Kauppapaikka > Vaihto- ja kauppaongelmat

Vaihtokauppa, hukkaan menneet kortit ja käytäntö mtg-suomessa

(1/3) > >>

Possu81:
Vaihtelin käyttäjän maddog kanssa hieman yli 100€ arvoisen läjän puoleen ja toiseen. Sovimme, että emme laita kirjattuna lähetyksiä, koska kulut ovat n. 7% kuluilla hieman korkeat.
Nyt vaikuttaa siltä, että toinen lähetyksistä ei ole tulossa perille kun odotettu jo viikkoja. Itse sain kortit varsin nopeasti kyllä. Tämä on jo toinen tai kolmas kerta vuoden sisään kun jäljittämätön lähetys hukkuu ja nimenomaan lähettäjänä. Kirjattu kirje ei ole vielä koskaan mennyt hukkaan lähetyshistoriassani eikä posti ota mitään kantaa jäljittämättömien lähetysten selvittämiseen.
Joka tapauksessa, mikä on oikea käytäntö näissä? Katsotaanko jokin puolitie niin, että häviö tulee kummallekin (tässä tapauksessa noin 50€) vai onko lähetys aina lähettäjän vastuulla, että menee perille?

Lightstorm:
https://mtgsuomi.fi/keskustelu/index.php?topic=45978.0

1.3 Vaihtaminen

1. Kaikki MtgSuomen kautta käyvä korttiliikenne tapahtuu omalla vastuulla.
2. Jokaisen käyttäjän on itse huolehdittava, että tavara menee perille. Lähettäjä on aina vastuussa lähettämistään korteista.
3. Älä vaihda/myy tuotteita, joita et vielä omista tai joka on vasta postissa tulossa sinulle.
4. Toisen rippaaminen on varastamista ja ripatulla osapuolella on oikeus rikosilmoituksen tekemiseen.
5. Vaihtopalautesysteemissä positiivista palautetta annetaan vain silloin, kun vaihto menee ongelmitta; neutraalia jos jotakin ongelmia ilmenee, esim toimitus hieman viivästyy; negatiivista esimerkiksi korttien puuttumisesta, pitkästä myöhästymisestä tai muuten huonosti menneestä kaupasta/vaihodosta.
6. Vaihtokauppaa käydään vain omilla korteilla - kaverien puolesta ei vaihdella.
7. Kun osoitteet on vaihdettu, ei kummallakaan osapuolella ole enää oikeutta perua tai muuttaa kauppaa ilman toisen osapuolen suostumusta.

Lightstorm:

--- Lainaus käyttäjältä: Lightstorm - 06.09.19 - klo 19:59 ---https://mtgsuomi.fi/keskustelu/index.php?topic=45978.0

1.3 Vaihtaminen

1. Kaikki MtgSuomen kautta käyvä korttiliikenne tapahtuu omalla vastuulla.
2. Jokaisen käyttäjän on itse huolehdittava, että tavara menee perille. Lähettäjä on aina vastuussa lähettämistään korteista.
3. Älä vaihda/myy tuotteita, joita et vielä omista tai joka on vasta postissa tulossa sinulle.
4. Toisen rippaaminen on varastamista ja ripatulla osapuolella on oikeus rikosilmoituksen tekemiseen.
5. Vaihtopalautesysteemissä positiivista palautetta annetaan vain silloin, kun vaihto menee ongelmitta; neutraalia jos jotakin ongelmia ilmenee, esim toimitus hieman viivästyy; negatiivista esimerkiksi korttien puuttumisesta, pitkästä myöhästymisestä tai muuten huonosti menneestä kaupasta/vaihodosta.
6. Vaihtokauppaa käydään vain omilla korteilla - kaverien puolesta ei vaihdella.
7. Kun osoitteet on vaihdettu, ei kummallakaan osapuolella ole enää oikeutta perua tai muuttaa kauppaa ilman toisen osapuolen suostumusta.

--- Lainaus päättyy ---




Sulla ollut aika huonoa tuuria kieltämättä, itsellä vuosien aikana hävinnyt vain yksi kirjattu (Posti korvasi) ja yksi kirjaamaton.

Karjanvarastaja:
Foorumin säännöissä tosiaan lukee, että lähettäjällä on 100% vastuu ja itse ainakin olen tähän mennessä korvannut täysin kaikki hävinneet lähetykset. Näitä tapauksia on tosin yhden käden sormilla laskettavissa viimeisen 12 vuoden aikana (ja yhteissummakin alta satasen), vaikka kauppoja on täällä foorumilla kertynyt vuosien saatossa "pari" kappaletta.

Itse olen tosin sitä mieltä, että tuo kohta on säännöissä jo hitusen vanhentunut. Nykyäänhän on MCMssä jengillä tapana kuitenkin tulla puolet vastaan ja minusta se on myös huomattavasti fiksumpi tapa. Lisäksi mtg-yhteisö on kuitenkin huomattavasti verkostoituneempi kuin ennen, niin räikeiden kusettajien puuhastelut on paljon vaikeampaa kuin ennen, koska joku tuntee lähes aina jonkun. Onhan se tietty ihan hyvä tapa pitää vielä mielessä, varsinkin jos on uusi käyttäjä, sillä tällöin ei tule niin helposti epäselvyyksiä ongelmatilanteissa. Siksi tuppaan tarjoamaan yhä niitä täysiä refundeja, koska niin harvoin on omat lähetykset lopullisesti hävinnyt ja unohtuu tämä uudempi tapa.

WoRMaSTeR:
Itsellä rupeis kyllä hälytyskellot soimaan jos noin usein menee kirjeitä hukkaan. Suomen Postin kautta yli 10 000 kirjettä ja pakettia lähettänyt. Yhtään ainutta ei ole vielä kadonnut (useita kertoja kyllä toimitus Postilla kestänyt kauan).

Mielestäni tuo että lähettäjä on 100 % vastuussa on todellä hyvä politiikka koska on äärimmäisen selkeä ja jättää vähiten kusettamisen mahdollisuutta. Itsekkin nettihuijauksen kohteeksi joutuneena voin vain todeta että todella isossa osassa nimittäin myyjä on se epärehellinen osapuoli. Vaikka itse olenkin 99 % lähettäjä ja näin ollen "kärsin" tästä säännöstä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta