Kolmen prellun jälkeen arvioisin asioita seuraavasti:
UW Azorius:
"Commander": 3-4/5. Hyvä finisher, mutta ongelmana, että ei tee heti mitään. Arvostus laski jatkuvasti turnauksien myötä, koska kerää helposti poiston mikäli pooli jää muuten löysäksi.
Yleisarviointi: Ensimmäinen poolini oli 5-1 pooli tai varauksella jopa 6-0. Onnistuin silti menemään 4-2 kuten kolme muutakin sealedia. Detain on ilman muuta draftissa mielettömän kova, mutta myös sealedissa on mahdollista saada detain myllyä aikaiseksi. Vaatii kuitenkin 7+ detainilla varustettua laatumiestä, joka ei sittenkään ole kovin helppoa. Kontrollipakkana pidän paljon enemmän izzetistä kuin azoreuksesta. Cyclonic Riftin yli on aika vaikea keksiä hirveästi muita pickkejä kuin jace ja jotain muita mytchiccejä varauksella.
Matchupit:
1. Vähiten pelattu Selesnya, jonka "commander" on hyvin heikko azoreita vastaan. Maaolennot eivät ehdi ja ilmassa azoreus hallitsee. Populateen ei oikein tahdo ehtiä.
2. Golgari. Vähäinen poisto ja kankea scavenge ei ehdi millään mukaan. En pelannut kovin paljon vastaan joten voi olla jopa paraskin matchup riippuen hieman miten paljon reachia golgari heittää.
3. Izzet. Selvästi toiseksi heikoin matchup. Uskon, että hyvä izzet pakka, jota muuten on kiusallisen vaikea saada aikaan, alistaa kyllä azoriuksen.
4. Rakdos. Hyvä rakdos > hyvä azorius. Jo keskinkertaista rakdosta vastaan ei tunnu löytyvän aseita, koska unleash miehet ovat liian nopeita, liian isoja ja pakassa on liikaa poistoa. Tämä voi olla jotain heikon matchupin ja täydellisen verilöylyn väliltä riippuen pooleista.
GW Selesnya.
"Commander": 3. paras kutitellen kuitenkin toiseksi parhautta. Rakdos ja golgari pelaajat lukivat varmaan viisi kertaa kortin aina, että mitä on tulossa. Heikkous azoriusta ja varauksella izzettiä vastaan. Azoriusta vastaan oli joka kerta blankko kun pelattiin. Standardissa sideboard kamaa maybe.
Yleisarviointi: Väheksytyt hipit, joilla kuitenkin ehkä kaikkein varmin suoritusvarmuus johtuen siitä, että kiltaboosteri tarjoaa lukuisia hyviä commoneita. Lopputulos riippuu aika paljon tuurista ja vähän metagamesta, että mitä pakkoja kohtaa. Poolin hyvyys riippuu melkoisesti low dropeista ja muutama lenturi pakko saada 3cc jolloin vauriota pystyy lyömään läpi jostain. Draftissa en lähtisi ihan ensimmäiseksi tälle kuitenkaan :/
Matchupit:
1. Rakdos. Rakdos-pakkoja näkyi paljon kärkipöydissä, koska eivät olleet pelanneet todennäköisesti selesnyaa vastaan. Todella helpontuntuinen matchup ellei pooleissa ole suurta laatueroa.
2. Golgari. Mitä enemmän 3cc+ lentureita poolissa on, sitä helpompi matchup. Scavenge kuulostaa vahvalta, mutta pelit eivät usein jää stalliin ja W5 populate removal murhaa boostatut pojat.
3. Izzet. Tästä ei jäänyt kovinkaan paljon kokemusta. Voi olla jopa huonoin johtuen 1/4 monitoimikoneesta. Izzet on aina hidas, joten mitä nopeampi olet, sitä parempi mahdollisuus voittoon. Aloittaja merkitsee todella paljon. Edelleen. Monet izzetit jäivät varsin keskinkertaisiksi ja siksi selesnya pystyy kohtuullisella kurvahduksella hoitamaan tilanteen ennen kuin izzet pääsee kunno korttieduille.
4. Azorius. Aika turhauttava matchup kun maaukot ovat detainissa. Superlandi ei tee mitään ja satunnaiset voittokeinot pystytään negatoimaan bouncella. Nopeus ei sinänsä tee mitään vaan pitäisi pystyä enemmän rikkomaan vihu boardia alkupelin jälkeen. Muutamalla lenturin tuhoavalla instantilla voi kuitenkin olla suuri hyöty, mutta itse koin että yksi ei tule riittämään. Azoriuksen pommit ovat myös vgg.
Rakdos.
"Commander". Paras. Hyvä ihan jokaisessa matchupissa. Tekee heti jotain kuten izzetin lohhari, mutta on paremmassa synergiassa pakan pelitaktiikkaan.
Yleisarviointi. Musta hevonen. Pahoja poikia näkyi paljon poistuvan turnauspaikalta, mutta myös 6-0 mentiin. Sanoisin ihan näin nukutun yönkin jälkeen, että kaikista vahvin kilta mikäli pooli on suotuisa. Menestyksen avain on 1-5cc unleash, joka on ryhmässään paras sealedissa. Draftissa tilanne onkin sitten tiukempi.
En siis ottanut rakdosta, mutta viimeinen Azorius oli niin itkupooli, että vaihdoin sen ensimmäisen kierroksen jälkeen common-herkku rakdokseksi, jolla menin 4-1 viiden ja viidenneksen (tai jotain) boosterin grixiksellä. Mitä olisikaan ollut rakdos-boosterilla tai edes izzetillä
Rakdosin pommit osuvat aika hyvin sinne curven loppuun joten ne täydentävät pakkaa ilman kilpailua. Tietty kaikissa vähän näin, mutta rakdosissa vielä selvemmin niin, että poolista voi saada käytännössä voittamattoman kun rakdos voi valita kaiken mitä poistaa.
Matchupit:
Azoreus.
1. Rakdos laittaa azoreuksen keskimäärin vartaaseen. Detention ei oikein ehdi kun myllytys katkeaa poistoon ja unleash miehiä ei ole kovin kiva bouncailla tai chumppia. Pelasin mainiolla azoreus poolilla rakdosta vastaan, joka murskasi pakkani aivan totaalisesti kuten myös toisinpäin. Azoreus voi lyödä pommia pommin päälle, mutta ei millään ehdi koska alle kahdeksassa lifessä peli on usein siinä vaiheessa ohi. Ainoat kortit jotka voivat kääntää kaiken ovat oikeastaan wrath ja jace. Seinät ovat myös hieman haitallisia.
2. Izzet. Nyt en ole tästä aivan varma, mutta uskoisin olevan selvästi sijalla kaksi, koska peliin pääsemiseksi izzetin nopeus ei oikein tahtonut riittää. Sarjan maybe paras common ukko, eli tämä 1/4 U/R-mies on kyllä varsin kiusallinen. Dragon ei ollut suuri uhka kun izzet ei reissaa tässä matchupissa eikä kukaan "chumppaillut" sillä.
3. Golgari. Pelasin kerran tämän matsin ja vaikutti melko hankalalta riippuen hieman siitä miten sitkeitä ukkoja vihu on saanut. Lollitrolli on kamalan vaikea. Maassa on mahdollisuus jäädä rapuihin joten ratkaisu voi olla saada ilmassa läpi vauriota ja poistoa oikeisiin kohteisiin. Muuten jäykkä scavenge on rakdossia vastaan ikävä.
4. Selesnya. Melkein voittamaton jos poolit ovat yhtään lähellä powerleveleissä. Lifegain ja isot maaukot blokkaavat unleash-miehet ja ihan kamala vielä mikäli selesnya tiputtaa muutaman lenturin. Ukon pelaaminen ilman unleashia on lopun alkua. Landin aktivoiminen eot on myös vähän kiusallista kun se kahdeksan vauriota pitäisi ottaa johonkin ja silti ei pääse ohi siitä kun vigilance.
Loput lyhyesti:
Izzet. Toiseksi paras bossi joka näki peliä paljon. En kuitenkaan tykännyt sen synergiasta pakkaan, koska izzet on pakka joka kaipaa synergiaa. Siksi izzet-pelaaja joutuu usein splashaamaan värin, joka ei ole toki optimaalista, mutta onneksi izzetillä helppoa. Lopputulos on useimmiten poistoisa grixis, joka tuntui todella hyvältä (pelasin siis tätä tarkemmin ottaen 4-1). Jonkinlainen pommimylly URw voi olla myös mahdollista. Izzet tuntui kärsivän paljon siitä, että monet ratkaisukortit olivat uncceja ja rareja ja vielä niiden lisäksi pitäisi saada pooliin RU 2/2 gobboja ja 1/4 seinäkoneitä. Izzet oli ainut kilta jota en voi kuvitella aggroplaanille. Draftissa varmaan hauska ja kaikinpuolin pelaajan valinta, joka haluaa "voittaa vaikeasti".
Golgari. Selvästi huonoin kiltajohtaja. Scavenge vaikutti ihan jumalattoman hitaalta ja kankealta. Uskoisin, että tie menestykseen ovat trample-rikas pooli. Kaveri hakkasi päätä seinään golgarin kanssa. Syynä oli lähinnä se, että kakkos ja kolmosdropit olivat luvattoman huonoja tai niitä ei ollut jolloin mikään asia maailmassa ei tee poolista palkintojen arvoista. Paras matchup lienee rakdos ja huonoin azorius. En haluaisi itse ikinä pelata tätä sealedissa varsinkin kun kaveri itki vieressä kun kiltaboosteri oli lähes blankko, mutta taisi olla loppuunvarattu ainakin vikassa eventissä. Lisämainintana vielä se, että Vreska ei tuntunut lainkaan niin vahvalta kuin ajattelin.