Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Mono white Death and Taxes  (Luettu 9115 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leyiapops

Mono white Death and Taxes
« : 23.01.16 - klo 16:59 »
En tiedä tuleeko tämä oikeaan paikkaan, vai pitäisikö laittaa keittiöpöytäpakkojen puolelle.
Kuitenkin tällaisella dekillä olen nyt pelaillut ja varsinkin sideboardin kanssa tarvitsisin vähän ideoita.
Muutosehdotuksia otetaan kuitenkin ilomielin vastaan maininkin osalta.

Jotta vältytään pelkiltä kommenteilta Vihreän tai mustan splashaamisesta niin lähdetään nyt kuitenkin liikkeelle siitä että pysytään monovalkoisessa.

Land: (22)
4x Ghost Quarter
3x Tectonic Edge
1x Eiganjo Castle
14x Plains

Artifact: (4)
4x Aether vial

Instant: (5)
4x Path to Exile
1x Dismember

Creature: (29)

4x Dryad Militant

4x Leonin Arbiter
4x Thalia, Guardian of Thraben
2x Jötun Grunt

4x Flickerwisp
4x Blade Splicer
3x Kitchen Finks
1x Aven Mindcensor
1x Vryn Wingmare

2x Restoration Angel

Sideboard:
Side on varmaankin aika pahasti repsallaan, mutta näyttää tällä hetkellä tältä:

2x Kor Firewalker
2x Burrenton Forge-Tender
3x Kataki, War's Wage
2x Sundering Growth
1x Celestial Purge
1x Rest in Peace
2x Mirran Crusader
1x Jötun Grunt
1x Sunlance

Sinne on hakusessa ainakin toinen Rest in Peace, sekä yhtä Katakia ja Sundering Growthia korvaamaan 2kpl Stony Silenceä. Ajatuksia? Onko liian raskasta sidea esim. Burnia vastaan? Kannattaako jotain jättää suosiolla pois, jotta pystyy helpottamaan matchuppeja joissa on parempi todennäköisyys voittoon?

Eli ajatuksia tulemaan!

Tiedän ettei kyseessä ole mikään huippudekki, mutta olen tykästynyt pelaamaan tällä ja uskon että hyvissä käsissä dekki pystyy myös olemaan kohtuu tehokas.
« Viimeksi muokattu: 23.01.16 - klo 17:22 kirjoittanut Leyiapops »

Poissa Dashenroz

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #1 : 23.01.16 - klo 17:24 »
Itse pelaisin kahta Aven Mindcensoria, ja yrittäisin löytää tilaa myös yhdelle Linvala, Keeper of Silencelle. Luultavasti tekisin noille tilaa ottamalla Jotun Gruntit pois.

Poissa Gagis

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #2 : 23.01.16 - klo 17:32 »
Oon pelannu eri versioita tästä dekistä jo useamman vuoden. Tällä voi pärjätä turnauksissakin, kunhan  jaksaa keskittyä ja pelata huolella. Jötun gruntit on kyl liian huonoja.

Postaan nykyisen listani kommentteineen, kun pääsen illemmalla kotia asti.
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa kaMeli85

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #3 : 23.01.16 - klo 17:40 »
Mihin tarvitsee enää linvalaa tunkea? Joku kikichordi tms. on kai hanskassa muutoinkin.. Jotunit ja ehkä restot vois kokeilla kuitata displacer /lisä mindcensoreilla..?

Omassa testiläjässäni testailen flagstone + uus 0/6 seinä, joka animoi maan. Sekä militanttien tilalla niitä forcespikepöllöjä. . .

Poissa Naabi

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #4 : 23.01.16 - klo 19:29 »
Mihin tarvitsee enää linvalaa tunkea? Joku kikichordi tms. on kai hanskassa muutoinkin.. Jotunit ja ehkä restot vois kokeilla kuitata displacer /lisä mindcensoreilla..?

Omassa testiläjässäni testailen flagstone + uus 0/6 seinä, joka animoi maan. Sekä militanttien tilalla niitä forcespikepöllöjä. . .

Judge's familiar. Miten muuten nuo militantit ja restot? Ite tiputin osan militanteista pois ihan vain sen takia, että loppupelissä ne tuntuvat tosi ankeilta nostaa pakan päältä. Restoration angelin kanssa usein kävi se ongelma, että kriittinen neljäs mana puuttuu, koska GQ ja tec edge ovat usein jo poksuteltuna pois.

Entäs tuo Brimaz, king of oreos? eikö se ole sinänsä vähän parempi, kuin blade splicer, koska aika harvoin sitä blinkkiefektiä pääsee rikkomaan sen kanssa. Omakohtainen tunto testipeleissä oli sen olevan relevantimpi useammin, koska flickerwispin haluaisi säästää johonkin muuhun tarkoitukseen.
"A little learning is a dangerous thing; drink deep, or taste not the Pierian spring"

Poissa Rancid-

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #5 : 23.01.16 - klo 22:01 »
Sitä mä vaan mietin, että Flagstones ei synergoi kauheen ihanasti omien Leonin Arbiterien kanssa. Tarviiko sitä edes varsinaisesti mihinkään tässä dekissä?
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Leyiapops

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #6 : 23.01.16 - klo 22:46 »
Sitä mä vaan mietin, että Flagstones ei synergoi kauheen ihanasti omien Leonin Arbiterien kanssa. Tarviiko sitä edes varsinaisesti mihinkään tässä dekissä?

Lähinnä mietin et miks ei pelais sitä yhden plainssin tilalla?

Poissa Leyiapops

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #7 : 23.01.16 - klo 22:51 »
Judges familiarit on mielestäni vielä ikävämpiä topdeckejä kuin militantit. Pelasin niitä jossain välissä, mutta niiden "hyvyys" taisi loppua aika pitkälti aloituskäden ja vialin ekan countterin jälkeen. :/

Poissa Rancid-

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #8 : 23.01.16 - klo 23:54 »
Sitä mä vaan mietin, että Flagstones ei synergoi kauheen ihanasti omien Leonin Arbiterien kanssa. Tarviiko sitä edes varsinaisesti mihinkään tässä dekissä?
Lähinnä mietin et miks ei pelais sitä yhden plainssin tilalla?
Tällaisissa mietinnöissä päästään mukavan optimointipuzzlen äärelle.

Upside: jos Flagstones paskotaan, saat plainsin tilalle
Downside: Blood Moon kusee värit / jotain muuta, mitä
+ jos Flagstoneseja olisi dekissä enemmän kuin yksi, downside-osastoon tulisi myös legendasäännön aiheuttamat miellyttävät skenaariot.

Olennaisesti tässä pitää siis arvioida sekä upsiden että downsiden odotusarvo, eli tilanteiden toteutumisen todennäköisyys kerrottuna toteutumisen vaikutuksella pelitilanteeseen. Perstuntumalta väittäisin, että downsiden odotusarvo on yhdenkin Flagstonesin dekissä upsidea suurempi, ja siksi en pelaisi ainuttakaan 'stonesia monoW:ssä. Myös Eiganjo Castleen pätee sama puzzle, mutta siitä on paljon vaikeampi määritellä upsiden hyvyyspisteitä, eli jos Castle tuntuu oman kokemuksen perusteella tekevän jotain hyödyllistä niin pistää dekkiin vaan.

Jos mulla ois paremmin infoa tän dekin mananahneudesta ja aggromatseista, miettisin myös Horizon Canopya.
« Viimeksi muokattu: 23.01.16 - klo 23:59 kirjoittanut Rancid- »
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Anssi

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #9 : 24.01.16 - klo 00:03 »
Sitä mä vaan mietin, että Flagstones ei synergoi kauheen ihanasti omien Leonin Arbiterien kanssa. Tarviiko sitä edes varsinaisesti mihinkään tässä dekissä?

Sillä tosin voi fixata omia manoja jos on vaikka Flagstones Quarter Quarter ja haluis castata jossain välissä Flickeriwispin. 1-offissa varsinkaan en nää mitään riskiä, kukaan tuskin tuo Blood Moonia tätä dekkiä vastaan ineen. Myöskin randomilla hyvä Smallpoxia ja Boom/Bustia vastaan (jota on alettu pelata).
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa Rancid-

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #10 : 24.01.16 - klo 00:07 »
kukaan tuskin tuo Blood Moonia tätä dekkiä vastaan ineen.
Joo, oot ihan oikeessa, mietin lähinnä maindeck Moonien kannalta. En tosin oo seurannut maailman menoa niin paljoa, että tietäisin a) tekeekö ne mitään esim. Eldrazi-paanuille, b) onko jossain joku dekki joka voi/haluaa maindeckata Moon-efektejä.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Gagis

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #11 : 24.01.16 - klo 00:38 »
Lainaus
Jos mulla ois paremmin infoa tän dekin mananahneudesta ja aggromatseista, miettisin myös Horizon Canopya.
Mä pelaan kahta. Se on ihan mahtava tässä dekissä.
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa Leyiapops

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #12 : 24.01.16 - klo 00:45 »
Lainaus
Jos mulla ois paremmin infoa tän dekin mananahneudesta ja aggromatseista, miettisin myös Horizon Canopya.
Mä pelaan kahta. Se on ihan mahtava tässä dekissä.

Horizon canopya? Itse olen myös ajatellut 1-2, kunhan järkevän hintasia osuis kohdalle..  Mutta joo, ne on hankintalistalla myös tähän, kunhan osuu kohdalle.

Poissa freedfromthereal

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #13 : 24.01.16 - klo 11:25 »
Lähes kaikki ensinnä mieleen tulevat kortit on jo listattu, joten kovin radikaaleja parannuksia ei oikein pysty tekemään.

Tulee mieleen vaan jotain random sidekortteja kuten mark of asylum ja runed halo. Haloon vois nimetä esim valakut the molten pinnacle tai se boglesien mies jonka niskaan on laitettu tavaraa, sen jälkeen kun vastustaja on niin tehnyt. Boglesit vaikuttavat olevan nousussa joten sitä vastaan olis hyvä kehittää jotain sidetavaraa, en ole kuitenkaan varma mitä. Ehkä kuitenkin säilyttäis tuon toisen sundering growthin.

Itse lisäisin toisen rest in peacen sidelle ainaskin.

Yks mahdollinen sidekortti on eidolon of rhetoric joka on hyvä stormia, snapcastereitä ja D&T:tä nopeampia dekkejä vastaan kuten elffejä. Lisäksi vialit jelppii.

Mihin tarvitsee enää linvalaa tunkea? Joku kikichordi tms. on kai hanskassa muutoinkin..
Linvala ei ole ehkä ehdottoman kriittinen mutta siitä on randomisti apua abzan companyitä (viscera seer), elffien manantuottoa ja ezuria, lavamancereita, steel overseerejä ja ravageria yms vastaan. Riittävän paljon osumia jotta sen pelaamista kannattaisi harkita. Lisäksi se lentää ja lyö (ja blokkaa delvereitä), eli vois olla melkein mainikamaa.  En tiedä tulisko se saidilta sisään mitään muuta vastaan kuin elffejä ja creaturecomboja. 

+ jos Flagstoneseja olisi dekissä enemmän kuin yksi, downside-osastoon tulisi myös legendasäännön aiheuttamat miellyttävät skenaariot.
Flagstonesin legenda-downside on kuitenkin pienempi kuin normaalisti, koska pelaa vaan toisen flagstonesin pöytään ja haet plainsin tilalle. Se downside on siis se että numero 2 tulee pöytään tapissa. En kuitenkaan keksi mitään dekkiä jota vastaan erityisesti tarttis flagstonesia, joten on vähän kysymysmerkki.

b) onko jossain joku dekki joka voi/haluaa maindeckata Moon-efektejä.
Poroissa oli blood moon.dec viimeks perjantaina mutta porometa on mitä on. :) (lisäksi ei ollut kovin hyvä mielestäni)
« Viimeksi muokattu: 24.01.16 - klo 11:30 kirjoittanut freedfromthereal »
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa Gagis

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #14 : 24.01.16 - klo 12:55 »
Pelasin aiemmin Blade Splicereitä ja paria restoenkeliä. Otin ne ja toisen miekan pois, kun Vryn Wingmare printattiin, koska kahdeksan Thaliaa on ehkä parasta ikinä, ja samoihin aikoihin piti tehdä mainille tilaa myös useammalle crusaderille. Kokeilen varmaan lisätä manoihin vielä cavern of soulsin ja flagstonesit. Ilman splicereitä dekki hidastui hieman ja aggromatchupista tuli huonompi, mutta wingmaret olivat mm. twiniä vastaan erinomaisia. Nyt niiden määrää voi joutua ehkä harkitsemaan uudestaan. Brimaz on mielestäni turha.

11 Plains
4 Thalia, Guardian of Thraben Määtsikin paras kakkosdroppi.
4 Path to Exile Saispa pelata kahdeksaa.
4 Flickerwisp Määtsikin siistein kolmosdroppi.
4 Leonin Arbiter VIHAA
4 Ghost Quarter JA TUHOA
4 AEther Vial Jekkuja
3 Tectonic Edge Oispa Wasteland
1 Eiganjo Castle Ollut hyödyllinen ehkä kerran, muttei tuota maksa mitään pelata.
2 Horizon Canopy Tää on ollut hyödyllinen ihan helevetin usein. Pelatkaa.
3 Dryad Militant Lisäsin näitä, kun kaikkialla on delveä ja tarmoa.
3 Mirran Crusader Ditto.
2 Kytheon, Hero of Akros Testissä. En ole vielä vakuuttunut.
4 Vryn Wingmare Lentävä Thalia, joka ei ole legenda. Ei huono vaikka kolme onkin noin prinsessan ja puolen valtakunnan hinta.
2 Dismember Toiseksi paras valkoinen poisto. Metasta riippuen joskus vain sidellä.
2 Aven Mindcensor Tää ei aina oikeen tunnu jaksavan, mutta jos ei Leoa nouse niin jottain pittäis olla. Ähpäh.
1 Flagstones of Trokair Testissä.
1 Cavern of Souls Testissä.
1 Sword of Fire and Ice Yllärivoittokeino, joka alkaa Wingmarejen myötä olla vähän tyyris, mutta crusaderin kanssa herkkua.
SB: 3 Kataki, War's Wage Mun affisvastaus. Liköhän Stony Silence parempi...
SB: 2 Rest in Peace Ei selitettävää
SB: 3 Kitchen Finks Crusaderin kanssa metavaihdokki
SB: 1 Spellskite Delverin ja Twinin valtakaudella tää oli mainillakin. Nyt vähän filleri.
SB: 2 Ethersworn Canonist Kans vähän meh, mutta joskus maukas.
SB: 2 Wilt-Leaf Liege Hajoo pää (ja dekki) Lilianaan. Jos joskus pääsis tällä kostamaan sen karmean lapun olemassaolon.
SB: 2 Kor Firewalker Kun ei pelkät finksit riitä, on pelattava lisää nallea.
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa freedfromthereal

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #15 : 24.01.16 - klo 15:02 »
SB: 1 Spellskite Delverin ja Twinin valtakaudella tää oli mainillakin. Nyt vähän filleri.

Sen jälkeen kun olin kirjoittanut edellisen viestini ja lähtenyt asioille, tuli mieleen että spellskiteä ei ollut vielä mainittu. Se on itse asiassa kohtalaisen hyvä infectiä ja boglesia vastaan, molemmat sellaisia dekkejä jotka todennäköisesti lisääntyvät Suomen metassa bannien jälkeen.
"It's that moment of dawning comprehension I live for."
- Hobbes, Calvin and hobbes

Poissa Leyiapops

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #16 : 24.01.16 - klo 20:44 »
Tämä topicci onkin aiheuttanut yllättävän paljon keskustelua. Kiitos tähän asti kattavista kommenteista ja huomioista.

Jötun gruntteja tunnutaan dissaavan monelta taholta, itse olen jotenkin tykästynyt korttiin. Ehkä kuitenkin kokeilen vaihtaa niiden tilalle mirran crusadereita. Crusaderit mainissa taas houkuttelevat kokeilemaan tuota miekkaa myös :D
Jotenkin vain pelottaa sen hitaus..

Poissa Karhumies

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #17 : 26.01.16 - klo 12:30 »
Sidelle ehdottaisin Phyrexian Revoker, Spellskite, Leyline of Sanctity, 1-of Worship. Kataki ja Stony Silence pelaisin ennemmin splittiä (1-2 tai 2-1) kuin 3-0.

Mainiin ehdottaisin 1-2 equipmenttia, esim. Sword of nönnönnöö (valkkaa joku kiva).

Jötun Grunt toimii paremmin fetchien kanssa. Se on kohtalaisen hyvä anti-tarmo/anti-snäpäri/anti-tasigur -kortti. Jotkut tykkäävät laittaa gravevihan kokonaan sidelle, mutta tässä pakassa mielestäni kaksi Grunttia mainissa toiminee ihan hyvin. Pelasin itse grunttia aikanaan Legacyn UW tempossa.

Poissa Leyiapops

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #18 : 29.01.16 - klo 17:38 »
Herätellääs tätä vielä. Mitäs mieltä jengi on jos pelais tässä 1-2 mutavaulttia?

Poissa cyctahoh

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #19 : 06.02.16 - klo 08:26 »
Onko järkeä pelata Crucible of worldsia DnT:ssä? Kuvittelisin että sopii Ghost quarterin / Tectonic edgen pyörittelyyn, vai onko kaukaa haettu? Ei ole näkynyt viimeisimmillä listoilla ainakaan, joten tähän on varmaan jokin syy.

Poissa Gagis

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #20 : 06.02.16 - klo 09:38 »
Onko järkeä pelata Crucible of worldsia DnT:ssä? Kuvittelisin että sopii Ghost quarterin / Tectonic edgen pyörittelyyn, vai onko kaukaa haettu? Ei ole näkynyt viimeisimmillä listoilla ainakaan, joten tähän on varmaan jokin syy.
Sitä voisi ehkä pelata sideboardilla yllärijekkujekkuna, mutta on kohtuu suuri ongelma, että Crucible ei osaa hyökätä eikä blokata.

Lainaus
Herätellääs tätä vielä. Mitäs mieltä jengi on jos pelais tässä 1-2 mutavaulttia?
Ghost Quarterien ja Tec Edgejen kanssa on jo välillä aika nihkeää saada tuplavalkoisia castattua, mutta ehkä tarvittaessa yks menis combossa 4x GQ, 3x TE 1x MV.
« Viimeksi muokattu: 08.02.16 - klo 09:40 kirjoittanut Gagis »
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa Karhumies

Vs: Mono white Death and Taxes
« Vastaus #21 : 08.02.16 - klo 09:25 »
Herätellääs tätä vielä. Mitäs mieltä jengi on jos pelais tässä 1-2 mutavaulttia?
Ghost Quarterien ja Tec Edgejen kanssa on jo välillä aika nihkeää saada tuplavalkoisia castattua, mutta ehkä tarvittaessa yks menis combossa 4x GQ, 3x TE 1x MV.

Jos 1-of utilityläänejä haetaan, niin vaihtoehtoina ovat myös (saakelin kallis) Cavern of Souls sekä Gemstone Caverns.

Värillisistä aiemmin mainitut Eiganjo Castle ja Flagstones of Trokair.
« Viimeksi muokattu: 08.02.16 - klo 09:27 kirjoittanut Karhumies »