Ennen oli kaikki paremmin. Leipäkin maistui leivältä ja paska haisi paskalta. Kengätkin olivat oljista ja leikittiin kävyillä ja pikkukivillä. Laivatkin olivat puuta ja miehet, ne oli rautaa, hii-o-hei!
Nykyään tuntuu sarjaa tulevan sarjan perään. En sano, ettei olisi ennen tullut, mutta ovatko kortit ja etenkin tunnelma latistumassa?
Nykyinen tahti, iso sarja + 2 expansiota ja basic setti joka toinen vuosi on ollut voimassa jo Miragen ajoista jos en väärin muista. Ja Mirage taisi tulla syksyllä 1996 joten ihan uutta nykyinen julkaisutahti ei ole. Tunnelman latistuminen taas on enemmän omien korvien välissä.
Silloin kun minä vielä ostin boostereita kaupasta (invasion) oli siinä oma hehkunsa. Kortit tuoksuivat pahville ja olivat hienoja!
Kun itse ostin pusseja olivat sarjat Revised, Legends ja The Dark. Viimeinen setti jota odottamalla odotin oli Fallen Empires ja kun huomasi minkälaista kuraa se oli verrattuna Legendsiin (o_O), ei enää hirveästi odottanut tulevilta sarjoilta. Tosin Tempestissä oli kummaa tenhoa kun oli ollut pakkolomalla armeijan harmaissa Visionsin ja Weatherlightin ajan. Ei nykyiset setit enää nostata kummemmin tunteita puolesta eikä vastaan.
En väitä (tai väitänpäs, mutten sano sitä suoraan) uudet kortit olisivat rumia, mutta vanhemmat viehättävät minua enemmän.
Mielestäni uusi korttien ulkonäkö on onnistunut. Kuvan osuus kortista on kasvanut ja layout on muutenkin miellyttävämpi. Tietenkin vanhalla layoutilla on nostalgia-arvoa. Jos vertaa vanhaa ja uutta taidetta, liikutaan enemmän makuasioiden puolella. Mutta katso vaikka LG Giant Strengthiä ja AQ Reverse Polarityä ja vertaa uuteen taiteeseen. Kyllä on tultu eteenpäin.
...uskalan väittää, että silloin oltiin kekseliäämpiä uusien korttien suhteen. Nykyään uudet kortit ovat vain parempia versioita vanhoista tai sitten jotain älyttömiä lähes-unglued-tyylisiä mahtirareja. Tätä selittää osin se, että on jo olemassa monenlaista korttia, mutta mahdollisuudethan ovat rajattomat.
Tietysti ajan myötä ideat vähenevät ja uusia aivan maata järisyttäviä juttuja on aina vain vaikeampi kehittää mutta uskon R&D:hen sen verran että vielä pitkään näemme uusia innovatiivisia kortteja. Ja kun homma alkaa kuivua kasaan, voidaan aina palata takaisin juurille.
Mitä parempiin versioihin tulee, pikemminkin tilanne on päinvastoin. Katsotaan vaikka kehitystä Lightning Bolt -> Incinerate - > Shock. Ennen paras edullisin instant pultti oli R ja 3 lämää, nyt se on R ja 2 lämää. Ehdotonta Counterspelliäkään ei enää löydy alle UU1 hintaan.
Unglued/Unhinged on tarkoitettu casualpelaamista varten joten powercurve on siinä tietenkin vinksahtanut, tsekkaa vaikka Gleemax esimerkiksi.
Myöskin commonien taso on mielestäni romahtanut, mutta tämä on tapahtunut jo aikaisemmin. Ostin tässä hetki sitten kaverini kortit. Hänellä oli n. 2000 korttia joista suurin osa invasionista. Näistä n. 1000 täysin turhaa commonia. Nykyään taidetaan panostaa mahtirareihin, eikä ninkään mukaviin halpoihin combocommoneihin. Suurimmat keksinnöt ovat pieniä. Mikäpä olisikaan mukavampaa kuin pakka pelkistä hyvistä commoneista tehtynä. Toteuttamiskelpoinen idea.
Commoneita tarvitaan limitediä varten ja eivät ne nyt aivan turhaa silsaa ole olleet edes viime vuosina. Wild Mongrel ja Disicple of the Vault ovat mitä suurimmissa määrin määritelleet mikä on hot ja mikä not. Elegantteja commoneita on vaikea enää kehittää koska monimutkaisemmat kortit täytyy säästä uncommon/rare luokkiin. Jos Sinkhole printattaisiin nyt, se olisi todennäköisesti rare. Ja jos pelkillä commoneilla pelaaminen kiinnostaa, kokeile Peasant Magicciä.
Ehkä olisi aika tehdä homelandsin kaltainen sarja, jossa ei olisi mitään mahturareja vaan paino olisi comoneissa ja uncommoneissa.
Ei.Enää.Koskaan.
Selvästi huomaa että et ole pelannut kyseisenä aikana. Huomaa myös että et ole käynyt läpi Mercadian Masquesia joka oli toinen pohjanoteeraus. Jos settien powercurve menee liian alas, ei sekään palvele ketään. Varsinkin jos powercurve menee aivan ylhäältä aivan alas (Saga->Masques). Satunnaiselle buusterinostajalle on tietysti mukava jos setin käyttökelpoiset laput löytyvät common/uncommon osastolta, mutta myyntiä se ei palvele. Täytyy kuitenkin muistaa että WotC on yritys joka pyrkii tekemään mahdollisimman suurta voittoa.
Vai olisiko ehkä aika lyödä hanskat tiskiin; nykäistä vielä parit edikat, vaikka 10 asti; keksiä type 2:selle joku korvike ja lopettaa sarjojen väkisin puskeminen.
T2 on WotC:n syömähammas limitedin lisäksi. Nämä kaksi asiaa myyvät kortteja, Extended ja T1 eivät edistä muuta kuin irtokorttimyyntiä. Joten kun uusien settien julkaisu joskus lopetetaan, se merkitsee myös kilpa-Magicin kuolemaa.
Vanhojen korttien arvo nousee ja laatu ei ainakaan huonone enää.
Vanhojen (ainakin todella vanhojen) korttien arvo nousee koko ajan. Jos tarkoitet Invasionin aikaisten korttien arvoa, ne tuskin tulevat nousemaan ellei niitä reprintata basic setissä. Tämä on T2:sen rotaation valitettava seuraamus, mutta uusi Extended saattaa tätä hieman helpottaa.
Eikös ne raret ole tavallaan niitä jotain uncommon2:sia vai miten se meni? Mielestäni kuintekin niissä on ainakin eriarvoisia uncommoneita. Oikaiskaa meitä jotka pimeydessä vaellamme.
Arabian Nightsissa, Antiquitiesissa, The Darkissa, Fallen Empiresissä ja Homelandsissa harvinaisimmat kortit luokiteltiin U1 eli ne olivat kerran Uncommon sheetillä. "uncommonit" olivat U3 eli ne olivat kolme kertaa sheetillä. Buustereissa oli 6 common sheetin korttia ja kaksi uncommon sheetiltä.
Mutta juuri se korttien liian korkea powerlevel ajoi pelaajia enemmän ulos kuin Masquesin liian alhainen. Ei minulla tästä omia kokemuksia ole kun olen sen verran uusi, mutta tässä yksi aihetta sivuava artikkeli.
Sen ajan läpi eläneenä voin sanoa että enemmän ainakin henk. koht. vitutti Masquesin silsa kuin rundin 1 ja 2 tapot. Tosin minä olin se joka pelasi sekä Academyä että MegrimJaria kun niitä sai pelata. Ymmärrän kyllä casualpelaajan näkymyksen noihin aikoihin.