vastustajasi turnauksessa saattaa todeta että "meni jo".
« Viimeksi muokattu: 08.01.16 - klo 12:33 kirjoittanut freedfromthereal »
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa n4pesto

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #34 : 08.01.16 - klo 13:25 »
Heivasin tosiaan arbor elfin ja nettle sentinelin. Ymmärrän kyllä nettlen arvon varsinkin jos saa toistuvasti nostettua jokaisen pystyyn, mutta luulen että dwynens elite ajaa saman asian, tuoden vielä pikkuisen lisää valueta kahdella bodyllä jotka saavat lordeilta pumppia.

Ymmärrän rahanpuutteen tuskan, mutta kortti, jota pelataan legacyssä elffeissä miettimättä kahta kertaa, on todennäköisesti riittävän hyvä myös modern dekkiisi. Heritage druid ja nettle sentinel on nimenomaan se mana-engine. Molemmat ovat vanhoista seteistä eikä niitä ole reprintattu missään, jolloin niiden hinta tuskin tulee laskemaan kovin paljoa. Päinvastoin, ne tulevat melko varmasti nousemaan tasaisesti tästä. Ne kantsii siis hankkia nyt. Hankintajärjestys on mielestäni: ensin miehet ja ensin ne joita pitää olla täysi setti. Sitten companyt. Oli aika jolloin heritage+sentinel ei maksanut juuri mitään ja elffit oli sen vuoksi halpa dekki. Sitten tuli company ja elffit rupes toimimaan myös modernissa..

Demonstraationa heritagen ja sentinelin hyvyydestä seuraava hypoteettinen aloitus:

1. vuoro: forest, nettle sentinel.
2. vuoro: forest, llanowar elf, heritage druid. Tapataan kaikki kolmeksi manaksi heritageen. Cast dwynen's elite. Untap sentinel. Elite triggeröi ja antaa tonttutoksun. Yksi mana poolissa. tap sentinel, elite ja toksu kolmeksi manaksi. Cast collected company. Untap sentinel. Company osuu elvish archdruidiin ja elvish visionaryyn. Visionarystä kortti. Nyt jos visionary antoi jotain, voisit castata vielä sen tappaamalla arkkidruidin, sentinelin ja visionaryn ja untapata sentinelin (tai voi pitää sen kädessä sentinelin untappaamiseen seuraavalla vuorolla) Muussa tapauksessa sentinel ajaa kolmea. Mikäli kolmannelle vuorolle löytyy spelliä jolla untapata sentinel, miehet ajaa kuuttatoista.

Kuten huomataan, ero keittiönpöytään voi olla aika suuri. Lisäksi elffien pelaaminen vaatii vähän matikkapäätä.

pro tip: Kantsii aina muistaa untapata sentinel ensin (se on cast trigger) ennenkuin resolvaa sen castatyn vihreän spellin kuten companyn tai ETB-triggerin kuten dwynens eliten, muuten vastustajasi turnauksessa saattaa todeta että "meni jo".

Vakuuttavaa debattia. Oletko Hallavan kanssa samaa mieltä one-of miehistä ja imperious perfectistä?

Poissa hallava

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #35 : 08.01.16 - klo 14:20 »
Sinälläänhän mulla ei ole mitään vastaan one-off miehiä, niillä vaan täytyy olla joku syy miks ne on nimenomaan one-off eikä 4-off. Pari hyvää artikkelia aiheesta jos jaksaa lueskella, ei ole pakko:
http://www.starcitygames.com/article/29406_Fear-The-One-Of.html
http://archive.wizards.com/Magic/magazine/Article.aspx?x=mtg/daily/rc/188

Näin sivumennen sanoen, freedfromtherealin skenaariossa vuorolla kolme jos käteen on noussut Chord of Calling, Craterhoof tekisi yhteensä 51 trample-vahinkoa kun taas Ezuri "vain" 13-19 vahinkoa, menin sekaisin laskuissa (riippuu vähän miten Nettle Sentinel täppäytyy). Tietenkin myös pelkkä kaikilla tontuilla ajaminen tai Ezurin topdekkaaminen toimisi tilanteessa aivan yhtä hyvin. Oma mielipiteeni vain sattuu olemaan "there's no kill like overkill". (On muuten nutsikäsi, ei voi muuta sanoa.)

Poissa freedfromthereal

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #36 : 08.01.16 - klo 17:17 »
Tosiaan, tarkoituksenani ei ollut vetää hatusta maksilämäskenaariota, vaan vain osoittaa kuinka paljon räjähtävämpiä alut voivat olla jos dekistä löytyy sekä heritage druid ETTÄ nettle sentinel. Vrt. tilanteeseen jossa hyökkäät sentinelillä ja pelaat dwynens eliten.

Olen hyvin samaa mieltä noiden artikkelien kanssa korttimääristä pakanrakennuksessa. Erityisesti Gavin Verheyn artikkelin perustelut miksi jotain korttia on kolme osuvat naulan kantaan. Noin 20 vuotta magicia on saanut minut havaitsemaan saman peukalosäännön:
- Jos haluat nostaa jotain korttia pelin aikana mahdollisimman paljon, laita niitä neljä pakkaan.
- Jos haluat optimipelissä nostaa jotain korttia tasan yhden etkä enempää, laita niitä kolme. Tyyppiesimerkki ovat legendaariset kortit kuten ezuri tai nykthos jotka kusevat omaan nilkkaan jos niitä on liikaa. Haluat varmistaa että nostat sen, muttet halua nostaa niitä kahta. Kolme kappaletta on sweet spot.

Pääsyyt mielestäni sille, että jotain korttia on 1 tai 2, ovat jompikumpi näistä:
a.) kortti on silverbullet jotain tiettyä vastustajaa varten, ja sinulla on mielellään keino tutoroida se kuin tilanne tulee eteen. (oman dekkini reclamation sage)
b.) Kortti täyttää samaa tehtävää kuin jo joku toinen 4-of, eli kyse on siitä että tuon kortin efektiivinen määrä kasvaa yli neljän. Esimerkiksi aikaisemmin linkkaamassa omassa elflistassani oli 4 elvish mystic ja 2 llanowar elf. Nämä kortit ovat funktionaalisesti sama kortti. Kyse ei siis ole siitä että minulla olisi kahta llanowar elffiä dekissäni, vaan että minulla on kuusi elvish mysticiä. Jos laittaisin lanttujakin neljä, niin niiden varsinaisten action-korttien nostaminen vähenee vastaavasti. Tämä on vain kokemuksen tuoma havainto, että et halua käsiä joissa on pelkkiä lanttuja eikä mitään muuta. Se on myös järjestään huono topdeck.

(Omassa listassani oli vain kaksi nykthosta. Syy on se ettei nykthos tappaa yksinään vihreäksi manaksi. Halusin vähentää todennäköisyyttä kusta aloituskäsiäni lisäämällä vihreää kierroksella 1 tuottavien landien määrä 18 eikä 17. )

Mitä craterhoofiin tulee, se kuuluu mielestäni Tom Rossia mukaillen kategoriaan "Some cards walk a fine line between game winning and complete blanks." Craterhoof kyllä voittaa pelejä, mutta se on myös aika usein blankko jos topdeckkaat sen väärään aikaan. Ezurin voi lähes aina castata normaalisti ilman supermanaengineitäkin. Täysi blankko se on ainoastaan silloin jos nostat toisen kappaleen kun sinulla on jo yksi pelissä. Vaikka sinulla olisi vain lanttu ja ezuri, niin se lanttu voi ainakin blokata tarmoja ja tasigureita ja regeneroida ezurin abilityyn.
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa Karhumies

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #37 : 12.01.16 - klo 11:13 »
Pääsyyt mielestäni sille, että jotain korttia on 1 tai 2, ovat jompikumpi näistä:

Komppaan tätä yleisemmällä tasolla: jokaiselle 1-offille on hyvä olla jokin syy tai peruste olemassa sille, miksi ne on mahdutettu sisään. Ei kannata lätkiä 5+ erilaista 1-offia ihan vaan huvin vuoksi sisään "koska ne on kivoja".

Mielestäni peruste c) pakkalistassa pitää olla vähintään 60 korttia on myös ihan hyvä syy sille, miksi joskus laitetaan 60. kortiksi 1-of. 60 miinus läänit on suht harvoin jaollinen neljällä ilman jakojäännöstä, jolloin kaikkea ei voi olla koko setti.

Poissa n4pesto

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #38 : 12.02.16 - klo 12:56 »
Herätelläänpä tätä vähän.

Mitäpä herrasväki sanoo tästä deckistä: http://tappedout.net/mtg-decks/elf-on-the-shelf-1/#c2508282

Poissa hallava

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #39 : 12.02.16 - klo 15:45 »
Näin äkkiseltään tulisi mieleen että Plow Under olisi ehkä parempi konsistemmin isoa manaa tuottavissa dekeissä kuten Tooth and Nail. Postaamasi dekkilista vaikuttaa aika hajanaiselta ainakin turnauspeliin.

Poissa JopeSane

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #40 : 12.02.16 - klo 22:43 »
Ottaisin Umbral Mantelien ja Plow Underien sijaan tosiaan Chord of Callingeja (n. 9e/), lisäisin ehkä myös pari Nykthos, Shrine to Nyxiä (4e pala).
Chordien avulla löydät Gilt-Leaf Archdruidin tarvittaessa sopivasti vihun endiin.

Poissa n4pesto

Vs: Apuja aloittelijan modern deckiin.
« Vastaus #41 : 15.02.16 - klo 14:30 »
Näin äkkiseltään tulisi mieleen että Plow Under olisi ehkä parempi konsistemmin isoa manaa tuottavissa dekeissä kuten Tooth and Nail. Postaamasi dekkilista vaikuttaa aika hajanaiselta ainakin turnauspeliin.

Olen testaillut tuota deckkiä tappedoutissa ja joka kerran kolmosvuorolla sain pelattua plow underin tai primal commandin mikäli ovat kädessä. Lisäksi deckissähän on kaksi infinity looppia. Pelkästään umbral mantle + elvish archdruid saavat nelosvuorolla kasvatettua (optimitilanteessa) miehet vaikka kuinka ja isoiksi. Voittoon tarvitaan vain yksi ukko enemmän kuin vastustajalla. Saati sitten tilanne jossa nelosvuorolla alat tekemään manaa loputtomiin ja kädessä on genesis wave, lyöt kirjaston tyhjäksi pöytään ja nappaat vastustajan ländit vielä kaupan päälle, ettei sieltä tule mitään boardsweeppereitä.

Sitä en tosiaan tiedä, että onko tämä deckki toimivampi, kuin tuo nettle sentinel + heritage druid ja kumppanit.

Mutta tonttuja alan pelaamaan, se on varma :D