Ei minua haittaa BO1-ladderin olemassaolo, vaan se, että BO3-optiota ei ole ollenkaan. En näe estettä sille, että molempiin olisi oma ladder omine rankkeineen (BO3:ssa toki vähemmän etenemispykäliä tierin sisällä, koska ottelut kestää ~2.5 kertaa kauemmin). Sitten kun kauden lopussa constructed rankista annetaan rewardit, annetaan vain yksi palkinto sen perusteella kumpi näistä constructed ladder -rankeista on korkeammalla. Jos joku ajattelee, että splittaa jonoja ja pairautuminen kestää, niin en kyllä ole havainnut pitkiä odotuksia missään BO3-moodissa koko niiden areenan historian aikana. Siellä myös on jo pääsymaksuton traditional play (eli BO3) olemassa, joten mitään uutta moodia ei tarvitsisi luoda.
Ymmärrän BO1:n viehätyksen ajankäytön suhteen, ja siksi sen olemassaolo onkin perusteltua. Mutta minua ja varmasti monia muitakaan paljon kerrallaan pelaavia se ei koske, joten ei ole aina kiire saada pelejä loppuun. Eikä minua haittaa nyt se, että en pelaa ladderia. Nykyisillä ladder-palkinnoilla minulle riittääkin varsin hyvin kultatier, ja muut pelit pelaan traditional constructedissa ja BO3-limitedissä, mitä nyt käy välillä konvertoimassa 5k kultaa gemeiksi ranked draftissa. Mutta sitten jos (siis jos, eihän tästä mitään tietoa ole) ruvetaan mythic championshippiin kelpoistumaan sillä perusteella, että topX ladder-sijaa pääsevät karsintaturnaukseen, ja jos tarjolla on edelleen vain BO1:stä, niin ei hyvä. Kyse ei ole enää että pelaanpa vähän Magiccia pari peliä ja sitten teen muuta, vaan ns. vakavaa grindausta, jossa BO3:n olemassaolo on täysin perusteltu (ja toki saa edelleen olla BO1-ladderkin sen lisäksi).
BO1-peleissä itseäni ärsyttää juuri se, että moni satunnaisefekti lisää merkitystään: matchup-lotto, manaongelmat ratkaisevat kerralla koko matsin, ja sekin hankaloittaa, että voi nostaa vastustajaa enemmän kuolleita kortteja pelin aikana, koska BO1-gameissa ei mitenkään voi jokainen kortti olla oleellinen kaikkia mahdollisia vastustajia vastaan. Ei se haittaa silloin kun grindaa vaan daily 15 winssiä, mutta jos haluaa rankkia nostaa, jokaisen ottelun lopputulos on merkityksellinen. Kaksi häviötä putkeen, ensin kun manat pettää ja sitten kun tulee matchup-lotosta juuri se pahin vastaan, aiheuttaisi ainakin minulle semmoista kiemurtelua, että skippaan koko grindin kokonaan. Voihan sen pakan koittaa niin tehdä, että jokainen matchup on pelattavissa, mutta siinä sitten tippuu prosentit tasaisesti kaikkialta. Ei oikein nappaa laittaa BG midrangeen kahta Duressia ja kahta Golden Demiseä mainiin. Oikeastaan koko BG-pakka tuntuu olevan huono valinta BO1:een, sillä lineaariset vastustajan tekemisistä välittämättömät pakat sopivat siihen paremmin. On se sitten aggro tai joku paljon counteroiva control.