Kortit ja pakat > Turnauspakat ja limited

Pauper-formaatin esittely

(1/4) > >>

Polari:
Mistä formaatissa on kyse?
Pauperissa sallittuja kortteja ovat ainoastaan commonit. Formaatti syntyi Magic Onlinessa pelaajien itsensä toimesta, ja oli kohtalaisen suosittu jo ennen kuin Wizards virallisti sen muiden tuettujen casual-formaattien rinnalle. Yksinkertaisesta ideasta on vähemmän yllättäen useita variantteja kuten esimerkiksi Pauper Extended, Pauper Standard, tai erikoisemmista Pauper Prismatic Singleton. Se mistä tässä puhun pelkkänä Pauperina tunnetaan useimmilla foorumeilla Pauper Vintagena, kun taas pelkkä Pauper on niissä Classiccia, joka siis on Modon vastine Vintagelle, mutta puuttuvien vanhojen settien sekä Masters Editionin muuttuneiden rariteettien takia kattaa hieman eri kortit.


Miksi tästä pitäisi kiinnostua?
Koska formaatin pelit ovat mielenkiintoisia, pakat halpoja rakentaa, ja kilpailukykyisiä pakkoja sekä tilaa innovaatiolle on paljon. Casual competitive -tyyppiselle pelaajalle joka haluaa pelata voitosta mutta ei liian tosissaan, pauperista löytyy melkeinpä kaikki mitä formaatilta voi vaatia. Formaatissa on pärjätty mm. storm combolla, erilaisilla nopeilla aggroilla, monivärisellä board controllilla, 19 counterin monosinisellä, ja monella asialla siltä väliltä.


Mikä siis tarkalleen on sallittua?
Sallittuja ovat kortit jotka löytyvät jostain setistä Gathererin mukaan commonina, lukuunottamatta erikseen bannattuja kortteja, jotka Magic Onlinessä ovat seuraavat:

-Cranial Plating
-Frantic Search

Mikään ei pahviversiossa muutu niin radikaalisti etteikö tämä toimisi sellaisenaan. Frantic Searchin unbannaus ei olisi mahdoton ajatus - ennen banneja Frantic Storm oli formaatin Paras Pakka(tm), mutta sen ongelmallisuus ja bannien tarve eivät mitenkään selviä - mutta lisäbanneja ei ainakaan tarvita. Itse suosittelen pysymään noissa samoissa.


Minkä näköistä peliä tässä oikein saa aikaiseksi?
Käytössä on paljon todella hyviä kortteja, mutta ne ovat enimmäkseen sellaisia jotka tekevät jonkin pienen asian todella tehokkaasti. Esim. fast manaa ja tehokkaita ykkös- ja kakkosdroppeja on yllin kyllin. Sen sijaan tietynlaiset efektit loistavat poissaolollaan, lähinnä erikoislandit ja isot game-breakerit. Parhaat monivärilandit ovat Terramorphic Expanse, bouncelandit ja Panoramat, ja pommikkaimmat spellit luokkaa Rolling Thunder, Crypt Rats, Probe, Mulldrifter. Formaatin alkuaikoina korttietu oli melkeinpä kaikki kaikessa, ja aggroistakin oli vaikea saada riittävän nopeita pärjäämään pelkällä rushilla että ne rakennettiin suosiolla midrangeksi.

Nykyään korttivalikoiman kasvettua pauper on alkanut näyttää enemmän eternal-formaatilta - jollainen se toki onkin - ja on power leveliltään ehkä vanhojen extendedin tasoa. Esille on noussut muutamia todella nopeita kombo- ja aggropakkoja, ja muut pakat ovat joutuneet mukautumaan niihin. Silti edelleen komboja ja muutamaa yksittäistä korttia lukuunottamatta pelit eivät pääty siihen että joku pelaa Jacen/Titanin/Melokun/tms joka voittaa pelin yksin, vaan pakan on todella oltava pakka eikä vain kokoelma puhkuimpia sallittuja kortteja.


Millaisia pakkoja voi odottaa näkevänsä?
Katsaus formaatissa pelattuihin pakkoihin on omana kokonaisuutenaan ketjun toisessa viestissä.


Haluan tietää lisää tästä mahtavasta formaatista!
Hyppää osoitteeseen www.pdcmagic.com, joka on pauperille samaa ja vielä enemmän kuin The Mana Drain vintagelle tai The Source legacylle. Sivusto on hitusen sekava kun ohjelmoijat sen takana ovat yhtä aktiivisia kuin partiksella, mutta oleellisinta sisältöä ovat turnaustulokset jotka löytyvät linkkien Gatherling -> Metagame takaa, sekä foorumi.




Vastauksia tarkempiin kysymyksiin:

-Kortti X on setissä Y common ja setissä Z uncommon/rare/mythic rare, saako setin Z versiota pelata?
-Laillisista korteista saa ihan normaalisti pelata kaikkia musta- tai valkoreunaisia versioita, joten vastaan saattaa tulla värikkäämpiä ekspansiosymboleja esim. Seventh Editionin Crypt Ratsin tai From the Vault: Exiledin Lotus Petalin päällä.

-Kortti X on gift boxin Y vinkuintialaisessa versiossa printattu common-symbolilla mutta muualla unkkina, saako sitä pelata?
-Pelkästään se että kortissa on musta rariteettisymboli ei tee siitä laillista. Jos kortti on gathererin mukaan common jossain turnauslaillisessa setissä, siitä saa pelata mitä tahansa versiota. Jos kyseessä on misprint tms., ei saa.

-Kortti X on vanhassa setissä Y print sheeteillä C1/U14/jotain, saako sitä pelata?
-Rariteetit määritetään oraclen/gathererin mukaan, missä ei käytetä noita "oikeita" rariteetteja, vaan kortit on jaettu Wizardsin kieron logiikan mukaisesti nykyisiin rariteetteihin. Siispä useimmat C1:t kuten Strip Mine, Mishra's Factory ja Maze of Ith tulkitaan uncommoneiksi, kun taas esim. kahdella kuvalla U2:na ja U3:na esiintyvä Gorilla Shaman on common.

-Mistä hittoa tuo PDC oikein tarkoittaa?
-PDC on lyhenne sanoista Pauper Deck Challenge, ja sitä käytettiin laajemmin formaatin alkuaikoina. Nykyään se elää lähinnä ennen formaatin virallistumista syntyneissä asioissa, kuten aiemmin mainitun nettisivun tai pelaajien vetämien turnausten nimissä.

-Kuka tämän formaatin rajoitukset oikein on päättänyt?
-Toisin kuin Magic Onlinessä pelattaville versioille, Pauper Vintagelle ei yksinkertaisesti ole olemassa vakiintuneita säännöksiä, eikä mistään vähemmän vakiintuneistakaan verkossa juuri meuhkata. Nämä ovat ne säännöt mitä itse formaatille esitän, eriäviä mielipiteitä saa toki tuoda julki.

Polari:
Modon premier eventeissä pärjänneitä listoja löytyy kootusti täältä. Tähän viestiin olen koonnut oman yleiskatsaukseni formaatin eniten pelatuista pakoista. Kaikelle en ole kopioinut pakkalistaa tänne, mutta vähintään löytyy linkki jonnekin mistä sellainen löytyy, ja mikäli mahdollista niin jossain turnauksessa pärjänneeseen listaan. Listan tarkoituksena on esitellä asioita joita formaatissa tulee vastaan ja tarjota mahdollisimman laaja kirjo ideoita ensi kertaa tutustuvalle. Oppaana online-turnausmetaan se on ehkä toiminut syntyessään, mutta nyt joukossa on runsaasti pakkoja jotka eivät enää ole kilpailukykyisiä tai joiden esimerkkibuildit ovat kovin vanhentuneita.

Huom. Dekkilistat ovat Modosta, jossa korttipooli on siis hieman erilainen. Kannattaa siis tarkistaa korttien laillisuus ennen kuin kopioi listaa sellaisenaan, esim. Aeolipile on commonina pelkästään Masters Editionissa eli pahvilla sitä ei saa pelata, ja toiseen suuntaan esim. Hymn to Tourachia ei taas ole commonina Modossa.


Aggro:
Yleisesti ottaen aggrolle on tarjolla erittäin tehokkaat spellit, mutta kankeat manat. Vaikka tarjolla olisi kahden powerin ykkösdroppeja ja loistavaa polttoa pelottavaan eläintarhapakkaan, Terramorphic Expanseilla se ei piekse ihan yhtä nopeasti kuin tusinan raren manabasella. Siksi moniväristen aggrojen avaukset tuppaavat olemaan varsin vaihtelevia, ja useimmat uhraavat suosiolla hieman nopeutta pelatakseen vahvempia yksittäisiä spellejä.


Slivers:

7  Forest
8  Plains
2  Secluded Steppe
2  Selesnya Sanctuary
1  Tranquil Thicket

4  Muscle Sliver
4  Plated Sliver
4  Sidewinder Sliver
4  Sinew Sliver
4  Spinneret Sliver
4  Virulent Sliver

1  Cenn's Enlistment
4  Lotus Petal
4  Oblivion Ring
4  Temporal Isolation
3  Thrill of the Hunt
    
Sideboard

3  Circle of Protection: Black
2  Hallow
3  Holy Light
4  Obsidian Acolyte
3  Prismatic Strands

Ei liene vaikeaa nähdä että Muscle Sliverin ja Sinew Sliverin ympärille saa rakennettua vihaisen pieksun. Sliverit ovat olivat formaatin suosituin aggro, ja sen hyville aloituskäsille on vaikea mahtaa ellei sliverejä riko sitä mukaa kun niitä tulee tiskiin. Spellit vaihtelevat paljon buildien välillä, erilaisilla valkoisilla enchantmenteilla saa blokkereita pois, Sigil Blessingillä nopeita tappoja, Thrill of the Hunt on erittäin tuskainen jos slivereitä koettaa poistaa punaisilla korteilla tai treidaamalla, ja Prismatic Strands on vastaus samoihin asioihin kuin Thrill sekä moneen muuhun.


Goblins:

17  Snow-Covered Mountain

4  Goblin Bushwhacker
4  Goblin Cohort
4  Goblin Sledder
3  Intimidator Initiate
4  Jackal Familiar
4  Mogg Conscripts
4  Mogg Flunkies
4  Mogg Raider
4  Mogg War Marshal
4  Sparksmith

4  Dragon Fodder

Sideboard

4  Electrostatic Bolt
4  Firebolt
1  Flame Jab
2  Martyr of Ashes
4  Pyroblast


Pakan tärkeintä antia ovat 8 Goblin Sledderiä ja 8 tokengeneraattoria jotka tekevät blokkaamisen ja toughness-rajoitteisten poistojen käytön hyvin raskaaksi, sekä 12 yhden manan 2/2 miestä. Vahinkoa tulee nopeasti heti ensimmäisistä vuoroista alkaen, ja ennen kaikkea punaista miestä tulee pöytään niin nopeasti että midgamessa alpha strike voi tiputtaa vastuksen kerralla nollaan hyvinkin korkealta, varsinkin Bushwhackerin avustuksella. Ilman jarrua ensimmäisillä vuoroilla tai nopeaa sweeperiä on vaikea pärjätä goblinien mitenkään siedettävälle aloitukselle, ja Sledderien ansiosta 1 kaikkeen -efekti tekee yleensä hyvin vähän, eikä edes 2 kaikkeen paljoa sen enempää. Myös goblinien ydinpakettia hyödyntävä 18 polton RDW on nähty kertaalleen tässä topkasissa.

Edellinen lista on varsin oldschool siinä mielessä että se pelaa vain hirveää läjää äijiä eikä ollenkaan polttoja, nykyään 4-8 Lightning Bolttia, Chain Lightningia ja/tai Fireblastia on hyvin tyypillinen näky. Pahvilla käytössä on myös Goblin Grenade.

Affinity:

4  Ancient Den
4  Darksteel Citadel
4  Great Furnace
4  Seat of the Synod

4  Disciple of the Vault
4  Frogmite
2  Krark-Clan Shaman
4  Myr Enforcer
4  Somber Hoverguard

4  Chromatic Sphere
4  Chromatic Star
4  Lotus Petal
3  Pyrite Spellbomb
4  Rush of Knowledge
3  Springleaf Drum
4  Thoughtcast

Sideboard

2  Circle of Protection: Red
4  Gorilla Shaman
2  Hydroblast
1  Krark-Clan Shaman
2  Obsidian Acolyte
4  Pyroblast

Pelottava samoista syistä kuin muissa formaateissa, koostuvathan extended- sun muut versiot hyvin pitkälti commoneista. Kortteja jotka eivät muista formaateista ole niin tuttuja ovat lähinnä Rush of Knowledge, Krark-Clan Shaman kehnona wrathina, vastauksena Empty the Warrensiin, sekä ennen kaikkea Disciplen kaverina, ja nykyään erittäin harvoin näkyvä Quicksilver Behemoth.

Masters Edition 4:n ja Scars of Mirrodinin julkaisun jälkeen isot siniset kortit (Rush, Hoverguard) ovat tyypillisesti hävinneet Atogin ja Carapace Forgerin tieltä.


G/W/R aggrot:

Näiltä väreiltä löytyy ties kuinka monta erilaista viritystä, mutta samanlaista kavujen kääntelyä ne kaikki harrastavat. Useimmiten mukana on Armadillo Cloak joka joissain matchupeissa voittaa pelejä melkein yksinään, joissain on vaan ihan hiton vahva, ja jos enemmän cloakin ympärille rakennettu pakka pääsee pelaamaan sen vaikkapa Silhana Ledgewalkerille, Phantom Tigerille tai Guardian of the Guildpactille, pätevien vastausten määrä alkaa käydä aika pieneksi. Löytyy GW cloakkia, GWR cloakkia, solution-tyyppistä GW:tä, GR:ää, Thresholdia, ja ties mitä.


Poltto:

20  Mountain

4  Keldon Marauders
4  Mogg Fanatic

4  Chain Lightning
4  Fireblast
4  Firebolt
4  Incinerate
4  Lava Spike
4  Lightning Bolt
4  Needle Drop
4  Rift Bolt

Sideboard

4  Fireslinger
4  Pyroblast
4  Smash to Smithereens
3  Vithian Stinger

Poltto ei tunnetusti ole dekki, mutta läjänä kortteja sillä on pauperissa aika hyvät vehkeet tarjolla. On kolmea päähän yhdellä manalla useampaan kertaan, on Fireblastia, on kolmea kahdella ihan niin paljon kuin voi haluta. Poltto on yksi formaatin voimakkaimmista dekeistä, mutta kärsii pahasti siitä että meta ottaa sen ja aggressiiviset strategiat muutenkin erittäin tiukasti kiinni. Jos vastus ei ole pultteihin varautunut, niihin todennäköisesti vain häviää. Sen sijaan pidemmässä turnauksessa vastaan tulee ihan varmasti halpoja countereita, discardia, lifegainia (useimmiten Aven Riftwatcherin tai Tendrilsin muodossa), ja silloin on raskasta elämä punaisella pakal^H^H^H^H^H^H.


White Weenie:

22  Plains

4  Amrou Scout
4  Aven Riftwatcher
4  Benevolent Bodyguard
3  Icatian Javelineers
4  Kor Skyfisher
4  Order of Leitbur
4  Razor Golem
4  Shade of Trokair

4  Journey to Nowhere
4  Unmake

Sideboard

4  Benevolent Unicorn
3  Holy Light
4  Kor Sanctifiers
4  Standard Bearer

WW on löytänyt formaatista kolon itselleen aggrodekkinä, joka tuppaa voittamaan muut aggrot pelaamalla isompia miehiä. Shade on hyvin raskas tullessaan suspendista hasten kera muutama mana tiskissä, jolloin sitä ei ihan helpolla pysäytetäkään. Muitakin isoja perseitä riittää ottamaan koppeja nalleista ja kahden toughnessin miehiin osuvista poistoista. Bodyguardit suojaavat hyviä miehiä poistoilta, omat poistot ovat erittäin hyviä, ja rebel-pakettikin mahtuu mukaan. Vaikka pakassa on yksittäisiä siistejä leluja vaikka mitä vastaan, kontrolleja vastaan hitaus ja viimeistelyn vaikeus purevat nilkkaan vähintäänkin jos vihakortit eivät osu kohdalleen.


Kala:

21  Island

4  Cloud Sprite
3  Latchkey Faerie
4  Ninja of the Deep Hours
4  Pestermite
4  Spellstutter Sprite
3  Spire Golem

4  Counterspell
4  Force Spike
3  Mana Leak
3  Ponder
3  Unsummon

Sideboard

3  Deep Analysis
4  Hydroblast
4  Piracy Charm
4  Snakeform

Spellstutter Sprite, Spire Golem ja Counterspell löytyvät listoista käytännössä aina, muuten koostumukset vaihtelevat. Pakan strategia voi painottua enemmän kalan (tehdään kaloja, mielellään joillain abilityillä, ja counteroidaan pahoja uhkia kunnes vastus on nylkytetty hengiltä) tai skiesin (piestään evaasiomiehillä, mielellään kovaa lyövillä, vastusta nopeammin kuin se lyö takaisin) suuntaan, mutta päällisin puolin listat näyttävät aika samanlaisilta. Gush ja Daze ovat Modossa saatavilla ainoastaan Jace vs Chandran kautta ja niiden hinnat ovat n. 4 ja 8 taalaa kappaleelta, mikä selittää Dazen puutteen useimmista listoista.


Blink

Suuri osa formaatin eniten pelatuista korteista on erilaisia comes into play -abilitymiehiä, joten vähemmän yllättäen niitä tekee mieli abusoida Momentary Blinkillä. Blinkkipakat ovat joskus olleet formaatin terävintä kärkeä, mutta suosio oli laskemaan päin jo silloinkin kun lämiä sai vielä laittaa stäkkiin.


BW mimic:

3  Barren Moor
4  Orzhov Basilica
5  Plains
2  Secluded Steppe
8  Swamp

4  Blind Hunter
3  Crypt Rats
4  Nightsky Mimic
4  Nip Gwyllion
4  Phyrexian Rager

3  Beckon Apparition
4  Castigate
4  Edge of the Divinity
4  Oblivion Ring
4  Unmake

Sideboard

4  Duress
4  Echoing Decay
2  Prismatic Strands
1  Ray of Distortion
2  Temporal Isolation
2  Terashi's Grasp

Kohtalaisen uusi vanha pakka, joka näyttää päällepäin aivan hirveältä, mutta käytännössä toimii. Edge of Divinity on paljon parempi kuin miltä näyttää, sillä yleisesti pelatusta poistosta suurimmalla osalla ei pääse hyville isoa mustaa persettä vastaan, ja kakkosvuoron 4/4 lifelink tai flying on aika pihvi, puhumattakaan 7/7:sta. Pöksymiehiä ja mimiccejä vastaan stabilointi esim. kahdeksassa lifessä ei ole niin turvallista kuin hetkessä kuvittelisi, sillä Blind Hunterit ja Crypt Ratsit käyvät helposti syömässä neljän kokoisia palasia elämistä pois.


Muita satunnaisia mainintoja:

BR Husk, Stompy


Kontrolli:
Formaatin kontrollipakoilla on paljon vähemmän yhteistä kuin aggroilla. Monet näistä pyrkivät yksinkertaisesti pelaamaan parempia kortteja kuin vastustaja, gameplanin tullessa paljolti niiden korttien sanelemana. Ja kun tarjolla ei ole efektejä jotka yksinään veisivät pelejä, ympärille tarvitaan kontrollirunko jotta aggro ei aja yli ennen kuin ne pommit pääsevät tekemään asioita. Puhtaita kontrollejakin toki joukosta löytyy, päivänselvänä esimerkkinä MUC, joka on melkeinpä niin puhdas draw-go kuin olla voi.

UR Cloudpost:

1  Bojuka Bog
4  Cloudpost
4  Glimmerpost
6  Island
3  Izzet Boilerworks
5  Mountain

1  Mnemonic Wall
2  Ulamog's Crusher

1  Arc Lightning
1  Capsize
4  Compulsive Research
4  Condescend
3  Expedition Map
3  Firebolt
3  Flame Slash
1  Lightning Bolt
1  Mysteries of the Deep
2  Mystical Teachings
4  Prohibit
4  Prophetic Prism
2  Rolling Thunder
1  Staggershock

Sideboard

2  Earth Rift
1  Flame Slash
4  Hydroblast
3  Pyroblast
1  Shattering Pulse
4  Stone Rain

Pakka oli olemassa jo aiemminkin, mutta Glimmerpostin julkaisu nosti sen suosituimpien joukkoon. Pakan loppupeli on käytännössä turvattu kortinvedon ja isojen spellien myötä, joten alkupeliä paikkaamassa on iso läjä halpaa punaista poistoa. Myös LD-paketti maindeckissä on varsin yleinen ase komboja ja toisia kontrolleja vastaan.


Teachings:

2  Bojuka Bog
4  Dimir Aqueduct
1  Halimar Depths
7  Island
6  Swamp
4  Terramorphic Expanse

4  Chittering Rats
4  Mulldrifter
3  Ninja of the Deep Hours
3  Ravenous Rats

4  Agony Warp
4  Counterspell
2  Diabolic Edict
1  Doom Blade
1  Echoing Decay
1  Exclude
1  Faerie Trickery
1  Grim Harvest
3  Mystical Teachings
1  Serrated Arrows
2  Soul Manipulation
1  Wail of the Nim

Sideboard

1  Coffin Purge
2  Disfigure
1  Doom Blade
2  Duress
4  Hydroblast
1  Last Rites
3  Nausea
1  Negate

Mystical Teachings on sen verran vahva kortti että enemmän yllättäisi jos sen ympärille ei olisi rakennettu vahvaa dekkiä. Pakkaa voi viedä moneen suuntaan ja yhteistä monilla eri buildeilla on Teachingsin itsensä lisäksi lähinnä sininen päävärinä, Counterspell, ja musta vähintään splashina. Edelläolevista linkeistä keskimmäisestä löytyvä Ubw oli pitkään pakan suosituin buildi, mutta myöhemmin on siirrytty lähes täysin yllä listattuun, rottia ja ninjoja pelaavaan UB-versioon. Sen verran tyypillisestä kontrollista on kyse etten paljoa mielenkiintoista sanottavaa keksi - jo listaa silmäilemällä näkee että korttietua löytyy ja pitkä peli on kunnossa, mutta kaikkein nopeimpia aggroja vastaan on raskasta.


MBCu:

3  Dimir Aqueduct
2  Esper Panorama
2  Island
14  Swamp
3  Terramorphic Expanse

4  Chittering Rats
3  Crypt Rats
4  Mulldrifter

2  Corrupt
3  Deep Analysis
4  Diabolic Edict
4  Distress
1  Grim Harvest
4  Innocent Blood
4  Probe
3  Tendrils of Corruption

Sideboard

1  Corrupt
2  Doom Blade
4  Duress
1  Echoing Decay
4  Hydroblast
2  Relic of Progenitus
1  Tendrils of Corruption

MBC oli Crypt Ratsin ja Tendrils of Corruptionin ilmestymisen jälkeen hyvin pitkään formaatin deck to beat, ja MBCu on edelleenkin jatkuvasti yksi turnausten eniten pelatuista ja parhaiten pärjäävistä pakoista. Tämä pakka on tärkein syy siihen miksi GW-pakoissa saattaa näkyä 8 prot black -nallea mainissa, tuo viha taas yksi edicteihin siirtymisen syistä, ja edicteihin siirtyminen tärkein syy siihen miksi tokeneja tekeviä kortteja voi satunnaisesti nähdä vähän siellä sun täällä. Pakan vaikutus metaan on siis varsin merkittävä. Tämä sinistä splashaava versio on nykyään selvästi puhdasta MBC:tä suositumpi, mutta kokomustallakin on omat vahvuutensa, lähinnä paremmat Tendrilsit ja Corruptit sekä mahdollisuus lähteä aggrolle, mikä esim. polttoa vastaan kääntää matchupin päälaelleen. Siitä löytyy listaa vaikkapa täältä.

Nykyään pakka on väistynyt formaatin kuninkaan paikalta, mutta on edelleen täysin pelattava. Tuoreemmista julkaisuista Unearth on vakiinnuttanut paikkansa pakassa ja pahvilla Hymn of Tourach on ilmiselvä lisäys.


MUC:

21  Island
3  Lonely Sandbar

2  Fathom Seer
4  Spire Golem

4  Counterspell
4  Curse of Chains
1  Echoing Truth
4  Exclude
3  Force Spike
1  Muddle the Mixture
1  Oona's Grace
4  Piracy Charm
4  Prohibit
4  Think Twice

Sideboard

3  Coral Net
1  Deep Analysis
1  Echoing Truth
2  Errant Ephemeron
3  Faerie Trickery
1  Force Spike
4  Hydroblast

Sininen countercontrol tekee mitä se on aina ennenkin tehnyt - treidaa vastustajan spellien kanssa yksi yhteen, kerää etumatkaa kortinvedolla, ja viimeistelee ihansamamillä. Pauperissa counterit ovat huippuluokkaa mutta laputus keskinkertaista, ja nopeat aggrot asettavat aika kovia vaatimuksia pakalle. Toimivia buildeja on kuitenkin mahdollista löytää. Ylläoleva on kuuleman mukaan 50/50 goblineja vastaan, mutta on siihen slotteja uhrattukin, jolloin Teachingsille ei ole enää näyttää Faerie Trickeryjä mainista, eikä omia miehiä pääse enää kierrättämään Repulsella. Onneksi kakkosnelonen on formaatissa tukevaa tavaraa useimpien uhkien ollessa kokoa nalle.

Pahvilla Desert parantanee pakkaa huomattavasti.


UWR control:

1  Azorius Chancery
1  Boros Garrison
1  Esper Panorama
2  Grixis Panorama
1  Izzet Boilerworks
6  Snow-Covered Island
4  Snow-Covered Mountain
4  Snow-Covered Plains
4  Terramorphic Expanse

2  Aven Riftwatcher
4  Deft Duelist
2  Izzet Chronarch
4  Mulldrifter

3  Compulsive Research
4  Counterspell
2  Deep Analysis
2  Exclude
2  Faerie Trickery
3  Firebolt
3  Lightning Bolt
2  Momentary Blink
3  Skred

Sideboard

2  Aven Riftwatcher
3  Hallow
3  Ninja of the Deep Hours
4  Pyroblast
3  Swirling Sandstorm

Monivärinen board control joka ottaa parhaat herkut joka väriltä on konsepti jossa on paljon potentiaalia ja jota olen itse yrittänyt saada toimimaan, ja tässä on äskeittäin useammassa turnauksessa menestynyt versio kaavasta. Yhden punaisen poistot ovat muuten hyviä ja Fireboltit loistavia, sinisen laputussorceryt oikein puhkuja, valkoinen antaa peliä aggroa vastaan, ja counterit sitovat paketin yhteen. Pakalla on aika hurjat manavaatimukset fiksauksen laatuun nähden ja muutenkin välillä vaikeuksia nostaa oikeat kortit oikeaan aikaan, mutta usein voitto tulee siitä huolimatta ihan vaan raa'alla voimalla.


Parlor Tricks:

3  Dimir Aqueduct
2  Izzet Boilerworks
4  Snow-Covered Island
6  Snow-Covered Mountain
1  Snow-Covered Plains
5  Snow-Covered Swamp
2  Terramorphic Expanse

2  Dimir Infiltrator
2  Izzet Chronarch
2  Mulldrifter
3  Ninja of the Deep Hours
3  Ravenous Rats
4  Steamcore Weird

1  Death Denied
1  Echoing Decay
1  Electrostatic Bolt
4  Innocent Blood
3  Prismatic Lens
4  Probe
1  Rolling Thunder
4  Skred
1  Terminate
1  Train of Thought

Sideboard

4  Ancient Grudge
1  Circle of Protection: Black
1  Circle of Protection: Red
1  Echoing Truth
3  Electrostatic Bolt
4  Pyroblast
1  Ravenous Rats

Parlor Tricks on UBR-kontrollipakka jonka tunnistaa transmutekorteista, rekursiosta ja muutenkin loputtomista korttietuvehkeistä. Pakka on sen verran hidas ja kankea että nykyään sitä ei juuri ollenkaan näe, mutta jos sillä pääsee kunnolla viuhuttelemaan niin vähissä ovat outit joilla peliin vielä voisi kiivetä mukaan. Kriittisin kortti pakassa on Izzet Chronarch, transmute-targeteista mainittakoon Train of Thought joka on aika mukava puskea countereita päin, sekä Death Denied joka käytännössä lopettaa pelin kun pakalla on pyörinyt tarpeeksi.


Kodama's Thunder: (aka Mana Ramp)

3  Gruul Turf
2  Simic Growth Chamber
8  Snow-Covered Forest
3  Snow-Covered Island
4  Snow-Covered Mountain
3  Terramorphic Expanse

2  Borderland Ranger
1  Civic Wayfinder
4  Krosan Tusker
4  Mulldrifter
3  Penumbra Spider
4  Sakura-Tribe Elder

4  Brainstorm
3  Compulsive Research
3  Firebolt
4  Kaervek's Torch
2  Rolling Thunder
3  Skred

Sideboard

2  Ancient Grudge
2  Deep Analysis
1  Firebolt
4  Pyroblast
3  Relic of Progenitus
3  Wickerbough Elder

Kodama's Thunder on monivärinen vihreäpohjainen board control -pakka josta korttietua ja pommeja löytyy. Nimi tulee korteista Kodama's Reach, Resounding Thunder ja Rolling Thunder, vaikka kaksi ensimmäistä monista buildeista puuttuvatkin - pakkaa on helppo muokata suuntaan jos toiseenkin, ja pohjimmiltaan varsin samantyyppisiä listoja löytyy painottuen eri väreihin ja kortteihin. Ylläoleva lista on oma pet deckkini. Jyrää useimmat aggrot ja pärjää kulutustaistelussa muille kontrolleille, mutta stormia ja polttoa sillä ei voita millään ilveellä. Eri väreihin ja asioihin painottuvilla buildeilla on hieman eri vahvuudet, mutta samansuuntaisia matchuppeja on niilläkin luvassa.

Toinen pakka pelaa paljon samoja kortteja on UGR Goodstuff, mutta yhtäläisyyksistä huolimatta sen gameplan on hyvin erilainen. Eron huomaa paremmin pelatessa kuin paperilla - siinä missä Thunderilla tapouttaillaan jatkuvasti isoihin vehkeisiin, goodstuffin pelaaminen on draw-go:ta.


Muita satunnaisia mainintoja:

Tortured Existence


Kombo:
Kombolla on pauperissa raskaampaa kuin muissa formaateissa kun puhkuja kortinvetoja ja finishereitä ei oikein ole - Desiren ja drawseiskojen sijaan heitellään Compulsive Researcheja ja Dragonstormin tai Tendrilsin sijaan on tyytyminen Grapeshottiin (siis ilman Pyromancer's Swathia tai muita apuja), Empty the Warrensiin tai Temporal Fissureen. Myöskään kahden tai kolmen kortin kombot eivät ole ihan Flash-Hulkin tai edes Kiki-Hussarin tasoa, vaan löytyvät osastolta Freed from the Real. Vain pari-kolme parasta komboa on tasaisesti pelikelpoisia, mutta erikoisemmatkin voivat turnauksia viedä jos ne pääsevät yllättämään puskista, ja varsinkin jos vastukset eivät osaa pelata niitä vastaan.


Frantic Storm:

3  Azorius Chancery
4  Dimir Aqueduct
3  Evolving Wilds
6  Island
1  Plains
1  Swamp
3  Terramorphic Expanse

4  Cloud of Faeries
1  Mnemonic Wall
4  Mulldrifter
4  Nightscape Familiar
4  Sunscape Familiar

4  Compulsive Research
4  Deep Analysis
3  Foresee
4  Frantic Search
4  Snap
3  Temporal Fissure

Sideboard

1  Capsize
4  Galina's Knight
4  Hydroblast
3  Lone Missionary
3  Prismatic Strands

Pakka abusoi Urza-blokin untappereita Planeshiftin Familiarien ja Ravnica-blokin pomppulandien kera. Pakkaan saa mahdutettua kortinvetoa niin paljon että kontrollilla sitä on hyvin vaikea pysäyttää, varsinkin jos samalla saa setupattua keskikokoisen Fissuren counterien läpi. Käytännössä pakan on havaittu osaavan pelaajan käsissä häviävän oikeastaan vain sitä itseään nopeammille aggroille tai komboille sekä LD:lle, mikä näkyy myös ylläolevan version goblin-vihan määrässä.

Pakasta oli jo ennen Urza-blokin online-julkaisua olemassa lähes samalla tavalla toimiva, Fertile Groundiin ja vastaaviin perustuva UWG-versio, jota näkee edelleen pelattavan satunnaisesti.


Grapeshot Storm:

4  Ancient Spring
4  Irrigation Ditch
2  Snow-Covered Island
4  Sulfur Vent

4  Cabal Ritual
4  Chromatic Sphere
2  Chromatic Star
3  Compulsive Research
4  Dark Ritual
1  Empty the Warrens
4  Grapeshot
4  Ideas Unbound
4  Lotus Petal
4  Manamorphose
4  Ponder
4  Rite of Flame
2  Seething Song
2  Shred Memory

Sideboard

4  Deep Analysis
3  Duress
2  Echoing Truth
1  Empty the Warrens
2  Flaring Pain
3  Pyroblast

Manakiihyä löytyy formaatista ihan niin paljon kuin ihminen voi haluta, mutta mitä sillä voi tehdä onkin vaikeampi kysymys. Cantripeilla, parilla siedettävällä nostolla ja Grapeshotilla pakan saa kuitenkin toimimaan, ja kyllä se piekseekin helposti kaiken millä ei ole erittäin nopeaa kelloa tai relevanttia häirintää. Ei ehkä herätä samanlaista kauhua kuin muiden formaattien Tendrils-pakat, mutta rankaisee armotta jos siihen ei varauduta.


Goblin storm:

6  Mountain
4  Island
4  Terramorphic Expanse
3  Forgotten Cave
3  Izzet Boilerworks

4  Skirk Prospector
 
4  Empty the Warrens
4  Goblin War Strike
4  Manamorphose
4  Peer Through Depths
4  Ponder
4  Rite of Flame
4  Seething Song
3  Brightstone Ritual
2  Desperate Ritual
2  Distant Melody
1  Grapeshot
 
Sideboard

4  Negate
4  Molten Rain
2  Faerie Trickery
2  Echoing Truth
1  Distant Melody
1  Grapeshot
1  Desperate Ritual

Suoran 20+ päähän Grapeshotilla -tapon sijaan täysin Empty the Warrensiin keskittyvä stormipakka. Toisaalta mahdollistaa tapon vähemmällä stormilla sekä kaikenlaisen goblin-kikkailun. Toisaalta aina pelkkä silmät kiinni ja sinnepäin isolla EtW:llä ei riitä, ja vaikka Goblin War Strike löytyisikin niin goblineihin luottava tappo voi silti kusta asioihin joista suora 20 päähän -plan ei välitä. Grapeshot storm on suoriutunut turnauksissa paremmin, mutta on vaikea sanoa kumpi pakoista lopulta on parempi, varsinkin kun goblinversion buildeissa näkee paljon isompia eroja kuin Grapeshoteissa.


High Tide:

15  Island

4  High Tide
4  Cloud of Faeries
4  Snap
4  Frantic Search
2  Twiddle

4  Merchant Scroll
4  Impulse
4  Ponder
3  Preordain

4  Ideas Unbound
4  Words of Wisdom
1  Compulsive Research

2  Mnemonic Wall
1  Capsize


Koska High Tide on Modossa uncommon, mitään turnauslistoja ei tähän ole näyttää. Linkki osoittaa PDCMagic-foorumin High Tide -ketjuun josta myös tuo lista on peräisin. Turnaustuloksia ei pakalla käytännössä ole kuten ei millekään muullekaan vain pahversiona toimivalle listalle, mutta jonkinlainen versio siitä lienee formaatin parhaimmistoa.


Freed:

9  Snow-Covered Island
4  Izzet Boilerworks
3  Terramorphic Expanse
2  Bant Panorama
2  Snow-Covered Forest
1  Seat of the Synod
1  Tree of Tales

4  Drift of Phantasms
4  Trinket Mage
1  Flamewave Invoker
 
4  Brainstorm
4  Fertile Ground
4  Freed from the Real
4  Lifespark Spellbomb
4  Ponder
3  Gigadrowse
3  Muddle the Mixture
1  Echoing Truth
1  Moment's Peace
1  Viridian Longbow
 
Sideboard

4  Train of Thought
4  Hydroblast
3  Echoing Truth
3  Moment's Peace
1  Gigadrowse

Stormin sijaan tietyn yhdistelmän ympärille rakennetuista pakoista kenties toimivin. Freed from the Real+Lifespark Spellbomb+vähintään kahta manaa tekevä landi (Izzet Boilerworks tai mikä tahansa Fertile Groundin kera) -> loputtomat manat -> tappo, ylläolevassa buildissa joko Viridian Longbowlla tai Flamewave Invokerilla. Tiettyihin valintoihin vaikuttaa se että Modossa pakalla tappaminen vaatii aika reipasta naksuttelua, jolloin esim. Pyromaticsia ei voi ampua reilusti miljoonalla päähän. Tuon buildin molemmat voittokeinot ovatkin sellaisia joilla klikkailua vaaditaan vielä siedettävä määrä, ja ennen kaikkea sitä voi tehdä juuri tarpeeksi ja jatkaa lisää jos vihollinen nyt vastasikin Nourishilla. Paperiversiossa saattaa haluta tappaa esim. juuri sillä Pyromaticsilla, mutta kannattaa huomata että eri voittokeinot ovat haettavissa ainoastaan yhdellä pakan kolmesta tutorista.


Muita satunnaisia mainintoja:

Inside Out, Psychic Puppetry



Bonus - vain pahviversiossa olevia kortteja:
Pahvimetan eroihin ei edelleenkään ole kunnollista tuntumaa, joten kortit on kasattu tutkimalla listaa modosta puuttuvien settien kommoneista ja poimimalla siitä mielenkiintoiset. Ihan varmasti jotain on unohtunut, ja lista sisältää myös kyseenalaisempia kortteja joissa on mielenkiintoinen efekti tai tuntuu että ne voisivat johonkin tiettyyn pakkaan mennä. Vaan eiköhän tällä alkuun pääse. Täältä löytyy vastaava projekti jonka tarkoituksena olisi olla täydellinen lista ilman erittelyjä korttien hyvyyden mukaan.

Suluissa päivämäärä jolloin kortti ilmestyy tai on juuri ilmestynyt online.

Ramosian Sergeant (+ muut Masques-blokin rebelit)
Remove Enchantments

Accumulated Knowledge
High Tide
Illusionary Forces
Merchant Scroll
Mystic Remore
Psychic Purge
Seal of Removal
Spiketail Hatchling
Sunken City
Unstable Mutation
Waterfront Bouncer
Withdraw
Zuran Enchanter

Ashes to Ashes
Cruel Edict
Hymn to Tourach
Imperial Edict
Sinkhole
Undertaker

Fireball
Flame Rift
Goblin Grenade
Kird Ape
Kris Mage
Lava Burst
Rhystic Lightning
Rukh Egg

Essence Filter
Gaea's Touch
Howling Wolf
Scavenger Folk
Tarpan

Desert
Ornithopter
Sapprazzan Skerry (+ muut samasta cyclestä)
Tormod's Crypt

skellu:
Kiitoksia hienosta esittelystä. Kipinä iski heti ja tuli kaverin kanssa muutamat pakat ostettua. Olisikohan kolmelle pakalle yhteishinta ollut reilu 25 dollaria, eli ei kovin kallista puuhaa. Pelaaminen on mukavaa ja rentoa, saa miettiä, mutta ei ihan niin "jäykkää" pähkäilyä kuin tavallisen constructedin pelaaminen ja jokaisella on varmasti budjetti tehdä porukan powerleveliin sopiva pakka. Taidankin pistää vielä vihreän aggron kasaukseen kalan ja grapeshot-stormin lisäksi :)

Arcane:
Sellaista kyselisin, että onko kukaan päässyt toistaiseksi näkemään slivereitä Rancorilla varustettuna? Mahtaako olla liian vahva kortti pauperiin? Nykyisellään pauperiahan ei pelata juuri muualla kuin Modossa, jossa ymmärtääkseni Rancoria ei ole ollenkaan, jonka takia sitä ei nähdä myöskään decklisteissä. Modon ulkopuolella luulisi Rancorin olevan vihreää sisältävien pieksupakkojen tärkeimpiä kortteja.

Polari:
Jos jossain on kunnon turnaustuloksia paperiversiolle niin minä en sellaisista tiedä, mutta vihreistä aggroista en ole huolissani Rancorin kanssakaan. Se mikä oikeasti pelottaa on monomusta, joka saa mm. Sinkholen (lol), Carnophagen, Hymnin, Ashes to Ashesin ja Skittering Skirgen, riippuen siitä tekeekö suikan (jonka rituaalit ovat aika pirusti parempia kuin modossa) vai "vain" vahvemman MBCu:n, joka oli jo ennestäänkin formaatin parhaita pakkoja.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta